מחכה לתשובה? אופס, בדיקת הקורונה שלך נעלמה

חולה שלא קיבל תשובות יותר משבוע ודגימתו אבדה, חולה שנשלחה לבדיקת קורונה חוזרת לאחר כשבועיים, אך יום למחרת קיבלה את תוצאות הבדיקה הראשונה שלא אותרה זמן רב • מספר החולים בישראל עולה מדי יום, אך קבלת תשובות עלולה לקחת זמן

'תחנת בדיקה' לקורונה במרחב פארק הירקון / צילום: גלובס
'תחנת בדיקה' לקורונה במרחב פארק הירקון / צילום: גלובס

ב' ממרכז הארץ, חזר ב-7 במרץ מחופשה קצרה באוסטריה הישר לבידוד בביתו. ב-16 בחודש, החל לחוש שיעול שהלך וגבר, והתקשר להתייעץ עם נציג מד"א. לאחר מספר שיחות, הוחלט לשלוח פראמדיק לביתו בכדי לבצע בדיקת קורונה. עד היום, יותר משבוע לאחר ביצוע הבדיקה, ב' לא קיבל את תוצאותיה ולא יודע האם הוא חולה בקורונה, מסכן את סביבתו או נמצא בסיכון בעצמו. "נאמר לי שאקבל תוצאות בתוך 48-72 שעות", הוא מספר ל"גלובס", אלא שאז החלה סאגה ארוכה של ימים, בה לא הצליח עד לשעה זו לברר את תוצאות הבדיקה.

"התקשרתי למד"א, שם הובהר לי שהם אחראיים רק לאיסוף הדגימות. התקשרתי למשרד הבריאות, והם שלחו אותי למשרד העירוני בתל אביב לקבלת התוצאות. לאחר ניסיונות רבים, הם הפנו אותי לקופת החולים. יצרתי קשר עם הקופה שהפנתה אותי לרופאה המטפלת, והיא בחופשה". קופת החולים הפנתה את ב' לדבריו בחזרה למד"א - גוף המעביר את הדגימה לשירותי הבריאות, ולא מבצע מעקב אחר הנתונים. מד"א, שוב הפנו את ב' למשרד הבריאות - המרכז את נתוני הבדיקות ואמון על עדכון החולים.

הבוקר, ניסה ב' לברר שוב מה עלה בגורל דגימת הקורונה שנלקחה ממנו, והבין כי ייתכן שהבדיקה הלכה לאיבוד. נציגי משרד הבריאות הסבירו שהוא יידרש לבדיקה נוספת, כך בשל התור הארוך, עד לביצוע הבדיקה השנייה וקבלת תוצאותיה - עשוי לחלוף עוד זמן.

אורית, בת 44 מבת ים, מספרת סיפור דומה; היא אמנם לא חזרה מחו"ל, אך היא מגדלת שלושה ילדים, שניים מתוכם עם מחלות כרוניות ונמצאים בקבוצת סיכון. לפני כשבועיים, ביתה הצעירה השתעלה כל הלילה וישנה לידה. בוקר למחרת כבר הרגישה טוב, והרופא לא מצא דבר בבדיקה שגרתית. באותו ערב, אורית עצמה החלה לחוש ברע. " התחלתי לרעוד כמו לולב. 40 שנה לא היה לי חום, ופתאום עלה לי החום. התקשרתי למד"א והם באו לקחת בדיקת קורונה לי ולכל המשפחה. הם הבטיחו תשובה בתוך יממה. רק היום, לאחר יותר מ-10 ימים, קיבלנו תשובה", היא מספרת. "לקח לנו שלושה ימים לתפוס את משרד הבריאות, שהפנו אותנו לרופאה המטפלת. גם היא לא מצאה את התוצאות במשך כמה ימים. אמרו לי להתקשר לשיבא, למעבדה המרכזית ולא הייתה תשובה. ביום ראשון השבוע הגיעה התשובה של הילדים, אבל שלי ושל בעלי לא".

כשהחלה לחוש ברע שלחה את ביתה הקטנה להוריה והסתגרה בחדר, כשהיא לא יכולה לטפל בילדים הזקוקים לה. תשובה מהירה לבדיקה, הייתה יכולה לחסוך עבור אורית ייסורים משפחתיים של ימים רבים. "לפני שעה הרופאת משפחה שלי התקשרה ואמרה שהגיעה התשובה לבדיקה מה-14 בחודש ושהיא שלילית, אחרי שאתמול כבר שלחו אותי לעשות בדיקה חוזרת בדרייב-אין כי לא מצאו את הדגימה. את התשובה לבדיקה של בעלי עדיין לא קיבלנו. לא יצאנו מהבית מהרגע שהתעורר אצלנו חשד. זה פשוט סיוט, כמו מדינת עולם שלישי, אין עם מי לדבר. זה ממש מחדל. פחדתי לטפל בילדים שלי, זה פשוט סרט רע, ואף אחד לא היה יכול לעזור לי".

פונה נוספת מאזור המרכז, מספרת שגם היא התקשתה לקבל תשובות, ורק לאחר טרטורים, שיחות מרובות ופניות של בני משפחה, קיבלה תשובה חיובית והועברה לאחת המלוניות להשגחה. גם גורמים במערכת הבריאות, מודים כי תשובות לתוצאות הבדיקות עלולות לקחת יותר מ-48 שעות, ושלא מדובר במקרים בודדים של עיכובים.

"בשורה התחתונה היה מאוד קשה לאשר בדיקות קורונה לחולים בקהילה"

הנוהל של משרד הבריאות שואף לייצר בקרה על קבוצת החולים, ולרכז נתונים באופן שיאפשר את ניהול המשבר. כאשר נלקחת דגימה מאדם על ידי מד"א, היא מועברת למעבדות ותוצאותיה ומעברות למשרד הבריאות. עד לאחרונה, עדכן המשרד את החולים בעצמו, אך בשל הגידול במספר החולים - התוצאות מועברות ממשרד הבריאות לקופות החולים והן אלו המעדכנות את הנבדקים, ברגע שיש בידיהן תשובה.

מספר בדיקות הקורונה המתבצעות ביום הולך ועולה. האם לאדם החש תסמינים קל יותר לקבל אישור לביצוע בדיקה? עד לפני זמן קצר, ההחלטה האם לבצע בדיקת קורונה הייתה נתונה בידי מד"א, לפי הקריטריונים שנקבעו על ידי משרד הבריאות, אך עם העלייה במספר הנדבקים, חלו שינויים. "כשהבנו שאנחנו רואים חולי קורונה בקהילה, שלא עמדו ב-2 הקריטריונים של חזרה מחו"ל או חשיפה לחולה מאומת, הונחינו לפנות לרופא מחוזי של משרד הבריאות לשם אישורי בדיקה", מספר ד"ר מיכאל ויינפאס רופא מומחה לרפואת משפחה וסוכרת. "ברוב המקרים זה לא צלח. לפעמים רופא מחוזי הפנה אותנו בחזרה למד"א שהפנו לרופא מחוזי בחזרה, ובשורה התחתונה היה מאוד קשה לאשר בדיקות קורונה לחולים בקהילה".

גם אמש, לפי ויינפאס, חל שינוי נוסף - אך הוא בוטל במהרה: "אתמול נפתח ערוץ חדש של פניית רופא משפחה למד"א, לבקשת בדיקת קורונה, אבל לא נמסרו מה הם הקריטריונים לבדיקה, לא נפתח ערוץ ייעודי לרופאים, וכבר באותו יום ממש הנוהל בוטל כנראה בגלל הצפה של בדיקות שחלקן גם נבעו מלחץ של מטופלים שדרשו מהרופא להתעקש מול מד"א על בדיקה לכל תסמין חשוד או לא. נכון להיום, ההוראה היא שבדיקת קורונה בהקילה נקבעת עי מד"א. התשובה מגיעה לרוב תוך יומיים, אך יש שדיווחו גם על קבלת תוצאות 4 ימים לאחר ביצוע הבדיקה".

ממשרד הבריאות לא נמסרה תגובה.