נגיף הקורונה | סיקור שוטף

לאחר שדלף לתקשורת: פיילוט בדיקות קורונה בסניפי הסופרמרקטים בוטל

4,247 חולים בארץ • מספר הקורבנות מהקורונה בישראל עלה ל-15 • אסותא אשדוד: צעיר בשנות העשרים ללא מחלות רקע מונשם, ומצבו קשה • המשטרה החלה בחלוקת דוחות בירושלים ובבני ברק • לבקשת משרד הבריאות, מד"א תאסוף פלסמת דם עם נוגדנים מאנשים שהחלימו מקורונה

עובד בצוות רפואי מבצע בדיקת קורונה / צילום: Mussa Qawasma, רויטרס
עובד בצוות רפואי מבצע בדיקת קורונה / צילום: Mussa Qawasma, רויטרס

22:28

לאחר ההודעה על פיילוט הבדיקות - רשתות הקמעונאות מקבלות הודעות שפיילוט הבדיקות מחר בוטל, ככל הנראה כי דלף לתקשורת. טרם נמסרה תגובת משרד הבריאות. 

21:26

משרד הבריאות יערוך פיילוט בדיקות קורונה בסניפי הסופרמרקטים

משרד הבריאות צפוי להתחיל פיילוט של בדיקות קורונה באמצעות רשתות רמי לוי , ויקטורי ושופרסל , כך עולה מהודעות שקיבלו הערב רשתות המזון הגדולות בישראל. עם זאת, נציין כי במשרד הבריאות טרם אישרו את המידע.

מהמידע שקיבלו הרשתות עולה כי הפיילוט צפוי להתחיל מחר בסניף ויקטורי בבאר שבע, סניף רמי לוי בשכונתתלפיות שבירושלים, רמי לוי בסניף בת ים, בסניף שופרסל דיל טירה, סניף שופרסל דיל רהט, ובסניף של הפורמט למגזר החרדי של שופרסל - יש חסד בבני ברק .

עוד מסתמן מהמידע שקיבלו הרשתות כי מדובר בפיילוט שיאפשר למשרד הבריאות להנגיש את הבדיקות לווירוס הקורונה לקהלים גדולים יותר , ושאם יצליח יורחב לסניפים נוספים.

21:00

מספר הנדבקים בקורונה בישראל עלה ל-4,247. מתוכם 3,944 במצב קל ו-82 במצב בינוני. 74 חולים במצב קשה, מתוכם 59 מונשמים. 132 חולים החלימו ושוחררו. 15 נפטרו מהמחלה.

17:50

לקראת חג הפסח, משרד העבודה והרווחה ינפיק 30,000 שוברי מזון בסך 300 שקל למשפחות שמוכרות לרווחה ברחבי הארץ. מדובר באוכלוסיות שאינן נכללות כיום בתכנית לביטחון תזונתי של המשרד ואינן מוגדרות כאזרחים ותיקים שזוכים לאספקת מזון לביתם. השוברים יישלחו לרשויות המקומיות לפי מכסות ובהתאם לאוכלוסייה שרשומה במחלקות לשירותים חברתיים. המשרד הנחה את המחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות להעדיף משפחות חד הוריות, משפחות של ילדים בסיכון, משפחות עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים ומשפחות או בודדים שנמצאים במצוקה מיוחדת לפי שיקול דעתו של מנהל המחלקה לשירותים חברתיים ברשות המקומית.

15:10

אחרי שהחזירה 4,000 ישראלים מיעדים שונים באירופה, ישראייר ממשיכה להפעיל טיסות להשבת ישראלים ממדינות שונות ובתיאום מול משרד מחוץ. החברה תפעיל בשבוע הקרוב טיסות מברלין, מוינה, מפרנקפורט, מקישינייב, מטיביליסי, מבלגרד ומלונדון. במקביל תאפשר ישראייר לאזרחי אותן מדינות השוהים בארץ לחזור לארצם.

מחירי הטיסות לפי ישראייר משקפים מחירי העלות להפעלה של טיסה כזו: המחיר לטיסה מטיביליסי ב-31.3 הוא 330 דולר, בטיסות שיצאו מקישינייב (30.3) ומבלגרד (1.4) המחיר הוא 390 דולר, מחיר הטיסה מברלין (30.3) ומווינה (2.4) הוא 444 דולר, וטיסה מפרנקפורט תעלה 490 דולר (1.4). טיסה נוספת תצא ללונדון ב-5.4 ומחירה יעמוד על 390 דולר.

14:25

מספר הקורבנות עלה ל-14. מבית החולים מעייני הישועה נמסר כי "פרופ' מרדכי רביד המנהל הרפואי של המרכז הרפואי מעייני הישועה מעדכן כי לפני זמן קצר נפטרה גברת בשנות התשעים לחייה לאחר שהובחנה שנדבקה מנגיף הקורונה. הגב׳ סבלה ממחלות רקע נוספים. אנו משתתפים בצער המשפחה".

14:00

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין שוחח היום עם שר הבריאות יעקב ליצמן ועם לשכת ראש הממשלה באשר לפינוי הקשישים והחולים הסיעודיים, ביניהם ניצולי שואה, מהמחלקות לתשושי נפש ברחבי הארץ. החלטת משרד הבריאות התקבלה לטובת אשפוזם של חולי קורונה.

הנשיא הדגיש בשיחותיו כי בראייתו יש לשקול מחדש את ההחלטה, שכן מדובר בקשישים, חולים, ניצולי שואה, ממקימי הארץ, אשר עקירתם ממקומם יכולה להוות עבורם טלטלה קשה ובלתי נסבלת.

עוד ביקש הנשיא כי גם אם ההחלטה כבר התקבלה, יישקל מחדש מועד ביצועה.

"הקשישים שלנו, ותשושי הנפש שבהם, היו שם עבורנו שנים רבות. ביניהם בוני הארץ, שורדים, שקמו מאפר השואה, בשר מבשרנו. אסור לנו להפקירם בשעה קשה זו", הדגיש הנשיא. 

13:20

הרב חיים קנייבסקי, הנחשב לפוסק החרדי הגדול ביותר כיום, פרסם הנחיה גורפת להישמע לכל הנחיות משרד הבריאות, לרבות איסור השתתפות בלוויות, בחתונות וכו' ואיסור התכנסות לתפילה בתוך בתי הכנסת.

ההנחיה נמסרה היום לאחר שאמש השתתפו מאות חרדים בני הפלג הירושלמי בהלוויה של אחד מרבני הפלג בבני ברק. הם סירבו לקריאות המשטרה להתפזר, וליוו את הרכב שהוביל את הארון לקבורה, עד לבית הקברות.

קנייבסקי עושה כן באיחור ניכר של שבועות, שבהם מקצת המגזרים בחברה החרדית פעלו בניגוד להוראות משרד הבריאות, ובשל כך מניין הנדבקים בריכוזים החרדיים עלה הרבה יותר מאשר בשאר האוכלוסייה.

לקנייבסקי זכורה לרעה הודעת ההיתר להמשיך וללמוד, גם לאחר שמשרד הבריאות הפסיק את הלימודים בכל מערכת החינוך.

13:15

משרד הבריאות פנה למד"א בבקשה להיערך לאיסוף מנות פלסמה מאנשים שהחלימו מקורונה (Covid-19), כ-14 ימים לאחר שלא נמצאו בדמם שאריות משמעותיות של הנגיף. ההערכה היא כי בפלסמה ישנם נוגדנים אשר יכולים לשמש כתרופה לקורונה עבור חולים קשים. מתן נוגדנים ממקור חיצוני עשוי להוביל לתגובה דומה של הגוף כמו מתן חיסון שגורם לפיתוח נוגדנים עצמיים, ולכן נקרא "חיסון פאסיבי".

בעבר נעשה שימוש בפלסמה עם נוגדנים לטיפול בחולים בסארס, ובישראל בקדחת הנילוס המערבי. ה-FDA האמריקאי אישר טיפול ניסיוני דומה בארה"ב.

החברות טקדה הבינלאומית וגם קמהדע הישראלית עובדות על פיתוח חיסונים פאסיביים לקורונה על בסיס נוגדנים מפלסמה, כפי שעשו בעבר עבור מחלות אחרות (כמו למשל כלבת). אולם, בנוסף להפקה של מוצר מדף על-ידי חברה מסחרית, אפשר גם להשתמש בפלסמה הזו כטיפול בבית חולים, כשהוא אינו מוגדר כמוצר.

ממד"א נמסר כי בשלב הראשון תשמשנה מנות הפלסמה לטיפול בעירוי, אך המטרה היא לאסוף מספיק פלסמה כדי להכין תרכיז נוגדנים (אימונוגלובולין) שבו יטופלו החולים בהמשך.

כדי להצליח בטיפול כזה, יש קודם כל לאתר חולים שלהם נוגדנים למחלת הקורונה, לשכנע אותם לתת מנת דם ממנה תיאסף הפלזמה בלבד (החולה יוכל לקבל בחזרה את יתר מרכיבי הדם), וגם לוודא כי יש להם נוגדנים. הגיוני שלמחלימים יהיו נוגדנים, אך למעשה אין עדיין בדיקות מהימנות המוודאות זאת.

בימים אלה משרד הבריאות פונה למחלימים על-מנת להעביר את פרטיהם למד"א.

מנכ"ל מד"א, אלי בין, מסר: "מדא עומד בחזית המלחמה בנגיף הקורונה בישראל, ואנשיו עושים לילות כימים במתן מענה לעשרות אלפי פונים. למאמצים אלה מצטרפת כעת פעילות שכבר מיושמת בעולם ורושמת הצלחה במידה מסוימת, וכולנו תקווה שבכוחות משותפים ובמשמעת קהילתית נצליח להתגבר". 

12:50

מנכ"ל קופת-חולים לאומית, ניסים אלון, דורש לבטל את הפסח והרמדאן על רקע משבר הקורונה, בטענה כי "החג עלול להרוג אנשים - מדובר בפיקוח נפש". 

לדבריו, "עכשיו צריך פסק הלכה או פקודה לבטל את חג הפסח והרמאדן. חג הפסח עלול להרוג אנשים. פיקוח נפש דוחה פסח, והרבנים צריכים להיכנס לעניין. 

"יש לחגוג את החג רק בחיק המשפחה. זה פיקוח נפש. לו זה היה בידיים שלי, הייתי מבטל את חג הפסח. צריך לחגוג את ליל הסדר רק בחיק המשפחה בבידוד. ללא משפחה מורחבת, בלי קניות מטורפות והגעלת כלים. זה המון תנועה מחוץ לבית".

אלון מוסיף כי "היה צורך לבטל את חגיגות פורים, על הטעות הזאת אנחנו משלמים עכשיו. אין מנוס מביטול חג הפסח דרך הרבנים הראשיים".

11:50

מספר הקורבנות מנגיף הקורונה בישראל עלה ל-13. מבית החולים שערי צדק נמסר כי "במרכז הרפואי שערי צדק נפטר בשעה האחרונה מטופל בן 92 שהיה מאושפז במחלקה לחולי קורונה. המטופל אושפז לפני כשבוע במחלקה המבודדת בשערי צדק במצב קשה מאוד, עם מחלות רקע רבות ומשמעותיות. צוות המחלקה העניק למטופל טיפול רפואי ותמיכתי צמוד. לצערנו הבוקר חלה הידרדרות במצבו, והוא נפטר. אנו משתתפים בצער המשפחה".

11:30

בעקבות הביקורת הציבורית על היעדר אכיפה של מגבלות התנועה בריכוזי האוכלוסייה החרדיים, החלה הבוקר המשטרה בסיורים מוגברים בכמה מהשכונות החרדיות בירושלים ובבני ברק. השוטרים מחלקים דוחות למי שמפרים את ההנחיות, ובמקצת מהמקרים הם נתקלו בהתגודדויות ובהשלכת חפצים. לפי הדיווחים, לפחות חרדי אחד עוכב לחקירה במהלך העימותים.

חלק מחוגי החברה החרדית מפרים את ההנחיות וכך למשל אתמול התקיימה בבני ברק הלוויה בהשתתפות מאות מאנשי הפלג הירושלמי. המשטרה נתנה היתר לקיום הלוויה אך מארגניה הפרו את תנאי ההיתר, ובמשך שעה ארוכה התגוששות מאות המלווים מסביב לרכב שנשא את ארונו של הנפטר, אחד מרבני הקהילה, בדרך אל בית הקברות. 

11:20

בהמשך להנחיה האוסרת להתרחק מעל מרחק של 100 מטר מהבית, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים פעלה יחד עם מחלקת ייעוץ וחקיקה ומשרד הבריאות לחידוד הנחיה זו לאנשים עם מוגבלות, זאת על רקע ההכרה בכך שצמצום היציאה למרחב ציבורי של 100 מטר מהווה גזירה קשה מנשוא עבור אנשים עם מוגבלות ובני משפחותיהם.

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, אברמי טורם, מסר: "אנו מודעים לקושי הגדול עבור אנשים עם מוגבלות ובני משחותיהם, אשר חייבים לצאת באופן שגרתי למרחבים בהם יוכלו לפרוק אנרגיה ולקבל גרייה חושית משמעותית, בסביבה נטולת כבישים וסכנות אחרות ולמשך פרקי זמן שאינם קצרים, וזאת כמובן מבלי לפגוע בהגבלות הנחוצות לצורך מניעת התפשטות מגפת הקורונה". 

להלן הפרשנות שסוכמה בין הנציבות, מחלקת יעוץ וחקיקה ומשרד הבריאות, בנושא אנשים עם מוגבלות תחת ההנחיה שלא להתרחק מהבתים מעל למרחק של 100 מטר:

- במקרים חיוניים הנדרשים על-מנת לשמור על בריאות האדם או מצבו הנפשי, ניתן לאפשר לאנשים עם מוגבלות על הספקטרום האוטיסטי או אנשים עם מוגבלות נפשית או שכלית, לצאת יחד עם מלווה אחד, אם נדרש מעבר למרחק של 100 מטר. 
- רצוי לצאת עם אישורים מתאימים כגון תעודת נכה, תעודת פטור מתור או מסמך של איש מקצוע. 
- היציאה תיעשה באופן מידתי בהתאם למינימום הזמן והמרחק האפשריים, תוך הקפדה על הנחיות משרד הבריאות (מרחק של 2 מטר בין אנשים וכו'). 
- יש להסתייע ככל האפשר בשירותים ובאפשרויות מקוונות, מרחוק, וירטואליות, טלפוניות וכו'.
- בכל מקרה, יש להישמע להנחיות ולשמור עליהן בקפדנות. 

במקביל, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות פועלת להטמעת הנושא והבהרתו מול המשטרה וגורמי חירום אשר נדרשים להגיע לאנשים עם מוגבלות, בין אם יצטרכו להגיע אליהם לצורך בדיקות, העברת מידע או כדי לפנות אותם לבידוד או טיפול. הנחיות בנושא זה הועברו לגופים הרלוונטיים בהם המשטרה, כוחות ההצלה וגופים הפועלים בחירום. במסגרת הנחיות אלה הדגישו בנציבות ישנה חשיבות יתרה לעשות פעולות אלה בצורה שוויונית, נגישה, מכילה ומכבדת.

10:30

ועד איגוד רופאי בריאות הציבור מסר: "בחסות המאבק החיוני במגיפת הקורונה, אסור לנקוט צעדים לא מידתיים אשר בסוף יכולים לפגוע בבריאות הציבור. אנו מוחים על השימוש בטענת 'בריאות הציבור' לצורך קידום פעולות שמזיקות לבריאות הציבור, ללא דיון ציבורי ומקצועי נאות, ללא שקיפות וללא נתונים.

"פינוי מחלקות של תשושי נפש לצורך הקמת מחלקות קורונה, איננו סביר - יש חשש לנזק משמעותי ובלתי הפיך בהעברתם שאינו מוצדק. יש לשקול חלופות טובות יותר לטיפול בחולי קורונה.

"שימוש בכלים של השב"כ למעקב אחר אזרחים פוגע באמון הציבור ואיננו יעיל למיגור הקורונה. יש למקד את המאמצים בפעולות יעילות, ובראשן שימוש בכלים מקובלים של בריאות הציבור לזיהוי וחקירת התפרצויות ומתן מענה הולם למוקדי התפרצות.

"בהפעלת הסגר רחב-היקף, ללא הצגת ניתוח תועלות ונזקים, ובלי שמוצה הניסיון לממש צעדי ריחוק פיזי במוקדי התפרצות, הנזק עשוי להיות גבוה מהתועלת.

"אם שיקולים אחרים, שאינם בריאות הציבור, מכתיבים את קבלת ההחלטות - יש להציג זאת ביושר לציבור. אל תישאו את שם בריאות הציבור לשווא".

9:50

צעיר בשנות העשרים המוקדמות לחייו ללא מחלות רקע מונשם, ומצבו קשה.  מבית החולים אסותא אשדוד נמסר כי "בבית החולים מאושפז צעיר שאובחן כחיובי לווירוס הקורונה. הצעיר שהה בידוד ביתי ולאחר פרק זמן הועבר לבית החולים במצב קל. בימים האחרונים, חלה הדרדרות נשימתית במצבו והוא טופל בין השאר באמצעות קבלת תמיכת חמצן לא חודרנית, אך לאור האצה והחמרה קלינית במצבו בשעות האחרונות, הוחלט להרדימו ולהנשימו. הוא מאושפז כעת ביחידה לטיפול נמרץ לחולי קורונה בביה"ח אסותא אשדוד". 

ד"ר מאיר עמי מנהל יחידת טיפול נמרץ ציין כי "לקראת בוקר מצבו הנשימתי של החולה החמיר. כך שהוא נזקק לתמיכה נשימתית מלאה. לאחר שהורדם והונשם, מצבו מתייצב והוא מגיב היטב לטיפול שמוענק לו"

9:10

מספר הנדבקים בקורונה בישראל עלה ל-3,865. מתוכם 3,616 במצב קל ו-82 במצב בינוני. 66 חולים במצב קשה, מתוכם 54 מונשמים. 89 חולים החלימו ושוחררו. 

12 בני אדם נפטרו מהמחלה. 

06:30

מגפת הקורונה מוסיפה להתפשט בארץ וברחבי העולם, עם 3,619 חולים בישראל ו-663,741 בעולם. נכון לשעה זו, ברחבי העולם החלימו 142,183. 30,880 מתו.

בניגוד להוראות משרד הבריאות, מאות מאנשי הפלג הירושלמי השתתפו הלילה בהלווייתו של הרב צבי שינקר, ראש ישיבת "בית דוד" לצעירים בבני ברק, שהלך לעולמו במהלך השבת.

הממשלה צפויה לאשר חבילת סיוע כלכלי למשק בשווי 80 מיליארד שקל, עם תוספת של חמישה מיליארד שקל לעסקים קטנים ובינוניים.

מספר מקרי הקורונה ברשות הפלסטינית עלה ל-104, לאחר שהתגלו שישה מקרים חדשים של הידבקות בנגיף, בכפר קטנה הסמוך לירושלים. חמישה מהם הם של בני משפחה אחת, הכוללים ילדה בת 12, גבר בשנות ה-30 לחייו, גבר בשנות ה-50 לחייו ושלוש נשים בגילאים 30-50. 

ארצות-הברית הפכה למדינה בעלת מספר הנדבקים הגבוה ביותר עם 122,246 בני אדם. במקביל, מספר הקורבנות בה עלה ב-351 ל-2,047 מתים, בהם תינוק בן חודשיים ממדינת אילינוי.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר לעיתונאים אתמול בבוקר כי הוא שוקל להטיל סגר על מדינות ניו יורק וניו ג׳רזי ועל חלקים של קונטיקט. האזור הזה ידוע כ"שלוש-המדינות" (Tri-State), והעיר ניו יורק עומדת במרכזו. ניו יורק וניו ג׳רזי הן המדינות המובילות במספר המקרים הידועים של Covid-19 בארה"ב.

 

לאחר התנגדות מצד מושל ניו יורק, אנדרו קואומו, טראמפ חזר בו וצייץ כי החליט להסתפק ב"המלצה חזקה לנוסעים" להימנע מלהגיע אל שלוש המדינות האלה. "הסגר לא יהיה נחוץ".


במקביל הורה לגורמי הבריאות הפדרליים להורות על "אזהרות תנועה" במקום.

 

בניו זילנד נרשם מקרה המוות הראשון כתוצאה מהנגיף. 

סגן שר הבריאות במקסיקו הפציר בכל התושבים להישאר בבית למשך חודש כדי להאט את התפשטות הנגיף, כך דווח ברויטרס. הוא הוסיף כי ניתן יהיה להאריך את הסגר במידת הצורך.

על-פי הדיווח, מקסיקו דיווחה על 848 מקרים מאז שבת, ו-16 מתים.

מספר הנדבקים בקורונה בישראל עלה אתמול ל-3,619 איש. היקף החולים במצב קשה עלה ל-54, מתוכם 43 מונשמים. 89 איש החלימו ושוחררו.

אזרח ישראלי נפטר מקורונה באיטליה. ממשרד החוץ נמסר כי "אזרח ישראלי, בן 82 מחיפה, נפטר באיטליה מקורונה. האזרח שהה יחד עם רעייתו בשייט בסבונה שליד טורינו (צפון המדינה). לאחר שהתגלה כחולה קורונה אושפז בבית חולים ולאחר מספר ימים נפטר. קונסול ישראל ברומא, איתן אברהם, ליווה את האזרח ומשפחתו מהרגע בו נודע כי האזרח חלה, וממשיך לעמוד בקשר ולסייע למשפחתו".