יאט"א: הנזק לחברות התעופה עקב משבר הקורונה - 252 מיליארד דולר לפחות

התחזית הקודמת של יאט"א שפורסמה ב-5 במרץ, עוד לפני סגירת השמיים בין ארה"ב ואירופה, הייתה להפסדים של 113 מיליארד דולר • בארגון התעופה העולמי אף שיגרו מכתב ישיר לרה"מ נתניהו בבקשה לתת סיוע דחוף לחברות התעופה הישראליות

מטוס ממריא / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
מטוס ממריא / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

ארגון התעופה העולמי יאט"א מעמיק את התחזית הקודרת להפסדי חברות התעופה בעקבות משבר הקורונה, וחוזה כעת הפסדים של 252 מיליארד דולר - 44% פחות ממחזורי החברות ב-2019. התחזית הקודמת של יאט"א שפורסמה ב-5 במרץ, עוד לפני סגירת השמיים בין ארה"ב ואירופה, הייתה להפסדים של 113 מיליארד דולר.

בתרחיש הנוכחי לוקח הארגון בחשבון את המדיניות של ממשלות שסוגרות את השמיים לתעופה. ביאט"א שבים ומדגישים כי בלי תמיכות של ממשלות בחברות התעופה בהיקף מצטבר של 200 מיליארד דולר לשיפור המחנק התזרימי, חברות תעופה יקרסו.

מנכ"ל יאט"א, אלכסנדר דה ז'וניאק, אף שיגר מכתב ישיר לראש הממשלה בנימין נתניהו, בו הוא מבקש סיוע דחוף לחברות התעופה הישראליות.

במסיבת עיתונאים וירטואלית, דה ז'וניאק ציין לטובה כמה ממשלות שכבר הגישו תמיכה כספית לחברות תעופה, "אלא שרבות צריכות לעשות זאת בהקדם", אמר.

עוד מעריכים ביאט"א כי ההתאוששות של ענף התעופה תימשך לפחות 6 חודשים עם תום המשבר כפועל יוצא של המיתון הכלכלי שהמגפה הנוכחית מביאה עמה - כאשר ככל שהמיתון יהיה עמוק יותר, משך ההתאוששות של ענף התעופה ילך ויתרחק.

לפי ההערכה, עוד לפני שהמשבר ייגמר, לחברות התעופה תיגמר יתרת המזומנים שתאפשר להן להחזיק את הראש מעל למים לאור הביקושים הצונחים לתעופה.

"אם חברות יאפשרו לענף הזה לקרוס, 2.7 מיליון העובדים בתעשייה יושפעו מזה יחד עם 65 מיליון עובדים המועסקים בתעשיות עקיפות בשרשרת האספקה של הענף ברחבי העולם, וזה עוד מבלי שהזכרנו את הנזק העצום שיפגע בכל הסקטורים כמעט", אמר דה ז'וניאק, שמנה את הממשלות שכבר התחייבו לתמוך בחברות התעופה: סין, סינגפור, הונג קונג, אוסטרליה, ברזיל, ניו זילנד, שבדיה, דנמרק, קטאר, קולומביה ואחרות, לרבות חבילות הסיוע שממשלת ארה"ב העמידה לחברות בהיקף של 58 מיליארד דולר, לצד תמיכה שהעניק הבנק המרכזי באירופה לחברות התעופה האירופיות.

ישראל לא נכללת ברשימה הזו, היות שעד כה דיונים בין משרד האוצר ובין חברות התעופה לא הובילו למעשים שאליהן משוועות החברות, וזאת בדמות הלוואות בערבות מדינה.

אתמול (ב') פרסמנו כי שר התחבורה בצלאל סמוטרי'ץ אף הפציר באוצר לשחרר בשלב זה מימון של 25 מיליון דולר לישראייר ולארקיע, עוד לפני שהוא מעניק הלוואה לאל על, שם מדובר בסכומים גדולים בהרבה. התמיכה הממשלתית יכולה לבוא באמצעות מענקים, הלוואות והקלות במיסוי - כך גורסת יאט"א.

בכל הנוגע לסגמנט המטען (קרגו) - הענף היחיד כמעט שעובד בימים אלה בתנועת המטוסים: "מטוסי המטען משתדלים לעמוד בביקוש, ואליהם הצטרפו מטוסי נוסעים מיותמים", אמר דה ז'וניאק - מהלך שגם ישראייר מבצעת בטיסות יומיות ללונדון. "זה משום ששרשרת האספקה הגלובלית עדיין פועלת, וטוב שכך", הסביר דה ז'וניאק וסייג: "אבל גם זה תלוי בהתחשבות מצד ממשלות".

ביאט"א פירטו סיטואציות בעייתיות לפיהן צוותי טיסות המטען נדרשים להיכנס לבידוד בחלק מהמדינות; או קשיים ביורוקרטיים שמערימות מדינות על מטוסים שמבקשים לערוך "טיסות איסוף", כלומר לעצור בכמה נקודות בדרך.