דעה: כולם ידעו מה המצב, ואולי בגלל זה הגיבו מהר לקורונה

התגובה של הממשלה להתפרצות מגפת הקורונה מוכיחה שמערכת הבריאות הישראלית היא נס - היא עושה יותר עם פחות • ככל שממעטים לתקצב אותה, כך תפוקתה עולה • ועדיין, על פי הדוח, אם המגפה תשתולל, היא תמצא מערכת בריאות חסרה מאוד

הצוות הרפואי בבית החולים באיכילוב מעודד את הציבור להשאר בבית / צילום: אתי פינקלשטיין
הצוות הרפואי בבית החולים באיכילוב מעודד את הציבור להשאר בבית / צילום: אתי פינקלשטיין

בדצמבר 2010 פרצה שריפה גדולה, שהתקבעה מאז בתודעה כ"אסון הכרמל". היה זה אסון השריפה הכבד ביותר שאירע עד אז ומאז בישראל, ונספו בו 44 איש. בנימין נתניהו היה גם אז ראש הממשלה. כשנשא דברים לציבור, בשעות הערב הראשון לשריפה, נראו פניו לבנות מתמיד. ככל שנחשף מצב שירותי הכבאות וההצלה, היה קל יותר להבין את התגובה: התברר שהשירות סובל מתת תקצוב ומבעיות תיאום חריפות, שלמעשה העמידו אותו בסכנת קריסה כמעט באירוע מסוג זה, לפי דוח המבקר מ-2012 שעסק באירוע. האסון חשף בפני הציבור, בבת אחת, מורסה כואבת שהתפתחה במשך שנים.

סיפור ההתפרצות של נגיף הקורונה דומה מאוד, למעט העובדה שהאירוע לא חשף דבר. תת התקצוב של מערכת הבריאות הישראלית ידוע לכול. כבר שנים שהרופאים ומנהלי מערכות הבריאות זועקים שההשקעה בישראל במערכת הבריאות היא מהנמוכות ב-OECD, וכך גם מספר המיטות לנפש (שממנו נגזר גם מספר הרופאים לנפש בבתי החולים), מספר האחיות הנמוך במיוחד, מספר מסיימי לימודי רפואי בארץ ומספר מכשירי הסריקה.

התגובה של הממשלה היא שמערכת הבריאות הישראלית היא נס - היא עושה יותר עם פחות. ככל שממעטים לתקצב אותה, כך תפוקתה עולה. הנתון המוצג לרוב הוא תוחלת החיים - מבוגרים חיים בישראל יותר. יכול להיות שזה נובע גם מטיפול רפואי מוצלח שקיבלו בשנות ה-50 או טיפול בהלם וברירה דרוויניסטית בשנות ה-40, אבל יהיה זה הוגן לומר שבמדינה עם מערכת בריאות קורסת באמת, מבוגרים לא היו מאריכים חיים.

עד שמגיע אירוע קיצון, ואז למערכת "ניסית" כזו, עכביש עם רגל אחת שעדיין קופץ, פתאום נגמר האוויר. נראה שגם באוצר ובממשלה הבינו שהנס הזה לא באמת יכול להימשך ובשנים האחרונות החלו להעלות את תקציב מערכת הבריאות, אולם הרמות המקוריות היו כה נמוכות עד שעדיין לא נסגר הפער. כרגע עוד לא רואים ממש את השפעת התת-תקצוב, כי ממדי המגפה קטנים עדיין ואנחנו מקווים שכך יישאר. על פי הדוח, אם המגפה תשתולל, היא תמצא מערכת בריאות חסרה מאוד. למרות יכולות התפקוד הישראליות המוצלחות בשעת חירום, במקרה שהמגפה תשתולל אין למבקר סיבה לחשוב שמצבנו יהיה שונה מזה של כל ארץ אחרת.

ייתכן שהתשובה החריפה והמיידית של ישראל בסגירת הגבולות ובבידוד חברתי עוד לפני שכל העם רואים את עשרות המתים, נבעה מכך שכל העוסקים במלאכה מודעים היטב למה שייחשף אם המערכת תאותגר מעבר לקיים. ייתכן שאם היינו נכנסים למצב הזה עם יותר ביטחון במערכת שלנו, הייתה הממשלה מגיבה לאט יותר, והאסון היה בסופו של דבר גדול יותר.

כרגע, יש תחושה מוזרה של שליטה במצב. צעדי המנע הנחוצים כבר הוטלו ברובם, הציבור קיבל עליו בהכנעה את הפגיעה הכלכלית החריפה מתוך תחושה של אין ברירה, והאירוע החל להתגלגל. אולם, הרופאים והאפידמיולוגיים מזהירים שהרע ביותר עוד לפנינו. נצטרך לקוות לנס.