גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם המדינה צריכה לסייע לחברות התעופה? תלוי את מי שואלים

מבחינת שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', כפי שכתב במכתב שהעביר לשר האוצר משה כחלון, יש לערוך הפרדה בין שלוש חברות התעופה ולתעדף בשלב זה את שתי החברות הקטנות, ישראייר וארקיע, עם הלוואה של 25 מיליון דולר לכל אחת

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' / צילום: אוריה תדמור
שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' / צילום: אוריה תדמור

האם המדינה אכן צריכה להגיש סיוע לאל על, לישראייר ולארקיע? מבחינת שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', כפי שכתב במכתב שהעביר לשר האוצר משה כחלון, יש לערוך הפרדה בין שלוש חברות התעופה.

סמוטריץ' אף מבקש לתעדף בשלב זה את שתי החברות הקטנות, ישראייר וארקיע, עם הלוואה של 25 מיליון דולר לכל אחת. במכתב אף ציין השר כי ענף התעופה יוכל להסתפק בצי מצומצם של 10-15 מטוסים של שתי החברות בשלב הראשון, לכשענף התעופה יתאושש ביום שאחרי הקורונה.

לפי הערכת שר התחבורה, ענף התעופה יהיה האחרון להתאושש. סמוטריץ' מבקש להפריד בין המענקים של שלוש החברות.

במכתב נוסף שהעבירו חברי ועד טייסי ארקיע לראש הממשלה ולשרי האוצר, התחבורה והכלכלה, גם הם דורשים הפרדה מהסיוע שמבקשת ארקיע לבין זה של אל על: "כל הסדר מול אל על יארך זמן רב לאור מורכבות החברה וגודלה. מצב זה מנוגד לכל תפיסה כלכלית וכרגע מעכב את המדינה מלהתקדם".

כמעט כל 550 עובדי ארקיע הוצאו לחל"ת. עם זאת, הוועד טוען כי ארקיע נכנסה למשבר במומנטום של מימוש תוכנית התייעלות שהביאה למגמת שיפור משמעותית בביצועי החברה.

ישראייר מבחינתה מחכה לסיוע בהיקף דומה. עובדי החברה עסוקים בימים אלה בארגון מורכב של רכבת אווירית ליעדים שונים באירופה להחזרת ישראלים, והחברה גם השכילה למנף את המטוסים הריקים לטיסות להובלת מטען (ללונדון). ישראייר נכנסה למשבר במצב כלכלי טוב יותר מזה של ארקיע.

שלוש החברות משוועות להלוואות בערבות של 75%-80% מהמדינה להזרמה מיידית של כספים להצלתן. התסריט של קריסה של חברות תעופה שלא יקבלו סיוע ממשלתי אינו דמיוני - באל על שעון החול הולך ואוזל, ואם היא לא תקבל את הסיוע המיוחל, החברה לא תחזיק מעמד כבר בעוד מספר שבועות. 

לקראת גל קריסות? 

בארגון התעופה העולמי יאט"א מזהירים מפני גל קריסות אם לא תתקבל תמיכה ממשלתית בחברות תעופה. הארגון מעריך כי משבר הקורונה, אותו הם מגדירים כמשבר החמור ביותר בתולדות התעופה המסחרית, יוביל להפסדים של 252 מיליארדי דולרים בקרב החברות בכלל השווקים. המספר הזה עוד עשוי לגדול, כשסיום המשבר לא נראה באופק.

מנכ"ל יאט"א, אלכסנדר דה ז'וניאק, אף שיגר מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו. "התפשטות מגפת הקורונה הובילה להרס בכל הנוגע לביקוש בתעופה העולמית. חברות תעופה נוקטות צעדי התייעלות, ויאט"א נמצאת בקשר עם כל הספקים בענף בכדי לצמצם עלויות בכל שרשרת האספקה. אלא שבפועל לחברות יש עלויות קבועות שלא יורדות גם כשהביקוש צונח, משכורות צריכות להיות משולמות, מימון על מטוסים ועוד עלויות קבועות. יתרות המזומנים הולכות ואוזלות. סגירת השמיים על-ידי עוד ועוד מדינות מחקה כמעט לחלוטין את הפעילות התעופתית הבינלאומית", כך דה ז'וניאק שקורא לראש הממשלה להזדרז עם סיוע לחברות התעופה.

מכתבים רבים מונחים על שולחנו של נתניהו, ובכולם תחינה לסיוע לענף התעופה המדמם ולענף התיירות והמלונאות שפעילותו נמחקה כמעט לחלוטין.

משמעות הזמן - בתחילת המשבר ענף התעופה עמד בראש ברשימת החברות הנפגעות, ולכן קל היה אפילו לנתניהו להבטיח כי הוא אף יוחרג בחבילת הסיוע שמגיעה לו. אלא שבינתיים הזמן חולף, לוח הטיסות של אל על נשחק לפעילות אפסית של טיסות בודדות ליעדים ספורים למעט טיסות החילוץ של ישראלים.

סמוטריץ' במכתבו לכחלון אומנם ציין כי את עיקר הפעילות הזו עושות החברות הקטנות, אבל הוא חטא למציאות. אומנם ישראייר מפעילה רכבת אווירית שהחזירה אלפי ישראלים לארץ כולל מאיטליה - והיא בעיצומה של הפעילות הזו, אבל גם אל על בתמונה - החברה כבר טסה לאוסטרליה, להודו ולדרום אמריקה - המסע המיוחצן של ארבע הטיסות שהחזירות את המטיילים מפרו התהפך עליה במובן מסוים - אל על שגתה שלא גבתה כסף על הטיסות הללו, שלוש טיסות אמנם מומנו על-ידי חברות פרטיות (שאפילו דאגו לקבלת פנים חגיגית עמוסת שוקולדים בנתב"ג לנוסעים שחלקם סרבו להיכנס לבידוד עם הנחיתה), אבל טיסה רביעית בעלות של כ-350 אלף דולר מימנה המדינה. אם אל על הייתה גובה מחיר סמלי של 1,000 דולר מכל נוסע, גם על הטיסה הזו - היא יכלה לקבל סוכריה נחמדה לימים שבהם תזרים המזומנים שלה הולך ואוזל. 

אל על תלך לפירוק? 

85% מעובדי אל על הוצאו לחל"ת, ההנהלה מצויה בסכסוך עבודה עם הוועד, והאוצר לא משחרר את ההלוואה המיוחלת הנאמדת ב-600-700 מיליון שקל באופן מדורג ובהחזר על פני 15 שנים. האוצר מחכה לראות התייעלות עמוקה לא רק במספר המפוטרים - שמספרם עומד על כ-1,500 מתוך 6,360 עובדי החברה, כשרוב המפוטרים הם עובדים קבועים - אלא בקיצוץ כלל-מערכתי שיאפשר לאל על להחזיר את ההלוואה למדינה.

המדינה, לפי סמוטריץ', לא מתכוונת להלאים את אל על אל לקבל מניות. "היא כבר הוכיחה שהיא כשלה בזה, וזה לא נכון לה", נימק השר בראיון שהעניק השבוע ל"גלובס".

ההסתדרות לוחצת על האוצר להזדרז עם התמיכה לאל על, ולפי גורמים, גם מנכ"ל המשרד שי באב"ד תומך בכך, אלא שאין הסכמה מוחלטת בין כל הנוכחים בדיונים, שבינתיים שולחים את אל על להשלים עוד שיעורי בית ולחזור על תוכנית משופרת של התייעלות.

על השולחן מונח תסריט אפשרי נוסף, והוא שאל על תלך לפירוק בתקווה שתקום מחדש עם רוכש חדש, ובכך תקום כחברה יעילה ורזה יותר מכפי שהיא היום.

ומה בעולם? מדינות רבות כבר העניקו סיוע, ארה"ב הגדילה לעשות עם תמיכה של 58 מיליארד דולר לחברות התעופה שלה. מנגנוני סיוע אחרים שחררו את המחנק התזרימי של החברות: באוסטרליה למשל הוענק פטור מאגרות לצד הנחות והחזרים לקוואנטס ולווירג'ין אוסטרליה בהיקף של 433 מיליון דולר, ניו זילנד העניקה לחברת התעופה שלה (בה היא מחזיקה ב-52%) הלוואה בהיקף של 500 מיליון דולר, שלוש חברות התעופה בנורבגיה קיבלה הלוואה בערבות מדינה בהיקף של 265 מיליון דולר ועוד.

האם נכון מבחינת משרד האוצר להציב תנאי לאל על להתייעלות בתמורה להלוואה? מצד אחד, כלווה, על המדינה לוודא שכספה יוחזר לה, ולגיטימי לוודא שהדבר הזה יתאפשר ברקע הדוחות הכספיים של אל על וההתחייבויות שלה למימון צי המטוסים שהיא רכשה. מצד שני, יש מי שטוען כי אל למדינה להתערב בחברה שנזכיר כי אינה שייכת לה, וכי עליה להתייצב לצדה בעת משבר. 

"קודם צריך להציל" 

"צריך להניח לחברות לנהל את יחסי העבודה שלהן ואת תוכניות ההתייעלות שלהן, שצריכות להיות בלי קשר למשבר", אומר יו"ר ארגון הטייסים, מידן בר. "זה כמו שלפני שמישהו יציל אדם שעומד למות, הוא יבדוק אם יש לו ביטוח רפואי. קודם תציל. איגוד הטייסים הבינלאומיים הוציא אזהרה שלא לשתף פעולה עם ניצול המשבר על-ידי מדינות שמתעסקות ביחסי העבודה בחברות. זה לא הזמן, וזו לא הדרך. סיוע תזרימי כעת הוא בבחינת חמצן לאדם גוסס. נכון שהמצב של כל חברה וכל מדינה הוא שונה, אבל מה שדומה הוא שרוב החברות זקוקות לחבל הצלה שימנע מהן להגיע לפשיטת רגל".

בר מציין כי "בישראל פשיטת רגל של חברת תעופה תוביל לנזק משקי גדול יותר, היות שאנחנו 'כלכלת אי' שתלויה בתעופה, זה מונח שתבע משרד האוצר. שוק שדומה לנו הוא ניו זילנד, שם המדינה מחזיקה ב-52% מחברת התעופה".

ב-2005 המדינה בחרה להפריט את חברת התעופה הלאומית שלה.

"כל עוד ישראל לא נוהגת בחברות התעופה כמו שנוהגים באירופה ובארה"ב, היא מסכנת נכס אסטרטגי שחיוני לקיומה. מצד אחד, המדינה החליטה שהיא לא רוצה לנהל את ענף התעופה בישראל, ומצד שני כשנוח לה היא מנסה לנהל את השוק הזה. התעופה היא לא באמת שוק חופשי. המעורבות הממשלתית הולכת וגדלה, כי אחרת אין לחברות איך לשרוד. בעולם, ממשלות מחזיקות בשליטה חלקית בחברות הגדולות, וזה דבר נכון. ולא רק בעלות ממשלתית, מודל שנהיה נפוץ יותר ויותר בתעופה הוא של שותפות העובדים בבעלות על החברה, כפי שקורה בארקיע (לעובדים בארקיע יש 30% בעלות על החברה). הפתרונות צריכים להיות משולבים, בעלי החברות צריכים לתרום את חלקם, המדינה תסייע ותמנע פשטת רגל, והעובדים יכולים להפחית משכרם כהלוואה שתוחזר להם ברגע שהמצב הכלכלי ישתפר. לא מתפקידו של האוצר להתערב בניהול החברות, תפקידו להציל את הכלכלה ברגעי משבר".

לא רק ענף התעופה נקלע למשבר. העוגה תצטרך להתחלק יחד עם ענפים אחרים שניזוקו. 

"יש למדינה 150 מיליארד שקל כרזרבות שנועדו לשמש אותה בדיוק במצבים האלה. מלחמה אנחנו יודעים לנהל ונגיף לא יודעים? אסור לנו לשלם מחיר של אובדן התעופה הישראלית. כמו שממשלת ישראל לקחה צעדים מרחיקי לכת ומוקדמים על-מנת לבלום את התפשטות המגפה - ככה היא צריכה לקחת צעדים מרחיקי לכת על-מנת למנוע קריסה כלכלית של המשק. לסייע מחר בבוקר לחברות התעופה במודל האירופי והאמריקאי ולחייב בסוף המשבר להתייעלות, קודם כל לצאת מהמשבר ולא לבזבז את הזמן בלתקן חברות.

"בשונה מאירופה, אנחנו לא יכולים להיכנס לרכב ולנסוע למדינה שכנה. ישראל היא אי שתלוי בענף התעופה. לבנות מחדש תעופה חיונית ייקח הרבה זמן. לתת לחברה שנושאת את דגל המדינה כלוגו שלה לקרוס, זה משהו בלתי נתפס". 

עוד כתבות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

סודות מתוך ועדת ההשקעות: כך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

בניין הבורסה בשנזן, סין / צילום: Shutterstock, Fabio Nodari

מגמה חיובית באסיה; ההנג סנג מטפס בכ-1%

הניקיי עולה ב-0.3% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, 25 מיליון שקל, עובר לראובני פרידן

ב–12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס וכעת הוא יעבור לראובני פרידן ● היקף התקציב של חברת כרטיסי האשראי עומד על כ–25 מיליון שקל בשנה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"