למרות הקורונה: חברת שירותי ההסעות הישראלית ויה מגייסת 400 מיליון דולר לפי שווי של מעל 2 מיליארד דולר

מי שהוביל את הגיוס היא חברת האחזקות Exor שמחזיקה באחזקה משמעותית בחברות פיאט, קרייזלר, פרארי, עיתון אקונומיסט וקבוצת הכדורגל יובנטוס • Via פיתחה מערכת תחבורה דינמית, בהתאם לצרכי הנוסעים שרוצים לעלות על כלי הרכב שמפעילה ופועלת בכ-100 ערים בעולם

חברת Via שמספקת תשתית טכנולוגית לתחבורה חכמה, הודיעה הערב (ב') על גיוס של 200 מיליון דולר לפי שווי של 2.25 מיליארד דולר כולל הגיוס הנוכחי. עם זאת, סבב הגיוס כולו עומד על 400 מיליון דולר, כך לפי גורמים שמעורים בפרטים. מי שהוביל את הגיוס היא חברת האחזקות Exor שמחזיקה בחברות כמו פיאט, קרייזלר, פרארי, עיתון אקונומיסט וקבוצת הכדורגל יובנטוס.

בסבב הנוכחי השתתפו גם משקיעים חדשים, ביניהם, Shell Ventures ,Macquarie Capital ו-Mori Building, כמו גם המשקיעים הוותיקים ב-VIA, ביניהם קרן פיטנגו, 83North ,Hearst Ventures ,Ervington Investments ,Planven Ventures. החברה גייסה עד כה מעל 600 מיליון דולר, כולל הגיוס הנוכחי.

Via פיתחה מערכת תחבורה דינמית, בהתאם לצרכי הנוסעים שרוצים לעלות על כלי הרכב שמפעילה. איך זה עובד? בעיר מסתובבים ואנים - מעין מוניות שירות משודרגות, או אוטובוסים, שבהם מוטמעת הטכנולוגיה של החברה. המשתמש בוחר באמצעות האפליקציה את היעד אליו הוא רוצה להגיע ואחת המוניות אוספת אותו מנקודת איסוף קרובה יחסית, שלא תצריך מאף אחד מהצדדים לסטות מדרכם יותר מדי. גם הנסיעה עצמה דינמית, ונתיב התחבורה מתוכנן בהתאם לנוסעים אחרים, אך בעיקר בהתאם למצב התנועה, לפקקים, לאירועים המוניים בעיר ולעבודות בכביש.

החברה פועלת בכ-100 ערים בעולם, במודלים עסקיים משתנים: בחלק מהערים החברה מציעה רק את הטכנולוגיה - כפי שקורה גם במיזם באבל (Bubble) בתל אביב של חברת דן ומשרד התחבורה; בחלק מהערים זכתה החברה במכרז להפעלת מערך האוטובוסים; ובערים אחרות היא שחקן פרטי ששוכר רכבים ומפעיל רשת מיניבוסים חכמה בצורה עצמאית מול הלקוחות. הרווחיות משתנה ממודל למודל.