נגיף הקורונה | סיקור שוטף

J & J ואבוט מכריזות על חיסון פוטנציאלי נגד וירוס הקורונה שיהיה זמין עד ינואר

מספר החולים המאומתים בעולם עומד על 746,062, והנגיף כבר גבה את חייהם של לפחות 35,345 איש • במדינת ניו יורק יש יותר מ-60 אלף מקרים ומעל אלף קורבנות • ספרד דיווחה על 537 מתים ביממה האחרונה • יש תאריך חדש לאולימפיאדה: 23 ביולי 2021 עד 8 באוגוסט 2021

חיטוי של שכונה ברומא, איטליה / צילום: Mauro Scrobogna/LaPresse, AP
חיטוי של שכונה ברומא, איטליה / צילום: Mauro Scrobogna/LaPresse, AP

21:23

צרפת רשמה היום את מספר הקורבנות הרב ביותר ביממה אחת - 418 בני אדם מתו מקורונה ב-24 השעות האחרונות. מספר הקורבנות הכולל במדינה עומד על כ-3,024 בני אדם. המדינה האירופית הצטרפה לאיטליה, ספרד וסין ברשימת המדינות שבהן גבתה המחלה יותר מ-3,000 קורבנות. מספר המקרים המאובחנים עלה ביותר מ-4,800 מקרים ביממה, לסך של 44,550 מקרים עד כה. כ-5,107 בני אדם נמצאים בטיפול נמרץ במדינה כתוצאה מהקורונה.

20:10

החברות J & J ואבוט מכריזות על חיסון פוטנציאלי נגד וירוס הקורונה וערכת בדיקה מהירה של הוירוס. לפי ג'ונסון אנד ג'ונסון, החיסון עשוי להיות זמין לשימוש בראשית השנה הבאה, כאשר היא משתפת פעולה עם ממשלת ארה"ב בהשקעה של מיליארד דולר בפיתוח, בציפייה להתחיל בבדיקות בבני אדם עד חודש ספטמבר.

לאחר ההכרזה, מניות חברת הבריאות עלו 5.8 אחוזים ל-130.17 דולר. אבוט משיקה בדיקה שזמן האימות שלה אורך חמש דקות, ונבדקת באמצעות מכונה קטנת מימדים. לדברי החברה, הפיתוח יאפשר בדיקה 'מחוץ לקירות בתי החולים' ובנקודות בהן ישנה התפרצות של המגפה. מניותיה זינקו ב-8.7% ל-81.07 $ למניה.

19:20

812 מתים מקורונה נרשמו ביממה האחרונה באיטליה, נתון גבוה יותר מזה שנרשם אתמול (756 קורבנות). שלשום מתו 889 מתים וביום שישי 919 מתים. מבחינת מספר הנדבקים החדשים, המגמה ברורה יותר: היום דווח על 4,050 נדבקים חדשים, לעומת 5,217 אתמול, 5,974 שלשום ו-5,909 ביום שישי.

נשיא מכון הבריאות הלאומי של איטליה אמר כי גם אם טרם רואים סימנים לדעיכה במספר הקורבנות, העלייה במספר ההדבקות אינה גבוהה ו"יש סימנים שהמצב משתפר". הוא אמר כי יש לחכות עד לחג הפסחא (השנה ב-12 באפריל) כדי לראות אם אפשר יהיה להקל את צעדי הסגר החמור שהוטל על הכלכלה השלישית בגודלה באירופה.

18:45

בגרמניה אותרו עד כה כ-64 אלף חולים, ונרשמו 560 קורבנות. שיעור התמותה עלה בשבוע האחרון בהדרגה, אולם הוא עדיין אחד הנמוכים באירופה (0.9%). למרות שמשרד הבריאות העריך כי גרמניה מוכנה להתפרצות, בין השאר על ידי 28 אלף מיטות טיפול נמרץ, כמה מוסדות רפואיים כבר דוחים חולים בגלל שהם מלאים. כ-7,000 מהחולים מטופלים בבתי חולים, ומתוכם כ-1,500 בטיפול נמרץ. מתוך החולים שבטיפול נמרץ, 1,100 זקוקים להנשמה. הרשויות אמרו כי הזמינו באופן דחוף 10,000 מכונות הנשמה מיצרן גרמני שהוא אחד המובילים בעולם, וכי התקדמות נוספת בהכנות למגיפה רחבת היקף תלויה בקבלת מכונות נוספות.

18:29

קאנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ הודיע כי החל מיום רביעי הממשלה תחלק לאזרחים מסכות וכי תהיה חובה כללית ללבוש אותן כאשר עושים קניות בסופרמרקטים, בתי מרקחת וחנויות מזון שונות. המסכות יחולקו בחינם בסופרמרקטים ובחנויות. המטרה היא למנוע את התפשטות המחלה על ידי הידבקות בחללים הסגורים של רשתות המזון.

קורץ אמר כי הוא מודע לכך שמדובר בצעד חריג במערב אירופה. "זה זר לתרבות שלנו, וזה יהיה שינוי גדול" אמר קורץ, אך הפציר בתושבים לעשות זאת. עד כה נלחם קורץ בחומרה נגד כיסוי הפנים על ידי רעלות ובורקות המכסות חלק מהפנים בציבור.

15:00

יש תאריך חדש לאולימפיאדה. הוועד האולימפי הבינלאומי ומארגני התחרות ביפן החליטו כי המשחקים האולימפיים בטוקיו יתקיימו בין ה-23 ביולי 2021 עד ל-8 באוגוסט 2021. 

14:00

מוסקבה בסגר

עיריית מוסקבה הטילה סגר על העיר, ודורשת מ-12 מיליון תושבי הבירה הרוסית שלא לצאת מהבית לצרכים בלתי-חיוניים. ראש העיר הוא זה שהכריז על הסגר, החל מהיום ולמשך תקופה לא ידועה, ונימק זאת בחוסר הציות של האוכלוסייה בעיר לבקשות להישאר בבית כדי למנוע את התפשטות המחלה. התושבים מתבקשים כעת לצאת רק לקניות הכרחיות, לסיבוב עם הכלב או לצרכים חיוניים בלבד.

שלטי חוצות בסגנון שלטי הפרופגנדה הסובלייטיים, שמזהירים מוירוס הקורונה, תלויים באזור הבניה של בית החולים שנבנה במיוחד לחולים שנדבקו בוירוס / צילום: רויטרס
 שלטי חוצות בסגנון שלטי הפרופגנדה הסובלייטיים, שמזהירים מוירוס הקורונה, תלויים באזור הבניה של בית החולים שנבנה במיוחד לחולים שנדבקו בוירוס / צילום: רויטרס

כ-1,000 מקרים התגלו עד כה במוסקבה. בכל רוסיה נרשמו רק 1,836 מקרים, לפי הנתונים הרשמיים, ותשעה קורבנות. גורמי אופוזיציה מאשימים את הממשלה בהסתרת נתוני התמותה האמיתיים.

מטריושקות בחלון הראווה בחנות במוסקבה / צילום: רויטרס
 מטריושקות בחלון הראווה בחנות במוסקבה / צילום: רויטרס

רוסיה עצמה נמנעה עד כה מלאמץ צעד חריף זה ברמה הלאומית, אולם השבוע התחיל "שבוע ללא עבודה" עליו הורה הנשיא ולדימיר פוטין. ראש הממשלה במדינה קרא היום למושלי מחוזות ולראשי ערים להתחיל ולהכין תוכניות עצמאיות לסגרים.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מבקר בביה"ח לחולי קורונה במדינה / צילום: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool, AP
 נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מבקר בביה"ח לחולי קורונה במדינה / צילום: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool, AP

13:50

812 בני אדם מתו ביממה האחרונה בספרד כתוצאה מנגיף הקורונה, ירידה קטנה לעומת המצב אתמול (838 קורבנות). בכך טיפס מספר המתים הכולל בספרד ל-7,340 בני אדם. כ-6,400 בני אדם אובחנו ביממה האחרונה כנשאי הנגיף, לסך של 85,200 מקרים בספרד עד כה. כלי התקשורת במדינה דיווחו כי אחד מבכירי מערכת הבריאות, שהופיע רבות בטלוויזיה בעדכונים לציבור, פרננדו סימון, נדבק בקורונה ונמצא בבידוד.

בכירה אחרת במערכת הבריאות אמרה כי צעדי הסגר הספרדיים, שהוטלו לפני כשבועיים, יעילים. "מאז 25 במרץ אנחנו רואים שינוי במגמה, בעקבות צעדי הסגר", אמרה מריה חוזה סיירה. היום הוא היום הראשון לצעדי סגר חמור עוד יותר, עליו החליט אתמול ראש הממשלה פדרו סנצ'ז. מהיום, רק עסקיים הכרחיים הורשו לפעול, במטרה להשאיר כמה שיותר מכוח העבודה בבית, ולמנוע את התפשטות המגיפה.

13:20

שווייץ: קריאה ל"כל אדם עם רקע רפואי" להתנדב ולסייע בטיפול

על רקע החמרת התפשטות מגיפת הקורונה בשווייץ, ובמיוחד בקנטון טיצ'ינו הסמוך למוקד ההתפרצות בצפון איטליה, קראו הרשויות בקנטון אתמול ל"כל תושב עם רקע רפואי" להתנדב למערכת הבריאות המקומית ולסייע בטיפול בחולים. בקנטון מתו שליש מ-300 הקורבנות של הקורונה במדינה עד כה, שבה נרשמו 15 אלף מקרי מחלה עד כה. מספר המקרים לתושב במדינה הקטנה הוא מהגבוהים בעולם. הממשלה גייסה עד כה וטרינרים וכן ציוד רפואי, כולל מכונות הנשמה, המשמש בשגרה לרפואת בעלי חיים. העיתון בשפה הצרפתית "טריבון דה ז'נב'ה" מדווח כי "המרוץ לייצור מסיכות" החל וכי ארגונים רבים מנסים לייצר אותן באופן מקומי, על רקע המצוקה העולמית.

הולנד: "סגר רך" וטלפונים לקשישים כדי לדעת אם הם מעוניינים בהחייאה

בעוד מדינות שכנות באירופה הטילו "סדר הדוק" על החיים הציבוריים, השלטונות בהולנד בחרו בצעדים חריפים פחות - חלק גדול מהחנויות עדיין פתוחות (בתנאי שהן מגבילות את המרחק בין הקונים ל-1.5 מטר), חתונות והלוויות עדיין מתקיימות ושווקי אוכל מורשים להתקיים ללא מפריע באוויר הפתוח. זאת, למרות שבמדינה מתו כבר כ-771 בני אדם (132 ביממה האחרונה) מקורונה, ולפי הסברות רבים יותר מתו בבתי אבות. כלי התקשורת במדינה דיווחו כי בימים האחרונים מתקשרים רופאי משפחה לקשישים ושואלים אותם אם ירצו לעבור החייאה או לא במקרה שיהיו חולים ויזדקקו לטיפול נמרץ. העיתון היומי "דה פולקסרנט" מציג את הנעשה ברחובות אמסטרדם תחת הכותרת "כלכלת המטר-וחצי".

גרמניה: שר האוצר של מדינת הסן התאבד בגלל משבר הקורונה

הכותרת הראשית של ה"בילד" מוקדשת לתומאס שפר, פוליטיקאי בן 54 ממדינת המחוז הסן, ששם קץ לחייו אתמול על פסי הרכבת ליד פרנקפורט. לדברי ראש ממשלת מדינת המחוז, פולקר בופייה, שפר לא הצליח להתמודד עם הלחץ לפתור את הבעיות הכלכליות של תושבי המדינה כתוצאה ממשבר הקורונה. בגרמניה עלה שיעור מקרי הקורונה ל-62 אלף, ומתוכם כ-541 מקרים הסתיימו במוות. שיעור התמותה עלה מ-0.4% בתחילת השבוע ל-0.8% כעת. כמה בתי חולים הודיעו כי הם לא מקבלים יותר חולים בגלל עומס מטופלים. כמו בספרד ובאיטליה, רבים ממקרי התחלואה מתרחשים בבתי אבות ומוסדות סיעודיים.

12:45

רשויות מקומיות ומדינות בארה"ב מטילות הגבלות תנועה על אנשים מאזורים נגועים במיוחד בנגיף הקורונה בארה"ב, כולל הנחיות להיכנס לבידוד, עצירת כלי רכב עם לוחיות זיהוי מחוץ למדינה, והוראה כללית שלא להיכנס לשטחן. המושלים של פלורידה, טקסס ורוד איילנד מהדקים את ההגבלות על מבקרים מחוץ למדינה. החשש המרכזי הוא מתיירים מניו יורק, שהיא מוקד המגפה בארה"ב.

מספר מקרי הקורונה המאומתים בארה"ב עלה אתמול (א') מעל 135 אלף - מספרים גבהים בעשרות אלפים יותר מהמדינות שנפגעו הכי קשה - איטליה, סין וספרד. כמעט 60 אלף מקרים מרוכזים במדינת ניו יורק ולמעלה מ­אלף כבר מתו כתוצאה מהמגפה במדינות זו. השכנה ניו ג'רזי דיווחה על 13 אלף הידבקויות, והיא סגניתה של ניו יורק במספר מקרי הקורונה ברחבי המדינה.

אחרי שהנשיא טראמפ דיבר בשבת על אפשרות של סגר על ניו יורק, ניו ג'רזי וחלקים מקונטיקט, וחזר בו כמה שעות לאחר מכן, פרסמו המרכזים לבקרת מחלות ולמניעתן בממשל הפדרלי, CDC, הנחיות חדשות שקוראות לתושבי ניו יורק וניו ג'רזי להימנע מנסיעות לא חיוניות במשך 14 יום.

10:50

גם חברת איזי ג'ט הבריטית מצטרפת לרשימת חברות התעופה שמקרקעות את צי המטוסים שלהן. החברה הייתה בין הבודדות שהפעילו טיסות עד לאחרונה בלו"ז מצומצם גם מתל-אביב. בהודעה נמסר כי "כתוצאה ממגבלות חסרות תקדים שהוטלו על-ידי ממשלות בתגובה למגיפת נגיף הקורונה, והטלת סגר במדינות רבות באירופה, החליטה חברת התעופה איזי ג'ט לקרקע את כל צי המטוסים שלה".

בדומה לחברות אחרות, עיקר הפעילות של חברת הלואו קוסט הבריטית בימים האחרונים היו טיסות חילוץ. לפי החברה, היא הפעילה עילה טיסות חילוץ במטרה להחזיר נוסעים לבתיהם. החברה הפעילה למעלה מ-650 טיסות חילוץ והשיבה יותר מ-45 אלף נוסעים. טיסות החילוץ האחרונות הופעלו ביום ראשון 29 במרץ. "אנו נמשיך לעבוד עם גופים ממשלתיים להפעלת טיסות חילוץ נוספות כמבוקש".

איזי ג'ט לא נוקבת במועד שבו היא תחדש טיסותיה. "בשלב זה, אין וודאות לגבי מועד שבו ניתן יהיה להפעיל טיסות מסחריות מחדש. אנו נקיים הערכות מצב רצופות בהתבסס על תקנות וביקושים ונעדכן את השוק בהתאם.

"אנו ממשיכים לנקוט כל פעולה המאפשרת להפחית עלויות והוצאות שאינן קריטיות בכל הרמות, על מנת למתן את השפעת משבר הקורונה. השבתה מוחלטת של צי המטוסים מסירה עלויות משמעותיות".

באשר לחוסנה של החברה מציינים כי "איזי ג'ט שומרת על מאזן חזק, ללא צורך במימון חובות בתוקף עד לשנת 2022. אנו נמצאים בשיחות מתמשכות עם גורמים אשר מכירים בחוזק המאזן והמודל העסקי שלנו, על-מנת להבטיח נזילות פיננסית".

7:20

מספר מקרי הקורונה המאומתים בעולם עומד הבוקר (ב') מעל 720,100 בני אדם, והמחלה גבתה כבר את חייהן של לפחות 33,925 בני אדם.

מספר החולים הגבוה בעולם נמצא כרגע בארה"ב, שם לקו בקוביד-19 כבר 139,675 בני אדם; באיטליה ישנם 97,689 חולים נכון להבוקר; בסין, היכן שהתפרצה המגפה, יש 82,122 מקרים פעילים; בספרד - 80,031; וגרמניה האחרונה בחמשת המדינות עם הכי הרבה חולים - עם 62,095 חולים מאומתים בקוביד-19.

בדרום קוריאה התגלו 78 חולים חדשים, מה שמביא את המספר הכולל במדינה ל-9,661 בני אדם. אמש הלכו לעולמם עוד שישה בני אדם, ומספר הקורבנות הכולל שהנגיף גבה בדרום קוריאה עומד על 158, נכון לאמש.

הבנק המרכזי של סינגפור הודיע על הקלות משמעותיות במדיניות המוניטרית כדי להתמודד עם המשבר הכלכלי והמיתון המשמעותי שהנגיף הביא למדינה האסייתית. המדינה תאמץ ריבית אפס לשנה הקרובה.