דעה: הקורונה היא אולי גזירת גורל. הגזירות שעוד נכונו לנו - ממש לא יהיו כאלה

כמו שמדינת ישראל עושה במצבים של משבר ביטחוני, וכפי שעושות כיום מדינות אחרות בעולם – המדינה צריכה לממן את השכר למקומות עבודה שהפעילות שלהם נעצרה, כדי למנוע סגירת עסקים ופיטורים

עסקים סגורים בצל ההנחיות החדשות של משרד הבריאות / צילום: איל יצהר, גלובס
עסקים סגורים בצל ההנחיות החדשות של משרד הבריאות / צילום: איל יצהר, גלובס

לאחרונה שחרר "פורום קהלת" מסמך מדיניות עם המלצות ל"עשה ואל תעשה" לגבי הדרך שבה הממשלה צריכה להתמודד עם הקורונה. פורום קהלת איננו עוד פורום חשיבה כלכלית. עומד בראשו ד"ר מיכאל שראל, מי שהיה הכלכלן הראשי עד 2014. בתור שכזה, ניתן לראות בגוף זה כמי שמשקף, ואולי אף מעצב, את הקו הכלכלי של הימין בישראל.

לרוב, בימי שגרה מקדם הפורום חקיקה המחלישה את ועדי עובדים ואת זכות השביתה, וגם לצמצום המגזר הציבורי (שמשמעם, צמצום השירותים הניתנים לאזרחים על-ידי המדינה). כן מביאה החקיקה ליותר תחרות ולהפרטה בשירותי הבריאות והחינוך (זאת אומרת, לרוב חינוך ובריאות טובים יותר לעשירים), וחיסול חלק מהדיור הציבורי.

מסמך ההמלצות שפורסם, שכולו כתוב בלשון ציווי, מתחיל באמירה "הפגיעה הכלכלית של משבר הקורונה היא קשה. חשוב להשלים עם גזירת הגורל", ומסתיים בציווי: "אל תנסה לפצות קבוצות או ענפים על הפגיעה של המשבר. המשבר גרם לנזק כבד ופרמננטי - אין להתכחש למציאות".

כך, בקהלת דוחקים בממשלה לא לסייע לנפגעים, בהתאם לטענה הניאו-ליברלית הידועה, כי אל לה למדינה להתערב בשוק, אשר היד הנעלמה תכווין אותו כבר בעצמה, ותייצר עושר אשר יחלחל למטה לכל השכבות. בהתאם לכך, דוגלות ההמלצות של קהלת לזמן המשבר, בהימנעות מפעילות כלכלית - לא לנסות להציל חברות, ענפי משק ומקומות עבודה, ולתת סיוע רק בדרך של דמי אבטלה והלוואות.

אחרי המשבר - ממליץ הפורום לנצל את ההלם במשק כדי לקדם רפורמות, לחזק את המשמעת הפיסקאלית (דהיינו, להוציא פחות כסף להשקעות בציבור), ולהקטין עוד את המגזר הציבורי (זאת אומרת, להקטין עוד את ההשקעות בחינוך, בבריאות וברווחה של כולנו).

במי כן ממליצים קהלת להשקיע? כצפוי הם מצווים לדאוג ליציבות של הבנקים ושל כלל המערכת הפיננסית, ו"להזרים להם נזילות". כי "היד הנעלמה", כדרכה, היא לא באמת נעלמה - אלא פועלת במרץ לחזק את ההון.

המלצות נוקשות אלה מטילות את האחריות לרווחת של אחוזונים בודדים באוכלוסייה, על כתפי כלל הציבור. ולכן, אנחנו, כציבור הרחב, צריכים לדרוש בדיוק להיפך. כמו שמדינת ישראל עושה במצבים של משבר ביטחוני, וכפי שעושות כיום מדינות אחרות בעולם - המדינה צריכה לממן את השכר למקומות עבודה שהפעילות שלהם נעצרה, כדי למנוע סגירת עסקים ופיטורים. אחרי המשבר, אנחנו חייבים לדרוש הסדר כלכלי חדש - השקעה רחבה בשירותים הציבוריים, חיזוק רשת הביטחון הסוציאלי, והחלתה גם על עצמאים. אמנם הקורונה נכפתה עלינו, אך גזירות כלכליות חד-צדדיות - ממש לא. אסור שהפחד מהקורונה ישתק את מחויבות המדינה לאזרחיה. 

הכותבת היא מנכ"לית-משותפת בארגון כוח לעובדים