הכנסת אישרה העמדת ערבות שתאפשר לבנקים להגדיל ב-4 מיליארד ש' את האשראי לעסקים שנקלעו למצוקה

יו"ר הוועדה הזמנית ח"כ עודד פורר הורה לממשלה להציג עד ליום חמישי תוכנית כוללת לסיוע למשק וטען כי הממשלה מעוררת פאניקה ואיננה פועלת בצורה מתואמת

מתוך ישיבת ועדת הכספים / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת
מתוך ישיבת ועדת הכספים / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

ועדת הכספים הזמנית של הכנסת ה-23 אישרה לפני זמן קצר, העמדת ערבות מדינה בכחצי מיליארד שקל שתאפשר לבנקים ולגופים מוסדיים להגדיל ב-4 מיליארד שקל את האשראי לעסקים שנקלעו למצוקה בגלל משבר הקורונה. יו"ר הוועדה הזמנית ח"כ עודד פורר הורה לממשלה להציג עד ליום חמישי תוכנית כוללת לסיוע למשק וטען כי הממשלה מעוררת פאניקה ואיננה פועלת בצורה מתואמת. חברי הוועדה לחשב הכללי, להגביר את קצב מתן ההלוואות ולהקטין משמעותית את הבירוקרטיה סביבן.

ערבות המדינה, בהיקף 480 מיליון שקל נדרשת לצורך העמדת אשראי על-ידי הבנקים. המדינה ערבה ל-85% מההלוואות שיעניקו הבנקים לעסקים, כשיתר החשיפה מתחלקת בין הבנקים (5%) והעסקים עצמם (10%). לקרן יכולים לפנות כרגע עסקים במחזור של עד 100 מיליון שקל אז לדרישת המגזר העסקי צפויה הקרן להעלות את התקרה למחזור של עד 350 מיליון שקל. החשב הכללי רוני חזקיהו אמר בדיון כי בתוך ימים יציג את תוכנית הסיוע לעסקים בעלי מחזורים גדולים מ-400 מיליון שקל, וכי גובשה גם תוכנית סיוע ייעודית לעמותות.

קרן הסיוע הייעודית שהוקמה, תסייע לעסקים שנקלעו לקשיים תזרימים כתוצאה מהשפעות התפרצות נגיף הקורונה. בקרן בוצעו התאמות על מנת לאפשר לעסקים נוספים לקבל הלוואה בערבות מדינה, נוסף על אלה המקבלים סיוע מהקרן לעסקים קטנים ובינוניים בערבות המדינה אשר גם במסגרתה בוצעו התאמות למצב.

כך ההתאמות בקרן החדשה יאפשרו גם לבנקים להרחיב את כמות וסך היקף ההלוואות שיועמדו לעסקים, ויקלו ככל שניתן על הקושי התזרימי שעסקים מתמודדים איתו בתקופה זו.

ח"כ פורר קרא לממשלה לייצר יציבות למשק ולהציג בפני הוועדה עד ליום חמישי תוכנית סדורה למשק, על נגזרותיו השונות: "אי אפשר להמשיך לנהל את המשבר ככה. הממשלה חייבת להתאפס ולנהל את המשבר בצורה מסודרת, גם במישור הכלכלי. עולם המס, המלכ"רים, העסקים הקטנים והבינוניים, העסקים הגדולים יותר, אני דורשים שתביאו בפנינו תוכנית מלאה ביום חמישי. לייצר כמה שיותר וודאות לעסקים בתוך אי הוודאות הקיימת הזו, יכול להיות שיהיו תיקונים בהמשך, אך יש להתוות דרך ברורה".