מנהל רשות המסים: תוכנית החירום כוללת מענקים לעסקים קטנים ובינוניים

יעקב ערן ציין כי התוכנית שתוצג הערב לרה"מ נשענת על שלוש רגליים: רשת ביטחון סוציאלי לעסקים, הבטחת המשכיות עסקית ואסטרטגיית יציאה מהמשבר והאצת צמיחה • רשות המסים לא תדחה את מועד תשלום המס לעסקים המשלמים מע"מ חד-חודשי

מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: רפי קוץ
מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: רפי קוץ

רשות המסים לא תדחה את מועד תשלום המס לעסקים המשלמים מע"מ חד-חודשי, החל ב-23 לאפריל, כך אמר היום מנהל רשות המסים ערן יעקב. בדיון בוועדת הכספים של הכנסת אמר יעקב כי "אין מקום לבצע את הדחייה. אני חושב שזה לא נכון במובן הזה שזה עוד הרבה מאוד זמן וצריך לזכור שבסוף המסים האלה מממנים חלק גדול מהמשק ויש לא מעט חברות שבתקופה הזו יש להם יותר מסים". לגבי המקדמות, אמר יעקב כי המייצג (רואה חשבון או עורך דין שמייצג את משלם המס) יכול להקטין אותן באופן עצמאי. "מעבר לדחיות הכלליות גם מי שיש לו קושי לשלם את החד-חודשי ורוצה לבקש פריסות יכול לבקש והדבר ייבחן פר מקרה ספציפי". יעקב הוסיף כי תשלום מענקי העבודה (מס הכנסה שלילי) יוקדם ליוני.

יעקב ציין בנוסף כי נדחו מועדי הגשת דוחות ותיאומי מס ובוטלו קנסות. באשר להארכת הפטור במס רכישה ומס שבח לבעלי דירות שמכרו את דירותיהם אמר יעקב כי "הדבר הזה ייבחן, יש לזה עלויות לא פשוטות. מי שעושה החלפה יש לו 18 חודשים ואם מישהו חיכה עד השנייה האחרונה אז זה לא קשור לקורונה".

נשיא לשכת רואי החשבון יוסי אלישע אמר בתגובה כי "אנשים לא מחכים עד לרגע האחרון עם מכירת דירה. מדובר בצעד שאין לו עלות. כל מי שעשה עסקאות במקרקעין אין לו דחייה של יום אחד למרות שהמשרדים סגורים וגם לא מבטיחים לו שלא יהיו קנסות". יעקב השיב כי "אין שום סיבה לדחות את מועד הדיווח על עיסקאות מקרקעין". אלישע מנה מספר אפיקים שיכולים להביא לדעתו להגדלת הכנסות המדינה בדרכים יצירתיות ובהם התפשרויות בסכסוכי חובות הנידונים בבתי משפט, קיזוז הפסדים אחורה, ומיסוי מופחת על משיכת דיבידנדים.

יעקב אמר כי רשות המסים מתנגדת להצעה לאחד את שנות המס 2019 ו-2020 ואמר כי מדובר בצעד שיש לו השלכות מאוד גדולות. הוא הוסיף בהקשר זה כי "התרופות שניתן במסגרת התוכנית בעוד יומיים ייתנו מענה מאוד רחב. אני חושב שזה יהיה מענה טוב והוא כולל מענקים לעסקים קטנים ובינוניים. העסקים חווים תקופה לא פשוטה ואנחנו מבינים את זה היטב".

לדברי ערן תוכנית שתוצג הערב לראש הממשלה תישען על שלוש רגליים. האחת רשת ביטחון סוציאלי לעסקים, הרגל השנייה זה הבטחת המשכיות עסקית והרגל השלישית היא אסטרטגיית יציאה מהמשבר והאצת צמיחה.

ערן הדגיש כי "כספי המסים הם שמאפשרים לממן את הוצאות מערכת הבריאות ואנחנו צריכים ערבות הדדית מאוד משמעותית כדי לצלוח את הדבר הזה שאנחנו באמת לא יודעים מתי הוא יסתיים. זה עוד יכול להימשך הרבה מאוד זמן".

יו"ר ועדת הכספים ח"כ עודד פורר אמר ליעקב כי "האי-ודאות ששוררת בקרב רואי החשבון יועצי המס היא ענקית. לא מספיק להוציא הודעה לעיתונות".

חברת הכנסת אורית פרקש הכהן התייחסה לפרסומים על העלאת ריבית המשכנתאות על-ידי הבנקים בסוף החודש. פרקש הכהן אמרה כי "לא יעלה על הדעת שבתקופה כזו יעלו ריביות לציבור. יציבות הבנקים לא מוטלת בספק. לא ייתכן שהממשלה תיתן ערבויות במיליארדי שקלים והדבר הזה לא יבוא לידי ביטוי".