גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבקר המדינה: אלו האתגרים של ההייטק הישראלי

דוח חדש של המבקר סוקר את האתגרים והבעיות בתעשיית ההייטק, בהם מחסור בכוח אדם תלות במשקיעים זרים, ריכוז במרכז הארץ והשקעות נמוכות בחדשות בתעשייה המסורתית ● וההמלצות? בעיקר קריאה להמשך שיתוף פעולה בין הגופים השונים

שגרת חיים בהרצליה פיתוח/ צילום: זוהר לבקוביץ'
שגרת חיים בהרצליה פיתוח/ צילום: זוהר לבקוביץ'

סוגיות מרכזיות בתעשיית ההייטק עומדות במרכזו של דוח מבקר המדינה שפורסם היום, שבו מדגיש המבקר כי נדרש תיאום מלא בין הגופים הרלוונטיים השונים כדי לשמור על היתרון של ישראל בזירה הטכנולוגית. המבקר בדק במהלך סוף 2018 ותחילת 2019 את פעילותה של הממשלה לשמירת היתרון הטכנולוגי של המדינה, כולל סוגיות כמו קידום מחקר ופיתוח בפריפריה, שילוב אוכלוסיות בתעשייה וכו'.

בהמלצה הראשונה מבין חמש המלצות בסך הכל מדגיש המבקר את החשיבות של גוף ממשלתי בעל ראייה רחבה, שיפעל לגבש אסטרטגיה ארוכת טווח. זו המלצה חשובה אך העמימות שלה מקשה להבין האם המבקר התכוון לפעילות הקיימת של רשות החדשנות, או שהוא חושב כי צריך להרחיב את אחריותה או אף להקים גוף חדש.

המלצה נוספת, אולי הכי חשובה בדוח המבקר, היא להפוך את הגדלת היצע כוח האדם הרלוונטי ליעד לאומי על מנת לשמור על היתרון הטכנולוגי של ישראל. כבר היום נעשים מאמצים להגדיל את כוח האדם. אך הנושא מורכב, בין השאר בשל גידול במספר מרכזי הפיתוח הבינלאומיים הפועלים בישראל. אלו הובילו לגידול בשכר ולפגיע ביכולת של חברות קטנות להתפתח. המבקר גם התייחס לחשיבות להגדיל את שיעור החרדים, הערבים והנשים בתעשייה.

לפי המבקר, בשנת 2017 עמד שיעור ההשקעה של ישראל במו"פ על 4.5% מהתמ"ג, שיעור זהה לזה של 2007. שיעור ההשקעה נשמר למרות קיפאון בהשקעה הממשלתית במו"פ וירידה של המגזר הפרטי המקומי, וזאת הודות לעלייה משמעותית בהשקעות של משקיעים זרים. "צמצום מעורבות ממשלתית בהשקעות בהיי-טק מעלה חשש כי היתרון של ישראל בתחום ההשקעה במו"פ קטן, וייחודיותה כמובילה בתחום המו"פ ברמה העולמית יפגעו", קובע המבקר.

בין השאר התייחס המבקר לתלות במשקיעים זרים, סוגיה חשובה בעיקר בימי משבר, ולכך שהחלק של המשקיעים הזרים בתעשייה בישראל הוא הגבוה במדינות ה-OECD. הוא ציין כי התלות במשקיעים הזרים מחייבת את רשות החדשנות, משרד הכלכלה, משרד האוצר ורשות המסים לבחון את הנושא לעומק, וכן לבחון כלים שיתנו מענה רגולטורי למצב שבו יצומצמו ההשקעות הזרות בהייטק הישראלי.

התלות במשקיעים הזרים נובעת בין היתר מכך שהמוסדיים הישראליים לא משקיעים בחברות הייטק. המבקר התייחס לתוכנית לעידוד השקעות של מוסדיים בהייטק מ-2011. לפי נתונים של החשב הכללי שהופיעו בדוח, לתוכנית הצטרפו שבעה כופים מוסדיים שהשקיעו 300 מיליון שקל בקרנות הון סיכון, שלפחות 85% מהונן מושקע בחברות ישראליות. מבחינת החשב הכללי התוכנית נחשבת להצלחה, אך המבקר ציין כי יש לקבוע יעדים מדידים כדי שיהיה ניתן לבחון את יעילות התוכניות. "בפועל לא חל שינוי של ממש בהיקפי ההשקעה של הגופים המוסדיים בענף זה", ציין המבקר.

12 חברות סייבר בלבד בבאר שבע

הדוח כלל גם התייחסות לכוח האדם בהייטק ולהשקעות בקידום ההייטק בפריפריה, כחלק מניסיון לצמצם את הריכוזיות של חברות ההייטק במרכז הארץ. לגבי כוח האדם ציין המבקר את החשיבות של העסקת ערבים וחרדים, וכן הגדלת שיעור הנשים. כמו כן, הוא התייחס ל

לפי נתונים שסיפקה רשות החדשנות למבקר המדינה, 22% מהכסף שיועד לתמיכה בחברות הייטק בין השנים 2016-2018 הוקצה לחברות בצפון הארץ, שם ממוקמות 13% מהחברות; 7% מהכסף הועבר לחברות בדרום הארץ, שם יושבות 3% מהחברות. זאת על חשבון חברות ממרכז הארץ, שמהוות 77% ממספר החברות וקיבלו 64% מהכסף.

המבקר גם התייחס ספציפית לנסיונות לחזק את ירושלים, חיפה ובאר שבע כמרכזי הייטק. המבקר ציין לטובה את התפתחות האקוסיסטם בירושלים אך ציין כי למרות הפעילות הרבה שנעשתה לקידום העיר ולמרות הגידול הניכר במספר הסטארט-אפים בעיר, יש בעיות שמקשות לפתח את האקוסיסטם כמו הגירה שלילית של צעירים, מחסור בעובדים מנוסים, היעדר חברות גלובליות, פערי שכר בין חברות בירושלים לחברות באזור המרכז ועוד.

לגבי באר שבע, שמנסים למתג אותה כבירת הסייבר, ציין המבקר כי במועד סיום הביקורת היו באזור באר שבע והדרום 13 חברות בלבד, לעומת 324 חברות העוסקות בתחום זה בתל אביב והמרכז. חברות אלו קיבלו 4% בלבד מתוך תקציב שיועד לחיזוק תעשיית הסייבר, בהיקף של 90 מיליון שקל על פני שלוש שנים.

המפעלים לא מתחברים להייטק

דוח המבקר גם התייחס לחיבור בין הטכנולוגיה לתעשייה המסורתית, המכונה מהפכה התעשייתית הרביעית. כדי להמחיש את הבעיה הוא מציג נתוני פריון - הערך המוסף הגולמי בתעשייה בישראל עומד על 40.5 דולר בישראל לעומת 56 דולר בממוצע במדינות ה-OECD. התוצאה היא בין השאר ירידה חדה ועקבית במספר המפעלים החדשים בישראל.

המבקר ציין לטובה את המאמצים שנעשים ברשות החדשנות ובמשרד הכלכלה, אך רשות החדשנות העידה כי יש ביקוש נמוך יחסית למסלולים שהיא מפעילה בנושא ועל כך ששיעור אישור התוכניות המוגשות הוא כ-85%, דבר שמעיד לדברי המבקר על קריטריונים מקלים יחסית.

עקב כך, ציין המבקר, התעשייה המסורתית מנצל רק כ-20% מהתמיכות הניתנות במסגרת קרן המו"פ לחברות הייטק מבוססות, למרות שהיא תורמת כ-38% מהתמ"ג. "נדרשות פעולות אקטיביות נוספות ומאמץ משולב של משרדי הממשלה הנוגעים בדבר, לרבות משרד האוצר, כדי לאפשר לתעשייה המסורתית לעבור לשלב הבא בעולם התעשייתי", קובע המבקר.

נקודה נוספת אליה התייחס המבקר היא שיתוף הפעולה בין האקדמיה לתעשיית ההייטק, או במלים אחרות - מסחור ידע אקדמי. לפי המבקר, עיקר הבעיות שהופיעו כבר בדוח המבקר משנת 2012 נותרו בעינן, למרות תוכניות שנעשו. המבקר ציין כי למרות שרשות החדשנות, הוועדה לתכנון ותקצוב של מערכת ההשכלה הגבוהה וגורמים ממשלה מודעים לבעיות אלו ולכך שהפוטנציאל של הידע האקדמי לא מממומש, הם טרם סיימו לגבש תוכנית ישימה שתגשר בין המחקר הבסיסי ליישומי ותביא למיצוי הידע שנוצר באקדמיה ובמערכת הבריאות.

מרשות החדשנות נמסר בתגובה לדוח: "ההמלצות מדגישות את הצורך להמשיך ולהעמיק במספר תחומים את הפעילות שאנו מבצעים. אנו ומקווים שהדוח יסייע לנו לגייס את המשאבים והתמיכה הממשלתית על מנת לפעול באופן זה. עוד מציין הדוח כי על מנת לשמור על היתרון של ישראל בזירה הטכנולוגית נדרש תאום מלא בין הגופים הנוגעים בדבר ויש חשיבות לגוף מתכלל המתאם בין כל הגופים הללו. הרשות אכן עושה בפועל עבודתה כמתכללת החדשנות בממשלה".

עוד כתבות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

הרש גולדברג פולין

דיווח ב-CNN: בממשל ביידן קיבלו את הסרטון של החטוף גולדברג-פולין כבר ביום שני

פרסומים זרים: הוידאו הועבר ע"י הקטארים עקב לחץ אמריקני לקבלת אות חיים מהרש ומחטופים אמריקנים נוספים • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • משפחות חטופים חסמו את משאיות הסיוע לרצועה: "רק עצירת הסיוע לחמאס תמנע ממנו לשלוט ברצועה" • סנטקום: הפלנו טיל בליסטי וכטב"מים ששיגרו החות'ים • עדכונים בולטים

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות