גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"לא פוסל את האפשרות שארקיע, ישראייר ואל על יתמזגו בסוף לחברה אחת"

"מה שקורה כיום הפך אותי לפסימי. בארה"ב המדינה מזרימה כסף למשק, אבל בישראל יש ממשלת מעבר שלא יכולה לקבל החלטות", אומר יו"ר ארקיע אבי חורמרו ● כשרוב עובדי ארקיע בחל"ת, ו-15 המלונות בראשם הוא עומד סגורים, הוא מעריך: "את המשבר הזה יצליחו לשרוד רק הגדולים"

יו"ר ארקיע, אבי חורמרו / צילום: קבוצת נקש
יו"ר ארקיע, אבי חורמרו / צילום: קבוצת נקש

"אנחנו נמצאים בפתחו של מצב כלכלי שהוא הגרוע ביותר שהיה במדינה מאז 1973. אני בדרך כלל אופטימי, אבל מה שקורה כיום הפך אותי לפסימי. בארה"ב המדינה רצה ומזרימה כסף למשק, מתקבלות שם החלטות, אבל בישראל יש ממשלת מעבר שלא יכולה לקבל החלטות. אם לא יקרה שינוי מהיר, יהיו פה מאות אלפי מובטלים מהר מאוד, ואני לא מדבר על אנשים שהוצאו לחל"ת אלא על כאלה שיאבדו את מקום עבודתם", כך אומר אבי חורמרו שחובש שלל כובעים על ראשו. חורמרו הוא מנכ"ל ויו"ר קבוצת נקש שבבעלות האחים ג'ו, רפי ואבי, הוא יו"ר ארקיע, יו"ר מלונות סטאי, אורכידאה והרברט סמואל, יו"ר נמל אילת, יו"ר חברת פריניר והאחראי על פעילות הנדלן באמפא נדל"ן.

"יש לנו שלושה קניונים - כולם סגורים (דיזנגוף סנטר, מתחם המותגים בקריית שמונה וביג בית שמש בשיתוף עם ביג), זאת לצד מאות עובדים בחל"ת, גם שלנו וגם של השוכרים. רוב עובדי ארקיע הוצאו לחל"ת, ו-15 המלונות שלנו סגורים. אנשי עסקים מסתכלים על מה שנעשה בסין, שם מתחילים להתגבר על הבעיה. במצב כפי שהוא היום, בלי סגר מוחלט, המשבר יכול להימשך 5-6 חודשים, והמשק לא יוכל להחזיק מעמד. חברות יפשטו רגל, המצב הכלכלי יהיה כמו ביוון. חייבת לקום ממשלת אחדות לאומית. שיהיה מי שיקבל החלטה. ממשלה שמתנהלת בלי תקציב תחת חוסר ודאות לא יכולה לעשות צעדים דרסטיים. כל מי שאומר שהמדינה לפני הכול ולא פועל לפי האמירה הזו, לא מבין שעוד מעט לא תהיה לנו מדינה".

15 מלונות הקבוצה סגורים  / צילום: אסף פינצ'וק

לפי חורמרו, "המדינה מדברת על תוכנית בהיקף 8 מיליארד שקל להלוואות לעסקים קטנים - זו בדיחה. מציעים לבעלי עסקים לקבל הלוואה בערבות מדינה אבל זו ערבות אישית של הבעלים. אם תהיה פשיטת רגל, בעלי העסק ישלם את מחיר הפנסיה והמשכנתה שלו. זה לא נקרא ערבות מדינה. 6,000 שקל מענק לעסקים, זה לזרות להם חול בעיניים. 80% מהמשק מבוסס על העסקים הקטנים והבינוניים ואם הם לא יקבלו סיוע מידי ומשמעותי המשק יקרוס".

לפני המשבר ארקיע הודיעה על החלפת מנכ"ל החברה. את ניר דגן צפוי להחליף אמיר ארז שתוכנן להיכנס לתפקיד בתחילת חודש אפריל. לפי חורמרו השינוי הזה מתוכנן להתרחש למרות ועל אף התזמון האומלל.

דיברת על מאות אלפי מובטלים, אבל גם אתם בחרתם להעביר את נטל עלות העובדים שלכם על המדינה כשהוצאתם כמעט את כל עובדי ארקיע למשל לחל"ת. דמי אבטלה זה גם סוג של סיוע מהמדינה.

"צריך להבין שאין לנו איך לשלם את השכר של העובדים. אנשים שיוצאים לחל"ת מקבלים שכר של 7,000 שקל שלא יספיק להם להתקיים. המגזר הציבורי לא מסוגל להציל את המגזר הפרטי, המדינה חייבת להזרים כסף לשוק הפרטי. אם הוא לא יישאר, למדינה לא יהיו הכנסות, לא מע"מ, לא מס הכנסה ולא ביטוח לאומי. המגזר הציבורי ממשיך להתקיים עם או בלי חל"ת אבל המגזר הפרטי, נכון להיום הולך להתפרק טוטאלית. במשך שנים המדינה צברה מיליארדים בקופות שלה והיום היא צריכה לפתוח את הארנק".

ועד עובדי ארקיע קורא למקבלי ההחלטות להפריד בין אל על, ישראייר וארקיע בכל הנוגע לדיון על הלוואות לחברות התעופה. מה סטטוס הדיונים בעניין ארקיע?

"אנחנו נמצאים בדיונים עם האוצר ויוצאים מנקודת הנחה שהמדינה, כמו שעשו מדינות בכל העולם, חייבת לעזור. אני גם לא פוסל הלאמה, או מיזוג בין חברות. ארקיע וישראייר יכולות להתמזג".

זה משהו שנבחן קונקרטית?

"בתקופה כזו חייבים לחשוב מחוץ לקופסה. זה משהו שיכול להציל את החברות ואני לא פוסל את האופציה שבסוף, גם שלוש החברות יתמזגו לחברה אחת. אני לא יכול להגיד שזה על השולחן גם בגלל הרשות להגבלים עסקיים, אבל אנחנו משוחחים על זה בינינו".

בארקיע יש מודל ייחודי לפיו העובדים מחזיקים ב-30% ממניות החברה. יו"ר איגוד הטייסים מידן בר, אמר השבוע ל"גלובס" כי זה מודל שצובר תאוצה בענף וכי הוא מייחל לו בעוד חברות. "זה מודל מצוין והעובדים הם חלק בלתי נפרד מהבעלים", אומר חורמרו. "גם אם תהיה הלאמה של ארקיע - אז המדינה תיכנס כשותפה. אני לא פוסל שום מתווה. מה שמעניין אותי זה להציל את החברה למען העובדים. צריך להבין שהנתח של ארקיע בקבוצת נקש מהווה בערך 2% מהפעילות. חורה לי על 4,000 העובדים שיושבים בבית בכל הקבוצה, זה לא רק ארקיע".

אתם כבר מכינים תוכנית ליום שאחרי הקורונה?

"אני חושב שמי שצריך להכין תוכנית כזו היא המדינה ולגייס את מיטב המוחות ובכירים לשעבר מהמערכת הבנקאית והקמעונאית כדי שהיא תהיה מנותקת מהפוליטיקה".

ארקיע / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס

"יש לנו מלונות בגרמניה ושם הממשלה באה לקראת"

ענף נוסף שספג מהלומה קשה ונמצא הרחק מאור הזרקורים של דיוני האוצר הוא ענף המלונאות. לפי התאחדות המלונאות, 96% מהמלונות בישראל סגורים לפעילות וכ-40 אלף עובדים הוצאו לחל"ת. לקבוצת נקש 15 בתי מלון ועוד 5 שנמצאים בהליך בנייה.

"כל המלונות שלנו סגורים ועצרנו את כל פעילות הבנייה", אומר חורמרו. "את המשבר הזה יצליחו לשרוד רק הגדולים. לצערי הקטנים, כמו מלונות בוטיק - לא ישרדו. מדברים על 40 אלף עובדים בענף אבל זה הרבה יותר מזה, יש מאות אלפי עובדים במעגל המלונאות, ספקי מזון, כביסה וגם מערכת הבנקאות. זה ענף שהפעילות בו נעצרה לחלוטין. מלונות שהוסבו להבראה לחולי קורונה זה בזעיר אנפין. המדינה לא השכילה להבין שהמשקיעים בענף הזה מגיעים לישראל מתוך אידיאולוגיה ציונית, זה נכון גם לגבי רשתות פתאל, דן, ישרוטל וקראון פלאזה. כל המיליארדים שהאחים נקש השקיעו פה זה מתוך ציונות. אין ספק שהיו הזדמנויות מצוינות ושהפעילות רווחית ומניבה - אבל ההתחלה באה מתוך ציונות. ועם כל זה, ענף המלונאות נשכח ולא דנים בו בכלל באוצר. השמאי המרכזי יצטרך להידרש לאמוד את הנזקים ולפצות את הענף. ועד שהוא יתאושש, וזה ייקח הרבה זמן, המדינה צריכה לוותר על תשלומי ריבית של הלוואות שנלקחו לבנייה לשנה לפחות,וגם על תשלומי ארנונה, מים וחשמל. יש לנו מלונות בגרמניה ושם הממשלה באה לקראת בעלי המלונות, היא דוחה תשלומי מס הכנסה ומע"מ והעניקה פטור מארנונה. בארץ אפילו לא מדברים על הענף הזה - ויהיו מלונות שישלמו את המחיר".

דרך אמפא נדל"ן אתם משכירים נכסים עבור רשת ההוסטלים סלינה שהייתה אמורה להיכנס לישראל. היכן זה עומד?

"גם שם כל הפעילות נעצרה, רצינו לעשות משהו ענק אבל הכול ב'הולד'".

עם כל הלוואות שמצפים שהמדינה תעניק, גם בתעופה וגם במלונאות יש להניח שהמחירים ביום שאחרי יתייקרו. ההערכה היא שמישהו יהיה חייב לממן את כל ההלוואות האלה ואלו יהיו הצרכנים.

"אני לא יכול להגיד דבר כזה. בסוף היום אני בעד כלכלה חופשית. כלכלות חופשיות מביאות הישגים ומנגישות מוצרים לכל סוגי האוכלוסיה. את ההלוואה שהמדינה תיתן לארקיע נחזיר על ידי תהליכי התייעלות שיעשו בתוך החברה מבלי להפיל את זה על הצרכנים. זה ענף שבו חייבים להיות תחרותיים. ענף התעופה ייראה אחרת ביום שאחרי, ואם לא ייעשו פה פעולות מיידיות לאנשים לא יהיה כסף לשלם משכנתאות שלא לדבר על לטוס לחו"ל".

ארקיע נכנסה למשבר הזה במצב רגיש ואחרי פיטורים של כ-150 מעובדי החברה. החברה נקלעה לקשיים לאור הכניסה המסיבית של חברות הלואו קוסט וגם בעקבות סגירת שדה דב ב-1 ביולי 2019. עד אז שלטה ארקיע על 70% משוק טיסות הפנים לאילת עם תנועה של 1.4 מיליון נוסעים בשנה. עד הרגע האחרון החברה התנהלה בהכחשה לסגירת השדה.

התנהגתם כאילו שזה לא יקרה ונתפסתם לא מוכנים ביום שבו השדה נסגר.

"סגירת שדה דב פגעה בנו בצורה מאוד קשה. זה נכון שלא האמנו שזה יקרה, אבל הייתה לנו תוכנית מגירה שהתאימה את ארקיע ליום שאחרי סגירת השדה. בחצי השנה האחרונה יישמנו התייעלות מהותית וראינו תוצאות חיוביות. בתחום הפנים-ארצי הייתה לנו פגיעה רצינית אבל בבינלאומי הייתה התאוששות".

ועכשיו עצרתם את כל הפעילות התעופתית לגמרי. אפילו לא שמרתם על טיסה יומית אחת בקו רמון-נתב"ג לטובת תושבי אילת בשעה שישראייר מפעילה 3 טיסות יומיות בקו הזה. מדוע?

"אנחנו טסים לאילת עם מטוסי אברייר שלא מתאימים למספר קטן של נוסעים שיש בתקופה כזו. אם הייתי מפעיל טיסות לאילת הייתי צריכים לממן כל טיסה כזו ב-100 אלף שקל".

עוד לפני כן, גם את הפעילות הפנים ארצית בקו חיפה-אילת השארתם לישראייר שפעלה מייד אחרי סגירת שדה דב ופתחה משם קווים.

"המטוסים שלנו לא מתאימים לשדה התעופה בחיפה". אומר חורמרו ומציין כי צי ארקיע מונה 7 מטוסים "חלקם בבעלות וחלקם בליסינג של חברות חיצוניות, לא שלנו" (לקבוצת נקש יש חברה המציעה ליסינג למטוסים, מ' ר' ח').

"טיסה אחת ביום זו פעילות שהתרומה שלה שלילית"

בישראייר מפעילים עשרות טיסות להשבת ישראלים מחו"ל והטסות של מטען. האם לא עדיף לייצר פעילות דווקא בתקופה כזו מאשר לקרקע את המטוסים?

"מה שאנחנו יכולים אנחנו עושים, גם בהטסות חילוץ וגם במטען. אבל בסוף זה פרומיל מהפעילות, טיסה אחת ביום זה כלום, זו פעילות שהתרומה שלה היא שלילית".

מול מי שסבור שעל הממשלה לתמוך בחברות התעופה שנקלעו לקשיים יש מי שטוען שגם ארקיע היא חברה פרטיות וכמו כל חברה אחרת, על הבעלים להכניס יד לכיס ולממן את העסק שלהם.

"הגישה הזו אינה נכונה - זה מצב שנוצר מכוח עליון. לא אנחנו יצרנו אותו, לא הבאנו את הקורונה ובסוף למדינה יש אחריות. צריכה להיות פה ערבות הדדית - בכל הענפים".

מה היכולת של ארקיע לעמוד על הרגליים אחרי הקורונה מבחינת מינופים והתחייבויות לבנקים?

"אף אחד לא יודע מה יהיה ביום שאחרי אבל מה שאני הוא שהקבוצה שלנו היא איתנה. אנחנו נוכל לעבור את המשבר הזה. ההתחייבויות של ארקיע למערכת הבנקאית הן נמוכות. אבל אני לא מסתכל עליי. אני מסתכל על כלל המשק ועל המצב שהוא סופר-חמור וזה גלגל שמסתובב. משרדי נסיעות שסגורים עכשיו למשל, הם חייבים לנו סכומים גדולים, הקניונים שסגורים, יש לנו שם שוכרים טובים שלא משלמים, אלו מעגלים שלמים". לשאלה האם מוותרים לשוכרים על תשלומים בימים אלה הוא משיב: "אנחנו סבלניים בהחלט. חייבים להיות רגשיים בתקופה כזו".

כיצד יושפעו מחירי הנדל"ן להערכתך?

"מה שקורה היום פוגע גם בחברות הנדל"ן. אפשר לראות את זה בתמחור של חברות הנדל"ן בבורסה. קשה לנבא את מה שיהיה. אם חלילה תהיה כמות גדולה של מובטלים יהיה עודף של נדל"ן במשרדים ועודף של חללי עבודה. הכול תלוי בזמן שהמשבר יימשך ובעומק של המשבר הכלכלי. אני מגדיר את עצמי כאיש עסקים יהודי וציוני ואני זועק להקמה של ממשלת אחדות שתוכל למתן את המשבר הכלכלי מלהגיע לתהומות שיהיה קשה מאוד לצאת מהם, זה הזמן". 

עוד כתבות

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד