"זה לא הזמן להימורים מסוכנים. להתרכז בגיוון תיק ההשקעות"

איב בונזון, מנהל ההשקעות הראשי של הבנק השווייצרי יוליוס בר: "חברות בענפי הבריאות, תשתיות ותקשורת פחות צפויות להפחית את תשלומי הדיבידנד, ולכן מנקודת המבט הזו הן עשויות להיראות יותר אטרקטיביות עבור המשקיעים"

איב בונזון, מנהל השקעות ראשי  / צילום: יוליוס בר
איב בונזון, מנהל השקעות ראשי / צילום: יוליוס בר

"כיום, המיתון כבר משתקף באומדן השווי של הנכסים, כלומר בעיקר מניות. ניתן להבחין בזה לפי אותן קבוצות מניות אשר עדיין מציגות נזילות טובה. מה שנתפס תחילה כטלטלה זמנית לכלכלה, אשר תחלוף תוך זמן קצר יחסית, הפך למיתון, פשוט משום שממשלות היו חייבות לנקוט באמצעים חסרי תקדים שהובילו להשבתת חלקים ניכרים של המשק" - כך אומר בריאיון ל"גלובס" איב בונזון, מנהל ההשקעות הראשי של הבנק השווייצרי יוליוס בר. 

אז לאן מועדות פני הכלכלה הגלובלית? לדברי בונזון, "מכיוון שאותה טלטלה משפיעה באופן נרחב על הכלכלה בפועל, עם עסקים קטנים שמוצאים עצמם ברגע אחד ללא תזרים מזומנים לתקופה בלתי ידועה עד לדעיכה בקצב ההדבקה, נדרשת תגובה פיסקלית מהירה מאד, ובאופן קריטי גם פתרון מוניטרי נזיל. לא ניתן להשיג דבר כזה ע"י העברות כספים. כל דולר שיוצא לטובת רכישה, הוא הכנסה של אדם אחר. לכן אנו זקוקים למדיניות פיסקלית, כולל ניכיון צ'קים".

איפה משקיעים צריכים להתמקד בזמנים כאלה מבחינה גיאוגרפית?

"יכולתה של מדינה להפעיל כוח במהירות מספקת, מהווה פונקציה של יכולתה להדפיס את הכסף שהיא לווה ולקבל החלטות פוליטיות במהירות. לדוגמה, מדינות כמו סינגפור היו מאד יעילות במלחמה נגד הווירוס. לכן, מומלץ למשקיעים לבחון בעיקר השקעה בנכסים החשופים למדינות שיש להן היכולת לקבל החלטות במהירות ולהדפיס את הכסף שהן לוות".

לדבריו, "כעת זה לא הזמן להימורים מסוכנים. יש להתרכז כיום בגיוון תיקי ההשקעות. אל תתפתו "לתפוס סכין נופלת" - לרכוש נכסים שנפגעו הכי הרבה. אנחנו נמצאים בתקופת הישרדות והתגברות על המשבר. לשם כך אנו זקוקים לנכסים איכותיים בתיק ההשקעות שיאפשרו לנו לישון טוב בלילה וצלוח את המשבר. צפויות תנודות משמעותיות במחירים ובשווי בטווח הקרוב, אך אם אתם יודעים שהנכסים שלכם בעלי ערך, מומלץ לעמוד בפיתוי ולא למכור אותם בזמן הלא נכון".

האם לדעתך המטבעות הקריפטוגרפיים נפחו את נשמתם בעקבות המשבר? 

"מטבעות הקריפטו למיניהם ובעיקר הביטקוין היו מאד פופולריים בעשור האחרון. הטיעון של מי שקידמו את אותם מטבעות היה שהם ישמשו חומת מגן עבור משקיעים במקרה של משבר נרחב. אמנם, יש למטבעות הקריפטו יתרונות משמעותיים, שאותם ניתן יהיה להרגיש לאורך השנים הבאות. אך בעת הזאת, הם נכשלו במבחן ככלי לגיוון תיקי השקעות, עם נפילת ערך כמעט כפולה לעומת המדדים המובילים". 

מה אתה חושב על השקעה בזהב?

"הזהב נחשב על ידי רבים כמפלט הבטוח האולטימטיבי בעתות משבר. באופן מפתיע, הזהב הגיב באופן חיובי בתחילה ואז הפגין ירידה משמעותית בהתאם לכלל השוק, כך שהזהב לא עמד בציפיות. הסיבה היא, שהזהב משמש כהגנה מפני היפר-אינפלציה או סיכון מערכתי. כיום אנחנו עדיין לא בשלב שבו זהב יכול לשמש כאמצעי הגנה מערכתי. נראה שזה המצב הנוכחי, והנסיגה של הזהב בתקופה האחרונה ניתנת למינוף על ידי משקיעים המעוניינים להעשיר את מגוון הנכסים שלהם". 

לדבריו, "התשואות שיניבו הנכסים העיקריים - אג"ח ממשלתיות, אג"ח קונצרניות, מניות וזהב - יהיו מושפעות בסופו של דבר מתנודות משמעותיות בהתאם למדיניות שבה ינקטו הממשלות המובילות. כעת לא הזמן להימורים כאלה או אחרים. כיום צריך להתמקד בתיקי השקעות איכותיים מאד, מגוונים, נרחבים ובעלי עמידות שיאפשרו לנו לישון בשקט בזמן שאנו ממתינים לשיפור במצב".

מתי נתחיל לראות שוב צמיחה בכלכלה עולמית?

"לדעתי רק בעוד מספר שנים נוכל לראות התאוששות שלמה מאובדן התוצר שנגרם בחודשים האחרונים. כמובן, כל זאת בהנחה שהממשלות המרכזיות יגיבו באופן המתאים. נכון לעכשיו, כמובן שעדיין מוקדם מדי לומר זאת. הסימנים הראשונים מעודדים, אך יש עדיין סיכונים שונים בקנה".

אז באילו שווקים ונכסים על המשקיעים להתמקד? מניות? אג"ח? יפן? אירופה? ארה"ב?

"ההתפתחות העתידית של מחירי הנכסים היא פונקציה של הדינמיקה של מדדים שונים בתחום הבריאותי ומדיניות הממשלות כאחד, ולכן אנו מעדיפים למקד השקעות במדינות ובאזורים שיש להם רקורד מוכח של קבלת החלטות מהירה ואמיצה. בנוסף לכך, אנחנו מעדיפים מדינות שבהן הממשלות וקובעי המדיניות מסוגלים להדפיס את המטבע שבו הם לוקחים הלוואות. באופן קריטי, זה מצביע על היכולת לפצות את המגזר הפרטי על אובדן ההכנסות באמצעות כלים מוניטריים ומונע התחזקות של כוחות דיפלציוניים והאטה נוספת בערך הכסף".

מהם הסקטורים האטרקטיביים ביותר לדעתך בימים אלה?

"אחד המדדים הטובים ביותר שעליהם ניתן להסתכל על מנת להעריך אטרקטיביות של סקטורים היא עד כמה עקבית היא חלוקת הדיבידנדים בקרב חברות מאותו סקטור. זאת, לאור העובדה שישנן ממשלות שהכריחו חברות להקפיא דיבידנדים ומנגנוני רכישה עצמית של מניות שמטרתם ניסיון להרוויח מהעזרה שנותנת המדינה. אם מתעלמים לרגע מההקפאה הכפויה הזו, חברות שיש להן עסקים מחזוריים או מינוף גבוה, כמו גם חברות בסקטור הפיננסי, צפויות להפחית תשלומי דיבידנדים על מנת לשמור על המאזנים שלהן ולהכין את עצמן לתקופה מתארכת של אי וודאות כלכלית. מצד שני, חברות בענפי הבריאות, תשתיות ותקשורת פחות צפויות להפחית את תשלומי הדיבידנד, ולכן מנקודת המבט הזו הן עשויות להיראות יותר אטרקטיביות עבור המשקיעים".