גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עמוד הבית  טכנולוגיה

הבעיה הגדולה בשוק התקשורת בישראל: יציבות הרשתות הסלולריות

למרבה הצער אין פתרונות קסם לחוויית הסלולר ההולכת ויורדת ● הבעיות המרכזיות ברשתות הסלולריות הן מחסור בתדרים, השקעה נמוכה של החברות בבניית אתרים נוספים ובחיבורים בין האתרים לליבת הרשת

צעיר עם מסיכה ועם הטלפון שלו בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס
צעיר עם מסיכה ועם הטלפון שלו בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

אחרי שבימים האחרונים חלה התייצבות מסוימת בגידול בביקושים ברשתות הנייחות, הולכת ומתבררת הבעיה הגדולה בשוק התקשורת בישראל: יציבות השירותים הסלולריים. לא שחלילה ישראל נמצאת בסכנה או שיש רשת שעומדת לשבוק חיים, אבל משבר הקורונה חושף חולשות. כמו שברשתות הקוויות אנו רואים את החולשה המשמעותית בפיצולי שירות האינטרנט בין ספק לתשתית, הרי שברשתות הסלולריות הבעיות המרכזיות הן מחסור בתדרים, השקעה נמוכה של החברות בבניית אתרים נוספים ובחיבורים (תמסורות) בין האתרים לליבת הרשת.

נתחיל מהסוף. אין פתרון מיידי שיכול לעזור למי שסובל מקליטה סלולרית לקויה בבית או שקצב האינטרנט הסלולרי שלו חלש. שנים של צמצום השקעות יצרו כאן רשתות סלולריות עם כיסוי מאוד נמוך. לצורך ההמחשה ניקח חברה סלולרית מסוימת שנניח שיש לה אלף אתרים עם כמות מסוימת של תדרים. האוכלוסייה גדלה, היקף הבנייה צמח בטירוף, הצורך שלנו באינטרנט רק הלך וגדל, אבל מה קרה בצד השני של המשוואה? כמות האתרים נשארה זהה פחות או יותר, ויש שמעריכים שירדה, ולמפעילים לא נוספו תדרים, שהם חומר הגלם והמשאב העיקרי לרוחב פס.

התוצאה היא עומס, ועוד כזה שלא מקבל מענה מספק בהיבט של רשת הרדיו אך ככל הנראה גם לא קיבל עיבוי דרך החיבורים בין האתרים לליבת הרשת, כלומר בתמסורות.

שידורים חיים בווידיאו מייצרים עומס רב

בתקופת משבר, כמו עכשיו, הבעיה באה לידי ביטוי בסדר גודל קיצוני. זאת מאחר שרוב האנשים עובדים מהבית, ממשיכים לדבר דרך הרשת הסלולרית כשהם בבית במקום לדבר בטלפוניה הנייחת, צופים בטלוויזיה על גבי האינטרנט, ועושים עוד דבר אחד חשוב שבימי שגרה פחות עושים: מייצרים וידאו בשידורים חיים.

למה זה חשוב? כשהמשתמשים ברשת מעבירים וידאו בשידור חי, הרשת מתקשה להתמודד עם היקף התעבורה בגלל שמדובר בשידור חי ולכן היא גוזלת משאבים מגולשים אחרים. כשמעבירים סרטון דרך הוואטסאפ, הרשת יודעת לנטר את הסרטון ו"לשחק" איתו בהתאם לזמינות המשאבים כי היא מתחשבת בעומס. ולכן השידורים החיים ברשת הפייסבוק למשל הרבה יותר מעמיסים מאשר הסרטונים בוואטסאפ.

הצריכה בסלולר בישראל, בממוצע מבחינת קיבולת, עומדת סביב ה-15 ג'יגה בחודש. בבת אחת אותו גולש ממוצע מגדיל את הביקוש שלו בהיקף נרחב כי עכשיו הוא מדבר יותר והוא גם גולש יותר מהבית במידה ולא התחבר לרשת ה-WIFI. זה מסלול די צפוי.

היכן העניין מסתבך? האתרים הסלולריים, שבימי שגרה נמצאים באזורי עסקים ועובו על ידי המפעילים כדי לתת פתרונות לביקוש באזורים האלו, התרוקנו פתאום והתנועה הוסטה לעבר המגזר הפרטי, שבו קפץ הביקוש בצורה משמעותית בגלל המשבר. אך במגזר הפרטי אין מספיק אתרים כי החברות התקשו לקבל אישורים לבנייתם במרכזי אוכלוסייה והרשויות המקומיות לא הסכימו שיבנו עוד. תוסיפו לזה את הקושי של החברות לספק תקשורת טובה בתוך מבנים בהיעדר תדרים בספקטרום הנמוך, והתוצאה היא שהרשתות מתוחות מאוד ומספקות ביצועים חלשים.

דבר נוסף שעשוי להשפיע על הגלישה הוא החיבור של חברות התקשורת לאתרים בחו"ל. חיבור זה גם דורש הרחבה משמעותית של התמסורות, אך לפי דיווחי החברות מסתמן כי כרגע לא נוצר צוואר בקבוק בהעברת הנתונים. 

מומחה בשוק הסלולר אומר בשיחה עם "גלובס" כי הוא יופתע אם יתברר שהחברות הסלולריות לא ערוכות במקטע התמסורות בין האתרים לליבת הרשת. "בדרך כלל זה לא כך. מי שמתכנן נכון סלולר, מה שאמור להגביל אותו זה רק כמות האתרים ותדרי הרדיו, לא התמסורת לאתרים. זה תיכנון לקוי. גם מבחינת עלויות של המפעיל, המשאב הכי יקר זה תחזוקה והקמה של האתרים הסלולריים והקיבול שלהם. המשאב של התמסורת לאתרים הוא הוצאה כבדה אבל לרוב המפעילים יש תמסורת עצמאית משלהם ולכן להגדיל את המקטע זה לא הרבה כסף".

רוב האתרים בישראל מחוברים בקצבים של כ-150 מגה בממוצע לאתר. פתאום אותו אתר נדרש לספק תעבורה שגדולה ב-30% ממה שתוכנן. האם זו לא בעיה?
"אתר שמשתמש נניח ב-20 מגה בתדרי דור רביעי, יכול להעביר בסך הכל רוחב פס תיאורטי של 450 מגה ביט (שמתחלקים בין המשתמשים). הרבה פעמים זה יותר מ-20 מגה כי לעתים יש שלושה סוגי תדרים באתר. במצב כזה מה שקורה הוא שהמהירות היא פונקציה של מספר המשתמשים באותו אתר ובכמות התמסורת שהוא מחובר. בתיכנון נכון של הרשת יש גם יתירות שמשאירים למצבי חירום ולכן אני לא רואה כרגע את המצוקה דווקא במקטע זה ואני חושב שבארץ יודעים לתכנן רדיו".

אז הבעיה חוזרת למחסור בתדרים?
"בשביל החברות, להגדיל חיבורים לאתרים זה פשוט ולא יקר מפני שרוב התמסורות הן בבעלותן. כמובן שזה משפיע גם על המתגים בקיבול אבל זה לא צוואר בקבוק. קח לדוגמא את נושא התדרים שעכשיו מציעים במכרז הדור החמישי. קח את התדרים בתחום ה-2,600 מגה הרץ. אלו תדרים שמשרד התקשורת הציע מזמן והם שנים פנויים אחרי שמשרד הביטחון פינה אותם. אף מפעיל לא לקח, אפילו בחינם, בגלל אגרות התדרים. אז ברור שיש פה בעיה כי אם החברות לא יכולות להוסיף תדרים כי אין להם כסף לשלם עבור אגרות זה עצוב".

הפתרון הוא תוספת תדרים

כדי להמחיש את בעיית התעבורה ברשתות הסלולריות נעשה את החישוב הבא. לחברת סלולר יש כ-2.5 מיליון לקוחות, בהנחה סבירה שכל מנוי מוסיף על התעבורה הקיימת במצב רגיל כחצי מגה בלבד, התוספת לרשת הינו 1,250 ג'יגה או 1.25 טרה בתעבורת הדאטה. רשת התמסורת (רשת המטרו) שמחברת את האתרים אינה בנויה להעברת תוספת תעבורה כה גדולה. ברשת המטרו מחוברים מספר רב של אתרים סלולריים לפיכך נדרשת תוספת תעבורה של כחצי ג'יגה (500 מגה) לכל אתר ברשת - דבר המהווה צוואר בקבוק ענק. בעיה נוספת היא היציאה לחו"ל.

בהנחה ש-70% מהתעבורה היא בתוך הארץ, המשמעות היא שאותם "צינורות" נדרשים להעביר עוד 900 ג'יגה ביט (מתוך ה-1,250 ג'יגה), ועיבוי התקשורת הבינלאומית בעוד 300 ג'יגה. אלו כמויות דאטה מטורפות בעלות גדולה מאוד. למרבה המזל איש לא מתכנן כך רשת רדיו כי מדובר ברשתות סטטיסטיות שמשחקות עם הביקושים בהתאם, אבל האם למישהו יש ספק בכלל שהחברות צריכות תדרים נוספים וחייבות את הדור החמישי?

החישוב הנ"ל הוא כמותי ולא איכותי כי הוא לא מביא לידי ביטוי את ההתפלגות של הביקושים לאורך היממה ולכן הפתרון לבעיה לעומס הנוכחי, שמשפיע על הביצועים ועל החוויה בגלישה, הוא ללא ספק תוספת תדרים.

אם ניקח בחשבון את דרישת משרד התקשורת מסלקום ומפלאפון לפנות תחומי תדרים בתחום ה-850 מגה הרץ עד חודש מאי, הבעיה של שתי החברות מחריפה. מדובר בתחום תדר ששתי החברות מפעילות בו את הדור השלישי וכעת הן מחויבות לפנות. בגלל הקטנת ההשקעות ישנם חורים רבים ברשת הדור הרביעי והתוצאה היא שלקוחות "נופלים" לרשת הדור השלישי שמספקת ביצועים פחות טובים. לפנות תדרים בתחום זה בעיתוי הנוכחי באמצע משבר זה סיכון, ומשרד התקשורת הבטיח שיבדוק את העניין מחדש.

לדברי המומחה, "הדבר היחידי שאפשר לעשות כדי עזור לחברות, זה רק לשפר את חיבורי המטרו לאתרים. אם המדינה הייתה אומרת קחו את ה-2,600 ללא אגרת תדרים אז לחברות היה לוקח זמן להביא ציוד, להתקין אותו, אז מה שהם יכולים לעשות מהר זה להגדיל את החיבור למטרו היכן שיש צווארי בקבוק. להוסיף אתרים זה לא מהרגע להרגע, זה דורש אישורים של רשויות מקומיות. בקיצור לא תהליך מהיר".

עוד כתבות

מונית אוטונומית בסן דייגו, רובוט משלוחים ושלט של ליווי'ס, המעודדת צרכנים לתקן ג'ינסים במקום להשליך אותם / צילומים:  רויטרס, DPA/Picture Alliance, עברי ורבין

בכנס החשוב בעולם לקיימות, כמעט לא דיברו על קיימות

בכירי פפסיקו, וולמארט, אמזון ואחרים הגיעו ל-Sustainable Brands, הכנס המוביל בעולם לשיווק ירוק, והשאירו את פליטות הפחמן ודוחות ה-ESG בצד ● במקומם תפסו את קדמת הבמה מושגים כמו חדשנות, מיתוג, חוויית לקוח, בינה מלאכותית ויצירת ערך עסקי ● טור אורח

יוטב קוסטיקה / צילום: דוברות מור קרנות נאמנות

מנהל ההשקעות שעשה את המעבר המדובר של השנה: "בשוק עולה מחפשים סיפורים, בשוק יורד חוזרים למכפילים"

בגיל 42 בלבד, עם רזומה של 13 שנה בתפקידים בכירים בבית ההשקעות מור, יוטב קוסטיקה עשה השנה את המעבר המדובר ביותר בתעשייה ● הוא הקים פמילי אופיס שמנהל את כספי אקזיט המיליארדים של ארבעת מייסדי Wiz, שאחד מהם הוא אחיו הגדול ● בראיון לפודקאסט "כוחות השוק" של גלובס, הוא מנתח את התפוגגות האופטימיות בבורסה ומסביר מה מניע את המשקיעים הצעירים

באיזה אזור בתל אביב יש ירידה חדה במכירת דירות?

באיזה ענף במשק יש את שיעור העובדים הגדול ביותר עם קרנות השתלמות? רמי לוי הניח השבוע תשקיף להנפקת חברה נוספת בבורסה. במה היא עוסקת? • חושבים שאתם בקיאים בכל מה שקרה השבוע בכלכלה בארץ ובעולם? בואו לבחון את הידע שלכם • החידון הכלכלי של גלובס

משה לארי, מנכ''ל בנק מזרחי טפחות / צילום: כדיה לוי

הסיבה המפתיעה: למה הבנקים ממשיכים להנשים את יזמי הדירות

הגבלת השכר לבכירי הבנקים הכחידה את המנהלים ששורדים עשרות שנים והגבילה את החשיבה שלהם לטווח קצר יותר, כך שהדגש הוא על הריבית, בעוד שהחוב תופח ● כשהנדל"ן והבנקים יורדים בבורסה ביחד, אולי בשוק מתחילים להפנים שהם שניהם באותה סירה

מצב השווקים השבוע / צילום: Shutterstock

ענק ההשקעות שממליץ להמר נגד השקל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

בבנק אוף אמריקה ממליצים לפתוח "פוזיציית לונג" על שער הדולר-שקל ● 
מנהל ההשקעות שמסביר למה הוא מוריד כעת חשיפה לישראל ● טאואר הופכת לישראלית בעלת השווי הגבוה ביותר ● אחרי חודש שיא בשוק ההנפקות, מי השיגו תשואות דו ספרתיות למשקיעים ומי צללו? • וגם: סטפק עונה על שאלות בוערות

וול סטריט / צילום: ap, Mary Altaffer

נעילה מעורבת בוול סטריט; מניית אפל נפלה, מיקרון זינקה

נאסד"ק ירד ב-0.4%, דאו ג'ונס עלה ב-0.1% ● מדד ה-PCE הציג במאי אינפלציה שנתית של 4.1%, הגבוהה ביותר מאז סוף 2023 ● בגלל המחסור בשבבי זיכרון - אפל הודיעה על העלאת מחירים במחשבי המק ובטאבלטי האייפד ● מניית וונדי'ס זינקה אחרי שהפכה למניית מם ● מחירי הנפט עלו בכ-2% לאחר שאיראן תקפה אוניית של סינגפור במצר הורמוז

פלטפורמת ChatGPT. בעיגול: סם אלטמן / צילום: שאטרסטוק, AP-Kevin Wolf

סם אלטמן מכניס את הפרסום לתוך ChatGPT. איך זה עובד? הצצה מקרוב

בחודשים האחרונים מתנהל פיילוט סגור לשילוב מודעות בתוך ChatGPT, ובין הסוכנויות שמשתתפות בו נמנית גם דנטסו ישראל ● נכון לעכשיו ניתן לפרסם רק במדינות דוברות אנגלית, באמצעות באנרים פשוטים יחסית בתחתית השיחה, אבל קפיצת המדרגה הבאה נמצאת מעבר לפינה

ירידות בבורסה בתל אביב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

תל אביב סוגרת שבוע מסחר אדום. מניות השבבים והטכנולוגיה נחתכו במיוחד

מניית טאואר נופלת 7.2% ומובילה את הירידות ● ת"א 35 ירד מעל 10% מהשיא האחרון שלו, גם ת"א 90 ות"א 125 בתיקון ● הדולר מזגזג סביב רף ה-3 שקלים ● לצד ההשפעה העולמית, הבורסה המקומית מתמודדות גם עם הירידות החדות ביותר מאז אוקטובר 2023

צילומים: Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בין פחד גבהים לרווח מדהים: השבוע הסוער של מניות השבבים, והצפי להמשך

לאחר שזינקו לשיאים חדשים בתחילת השבוע, מניות השבבים איבדו גובה, על רקע חששות המשקיעים מהשפעות מאקרו ורמות המחירים הגבוהות ● ואז הגיעו הדוחות המצוינים של מיקרון והפכו את התמונה ● וגם: התחזיות האופטימיות של האנליסטים לסקטור השבבים

דירת 2 חדרים משופצת בדימונה / צילום: זוהר טישלר

משופצת וקומפקטית: הדירה שנמכרה תמורת חצי מיליון שקל בלבד

בשכונת שבעת המינים בדימונה נמכרה דירת שני חדרים בשטח של 34 מ"ר, תמורת 500 אלף שקל ● הדירה נמצאת בבניין שנבנה בשנות ה-70, והיא עברה שיפוץ יסודי לפני כשלוש שנים ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

נודי בחמאת פרמז'ן ב''לנטו'' / צילום: גליה אבירם

בקיבוץ בשרון מסתתרת המסעדה האיטלקית הטובה בארץ

האיש מאחורי "לה רפובליקה" החליט לקחת את הדברים לאט - ולעשות ב"Lento" בשפיים אוכל איטלקי כמו שיודע לעשות רק מי שמתעסק איתו 30 שנה

איור: Shutterstock

להזמין אותה מנה או לנסות אחת חדשה? חוקרים הוכיחו משוואה שנכתבה על מפית מסעדה

הפיזיקאי הנודע ריצ'רד פיינמן הפך התלבטות קטנה בארוחת ערב לשאלה גדולה על קבלת החלטות: מתי להמשיך לחפש אפשרות טובה יותר, ומתי להסתפק במה שכבר עובד ● הפתרון שלו, ששורבט לפני כחמישים שנה, התגלה כאופטימלי, אבל חוקרים מתחומי הכלכלה ההתנהגותית מזכירים שבני אדם מסובכים יותר ממשוואה

עדי לויתן, מנכ''לית אנלייט / צילום: טל שחר

אנלייט בגיוס ענק של 2.6 מיליארד דולר עבור פרויקט באריזונה

המימון, שמגיע מ-7 גופים פיננסיים בינלאומיים, נועד להקמת מתחם אנרגיה סולארית ענק באריזונה ● ההכנסות בשנת ההפעלה המלאה הראשונה צפויות לעמוד על 255 מיליון דולר

הילה מיכוביץ סיטון, מיטל בר זוהר, רונית כפיר, ליזה כץ / צילום: טל אלמוג, גלי לשם, רעות קרש, דניס פקרמן

המייל שמחכה חודשים והכלים בכיור: האנשים והבוטים שיילחמו בדחיינות שלכם

הפער המתסכל שבין הרצון לבין הביצוע גורם למשימות פשוטות, לסידורים מעיקים ולחלומות גדולים להידחות שוב ושוב למחר ● התופעה הזו הולידה בשנים האחרונות תעשייה מפתיעה, המציעה פתרון חיצוני לדחיינות הכרונית ● מ"מנדנדים" מקצועיים המלווים יזמים בדרך להגשמה ועד בוטים בווטסאפ המנהלים את הלו"ז הזוגי: הכלים החדשים שיעזרו לכם לעשות את הצעד הבא

נוחי דנקנר / צילום: תמר מצפי

נוחי דנקנר "הרים ידיים". נכס אחד בירושלים יקבע את עתידו

נוחי דנקנר לא עמד בהסדר האחרון מול הבנקים ונסוג מהתנגדותו להכרזתו כפושט רגל ● עד כה הוא השיב כ־110 מיליון שקל, וכעת העיניים נשואות למכירת "בית השנהב" בירושלים

ג'סאיה וויליאמס ב''העד''. האב צריך להחליט כמה ללחוץ / צילום: באדיבות נטפליקס

"העד" חוזרת לרצח שזעזע את בריטניה בשנות התשעים, ונותנת מקום אמיתי לקורבנות

המיני־סדרה החדשה של נטפליקס מבוססת על רצח רייצ’ל ניקל שהסעיר את בריטניה ב־1992, אך בוחרת לספר את הסיפור דרך עיני המשפחה שנותרה מאחור ● בכך היא משקפת את השינוי שעובר ז’אנר הפשע האמיתי – מהאדרת הפושעים אל מתן קול לקורבנות

מייסדי Stratos Ventures, דניאל פוזיילוב ורותם יהודה קקון / צילום: Emma Sayag

ממיאמי לתל אביב: הקרן המקושרת שמביאה את הגנרלים האמריקאים לישראל

קרן ההון סיכון Stratos Ventures כבר גייסה 50 מיליון דולר מתוך יעד של 80 מיליון, ומבטיחה לחבר סטארט־אפים ישראליים למקבלי ההחלטות ולגופי הרכש הביטחוניים בארה”ב – באמצעות רשת קשרים הכוללת בכירי CIA לשעבר, גנרלים אמריקאים ושותפים מתעשיית ההייטק

צילומים: AP, reuters

במשקל 5,000 טון: הנשק החדש של קים ג'ונג און נחשף

סקר חדש בארה"ב חושף חוסר שביעות רצון מהמלחמה באיראן ● ארגון הטרור טליבאן הגיע לפגישה רשמית בבריסל - ועורר סערה ● וענקית המסחר הסינית עליבאבא תובעת את הפנטגון ● זום גלובלי

לארי אליסון, מייסד אורקל / צילום: Shutterstock

המניה שסגרה את השבוע הגרוע מזה 25 שנה

אורקל איבדה 19% בשבוע אחד, הנתון החמור ביותר מאז בועת הדוט.קום ● אז איך האנליסטים בכל זאת אופטימיים, ומה קרה להונו של המייסד לארי אליסון

שגריר ישראל בארה''ב יחיאל לייטר נואם לצד מזכיר המדינה האמריקאי מרקו רוביו, יועץ מחלקת המדינה דניאל הולר ושגרירת לבנון בארה''ב נאדה חמאדה בוושינגטון, ארה''ב / צילום: Reuters, Ken Cedeno

ישראל ולבנון חתמו על הסכם מסגרת; מרקו רוביו: "הצעד הראשון"

שר הביטחון מגיב למפקד כוח קודס ומאיים על איראן - בציוץ בפרסית: "אם איראן תתקוף את ישראל זאת תהיה הטעות הכי גדולה שלה עד עכשיו" ● דיווח: ישראל בדרך לנסיגה חלקית מדרום לבנון ● האו"ם מקפיא את פינוי הספינות לאחר תקיפת מכלית ● ספינת משא נפגעה על ידי כטב"ם איראני במצר הורמוז ● עדכונים שוטפים