בלקרוק תנהל את רכישות האג"ח של הפדרל ריזרב

הפדרל ריזרב ביקש מבלקרוק, חברת ניהול הכספים הגדולה בעולם, לנהל עבורו רכישות אג"ח בהיקף עשרות מיליארדי דולרים, והכיר בכך במעמדה המרכזי של חברה זו במערכת הפיננסית האמריקאית והעולמית

לארי פינק, מנכ"ל בלקרוק / צילום: דניס בליבוס, רויטרס
לארי פינק, מנכ"ל בלקרוק / צילום: דניס בליבוס, רויטרס

הפדרל ריזרב ביקש מבלקרוק, חברת ניהול הכספים הגדולה בעולם, לנהל עבורו רכישות אג"ח בהיקף עשרות מיליארדי דולרים, והכיר בכך במעמדה המרכזי של חברה זו במערכת הפיננסית האמריקאית והעולמית.

בלקרוק תקנה אג"ח בגיבוי משכנתאות מסחריות (הלוואות לרכישת נכסים מסחריים כמו בנייני דירות להשכרה, משרדים ומרכזי קניות) עם ביטחונות של משכנתאות לבנייני מגורים, בשם הניו יורק פדרל ריזרב. הפד יקבע אילו אג"ח בערבות של סוכנויות מימון המשכנתאות הלאומיות-למחצה פאני מיי, פרדי מק וג'יני מי מתאימות לקנייה, ובלקרוק תבצע את העסקאות.

בלקרוק תנהל גם תוכניות גדלות לקניית אג"ח אחרות. היא תהיה ממונה על מסגרת בגיבוי הפד לקניית אג"ח חדשות בדירוג השקעה (איכותיות יחסית) מחברות אמריקאיות.

החברה הזו תנהל גם מסגרת נוספת לקניית אג"ח בדירוג השקעה שכבר קיימות. עיקר הקניות יהיו של אג"ח, אך לבלקרוק יש גם חופש פעולה לקנות תעודות סל של אג"ח אמריקאיות בדירוג השקעה - כולל את תעודות הסל שלה. בלקרוק היא החברה הגדולה בעולם שמנפיקה תעודות סל של אג"ח.

המנדט הזה צפוי להיות משמעותי. משרד האוצר צפוי להזרים 10 מיליארד דולר במימון ראשוני לכל אחת ממסגרות קניית האג"ח החדשות, לפי הודעות קודמות של הפד.

המינוי של בלקרוק מעמיד אותה במצב של ניגוד עניינים פוטנציאלי ביישום תגובת הממשל להתפשטות נגיף הקורונה. הנכסים המנוהלים של החברה בהיקף כ-7 טריליון דולר כוללים כל דבר, ממניות ואג"ח עד השקעות פרטיות. החברה צפויה לפיקוח הדוק לגבי איך היא מונעת ניגודי עניינים.

בלקרוק תעבוד עם הפד דרך חטיבת הייעוץ שלה לשוקי ההון, ולא חטיבת ניהול הנכסים שלה. חטיבת הייעוץ הזו מייעצת לממשלות איך לנהל את המאזנים שלהן, ומסייעת להן בקניית השקעות ובהוצאת השקעות "רעילות" (לא מתפקדות) מהמאזנים שלהן.

בתוכנית של קניית תעודות הסל, בלקרוק אינה יכולה להשקיע ביותר מ-20% מכל תעודה כזו.

התעודות הללו, ETFs, שמשקפות מגזרים רחבים בשוק, יכולות לעתים להיות דרך נוחה יותר מבחינה פוליטית להזרים כספים לשוק האג"ח מאשר השקעה באג"ח יחידות. רכישת תעודת סל אינה מחייבת בחירה של מנהלים שבוחרים בין ניירות "טובים" או "רעים", אלא רק מעקב אחרי מדדים.

בלקרוק תשתמש באלדין, מערכת תוכנה להערכת סיכונים ורווחים בהשקעות, למעקב אחרי הנכסים שייקנו. אלדין מפקחת היום על יותר מ-20 טריליון דולר בנכסים בעולם.

מנכ"ל בלקרוק, לארי פינק, אינו טירון בהפיכת מערכות רולודקס ואלדין של החברה לממלאות תפקיד רב-עוצמה עבור החברה במצבי משבר. במשבר הפיננסי האחרון, הממשל האמריקאי בחר בבלקרוק לפקח על נכסים שהיו בבעלות בנק ההשקעות בר סטרנס ותשלובת הביטוח AIG שכמעט קרסו.

המנדט שקיבלה אז בלקרוק הידק את הפיקוח עליה, הניב מיליארדי דולר לממשל והפך לאבן דרך שביצר את מעמד החברה בוושינגטון.

פינק אמר לאחרונה בתדרוך לכמה לקוחות של החברה כי בלקרוק עובדת עם רשויות הרגולציה כדי להבטיח את התפקוד החלק של שווקים. הוא אמר כי המצב הנוכחי אינו מגיע לממדים של המשבר הפיננסי, אך ציין כי יש משבר אמון שאפשר לטפל בו בעזרת מדיניות תקציבית זהירה.