גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עמוד הבית  טכנולוגיה

הבעיה הגדולה בשוק התקשורת בישראל: יציבות הרשתות הסלולריות

למרבה הצער אין פתרונות קסם לחוויית הסלולר ההולכת ויורדת ● הבעיות המרכזיות ברשתות הסלולריות הן מחסור בתדרים, השקעה נמוכה של החברות בבניית אתרים נוספים ובחיבורים בין האתרים לליבת הרשת

צעיר עם מסיכה ועם הטלפון שלו בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס
צעיר עם מסיכה ועם הטלפון שלו בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

אחרי שבימים האחרונים חלה התייצבות מסוימת בגידול בביקושים ברשתות הנייחות, הולכת ומתבררת הבעיה הגדולה בשוק התקשורת בישראל: יציבות השירותים הסלולריים. לא שחלילה ישראל נמצאת בסכנה או שיש רשת שעומדת לשבוק חיים, אבל משבר הקורונה חושף חולשות. כמו שברשתות הקוויות אנו רואים את החולשה המשמעותית בפיצולי שירות האינטרנט בין ספק לתשתית, הרי שברשתות הסלולריות הבעיות המרכזיות הן מחסור בתדרים, השקעה נמוכה של החברות בבניית אתרים נוספים ובחיבורים (תמסורות) בין האתרים לליבת הרשת.

נתחיל מהסוף. אין פתרון מיידי שיכול לעזור למי שסובל מקליטה סלולרית לקויה בבית או שקצב האינטרנט הסלולרי שלו חלש. שנים של צמצום השקעות יצרו כאן רשתות סלולריות עם כיסוי מאוד נמוך. לצורך ההמחשה ניקח חברה סלולרית מסוימת שנניח שיש לה אלף אתרים עם כמות מסוימת של תדרים. האוכלוסייה גדלה, היקף הבנייה צמח בטירוף, הצורך שלנו באינטרנט רק הלך וגדל, אבל מה קרה בצד השני של המשוואה? כמות האתרים נשארה זהה פחות או יותר, ויש שמעריכים שירדה, ולמפעילים לא נוספו תדרים, שהם חומר הגלם והמשאב העיקרי לרוחב פס.

התוצאה היא עומס, ועוד כזה שלא מקבל מענה מספק בהיבט של רשת הרדיו אך ככל הנראה גם לא קיבל עיבוי דרך החיבורים בין האתרים לליבת הרשת, כלומר בתמסורות.

שידורים חיים בווידיאו מייצרים עומס רב

בתקופת משבר, כמו עכשיו, הבעיה באה לידי ביטוי בסדר גודל קיצוני. זאת מאחר שרוב האנשים עובדים מהבית, ממשיכים לדבר דרך הרשת הסלולרית כשהם בבית במקום לדבר בטלפוניה הנייחת, צופים בטלוויזיה על גבי האינטרנט, ועושים עוד דבר אחד חשוב שבימי שגרה פחות עושים: מייצרים וידאו בשידורים חיים.

למה זה חשוב? כשהמשתמשים ברשת מעבירים וידאו בשידור חי, הרשת מתקשה להתמודד עם היקף התעבורה בגלל שמדובר בשידור חי ולכן היא גוזלת משאבים מגולשים אחרים. כשמעבירים סרטון דרך הוואטסאפ, הרשת יודעת לנטר את הסרטון ו"לשחק" איתו בהתאם לזמינות המשאבים כי היא מתחשבת בעומס. ולכן השידורים החיים ברשת הפייסבוק למשל הרבה יותר מעמיסים מאשר הסרטונים בוואטסאפ.

הצריכה בסלולר בישראל, בממוצע מבחינת קיבולת, עומדת סביב ה-15 ג'יגה בחודש. בבת אחת אותו גולש ממוצע מגדיל את הביקוש שלו בהיקף נרחב כי עכשיו הוא מדבר יותר והוא גם גולש יותר מהבית במידה ולא התחבר לרשת ה-WIFI. זה מסלול די צפוי.

היכן העניין מסתבך? האתרים הסלולריים, שבימי שגרה נמצאים באזורי עסקים ועובו על ידי המפעילים כדי לתת פתרונות לביקוש באזורים האלו, התרוקנו פתאום והתנועה הוסטה לעבר המגזר הפרטי, שבו קפץ הביקוש בצורה משמעותית בגלל המשבר. אך במגזר הפרטי אין מספיק אתרים כי החברות התקשו לקבל אישורים לבנייתם במרכזי אוכלוסייה והרשויות המקומיות לא הסכימו שיבנו עוד. תוסיפו לזה את הקושי של החברות לספק תקשורת טובה בתוך מבנים בהיעדר תדרים בספקטרום הנמוך, והתוצאה היא שהרשתות מתוחות מאוד ומספקות ביצועים חלשים.

דבר נוסף שעשוי להשפיע על הגלישה הוא החיבור של חברות התקשורת לאתרים בחו"ל. חיבור זה גם דורש הרחבה משמעותית של התמסורות, אך לפי דיווחי החברות מסתמן כי כרגע לא נוצר צוואר בקבוק בהעברת הנתונים. 

מומחה בשוק הסלולר אומר בשיחה עם "גלובס" כי הוא יופתע אם יתברר שהחברות הסלולריות לא ערוכות במקטע התמסורות בין האתרים לליבת הרשת. "בדרך כלל זה לא כך. מי שמתכנן נכון סלולר, מה שאמור להגביל אותו זה רק כמות האתרים ותדרי הרדיו, לא התמסורת לאתרים. זה תיכנון לקוי. גם מבחינת עלויות של המפעיל, המשאב הכי יקר זה תחזוקה והקמה של האתרים הסלולריים והקיבול שלהם. המשאב של התמסורת לאתרים הוא הוצאה כבדה אבל לרוב המפעילים יש תמסורת עצמאית משלהם ולכן להגדיל את המקטע זה לא הרבה כסף".

רוב האתרים בישראל מחוברים בקצבים של כ-150 מגה בממוצע לאתר. פתאום אותו אתר נדרש לספק תעבורה שגדולה ב-30% ממה שתוכנן. האם זו לא בעיה?
"אתר שמשתמש נניח ב-20 מגה בתדרי דור רביעי, יכול להעביר בסך הכל רוחב פס תיאורטי של 450 מגה ביט (שמתחלקים בין המשתמשים). הרבה פעמים זה יותר מ-20 מגה כי לעתים יש שלושה סוגי תדרים באתר. במצב כזה מה שקורה הוא שהמהירות היא פונקציה של מספר המשתמשים באותו אתר ובכמות התמסורת שהוא מחובר. בתיכנון נכון של הרשת יש גם יתירות שמשאירים למצבי חירום ולכן אני לא רואה כרגע את המצוקה דווקא במקטע זה ואני חושב שבארץ יודעים לתכנן רדיו".

אז הבעיה חוזרת למחסור בתדרים?
"בשביל החברות, להגדיל חיבורים לאתרים זה פשוט ולא יקר מפני שרוב התמסורות הן בבעלותן. כמובן שזה משפיע גם על המתגים בקיבול אבל זה לא צוואר בקבוק. קח לדוגמא את נושא התדרים שעכשיו מציעים במכרז הדור החמישי. קח את התדרים בתחום ה-2,600 מגה הרץ. אלו תדרים שמשרד התקשורת הציע מזמן והם שנים פנויים אחרי שמשרד הביטחון פינה אותם. אף מפעיל לא לקח, אפילו בחינם, בגלל אגרות התדרים. אז ברור שיש פה בעיה כי אם החברות לא יכולות להוסיף תדרים כי אין להם כסף לשלם עבור אגרות זה עצוב".

הפתרון הוא תוספת תדרים

כדי להמחיש את בעיית התעבורה ברשתות הסלולריות נעשה את החישוב הבא. לחברת סלולר יש כ-2.5 מיליון לקוחות, בהנחה סבירה שכל מנוי מוסיף על התעבורה הקיימת במצב רגיל כחצי מגה בלבד, התוספת לרשת הינו 1,250 ג'יגה או 1.25 טרה בתעבורת הדאטה. רשת התמסורת (רשת המטרו) שמחברת את האתרים אינה בנויה להעברת תוספת תעבורה כה גדולה. ברשת המטרו מחוברים מספר רב של אתרים סלולריים לפיכך נדרשת תוספת תעבורה של כחצי ג'יגה (500 מגה) לכל אתר ברשת - דבר המהווה צוואר בקבוק ענק. בעיה נוספת היא היציאה לחו"ל.

בהנחה ש-70% מהתעבורה היא בתוך הארץ, המשמעות היא שאותם "צינורות" נדרשים להעביר עוד 900 ג'יגה ביט (מתוך ה-1,250 ג'יגה), ועיבוי התקשורת הבינלאומית בעוד 300 ג'יגה. אלו כמויות דאטה מטורפות בעלות גדולה מאוד. למרבה המזל איש לא מתכנן כך רשת רדיו כי מדובר ברשתות סטטיסטיות שמשחקות עם הביקושים בהתאם, אבל האם למישהו יש ספק בכלל שהחברות צריכות תדרים נוספים וחייבות את הדור החמישי?

החישוב הנ"ל הוא כמותי ולא איכותי כי הוא לא מביא לידי ביטוי את ההתפלגות של הביקושים לאורך היממה ולכן הפתרון לבעיה לעומס הנוכחי, שמשפיע על הביצועים ועל החוויה בגלישה, הוא ללא ספק תוספת תדרים.

אם ניקח בחשבון את דרישת משרד התקשורת מסלקום ומפלאפון לפנות תחומי תדרים בתחום ה-850 מגה הרץ עד חודש מאי, הבעיה של שתי החברות מחריפה. מדובר בתחום תדר ששתי החברות מפעילות בו את הדור השלישי וכעת הן מחויבות לפנות. בגלל הקטנת ההשקעות ישנם חורים רבים ברשת הדור הרביעי והתוצאה היא שלקוחות "נופלים" לרשת הדור השלישי שמספקת ביצועים פחות טובים. לפנות תדרים בתחום זה בעיתוי הנוכחי באמצע משבר זה סיכון, ומשרד התקשורת הבטיח שיבדוק את העניין מחדש.

לדברי המומחה, "הדבר היחידי שאפשר לעשות כדי עזור לחברות, זה רק לשפר את חיבורי המטרו לאתרים. אם המדינה הייתה אומרת קחו את ה-2,600 ללא אגרת תדרים אז לחברות היה לוקח זמן להביא ציוד, להתקין אותו, אז מה שהם יכולים לעשות מהר זה להגדיל את החיבור למטרו היכן שיש צווארי בקבוק. להוסיף אתרים זה לא מהרגע להרגע, זה דורש אישורים של רשויות מקומיות. בקיצור לא תהליך מהיר".

עוד כתבות

לאונרדו די קפריו בסרט ''הזאב מוול סטריט'' / צילום: מתוך הסרט

מהרגע שסוכן AI יכול לבנות תיק השקעות, השוק נכנס לסחרחרה

מה שבעבר דרש צוות של יועצים, אנליסטים ומומחי מס, יהפוך זמין בעתיד הקרוב כמעט לכל בעל חשבון השקעות, בזכות מהפכת הבינה המלאכותית ● אלא שככל שהכלים הללו יהפכו זמינים לציבור לצורכי השקעות, יותר ויותר מידע יגולם במהירות לתוך מחירי המניות, והתמונה שתתקבל תיראה אחרת לחלוטין ● כתבה אחרונה בסדרה

רה''מ מציג את שני אזורי הפיילוט מהם ייסוג צה''ל / צילום: לע''מ

נתניהו: "ההסכם יכול להפוך להסכם שלום, מודה לממשלת לבנון על אומץ הלב"

מנהיג חיזבאללה תקף את ההסכם עם ישראל וכינה אותו "שגיאה היסטורית" ● צה"ל יבצע נסיגה הדרגתית מדרום לבנון, שתותנה בפירוק חיזבאללה מנשק לאחר שצבא לבנון יקבל אחריות מלאה על אזורי פיילוט מוסכמים • צבא ארה"ב ביצע תקיפות נגד איראן "בתגובה עוצמתית" למתקפה שביצעה על אוניה שעברה במצר הורמוז ● באיראן מאיימים: "ההפרה הפזיזה של הפסקת האש" תוביל ל"נסיגה וחרטה" מצד ארה"ב ● עדכונים שוטפים  

ירידות בבורסה בתל אביב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

תל אביב סוגרת שבוע מסחר אדום. מניות השבבים והטכנולוגיה נחתכו במיוחד

מניית טאואר נופלת 7.2% ומובילה את הירידות ● ת"א 35 ירד מעל 10% מהשיא האחרון שלו, גם ת"א 90 ות"א 125 בתיקון ● הדולר מזגזג סביב רף ה-3 שקלים ● לצד ההשפעה העולמית, הבורסה המקומית מתמודדות גם עם הירידות החדות ביותר מאז אוקטובר 2023

הילה מיכוביץ סיטון, מיטל בר זוהר, רונית כפיר, ליזה כץ / צילום: טל אלמוג, גלי לשם, רעות קרש, דניס פקרמן

המייל שמחכה חודשים והכלים בכיור: האנשים והבוטים שיילחמו בדחיינות שלכם

הפער המתסכל שבין הרצון לבין הביצוע גורם למשימות פשוטות, לסידורים מעיקים ולחלומות גדולים להידחות שוב ושוב למחר ● התופעה הזו הולידה בשנים האחרונות תעשייה מפתיעה, המציעה פתרון חיצוני לדחיינות הכרונית ● מ"מנדנדים" מקצועיים המלווים יזמים בדרך להגשמה ועד בוטים בווטסאפ המנהלים את הלו"ז הזוגי: הכלים החדשים שיעזרו לכם לעשות את הצעד הבא

לארי אליסון, מייסד אורקל / צילום: Shutterstock

המניה שסגרה את השבוע הגרוע מזה 25 שנה

אורקל איבדה 19% בשבוע אחד, הנתון החמור ביותר מאז בועת הדוט.קום ● אז איך האנליסטים בכל זאת אופטימיים, ומה קרה להונו של המייסד לארי אליסון

באיזה אזור בתל אביב יש ירידה חדה במכירת דירות?

באיזה ענף במשק יש את שיעור העובדים הגדול ביותר עם קרנות השתלמות? רמי לוי הניח השבוע תשקיף להנפקת חברה נוספת בבורסה. במה היא עוסקת? • חושבים שאתם בקיאים בכל מה שקרה השבוע בכלכלה בארץ ובעולם? בואו לבחון את הידע שלכם • החידון הכלכלי של גלובס

הילה ויסברג ואסף זגריזק בשיחה עם תמר לוי בונה / צילום: פרטי

איך ייראו החיים בישראל אם נהפוך ל"ספרטה"?

שיחה עם תמר לוי־בונה, סגנית הממונה על התקציבים במשרד האוצר ● על הזינוק בהוצאות הביטחון, הרפורמות הצפויות בתקציב והאתגרים של הממשלה הבאה

ספינות במצר הורמוז / צילום: ap, Capture One Macintosh

דיווח: משמרות המהפכה תקפו ספינת מטען ליד מצר הורמוז

ואנס חושף: קצינים אמריקאים ייפגשו עם משמרות המהפכה● באיראן ממשיכים להתעקש: נסיגה ישראלית מלבנון - תנאי להסכם סופי עם ארה"ב ● רס"ר (במיל') באסל סויד נפל בתאונה מבצעית בדרום לבנון ● מפקד כוח קודס מאיים על ישראל: "אם היא לא תיסוג מרצונה מדרום לבנון היום, היא תיאלץ לצאת משם מחר כשהיא מובסת" ● חוסל מפקד במערך הייצור של ארגון הטרור גא"פ ברצועת עזה ● עדכונים שוטפים

שגריר ישראל בארה''ב יחיאל לייטר נואם לצד מזכיר המדינה האמריקאי מרקו רוביו, יועץ מחלקת המדינה דניאל הולר ושגרירת לבנון בארה''ב נאדה חמאדה בוושינגטון, ארה''ב / צילום: Reuters, Ken Cedeno

ישראל ולבנון חתמו על הסכם מסגרת; מרקו רוביו: "הצעד הראשון"

שר הביטחון מגיב למפקד כוח קודס ומאיים על איראן - בציוץ בפרסית: "אם איראן תתקוף את ישראל זאת תהיה הטעות הכי גדולה שלה עד עכשיו" ● דיווח: ישראל בדרך לנסיגה חלקית מדרום לבנון ● האו"ם מקפיא את פינוי הספינות לאחר תקיפת מכלית ● ספינת משא נפגעה על ידי כטב"ם איראני במצר הורמוז ● עדכונים שוטפים

צבי סטפק / צילום: איל יצהר

זה הזמן למכור מניות בת"א? התשובה של צבי סטפק

מהשקעה במניות, בארץ ובעולם, דרך החזקת מט"ח ורכישת זהב - על רקע התנודתיות בשווקים, רבים בציבור תוהים מה כדאי לעשות כעת עם תיקי ההשקעות שלהם ● התמקדתי במספר שאלות בוערות, לדוגמה כמה מהתיק להחזיק בדולרים ומתי - אם בכלל - למכור מניות

אייל חומסקי, רון קפלן וגיא בורודה עם ישראל קטורזה / צילום: איל יצהר, תמונה פרטית, גבע טלמור

משרד הפרסום בורודה קפלן שינה את פניו. מה קרה שם?

בשקט בשקט ומתחת לרדאר, אחד ממשרדי הפרסום הוותיקים בישראל שינה את פניו. השותף גיא בורודה עזב, אייל חומסקי קנה את המניות, רון קפלן נותר להוביל את המשרד כמנכ"ל והשם הוחלף ל–KPLN ● וגם: בכירי מפעל הפיס מגיעים למרוקו, וההישג של יצרנית המטוסים החשמליים ● אירועים ומינויים

כרזת ''האודיסאה''. הוליווד מחפשת דרך לרווחיות / צילום: מתוך ויקיפדיה

הסרט ששבר את השוק והקריס את הוליווד

ההיסטריה סביב "האודיסיאה" מוכיחה שהקהל עדיין מוכן לשלם עבור חוויית קולנוע יוצאת דופן – אבל גם חושפת את הקריסה של המודל העסקי שעליו נשענה הוליווד במשך עשרות שנים ● מי צפוי להרוויח מהמהפכה הזו?

רולר של הסרט ''צעצוע של סיפור 5'' / צילום: Shutterstock

מלכודת הדבש של פיקסאר: "צעצוע של סיפור 5" מכוון דווקא לארנק של ההורים

סרט האנימציה המצליח שובר שיאים בקופות, אך המנוע הכלכלי האמיתי שלו מסתתר בפרמיית הנוסטלגיה של דור המילניום ● בזמן שרשתות השיווק מתכוננות לקטוף את רווחי הזיכיון היקר, החוקרים כבר מזהים את השלב הבא: "נוסטלגיה סינתטית" מבוססת בינה מלאכותית שתמכור לנו זיכרונות בהתאמה אישית

שברולט בלייזר / צילום: יח''צ

שוקלת טונות ועולה 390 אלף שקל: החשמלית האמריקאית שאי אפשר לפספס

שברולט בלייזר, הנציגה האמריקאית החדשה בפלח רכבי הקרוס־אובר החשמליים, מפגינה עיצוב אגרסיבי ויוצא דופן, ממדים רציניים ותא נוסעים מאובזר ומרווח ● במחיר הזה יש מתחרים חזקים יותר, אבל בלי הקסם האמריקאי המחוספס

מצב השווקים השבוע / צילום: Shutterstock

ענק ההשקעות שממליץ להמר נגד השקל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

בבנק אוף אמריקה ממליצים לפתוח "פוזיציית לונג" על שער הדולר-שקל ● 
מנהל ההשקעות שמסביר למה הוא מוריד כעת חשיפה לישראל ● טאואר הופכת לישראלית בעלת השווי הגבוה ביותר ● אחרי חודש שיא בשוק ההנפקות, מי השיגו תשואות דו ספרתיות למשקיעים ומי צללו? • וגם: סטפק עונה על שאלות בוערות

חנות איידיגיטל של אייקון גרופ / צילום: אמנון חורש

אפל מייקרת את מחשבי המק והאייפדים. מה צפוי בישראל?

ענקית הטכנולוגיה העלתה בעשרות עד מאות דולרים את מחירי דגמי ה-MacBook וה-iPad, על רקע הזינוק בעלויות הזיכרון והאחסון ● היבואניות בישראל צפויות לקבל בימים הקרובים את המחירון המעודכן. הערכה בשוק: השקל החזק עשוי למתן את העליות ● האם גם האייפון הבא יהיה יקר יותר?

וול סטריט / צילום: ap, Mary Altaffer

נעילה מעורבת בוול סטריט; מניית אפל נפלה, מיקרון זינקה

נאסד"ק ירד ב-0.4%, דאו ג'ונס עלה ב-0.1% ● מדד ה-PCE הציג במאי אינפלציה שנתית של 4.1%, הגבוהה ביותר מאז סוף 2023 ● בגלל המחסור בשבבי זיכרון - אפל הודיעה על העלאת מחירים במחשבי המק ובטאבלטי האייפד ● מניית וונדי'ס זינקה אחרי שהפכה למניית מם ● מחירי הנפט עלו בכ-2% לאחר שאיראן תקפה אוניית של סינגפור במצר הורמוז

פריז / צילום: Shutterstock

האירופים חוששים להוציא כסף, וזה פוגע בכלכלה

האינפלציה הותירה באירופה חותם פסיכולוגי עמוק יותר מאשר בארה"ב ● בשנים האחרונות האירופאים הידקו את החגורה, מה שמוסיף כאב ראש נוסף לכלכלת היבשת

נתב''ג / צילום: Shutterstock

מיליוני ישראלים ינשמו לרווחה: כ-20 מטוסים אמריקאיים יפונו מנתב"ג

לאחר שבועות של חשש ממחסור במקומות חניה למטוסים וביטולי טיסות, כ-20 מטוסים של חיל האוויר האמריקאי יעזבו את נתב”ג בימים הקרובים ● בהמשך מתוכנן פינוי נוסף לקראת עומסי אוגוסט

מפעל ''פולקסווגן'' באוסנבריק / צילום: Reuters, IMAGO/Swaantje Hehmann

רעידת אדמה בפולקסווגן: פיטורי כ-100 אלף עובדים וסגירת מפעלים

לפי דיווחים בגרמניה, ענקית הרכב בוחנת תוכנית התייעלות מקיפה שתכלול גם סגירת מפעלים בגרמניה, צמצום השקעות ופיצול מותג הליבה