נפגעי קורונה יוכלו לשתף מידע אנונימי באפליקציית בלוקצ'יין

בניסיון לסייע במאבק העולמי במגיפת הקורונה, שעד כה גבתה את חייהם של יותר מ-19 אלף בני אדם, הושקה אפליקציית IReport-Covid שפותחה על ידי קרן אלגוראנד • מנהלת המחקר של הקרן, ד"ר טל רבין, מקווה כי המידע שייאסף מהמשתמשים ישמש בעתיד לצורכי מחקר

צעיר עם מסיכה וטלפון נייד בתל אביב, בעקבות התפשטות נגיף הקורונה / צילום: שלומי יוסף, גלובס
צעיר עם מסיכה וטלפון נייד בתל אביב, בעקבות התפשטות נגיף הקורונה / צילום: שלומי יוסף, גלובס

וירוס קורונה ממשיך לגבות מחיר יקר בחיי אדם בכל רחבי העולם. מאז שהתפרץ הנגיף בתחילת השנה בסין, נמסרו בעולם עד כה דיווחים על יותר מ-434 אלף בני אדם (נכון ליום רביעי בצהריים) שחלו בקורונה, ומתוכם יותר מ-19 אלף איש מתו בעקבות המחלה. מספר המתים הרב ביותר עד כה נרשם באיטליה, ואחריה בסין, בספרד, באיראן ובצרפת.

בניסיון לסייע למאבק העולמי במגיפה זו, השיקה היום קרן Algorand מסינגפור אפליקציה מבוססת בלוקצ'יין, שמטרתה לאפשר שיתוף מידע אנונימי על נפגעי הנגיף, המוכר גם בשם COVID-19. צוות המחקר של הקרן, שפיתח את האפליקציה, מנוהל על ידי ד"ר טל רבין הישראלית.

האפליקציה החדשה, IReport-Covid, תאפשר למשתמשים בכל העולם לדווח באופן אנונימי ולאתר מידע כללי על מקרים של חולי קורונה. המידע שייאסף באמצעות האפליקציה יישמר על הבלוקצ'יין הציבורי של אלגוראנד, כך שיהיה נגיש באופן פומבי לכל אדם בכל מקום בעולם שיש בו אינטרנט. בלוקצ'יין הוא מסד נתונים מבוזר, שאף גוף מרכזי אינו שולט בו, ובאמצעותו מתאפשרת שמירת מידע באופן שאינו ניתן למחיקה או לשינוי. היישום המוכר ביותר של בלוקצ'יין הוא המטבע הדיגיטלי ביטקוין, אבל לטכנולוגיה זו יישומים רבים אחרים שאינם קשורים למטבעות דיגיטליים.

בקרן אלגוראנד מציינים כי האפליקציה שפיתחו "ממנפת את טכנולוגיית הבלוקצ'יין כדי לספק למשתמשים אמצעים לשיתוף מידע באופן עדכני, שקוף וקבוע. האפליקציה משמשת כלי למסירת מידע במהלך המשבר הנוכחי ולתמיכה במחקר עתידי על מגיפות". לדברי ד"ר רבין, מה שמייחד את IReport-Covid מאפליקציות ומקורות מידע אחרים על וירוס הקורונה, הוא "השילוב בין דיווח עצמי אנונימי לבין שמירת המידע באופן תמידי על בלוקצ'יין".


"מידע הוא צורך מרכזי במאבק בקורונה"

קרן אלגוראנד, שצוות המחקר שלה עובד בניו יורק, אחראית על ניהול המחקר ומכירות המטבע הדיגיטלי בפלטפורמות הבלוקצ'יין של החברה האמריקאית אלגוראנד, שנוסדה בבוסטון ב-2017. מייסד החברה, חוקר הקריפטוגרפיה האיטלקי-אמריקאי פרופ' סילביו מיקאלי, זכה ב-2012 בפרס טיורינג למדעי המחשב יחד עם פרופ' שפי גולדווסר הישראלית, שותפתו למחקר בנושא הוכחה באפס ידיעה (Zero-knowledge proof). החברה של מיקאלי מפתחת טכנולוגיות בלוקצ'יין שמתמקדות ביכולות גידול הרשת (סקיילביליות) ובשיפור מנגנון הקונצנזוס המבוזר של משתמשי הרשת.

ביוני 2019, כפי שדווח ב"גלובס", בוצעה מכירה פומבית ראשונה של המטבעות הדיגיטליים של אלגוראנד (המטבע נקרא Algo), שבה נמכרו 25 מיליון מטבעות תמורת 2.40 דולרים למטבע - מכירה שהניבה לקרן סכום כולל של 60 מיליון דולר. התמחור של המטבע הדיגיטלי במכירה זו גרר ביקורת מצד אנליסטים בשוק הקריפטו, שטענו כי הוא נעשה לפי שווי שוק מנופח.

ואכן, לפי נתוני אתר CoinMarketCap, כיום נסחר המטבע Algo במחיר של כ-0.15 דולר ליחידה בלבד - נמוך בכ-94% ממחירו הראשוני. עם זאת, קרן אלגוראנד מאפשרת לרוכשי המטבעות למכור לה אותם בחזרה בתוך שנה מיום רכישתם ולקבל תמורתם 90% מהמחיר ששילמו בעבורם. מתוך ההיצע הכולל של 10 מיליארד מטבעות Algo שנוצרו עם השקת הבלוקצ'יין של אלגוראנד, 2.5 מיליארד מטבעות מוחזקים על ידי מייסדי אלגוראנד והקרן, וכל השאר מיועדים למכירות פומביות ולמענקים שעליהם אחראית הקרן.

ד"ר רבין, שלפני כשנה מונתה למנהלת המחקר של קרן אלגוראנד, מילאה קודם לכן תפקידי מחקר בתחום הקריפטוגרפיה בענקית הטכנולוגיה IBM יותר מ-20 שנה, וב-2018 נכללה ברשימת 50 הנשים המובילות במגזר הטכנולוגיה של מגזין "פורבס". לצדה של רבין, כולל צוות המחקר של הקרן בניו יורק עוד שני חוקרי קריפטוגרפיה ישראלים ותיקים: פרופ' הוגו קרבצ'יק וד"ר שי הלוי.

בשיחה עם "גלובס" השבוע סיפרה ד"ר רבין על אפליקציית IReport-Covid שפיתח צוות המחקר בראשותה. לדבריה, "הצורך במידע הוא אחד הצרכים המרכזיים במאבק במגיפת הקורונה, כשהרבה מאוד פעולות חירום בעולם צריכות להתבסס על מידע עדכני. יש כיום הרבה מקורות מידע הקשורים לקורונה, אבל מעט מאוד מידע שמגיע ישירות מאנשים בקהילה. אני מקווה שכמה שיותר אנשים בעולם ישיבו על השאלונים באפליקציה שלנו, כדי שנצבור מידע בהיקף משמעותי".

לדברי רבין, הפיתוח של האפליקציה נעשו מתחילתו ועד לסופו על ידי צוות המחקר של קרן אלגוראנד, שקיבל ייעוץ מעורכי דין המתמחים בדיני הגנה על פרטיות. ככל שהאפליקציה תצבור משתמשים, לדבריה, "יכול להיות שזאת תהיה הפעם הראשונה שהבלוקצ'יין של אלגוראנד יעמוד במבחן של עומס". היא ציינה כי הצוות שלה גם יעלה לאתר github כלים בקוד פתוח שיספקו גישה למסד הנתונים של האפליקציה.

"המידע יישמר בצורתו המקורית גם בעתיד"

האפליקציה החדשה ניתנת לשימוש מכל דפדפן אינטרנט במחשב או בסמארטפון, ללא צורך בהורדה. היא מציגה לכל משתמש שאלון קצר, שבו הוא מתבקש לדווח באופן אנונימי על החוויה האישית שלו עם וירוס קורונה, כולל תסמינים (אם יש), בדיקה, טיפול רפואי ומידע על בידוד. מפתחי האפליקציה מדגישים כי חשוב שמשתמשים ימלאו את השאלון, גם אם אין להם כל תסמינים למחלה. נוסף על כך, אם חל שינוי במצבו הרפואי של המשתמש, הוא מתבקש לחזור אל האפליקציה ולמלא בה דיווח מעודכן על מצבו. לדברי קרן אלגוראנד, "לדיווח על התפתחות כזאת באופן עדכני יש ערך רב עבור המחקר של COVID-19".

רבין הסבירה ל"גלובס" כי "בשלב הראשון האפליקציה תהיה זמינה רק בשפה האנגלית, אבל אנחנו עובדים על כך שיתאפשר בה שימוש בעוד שפות. התשובות של המשתמשים יעלו באופן פומבי על הבלוקצ'יין של אלגוראנד, שם לעולם לא יהיה ניתן לשנות או למחוק אותן. זה מבטיח שהמידע יישמר נגיש בצורתו המקורית גם בעתיד. לא ייאסף אף מידע מהמשתמשים, למעט התשובות שלהם על השאלונים".

בקרן אלגוראנד מדגישים כי המשתמשים באפליקציית IReport-Covid אינם צריכים להירשם או ליצור חשבון כלשהו כדי להשתמש בה. לדבריהם, "חשוב להבין כי ברגע ששלחתם את השאלון לאחר שהשבתם עליו, הוא יופץ כך שכולם יוכלו לראות אותו, ואיש לא יוכל לעולם להסיר או לשנות אותו. אם מאוחר יותר תחליטו שאינם רוצים שהתשובות שלהם יהיו פומביות, אין כל דרך למחוק אותן". כל שאלון יקבל מספר רנדומלי, וכל שאלון שיישלח מאותו מכשיר או מאותו דפדפן, יישא מספר זהה. כך, לדברי מפתחי האפליקציה, "יתאפשר ללמוד על התפתחויות במצבם של המשתתפים ולספק מידע חשוב לחוקרים על התפתחות המחלה לאורך זמן".

בעמוד הבית של IReport-Covid נכתב כי "האפליקציה אינה מספקת ייעוץ רפואי, הערכה, אבחון או טיפול למחלה או למצב רפואי כלשהו, וגם לא מספקת כל שירות או מוצר רפואי. אם אתם סבורים כי אתם נושאים, או כנראה נושאים, נגיף קורונה, פנו לייעוץ רפואי".

תוכלו למצוא את אפליקציית IReport-Covid בכתובת האינטרנט https://ireport-covid.app.

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.