אקזיט בטיימינג מושלם: חברי דן מכרו מניות ב-450 מיליון שקל רגע לפני שהקורונה הכתה בתחבורה הציבורית

בין המשקיעים בעסקה שנסגרה בחודש שעבר - הכשרה ביטוח, דיסקונט, נורסטאר, חן למדן ודוד פתאל

אוטובוס דן / צילום: תמר מצפי
אוטובוס דן / צילום: תמר מצפי

בעוד משבר הקורונה העולמי מוביל לביטולן של עסקאות רבות בשוק, או לחלופין לדחייה משמעותית בהשלמתן ולשינוי מהותי בפרטיהן, אחת העסקאות הגדולות שהושלמו בשוק המקומי רגע לפני קריסת השווקים, הייתה השקעה של 450 מיליון שקל שביצעו שורה של משקיעים מוסדיים ופרטיים בקבוצת התחבורה דן.

מדובר בעסקה שהושלמה במהלך חודש פברואר, במסגרתה נרכשו 40% ממניות קבוצת דן מידי חברי דן, לפי שווי של כ-1.2 מיליארד שקל לחברה הנרכשת, ובתמורה נאה של כ-430 אלף שקל לכל אחד מכ-1,100 חברי דן. ערב השלמת העסקה רכשה דן את חלקו של בעל מניות המיעוט בחברה, פנחס רוטנברג (נכדו של מייסד חברת החשמל), שהחזיק בכ-10% ממניותיה, בתמורה מוערכת של כ-130 מיליון שקל. 

את העסקה יזמו והובילו בית ההשקעות ווליו בייס וקרן LBH תשתיות (לשעבר קרן אירופה ישראל) המנוהלת על-ידי שמעון בן חמו (לשעבר מנכ"ל חברת המים מקורות), ועופר לינצ'בסקי (לשעבר מנכ"ל רכבת ישראל), העומדים בראש השותפות שרכשה את המניות.

בין המשקיעים בשותפות נמנים, בין היתר, החברות הכשרה ביטוח, שלמה ביטוח, דיסקונט קפיטל, נורסטאר וכן משקיעים פרטיים כמו חן למדן ודוד פתאל. במסגרת העסקה קיבלו הרוכשים אופציה לרכישת 10% נוספים ממניות דן, וכן סיכמו כי בתוך תקופה של שנתיים-שלוש תצא דן להנפקה ציבורית בבורסה.

למרות הזמן הקצר שעבר ממועד העסקה, שהשלמתה נעשתה לאחר שכבר נודע על דבר "הווירוס המסתורי" בסין, ניתן להניח כי אף אחד מהמעורבים לא הניח בעת השלמתה את ההשלכות הרוחביות שיהיו להמשך התפשטותו בעולם על פעילות כלל ענפי המשק בארץ ובמרבית יתר מדינות העולם. כחלק מכך, סובלת כיום גם דן, הפועלת בעיקר בתחום הפעלת קווי אוטובוס בגוש דן, משיתוק בפעילות.

במסגרת הידוק ההגבלות על תנועת האזרחים, הממשלה החליטה מוקדם יותר החודש על צמצום ניכר בתדירות פעילות האוטובוסים ברחבי הארץ, וזמן קצר לאחר מכן הוחלט על מתכונת הפעלה מצומצמת במיוחד, של 25% בלבד מהיקף הפעילות השגרתי - עם ביטולם המוחלט של יותר מ-1,200 קווים.

בשלב הנוכחי, אף אחד לא יודע להעריך עד מתי תימשך הפעילות המצומצמת, וכמה זמן ייקח לציבור לחזור להיקפי השימוש בתחבורה הציבורית טרום המשבר, גם לאחר הקלה בהנחיות וחזרה לפעילות בהיקפים גדולים יותר מהנוכחיים.

נכסי נדל"ן והשקעות ענק בתשתיות

כאמור, קבוצת דן, שנוסדה בשנת 1945, פועלת בעיקר בתחום הפעלת קווי אוטובוס בגוש דן. בימים שבשגרה החברה מסיעה מדי חודש יותר מ-14 מיליון נוסעים - כ-640 אלף משתמשים ביום. שירותי הקבוצה ניתנים במרחב של 22 רשויות מקומיות, והיא משרתת בסך הכול אוכלוסייה של כ-2.5 מיליון איש.

נוסף לפעילות התחבורה, בידיה של דן נכסי נדל"ן לא מעטים, שכמה מהם שימשו בעבר מוסכים, מרכזי שירות, חניונים ושימושים נוספים לאוטובוסים שלה, ומהווים פוטנציאל להצפת ערך משמעותית משינוי ייעודם. בנוסף, הפכה דן בשנים האחרונות לשחקנית בולטת בענף התשתיות, לאחר שנכנסה להשקעות גדולות בתחומי ההתפלה וטיהור השפכים.

במסגרת השלמת העסקה מהחודש שעבר, מונה מנכ"ל חדש לקבוצת דן, אופיר קרני, ששימש כסמנכ"ל הכספים של הקבוצה. קרני החליף בתפקיד המנכ"ל את עופר זילביגר, שמונה ליו"ר משותף של הקבוצה יחד עם היו"ר המכהן, שמואל רפאלי.