ענף הבנייה | ניתוח

השפעות הקורונה על הבנייה בעולם: האתרים עוד עובדים, אבל הקצב יורד

תעשיית הבנייה באירופה עומדת בפני משבר קיומי כתוצאה מהמגפה • לפי הערכות, בגרמניה יש ירידה של 25% בהיקף פרויקטים • בבריטניה הדרישה להחריג את עסקי הבנייה מהצו שהורה לבריטים להישאר בבית השבוע גרמה לסערה ציבורית

פועלי בניין בבריטניה בשבוע שעבר. סערה ציבורית / צילום: AP / Alberto Pezzali / צילום: Alberto Pezzali, Associated Press
פועלי בניין בבריטניה בשבוע שעבר. סערה ציבורית / צילום: AP / Alberto Pezzali / צילום: Alberto Pezzali, Associated Press

כמו מגזרים עסקיים רבים, גם תעשיית הבנייה באירופה עומדת בפני משבר קיומי כתוצאה ממגפת הקורונה.

גרמניה: בגרמניה, למרות שמבחינה פורמלית הממשלה אישרה בהתחלה את המשך פרויקטי הבנייה בגלל המרחקים בין העובדים וסביבת העבודה באוויר הפתוח (בדרך כלל), התחום חווה האטה הדרגתית, בין השאר בעקבות הקפאת הפעילות של משרדי הממשלה, העדפתם של פועלים רבים מפולין, ארץ המקור של רבים מהעובדים בתעשיית הבניין הגרמנית, להישאר בביתם בגלל בעיות במעברי הגבול וגם מחסור באישורי הבנייה הנחוצים כחלק מהפיקוח על העבודה.

בעוד שבברלין ניתן לראות עדיין דירות העוברות שיפוץ על ידי אנשי מקצוע (לבושי מסכות נגד חלקיקים), ברחבי גרמניה העריכה הפדרציה של תעשיית הבנייה כי ישנה ירידה של 25% בפרויקטים, נכון לשבוע שעבר. בינתיים, צעדי הסגר החמורים יותר שאימצה הממשלה בברלין החל מיום שני עשויים להוריד עוד יותר את שיעור זה.

בריטניה: בבריטניה, הדרישה להחריג את עסקי הבנייה מהצו שהורה לבריטים להישאר בבית השבוע ולא לצאת לעבודות לא-הכרחיות - גרמה לסערה ציבורית. בלחץ של תעשיית הבנייה הבריטית, ובניסיון למנוע פשיטות רגל בתחום, שינה ראש הממשלה בוריס ג'ונסון ברגע האחרון את נאומו ביום שני (בו הכריז על סגר על בריטניה). ג'ונסון, שאובחן גם הוא בסוף השבוע כחולה קורונה, החריג את תחום הבנייה והתחזוקה מהעבודות הלא-הכרחיות ואמר כי העבודה באתרי בנייה תוכל להימשך, "כל עוד העובדים ישמרו על הוראות הריחוק החברתי המתאימות (שמירת מרחק של שני מטר בין אחד לשני)". הוא קרא למי שיכול לעשות זאת - לעבוד מהבית.

הצעד של ג'ונסון עורר ביקורת רבה, אחרי שתמונות של הצפיפות הרבה ברכבת התחתית של לונדון הוסברו בין השאר על ידי עובדי בנייה ותחזוקה שהיו בדרכם לעבודה במרכז העיר. עובדים רבים הביעו דאגה לבריאותם, בין השאר מכיוון שהמתקנים לעובדים - בתי שימוש, קנטינות ואזורי התארגנות - אינם מאפשרים לשמור את המרחק הדרוש. "הממשלה אומרת שעסקי הבנייה צריכים להמשיך כרגיל, אך אני לא מסכים עם זה", אמר ראש העיר לונדון סאדיק חאן. בהתאם, חברה של העירייה הודיעה כי היא משעה את כל הפרויקטים הלא הכרחיים.

כלל אירופה: בנוסף, חברות בנייה גדולות באירופה מתמודדות בשבועות האחרונים עם מחסור בחומרי בנייה, בין השאר בשל שיתוק הייצור בסין מתחילת השנה בגלל התפרצות הקורונה בווהאן. חברות בנייה כלל-אירופיות נסמכות בין השאר על כוח עבודה ממדינות שונות, שעד כה היה מסוגל לעבור את הגבול באופן חופשי. כעת, חלק מהמדינות כוננו מחדש את גבולותיהן ואינן מאפשרות לתושבים זרים להיכנס לשטחן. בזה אחר זה, לפי דיווחים באתרים הקשורים לתעשייה, מושעים פרויקטים עצומים, ביניהם בניית קווי רכבת, מפעלים ובניינים ברחבי היבשת.

ארה"ב: ברוב הערים בארצות-הברית אתרי הבנייה מממשיכים לתפקד, וגם במקומות שבהם יש סגר חלקי, כמו ניו ג'רזי, אתרי הבנייה הוחרגו וממשיכים לעבוד. עם זאת, על פי האתר constructiondive, יש מקומות שסגרו גם את אתרי הבנייה. במדינת מסצ'וסטס, בוסטון הייתה הראשונה, ובעקבותיה קיימברידג'. בדיסני וורלד בפלורידה עצרו את השיפוצים עם סגירת הפארק עצמו למבקרים, ב-17 במרץ. עוד על פי האתר, בסן פרנסיסקו סגרו את העבודה על פרויקטים מסחריים - אך לא על פרויקטים למגורים.