גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עמוד הבית  טכנולוגיה

הבעיה הגדולה בשוק התקשורת בישראל: יציבות הרשתות הסלולריות

למרבה הצער אין פתרונות קסם לחוויית הסלולר ההולכת ויורדת ● הבעיות המרכזיות ברשתות הסלולריות הן מחסור בתדרים, השקעה נמוכה של החברות בבניית אתרים נוספים ובחיבורים בין האתרים לליבת הרשת

צעיר עם מסיכה ועם הטלפון שלו בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס
צעיר עם מסיכה ועם הטלפון שלו בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

אחרי שבימים האחרונים חלה התייצבות מסוימת בגידול בביקושים ברשתות הנייחות, הולכת ומתבררת הבעיה הגדולה בשוק התקשורת בישראל: יציבות השירותים הסלולריים. לא שחלילה ישראל נמצאת בסכנה או שיש רשת שעומדת לשבוק חיים, אבל משבר הקורונה חושף חולשות. כמו שברשתות הקוויות אנו רואים את החולשה המשמעותית בפיצולי שירות האינטרנט בין ספק לתשתית, הרי שברשתות הסלולריות הבעיות המרכזיות הן מחסור בתדרים, השקעה נמוכה של החברות בבניית אתרים נוספים ובחיבורים (תמסורות) בין האתרים לליבת הרשת.

נתחיל מהסוף. אין פתרון מיידי שיכול לעזור למי שסובל מקליטה סלולרית לקויה בבית או שקצב האינטרנט הסלולרי שלו חלש. שנים של צמצום השקעות יצרו כאן רשתות סלולריות עם כיסוי מאוד נמוך. לצורך ההמחשה ניקח חברה סלולרית מסוימת שנניח שיש לה אלף אתרים עם כמות מסוימת של תדרים. האוכלוסייה גדלה, היקף הבנייה צמח בטירוף, הצורך שלנו באינטרנט רק הלך וגדל, אבל מה קרה בצד השני של המשוואה? כמות האתרים נשארה זהה פחות או יותר, ויש שמעריכים שירדה, ולמפעילים לא נוספו תדרים, שהם חומר הגלם והמשאב העיקרי לרוחב פס.

התוצאה היא עומס, ועוד כזה שלא מקבל מענה מספק בהיבט של רשת הרדיו אך ככל הנראה גם לא קיבל עיבוי דרך החיבורים בין האתרים לליבת הרשת, כלומר בתמסורות.

שידורים חיים בווידיאו מייצרים עומס רב

בתקופת משבר, כמו עכשיו, הבעיה באה לידי ביטוי בסדר גודל קיצוני. זאת מאחר שרוב האנשים עובדים מהבית, ממשיכים לדבר דרך הרשת הסלולרית כשהם בבית במקום לדבר בטלפוניה הנייחת, צופים בטלוויזיה על גבי האינטרנט, ועושים עוד דבר אחד חשוב שבימי שגרה פחות עושים: מייצרים וידאו בשידורים חיים.

למה זה חשוב? כשהמשתמשים ברשת מעבירים וידאו בשידור חי, הרשת מתקשה להתמודד עם היקף התעבורה בגלל שמדובר בשידור חי ולכן היא גוזלת משאבים מגולשים אחרים. כשמעבירים סרטון דרך הוואטסאפ, הרשת יודעת לנטר את הסרטון ו"לשחק" איתו בהתאם לזמינות המשאבים כי היא מתחשבת בעומס. ולכן השידורים החיים ברשת הפייסבוק למשל הרבה יותר מעמיסים מאשר הסרטונים בוואטסאפ.

הצריכה בסלולר בישראל, בממוצע מבחינת קיבולת, עומדת סביב ה-15 ג'יגה בחודש. בבת אחת אותו גולש ממוצע מגדיל את הביקוש שלו בהיקף נרחב כי עכשיו הוא מדבר יותר והוא גם גולש יותר מהבית במידה ולא התחבר לרשת ה-WIFI. זה מסלול די צפוי.

היכן העניין מסתבך? האתרים הסלולריים, שבימי שגרה נמצאים באזורי עסקים ועובו על ידי המפעילים כדי לתת פתרונות לביקוש באזורים האלו, התרוקנו פתאום והתנועה הוסטה לעבר המגזר הפרטי, שבו קפץ הביקוש בצורה משמעותית בגלל המשבר. אך במגזר הפרטי אין מספיק אתרים כי החברות התקשו לקבל אישורים לבנייתם במרכזי אוכלוסייה והרשויות המקומיות לא הסכימו שיבנו עוד. תוסיפו לזה את הקושי של החברות לספק תקשורת טובה בתוך מבנים בהיעדר תדרים בספקטרום הנמוך, והתוצאה היא שהרשתות מתוחות מאוד ומספקות ביצועים חלשים.

דבר נוסף שעשוי להשפיע על הגלישה הוא החיבור של חברות התקשורת לאתרים בחו"ל. חיבור זה גם דורש הרחבה משמעותית של התמסורות, אך לפי דיווחי החברות מסתמן כי כרגע לא נוצר צוואר בקבוק בהעברת הנתונים. 

מומחה בשוק הסלולר אומר בשיחה עם "גלובס" כי הוא יופתע אם יתברר שהחברות הסלולריות לא ערוכות במקטע התמסורות בין האתרים לליבת הרשת. "בדרך כלל זה לא כך. מי שמתכנן נכון סלולר, מה שאמור להגביל אותו זה רק כמות האתרים ותדרי הרדיו, לא התמסורת לאתרים. זה תיכנון לקוי. גם מבחינת עלויות של המפעיל, המשאב הכי יקר זה תחזוקה והקמה של האתרים הסלולריים והקיבול שלהם. המשאב של התמסורת לאתרים הוא הוצאה כבדה אבל לרוב המפעילים יש תמסורת עצמאית משלהם ולכן להגדיל את המקטע זה לא הרבה כסף".

רוב האתרים בישראל מחוברים בקצבים של כ-150 מגה בממוצע לאתר. פתאום אותו אתר נדרש לספק תעבורה שגדולה ב-30% ממה שתוכנן. האם זו לא בעיה?
"אתר שמשתמש נניח ב-20 מגה בתדרי דור רביעי, יכול להעביר בסך הכל רוחב פס תיאורטי של 450 מגה ביט (שמתחלקים בין המשתמשים). הרבה פעמים זה יותר מ-20 מגה כי לעתים יש שלושה סוגי תדרים באתר. במצב כזה מה שקורה הוא שהמהירות היא פונקציה של מספר המשתמשים באותו אתר ובכמות התמסורת שהוא מחובר. בתיכנון נכון של הרשת יש גם יתירות שמשאירים למצבי חירום ולכן אני לא רואה כרגע את המצוקה דווקא במקטע זה ואני חושב שבארץ יודעים לתכנן רדיו".

אז הבעיה חוזרת למחסור בתדרים?
"בשביל החברות, להגדיל חיבורים לאתרים זה פשוט ולא יקר מפני שרוב התמסורות הן בבעלותן. כמובן שזה משפיע גם על המתגים בקיבול אבל זה לא צוואר בקבוק. קח לדוגמא את נושא התדרים שעכשיו מציעים במכרז הדור החמישי. קח את התדרים בתחום ה-2,600 מגה הרץ. אלו תדרים שמשרד התקשורת הציע מזמן והם שנים פנויים אחרי שמשרד הביטחון פינה אותם. אף מפעיל לא לקח, אפילו בחינם, בגלל אגרות התדרים. אז ברור שיש פה בעיה כי אם החברות לא יכולות להוסיף תדרים כי אין להם כסף לשלם עבור אגרות זה עצוב".

הפתרון הוא תוספת תדרים

כדי להמחיש את בעיית התעבורה ברשתות הסלולריות נעשה את החישוב הבא. לחברת סלולר יש כ-2.5 מיליון לקוחות, בהנחה סבירה שכל מנוי מוסיף על התעבורה הקיימת במצב רגיל כחצי מגה בלבד, התוספת לרשת הינו 1,250 ג'יגה או 1.25 טרה בתעבורת הדאטה. רשת התמסורת (רשת המטרו) שמחברת את האתרים אינה בנויה להעברת תוספת תעבורה כה גדולה. ברשת המטרו מחוברים מספר רב של אתרים סלולריים לפיכך נדרשת תוספת תעבורה של כחצי ג'יגה (500 מגה) לכל אתר ברשת - דבר המהווה צוואר בקבוק ענק. בעיה נוספת היא היציאה לחו"ל.

בהנחה ש-70% מהתעבורה היא בתוך הארץ, המשמעות היא שאותם "צינורות" נדרשים להעביר עוד 900 ג'יגה ביט (מתוך ה-1,250 ג'יגה), ועיבוי התקשורת הבינלאומית בעוד 300 ג'יגה. אלו כמויות דאטה מטורפות בעלות גדולה מאוד. למרבה המזל איש לא מתכנן כך רשת רדיו כי מדובר ברשתות סטטיסטיות שמשחקות עם הביקושים בהתאם, אבל האם למישהו יש ספק בכלל שהחברות צריכות תדרים נוספים וחייבות את הדור החמישי?

החישוב הנ"ל הוא כמותי ולא איכותי כי הוא לא מביא לידי ביטוי את ההתפלגות של הביקושים לאורך היממה ולכן הפתרון לבעיה לעומס הנוכחי, שמשפיע על הביצועים ועל החוויה בגלישה, הוא ללא ספק תוספת תדרים.

אם ניקח בחשבון את דרישת משרד התקשורת מסלקום ומפלאפון לפנות תחומי תדרים בתחום ה-850 מגה הרץ עד חודש מאי, הבעיה של שתי החברות מחריפה. מדובר בתחום תדר ששתי החברות מפעילות בו את הדור השלישי וכעת הן מחויבות לפנות. בגלל הקטנת ההשקעות ישנם חורים רבים ברשת הדור הרביעי והתוצאה היא שלקוחות "נופלים" לרשת הדור השלישי שמספקת ביצועים פחות טובים. לפנות תדרים בתחום זה בעיתוי הנוכחי באמצע משבר זה סיכון, ומשרד התקשורת הבטיח שיבדוק את העניין מחדש.

לדברי המומחה, "הדבר היחידי שאפשר לעשות כדי עזור לחברות, זה רק לשפר את חיבורי המטרו לאתרים. אם המדינה הייתה אומרת קחו את ה-2,600 ללא אגרת תדרים אז לחברות היה לוקח זמן להביא ציוד, להתקין אותו, אז מה שהם יכולים לעשות מהר זה להגדיל את החיבור למטרו היכן שיש צווארי בקבוק. להוסיף אתרים זה לא מהרגע להרגע, זה דורש אישורים של רשויות מקומיות. בקיצור לא תהליך מהיר".

עוד כתבות

צילום: התעשייה האווירית

עוקף אירופה: היעד החדש שמקפיץ את היצוא הביטחוני של ישראל לשיא

בצל החרם בצרפת והאמברגו המערבי, התעשיות הביטחוניות הישראליות שוברות שיאים, עם יצוא של 19.2 מיליארד דולר אשתקד ● המנוע המרכזי: זינוק בביקוש באסיה־פסיפיק בעקבות החשש מסין, שיתופי פעולה בהודו ובווייטנאם והדרישה העולמית לתווית "הוכח בשדה הקרב"

יהודה אליהו, מנכ''ל רמ''י החדש / צילום: תמונה פרטית

היועמ"שית נגד מינוי מנכ"ל רמ"י: תמליץ לבג"ץ לפסול את בחירת יהודה אליהו

החלטת היועמ"שית התקבלה לאחר שנחשף כי פרופ' עידית סולברג מוועדת האיתור שבחרה את אליהו מכהנת כיו"ר חברה בבעלות בעלה, שסיפקה שירותים למשרד השיכון בהיקף של כ־10 מיליון שקל • עוד קודם לכן הוגשו לבג"ץ שלוש עתירות נגד המינוי ● אם הממשלה תמשיך לקדם את המינוי חרף עמדת היועמ"שית, בג"ץ עשוי לפסול אותו

מיכל קיסוס הרצוג / צילום: איל יצהר

מהפועלים לדיסקונט: מיכל קיסוס הרצוג מונתה למנכ"לית זרוע ההשקעות של דיסקונט

מיכל קיסוס הרצוג מנכ״לית פועלים טק תחליף את הילה חימי כמנהלת זרוע ההשקעות של הבנק

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

אחרי הראלי האדיר: דירקטוריון טאואר מבקש להגדיל את שכר המנכ"ל

טאואר זינקה בוול סטריט בקרוב ל-700% בשנה האחרונה והוסיפה לערכה מעל 33 מילאירד דולר ● כעת, דירקטוריון החברה קורא לבעלי המניות לאשר את עדכון מדיניות התגמול באסיפת בעלי המניות הקרובה, במסגרתו שכר המנכ"ל ראסל אלוונגר יעלה בכ-5% לכ-1.08 מיליון דולר

המנהיג העליון של איראן מוג'תבא חמינאי ונשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: AP

איראן סותרת את ההצהרות הרשמיות בארה"ב: "סוגיית מתן האישור לכניסת פקחי סבא"א לאיראן לא אושרה"

הסתיים סבב השיחות הראשון בשווייץ בין איראן וארה"ב ● סגן נשיא ארה"ב נשא הצהרה עם סיום המו"מ בשווייץ וסתר את הצהרות איראן בעניין הגרעין: "מצפים לביקור של סבא"א כבר השבוע" ● סוכל ניסיון חדירה מכיוון ירדן לאזור המלונות באילת ● המתווכות: יוקם "מנגנון למניעת חיכוך בלבנון" - ללא ישראל ● עדכונים שוטפים

רמי לוי / צילום: יונתן בלום

לא רק נדל"ן וקמעונאות: רמי לוי רוצה להנפיק את חברת הרחפנים שלו בת"א

חברת הרחפנים קאנדו דרונס, שבשליטת רשת הקמעונאות, מקדמת הנפקה לפי שווי של כ־83 מיליון שקל ● החברה, שעוסקת בהקמה וניהול של מערכי רחפנים אוטונומיים לתחום הביטחוני והאזרחי, מציגה הכנסות זעומות וגירעון בהון העצמי ולה הערת "עסק חי" בדוחות הכספיים

תחנת הכוח באלון תבור בה מחזיקה רפק אנרג'י / אילוסטרציה: AP PRO

בדרך לבורסה: ההנפקה החמישית של איש העסקים הוותיק

תנחום אורן ינסה לנצל את העניין הגובר של המשקיעים המקומיים, כדי להנפיק את רפק אנרג'י לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל - גבוה משל החברה האם שבשליטתו ● אורן מחזיק גם בחברת אינטרגאמא הפועלת בתחום הנדל"ן, ובאו.אר.טי המשקיעה בין היתר בגלידות פלדמן

תחבורה ציבורית / צילום: שלומי יוסף

"אחד השינויים המשמעותיים בעשור האחרון": ישראל בדרך לרפורמה בתחבורה הציבורית

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה להקמת רשויות תחבורה ציבורית מטרופוליניות ● לפי החוק, חלק ניכר מהסמכויות הללו יעבור לגופים אזוריים חדשים, שינהלו את התחבורה לפי אזורים עירוניים גדולים

אתר בנייה. בעיגול: ראש הלמ''ס והסטטיסטיקן הלאומי פרופ' ירון פלוס / צילום: ויקיפדיה

2,000 דירות נעלמו? הנתון המפתיע שמבלבל את שוק הדיור

קצב מכירת הדירות בשפל, אבל לפי הלמ"ס מלאי הדירות הלא מכורות שבידי קבלנים דווקא ירד בחודשים האחרונים ● אלא שבמקביל, היתרי הבנייה הגיעו לשיא חדש עם יותר מ־82 אלף יחידות דיור ● התשובה לפרדוקס נעוצה בין השאר במתודולוגיית החישוב של הלמ"ס עצמה

עובד סניטריה מרסס חומר חיטוי נגד נגיף האבולה בשוק בקונגו / צילום: ap, Moses Sawasawa

החשד הוסר: שני המאושפזים שנבדקו נמצאו שליליים לאבולה

משרד הבריאות עדכן כי שני הנכנסים לישראל מקונגו שאושפזו לאחר שפיתחו תסמיני מחלה לא נדבקו באבולה ● נכון לעכשיו אין בישראל חולים או חשודים נוספים, והמעקב אחר התפרצות המחלה בעולם נמשך

מגדלי הארבעה / צילום: Shutterstock, Vered Barequet

עורכי הדין הבכירים חברו למיזם מיוחד. עכשיו הוא נקלע לקשיים

חברת פרטנרס, המציעה שירותי משרד לעורכי דין עצמאיים בבניינים יוקרתיים בתל אביב, הודיעה ללקוחותיה כי נקלעה לקשיים ופנתה לבית המשפט "בבקשה לעיכוב הליכים לשם גיבוש הסדר חוב" ● פרטנרס: "המטרה - הסדר מאוזן שיבטיח את המשך פעילות החברה"

נוחי דנקנר / צילום: תמר מצפי

ביהמ"ש ידון מחר בבקשת הבנקים להכריז על נוחי דנקנר פושט רגל

הבנקים לאומי, הפועלים, מזרחי טפחות ודיסקונט מבקשים לפתוח בהליכי חדלות פירעון אחרי שדנקנר לא עמד בהסדר החוב האחרון איתו ● עד כה החזיר דנקנר כ-110 מיליון שקל מתוך התחייבות ל-180 מיליון שקל ולהכנסות עתידיות ● דנקנר טוען כי הפגין מחויבות עקבית לפירעון החובות ומציע לפנות להידברות

אייל רביד, מנכ''ל ובעלי ויקטורי / צילום: עומר וידר

פרשת תיאום המחירים: מחר יחל שלב ההוכחות במשפטו של בעלי ויקטורי

יחד עם מנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד, המואשם בשישה אישומים, הועמדו לדין גם איתן יוחננוף, בעלי רשת יוחננוף; אלעד חרזי, המשנה למנכ"ל יוחננוף; אפרים תשובה, מנהל סופר ברקת; והרשתות עצמן ● מדובר בתיק דגל של רשות התחרות ● רביד ויתר הנאשמים מכחישים את כל ההאשמות

הרכבת הקלה בירושלים / צילום: צוות תכנית אב לתחבורה

הסבלנות נגמרה: דיון דחוף במשרד התחבורה על החלפת הזכיין ברכבת הקלה בירושלים

רצף התקלות החריג ברכבת הקלה בירושלים מוביל את משרד התחבורה לבחון את המשך ההתקשרות עם חברת כפיר ● לאחר אזהרה שניתנה לחברה לפני כחודש, במשרד סבורים כי הצעדים שננקטו עד כה לא הביאו לשיפור ברמת השירות

נשיא ארגנטינה חאביר מיליי מניף מסור - סמל לרפורמות הקיצוצים שלו / צילום: ap, Natacha Pisarenko

שנתיים וחצי למסור של מיליי: האינפלציה צנחה והמטבע יציב, אבל יש גם מחיר

לפני שנתיים וחצי בחרה ארגנטינה בנשיא שהבטיח רפורמה כלכלית רחבת היקף במדינה ● דוח חדש של בנק אוף אמריקה שהגיע לידי גלובס מראה ששניים משלושה פרמטרים אכן מראים התאוששות כלכלית, אבל הדרך עוד ארוכה

עודד צוק, מנהל דסק תיקי מוסדיים במגדל שוקי הון / צילום: יח''צ

שני סקטורים, חמש מניות: מנהל ההשקעות שממליץ לקנות "יקר וטוב"

עודד צוק, מנהל תיקי מוסדיים במגדל שוקי הון, מסביר למה הוא מוריד כעת חשיפה לישראל, ומנגד אילו תופעות מדאיגות אותו בשוק האמריקאי: "ספייס איקס לא תהיה רווחית עוד שנים, מווסתים את המניה" ● מסמן 5 מניות מקומיות מומלצות, כולל נקסט ויז'ן, הפניקס ודמרי

מרקו רוביו עם שגריר ישראל לייטר ושגריר לבנון מועאד במו''מ בוושינגטון , ארכיון / צילום: Reuters

חשש בישראל מהתפתחות דרמטית באזור: "ישתלט על שטח בלבנון"

דיווח: סבב השיחות החמישי בין ישראל ללבנון בתיווך ארה"ב החל ● בפעם השנייה היום: מחבלי חיזבאללה חצו את הקו הצהוב על אזרחי - וחוסלו; ארגון הטרור טען כי התקיפה הפרה את הסכם הפסקת האש ● משרד החוץ האיראני ושגריר איראן לאו"ם הבהירו כי פקחי סבא"א לא יורשו להיכנס לאתרי הגרעין שנפגעו; טראמפ מתעקש: הצהרתה לא נכונה - היא הסכימה לפיקוח מלא על הגרעין ● עדכונים שוטפים

פריז / צילום: Shutterstock

פריז או לונדון, לא משנה: ענף התיירות רושם את העלייה הגדולה של השבוע

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענפי התיירות והאופנה רשמו ביצועים טובים הודות למבצעים ולשער הדולר

צילום: ניב קנטור

ישי דוידי: "במהלך המלחמה השלמנו מימושים ב-3.6 מיליארד דולר"

ישי דוידי קיבל אות הוקרה מהפקולטה להנדסה באוניברסיטת תל אביב והציג את נתוני הפעילות של פימי • קבוצת הפרסום פובליסיס חשפה פלטפורמה חדשה המבוססת על AI, בזמן שבכירי ענפי ההייטק וההשקעות התכנסו לדיון בהשלכות ה-AI באירוע שארגן התאגיד השוויצרי UBS ● אירועים ומינויים

תחבורה ציבורית בישראל / צילום: Shutterstock

סקר: אזורי התעשייה בישראל מנותקים מהתחבורה הציבורית

קווי תחבורה חסרים ותזמונים לא מותאמים, מרחיקים עובדים מאזורי התעשייה ומכבידים על המגזר העסקי, כך בסקר חדש של התאחדות התעשיינים המציג תמונת מצב מדאיגה ● כ־73% מהתעשיינים מציינים כי החיבור של המפעל שלהם לתחבורה ציבורית הוא ברמה נמוכה או כמעט לא קיים, נתון שמטפס לכ־81% באזורי הצפון והדרום