האותיות הקטנות של תוכניות החילוץ הגדולות שפועלות מסביב לעולם

חברי הכנסת יאיר לפיד, ניצן הורוביץ ואיציק שמולי התייחסו השבוע למדיניות הכלכלית בעולם בימי המשבר, אבל לא תמיד דייקו • צוות "המשרוקית של גלובס" יצא לבדוק מי אמור לקבל כמה, איפה ומתי, ומה שלא פחות חשוב - מה מופיע באותיות הקטנות

ג'ונסון, מקרון וטראמפ. כל האמת על תוכניות החילוץ / צילום: רויטרס
ג'ונסון, מקרון וטראמפ. כל האמת על תוכניות החילוץ / צילום: רויטרס

משבר הקורונה עולה לאזרחי העולם לא רק בבריאות, אלא גם במחיר כלכלי כבד. בזמן שבממשלת ישראל עדיין מתווכחים על הפרטים המדויקים של חבילת הסיוע, המבקרים במערכת הפוליטית מציעים ללמוד מהאופן שבו מדינות אחרות בחרו לסייע למחוסרי התעסוקה.

"דיברתי עכשיו עם חבר צרפתי, מנהל באחת החברות הגדולות במדינה (ובעולם)", צייץ ניצן הורוביץ בטוויטר. "כל עובד בצרפת שמפסיק לעבוד באילוץ המעביד ממשיך לקבל שכר. אם העובד מנוע מלעבוד (צריך לטפל בהוריו למשל), המדינה משלמת לו ישירות 80% מהשכר הרגיל שלו. בלי המתנה, בלי טפסים. העסקים מקבלים פיצוי נפרד. ככה עושים".

יאיר לפיד מיש עתיד-תל"ם (נכון למועד סגירת הגיליון) נתלה בשתי מדינות אחרות. "בכל העולם עושים את זה", הוא אמר בראיון בכאן ב' על הצורך לספק רשת ביטחון כלכלית. "באנגליה, בהולנד נותנים 90% מהשכר למעסיקים תמורת התחייבות שאחרי החל"ת אנשים יחזרו לעבוד ולא יפוטרו".

עד כמה התיאורים האלה נאמנים למציאות? הסתכלנו מקרוב בתוכניות שאימצו ממשלות אחרות כדי לסייע לאלה שאיבדו את מקור הכנסתם בשל משבר הקורונה.

צרפת: נדיבים, אבל לא לכולם

הממשלה הצרפתית מציעה חבילת סיוע נדיבה לעובדים שנקלעו למה שמכונה שם "אבטלה זמנית", בלי הרבה ביורוקרטיה. כחלק משורת צעדים שאושרו בחקיקה בשבוע שעבר, עובדים שהוצאו לחל"ת יהיו זכאים לקבל עד 84% ממשכורת הנטו, ומשתכרי שכר מינימום - 100%. לניירת אמור לדאוג המעסיק.

המדינה לא משלמת את הכסף הזה ישירות לעובדים. בניגוד למשתמע מהתיאור של הורוביץ, היא מעבירה אותו למעסיק, והוא בתורו מעביר אותו לעובד. לכן המעסיקים הם אלו שצריכים להתעסק בביורוקרטיה.

הורוביץ מגזים בעניין מהותי יותר: הטענה שכל עובד שחדל לעבוד מאונס זכאי למענק. בודקי העובדות של העיתון הצרפתי ליברסיון, שביררו מהם תנאי חבילת ההטבות ישירות עם לשכתה של שרת העבודה מוריאל פניקו, מצאו שיש קבוצות שלא ייהנו מאותו סיוע. העזרה מוגבלת למי שמשתכר עד פי חמישה משכר המינימום. היא גם מוגבלת למי שלא יכול לעבוד מהבית, או שנבצר ממנו להגיע לעבודה מטעמים ספציפיים: העסק נסגר, או שתנאי העבודה בו מפרים את הנחיות הבריאות. עובד שנעדר כדי לטפל בהורים לא זכאי לדמי החל"ת המשודרגים. במקרה שבו שני בני זוג נאלצים להישאר בבית כדי לטפל בילדים, רק הורה אחד יוכל ליהנות מהכנסה.

צרפת מציעה גם חבילת סיוע לעצמאים: בקרוב יוכלו עסקים קטנים שנפגעו מהמשבר לפנות ולקבל חבילת סיוע של עד 1,500 אירו.

בריטניה: הכסף יגיע רק ביוני

ומה קורה במדינות שהזכיר לפיד, הולנד ובריטניה? האם המדינה אמנם מבטיחה למעסיקים 90% משכר העובדים בתנאי שימשיכו להעסיק אותם אחרי המשבר?

בהולנד, אם עסק צפוי להפסיד 20% ומעלה מההכנסות, הוא יכול לפנות לשירות התעסוקה ההולנדי, ולקבל עד 90% מהוצאות השכר עד שלושה חודשים, לפי גובה ההפסד. התנאי: לא לפטר בפרק הזמן הזה שום עובד מטעמים כלכליים. עצמאים יהיו זכאים מהרשות המקומית לסיוע בגובה עד 1,500 אירו, לתקופה דומה, או להלוואה של כ-10,000 אירו בתנאים נוחים.

בבריטניה, כפי שכתב לאחרונה ב"גלובס" אסף אוני, הכריז שר האוצר רישי סונאק על כיסוי של עד 80% משכרם של שכירים (לא 90%), ובלבד שאינו עולה על 2,500 ליש"ט לחודש. כמו בצרפת, הכסף יועבר למעסיקים כערובה לאי-פיטורים. כמה ימים לאחר ההכרזה זו הודיע סונאק גם על חבילת סיוע לעצמאים: עד 80% מהרווח החודשי, עד תקרה של 2,500 ליש"ט בחודש.

הממשלה הבריטית לא התכוונה מראש להעניק לעצמאים חבילה נדיבה כל כך. כמו שקרה בישראל, שר האוצר הבריטי נדחף לכך בידי האופוזיציה. הוא הבטיח לעצמאים שהממשלה "לא שכחה אותם", אבל בפועל הכסף לא צפוי להיכנס לכיסיהם לפני יוני.

ארה"ב: סיוע של 2 טריליון דולר

גם מדינות מערביות אחרות גיבשו חבילות סיוע למי שהמאבק בקורונה כפה עליו אבטלה בבית. אירלנד, למשל, בחרה במענק כספי אחיד לשכירים ולעצמאים כאחד, שעומד על 350 אירו בשבוע.

ארה"ב נוקטת גישה שונה ומורכבת יותר. הנשיא דונלד טראמפ חתם בסוף השבוע על חבילת סיוע בגובה 2 טריליון דולר. חלקם ישמשו לתשלום אוטומטי לאזרחים, בלי למלא שום טפסים, אבל חלק אחר יוקצה בדרכים אחרות, כגון דמי אבטלה.

בישראל טועים לפעמים בהבנת המודל האמריקאי לסיוע לעובדים במשבר הקורונה. ח"כ איציק שמולי מהעבודה, שמוזכר עכשיו כמועמד לשר הרווחה, אמר ברדיו כל רגע: "הנשיא האמריקאי החליט לשלוח הביתה לכל אזרח אמריקאי 1,500 דולר או משהו כזה, ועל כל ילד 500 דולר". התיאור הזה קרוב למציאות, אבל המתווה הממשי מסובך יותר.

הסכום שישולם לכל אזרח ואזרחית תלוי בהכנסה שהייתה להם ב-2019. מי שהשתכר בשנה זו עד 75,000 דולר יקבל 1,200 דולר, ועוד 500 דולר לכל ילד מתחת לגיל 16. מעל ההכנסה הזאת, הסיוע מהמדינה יפחת. התקרה לסיוע היא 99,000 דולר: מי שהשתכר יותר מזה לא יקבל מהמדינה דבר. גם משפחה עם שני ילדים שהכנסתה ב-2019 עלתה על 218,000 דולר לא תהיה זכאית לעזרה מהמדינה.

ההגבלה הזאת נכונה גם לאנשים שאיבדו כליל את מטה לחמם בעקבות המשבר. אלה יוכלו להסתייע בצעד אחר שנקט הממשל האמריקאי - הרחבה של דמי האבטלה. דמי האבטלה עשויים לגדול במקרים מסוימים ב-600 דולר בשבוע. 

בשורה התחתונה: המדינות השונות מחפשות פתרונות קצרי טווח לאלו שאיבדו את מקור הכנסתם בשל הקורונה. זה נכון לשכירים, ופעמים רבות גם לעצמאים.