לשכת עוה"ד על סמכויות המעקב של המשטרה: "קיצוניות ולא מידתיות"

רה"מ חתם אתמול על תקנות לשעת חירום המאפשרות למשטרה להשתמש ברשתות הסלולר כדי לאכן מיקום של מבודדים וחולי קורונה • עו"ד דן חי, יו"ר הוועדה להגנת הפרטיות בלשכת עוה"ד: "מדובר בשימוש באמצעי חדרני תוך פגיעה קשה בזכות לפרטיות"

משטרת ישראל בפעילות לאכיפת צו הבריאות / צילום: דוברות המשטרה
משטרת ישראל בפעילות לאכיפת צו הבריאות / צילום: דוברות המשטרה

התקנות לשעת חירום המאפשרות למשטרה להשתמש ברשתות הסלולר כדי לאכן מיקום של מבודדים וחולי קורונה, מעוררות ביקורת ציבורית. התקנות, שנחתמו אתמול (ד') על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, קובעות כי קצין מוסמך רשאי להתיר קבלת נתוני מיקום של אדם החייב בבידוד ממאגר מידע של בעל רישיון בזק, בלא צו בית משפט, לצורך פיקוח על קיום הוראת הבידוד. קבלת נתוני מיקום לפי סעיף קטן זה תיעשה באופן מדגמי בלבד ובאופן שאינו מתמשך או רציף.

לשכת עורכי הדין מתכוונת להוציא עוד היום (ה') מכתב לראש הממשלה, שבו תתריע על השימוש המיותר באמצעי חודרני כל-כך כדי לאכוף את חובת הבידוד.

עו"ד דן חי, יו"ר הוועדה להגנת הפרטיות בלשכת עורכי הדין, תקף בחריפות את התקנות החדשות וכתב: "מדובר בשימוש באמצעי חדרני תוך פגיעה קשה בזכות לפרטיות, כאמצעי לאכיפת בידוד ביחס למי שאמור להיכנס לבידוד ונמנע מכך, שימוש שהוא שימוש קיצוני ולא מידתי שאינו עולה בקנה אחד עם חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, במיוחד לאור העובדה שישנם אמצעים חליפיים לאכיפת חובת הבידוד, פוגעניים פחות בזכות לפרטיות". 

עו"ד דן חי / צילום: ערן לוי
 עו"ד דן חי / צילום: ערן לוי

לדבריו, "התקנות טומנות בחובן פוטנציאל לפגיעה בפרטיות הציבור, מהחמורה בתולדות המדינה. למרות הצורך בריסון התפשטות מגפת הקורונה, מעבר על התקנות מעלה את השאלה, האם מותוות במסגרתה הדרך הנכונה לכך, תוך שנלקחו בחשבון זכויות אחרות העשויות להיפגע מהאמור בהצעה, ובראש בראשונה הזכות לפרטיות, והאם נעשו האיזונים הראויים בין האינטרסים שההצעה באה לשרת ובין אותם זכויות.

"הזכות לפרטיות, הזכות הנפגעת העיקרית בהצעה, זכתה במדינת ישראל למעמד של זכות חוקתית, מכוח קביעתה במסגרת סעיף 7 לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. פיסקת ההגבלה בחוק היסוד דורשת, כידוע, קיומם של מדדים ברורים אשר יאפשרו פגיעה בזכות היסוד, כמו תכלית ראויה, מידתיות, סבירות וצמידות מטרה. לטעמנו, אלה לא מתקיימים בתקנות".