גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עמוד הבית  טכנולוגיה

הבעיה הגדולה בשוק התקשורת בישראל: יציבות הרשתות הסלולריות

למרבה הצער אין פתרונות קסם לחוויית הסלולר ההולכת ויורדת ● הבעיות המרכזיות ברשתות הסלולריות הן מחסור בתדרים, השקעה נמוכה של החברות בבניית אתרים נוספים ובחיבורים בין האתרים לליבת הרשת

צעיר עם מסיכה ועם הטלפון שלו בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס
צעיר עם מסיכה ועם הטלפון שלו בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

אחרי שבימים האחרונים חלה התייצבות מסוימת בגידול בביקושים ברשתות הנייחות, הולכת ומתבררת הבעיה הגדולה בשוק התקשורת בישראל: יציבות השירותים הסלולריים. לא שחלילה ישראל נמצאת בסכנה או שיש רשת שעומדת לשבוק חיים, אבל משבר הקורונה חושף חולשות. כמו שברשתות הקוויות אנו רואים את החולשה המשמעותית בפיצולי שירות האינטרנט בין ספק לתשתית, הרי שברשתות הסלולריות הבעיות המרכזיות הן מחסור בתדרים, השקעה נמוכה של החברות בבניית אתרים נוספים ובחיבורים (תמסורות) בין האתרים לליבת הרשת.

נתחיל מהסוף. אין פתרון מיידי שיכול לעזור למי שסובל מקליטה סלולרית לקויה בבית או שקצב האינטרנט הסלולרי שלו חלש. שנים של צמצום השקעות יצרו כאן רשתות סלולריות עם כיסוי מאוד נמוך. לצורך ההמחשה ניקח חברה סלולרית מסוימת שנניח שיש לה אלף אתרים עם כמות מסוימת של תדרים. האוכלוסייה גדלה, היקף הבנייה צמח בטירוף, הצורך שלנו באינטרנט רק הלך וגדל, אבל מה קרה בצד השני של המשוואה? כמות האתרים נשארה זהה פחות או יותר, ויש שמעריכים שירדה, ולמפעילים לא נוספו תדרים, שהם חומר הגלם והמשאב העיקרי לרוחב פס.

התוצאה היא עומס, ועוד כזה שלא מקבל מענה מספק בהיבט של רשת הרדיו אך ככל הנראה גם לא קיבל עיבוי דרך החיבורים בין האתרים לליבת הרשת, כלומר בתמסורות.

שידורים חיים בווידיאו מייצרים עומס רב

בתקופת משבר, כמו עכשיו, הבעיה באה לידי ביטוי בסדר גודל קיצוני. זאת מאחר שרוב האנשים עובדים מהבית, ממשיכים לדבר דרך הרשת הסלולרית כשהם בבית במקום לדבר בטלפוניה הנייחת, צופים בטלוויזיה על גבי האינטרנט, ועושים עוד דבר אחד חשוב שבימי שגרה פחות עושים: מייצרים וידאו בשידורים חיים.

למה זה חשוב? כשהמשתמשים ברשת מעבירים וידאו בשידור חי, הרשת מתקשה להתמודד עם היקף התעבורה בגלל שמדובר בשידור חי ולכן היא גוזלת משאבים מגולשים אחרים. כשמעבירים סרטון דרך הוואטסאפ, הרשת יודעת לנטר את הסרטון ו"לשחק" איתו בהתאם לזמינות המשאבים כי היא מתחשבת בעומס. ולכן השידורים החיים ברשת הפייסבוק למשל הרבה יותר מעמיסים מאשר הסרטונים בוואטסאפ.

הצריכה בסלולר בישראל, בממוצע מבחינת קיבולת, עומדת סביב ה-15 ג'יגה בחודש. בבת אחת אותו גולש ממוצע מגדיל את הביקוש שלו בהיקף נרחב כי עכשיו הוא מדבר יותר והוא גם גולש יותר מהבית במידה ולא התחבר לרשת ה-WIFI. זה מסלול די צפוי.

היכן העניין מסתבך? האתרים הסלולריים, שבימי שגרה נמצאים באזורי עסקים ועובו על ידי המפעילים כדי לתת פתרונות לביקוש באזורים האלו, התרוקנו פתאום והתנועה הוסטה לעבר המגזר הפרטי, שבו קפץ הביקוש בצורה משמעותית בגלל המשבר. אך במגזר הפרטי אין מספיק אתרים כי החברות התקשו לקבל אישורים לבנייתם במרכזי אוכלוסייה והרשויות המקומיות לא הסכימו שיבנו עוד. תוסיפו לזה את הקושי של החברות לספק תקשורת טובה בתוך מבנים בהיעדר תדרים בספקטרום הנמוך, והתוצאה היא שהרשתות מתוחות מאוד ומספקות ביצועים חלשים.

דבר נוסף שעשוי להשפיע על הגלישה הוא החיבור של חברות התקשורת לאתרים בחו"ל. חיבור זה גם דורש הרחבה משמעותית של התמסורות, אך לפי דיווחי החברות מסתמן כי כרגע לא נוצר צוואר בקבוק בהעברת הנתונים. 

מומחה בשוק הסלולר אומר בשיחה עם "גלובס" כי הוא יופתע אם יתברר שהחברות הסלולריות לא ערוכות במקטע התמסורות בין האתרים לליבת הרשת. "בדרך כלל זה לא כך. מי שמתכנן נכון סלולר, מה שאמור להגביל אותו זה רק כמות האתרים ותדרי הרדיו, לא התמסורת לאתרים. זה תיכנון לקוי. גם מבחינת עלויות של המפעיל, המשאב הכי יקר זה תחזוקה והקמה של האתרים הסלולריים והקיבול שלהם. המשאב של התמסורת לאתרים הוא הוצאה כבדה אבל לרוב המפעילים יש תמסורת עצמאית משלהם ולכן להגדיל את המקטע זה לא הרבה כסף".

רוב האתרים בישראל מחוברים בקצבים של כ-150 מגה בממוצע לאתר. פתאום אותו אתר נדרש לספק תעבורה שגדולה ב-30% ממה שתוכנן. האם זו לא בעיה?
"אתר שמשתמש נניח ב-20 מגה בתדרי דור רביעי, יכול להעביר בסך הכל רוחב פס תיאורטי של 450 מגה ביט (שמתחלקים בין המשתמשים). הרבה פעמים זה יותר מ-20 מגה כי לעתים יש שלושה סוגי תדרים באתר. במצב כזה מה שקורה הוא שהמהירות היא פונקציה של מספר המשתמשים באותו אתר ובכמות התמסורת שהוא מחובר. בתיכנון נכון של הרשת יש גם יתירות שמשאירים למצבי חירום ולכן אני לא רואה כרגע את המצוקה דווקא במקטע זה ואני חושב שבארץ יודעים לתכנן רדיו".

אז הבעיה חוזרת למחסור בתדרים?
"בשביל החברות, להגדיל חיבורים לאתרים זה פשוט ולא יקר מפני שרוב התמסורות הן בבעלותן. כמובן שזה משפיע גם על המתגים בקיבול אבל זה לא צוואר בקבוק. קח לדוגמא את נושא התדרים שעכשיו מציעים במכרז הדור החמישי. קח את התדרים בתחום ה-2,600 מגה הרץ. אלו תדרים שמשרד התקשורת הציע מזמן והם שנים פנויים אחרי שמשרד הביטחון פינה אותם. אף מפעיל לא לקח, אפילו בחינם, בגלל אגרות התדרים. אז ברור שיש פה בעיה כי אם החברות לא יכולות להוסיף תדרים כי אין להם כסף לשלם עבור אגרות זה עצוב".

הפתרון הוא תוספת תדרים

כדי להמחיש את בעיית התעבורה ברשתות הסלולריות נעשה את החישוב הבא. לחברת סלולר יש כ-2.5 מיליון לקוחות, בהנחה סבירה שכל מנוי מוסיף על התעבורה הקיימת במצב רגיל כחצי מגה בלבד, התוספת לרשת הינו 1,250 ג'יגה או 1.25 טרה בתעבורת הדאטה. רשת התמסורת (רשת המטרו) שמחברת את האתרים אינה בנויה להעברת תוספת תעבורה כה גדולה. ברשת המטרו מחוברים מספר רב של אתרים סלולריים לפיכך נדרשת תוספת תעבורה של כחצי ג'יגה (500 מגה) לכל אתר ברשת - דבר המהווה צוואר בקבוק ענק. בעיה נוספת היא היציאה לחו"ל.

בהנחה ש-70% מהתעבורה היא בתוך הארץ, המשמעות היא שאותם "צינורות" נדרשים להעביר עוד 900 ג'יגה ביט (מתוך ה-1,250 ג'יגה), ועיבוי התקשורת הבינלאומית בעוד 300 ג'יגה. אלו כמויות דאטה מטורפות בעלות גדולה מאוד. למרבה המזל איש לא מתכנן כך רשת רדיו כי מדובר ברשתות סטטיסטיות שמשחקות עם הביקושים בהתאם, אבל האם למישהו יש ספק בכלל שהחברות צריכות תדרים נוספים וחייבות את הדור החמישי?

החישוב הנ"ל הוא כמותי ולא איכותי כי הוא לא מביא לידי ביטוי את ההתפלגות של הביקושים לאורך היממה ולכן הפתרון לבעיה לעומס הנוכחי, שמשפיע על הביצועים ועל החוויה בגלישה, הוא ללא ספק תוספת תדרים.

אם ניקח בחשבון את דרישת משרד התקשורת מסלקום ומפלאפון לפנות תחומי תדרים בתחום ה-850 מגה הרץ עד חודש מאי, הבעיה של שתי החברות מחריפה. מדובר בתחום תדר ששתי החברות מפעילות בו את הדור השלישי וכעת הן מחויבות לפנות. בגלל הקטנת ההשקעות ישנם חורים רבים ברשת הדור הרביעי והתוצאה היא שלקוחות "נופלים" לרשת הדור השלישי שמספקת ביצועים פחות טובים. לפנות תדרים בתחום זה בעיתוי הנוכחי באמצע משבר זה סיכון, ומשרד התקשורת הבטיח שיבדוק את העניין מחדש.

לדברי המומחה, "הדבר היחידי שאפשר לעשות כדי עזור לחברות, זה רק לשפר את חיבורי המטרו לאתרים. אם המדינה הייתה אומרת קחו את ה-2,600 ללא אגרת תדרים אז לחברות היה לוקח זמן להביא ציוד, להתקין אותו, אז מה שהם יכולים לעשות מהר זה להגדיל את החיבור למטרו היכן שיש צווארי בקבוק. להוסיף אתרים זה לא מהרגע להרגע, זה דורש אישורים של רשויות מקומיות. בקיצור לא תהליך מהיר".

עוד כתבות

סניף של רשת רמי לוי שיווק השקמה / צילום: תמר מצפי

רמי לוי רוצה למכור לכם רכב בפחות מ-100 אלף שקל. האם זה משתלם?

אחרי אושר עד, רשת הסטוק של רמי לוי הכריזה על שיווק רכבים חדשים בפחות מ־100 אלף שקל ● בפועל מדובר בדגם חשמלי של המותג הסיני BAIC, שהושק לפני שנים ומתקשה ליישר קו עם אלטרנטיבות עדכניות ● מנכ"ל רמי לוי הסטוק: "אם זה עבר את הרגולציה בישראל, אז קטונתי"

חיים ברוידא, ראש עיריית רעננה / צילום: יחצ - רפי דלויה -

הבורר הכריע: עיריית רעננה תשלם מיליונים לחברה מקבוצת שיכון ובינוי

פסק הבוררות קובע כי עיריית רעננה תשלם לחברת ריקטק כ־10 מיליון שקל ותשיב לה ערבות בסך כ־3.4 מיליון שקל ● הרקע: טעות משותפת בנתוני המכרז

בניין להב 433 בלוד / צילום: שלומי יוסף

ראש רשות מקומית עוכב לחקירה בחשד לשחיתות

היחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב 433 עיכבה הבוקר לחקירה ראש רשות מקומית בחשד למעורבות בשחיתות ציבורית, זאת לאחר חקירה סמויה ● במקביל מתבצעות החל מהבוקר פעולות חקירה ואכיפה שונות במספר אתרים בשטח הרשות

מנכ''ל אפל היוצא, טים קוק / צילום: ap, Richard Shotwell

רגע לפני הפרישה, טים קוק מזהיר מגל התייקרויות. וזה לא ייגמר באייפון

מנכ"ל אפל היוצא, אמר לוול סטריט ג'ורנל כי עליית מחירים של מוצרי החברה הפכה לבלתי נמנעת ● הסיבות: מחסור בשבבים קריטיים ושיבושי אספקה ● מיקרוסופט כבר מדווחת על משבר חומרה ב-Xbox, וכעת העיניים נשואות להשקת האייפון הבא

אלן גרינספן / צילום: ap, J. Scott Applewhite

"המאסטרו של וול סטריט": אלן גרינספן נפטר בגיל 100

האיש שניווט את הכלכלה הגלובלית במשך שני עשורים, טבע את המונח "אופטימיות בלתי מרוסנת" והותיר מורשת מפוארת אך שנויה במחלוקת - הלך לעולמו בביתו כתוצאה מסיבוכים של מחלת הפרקינסון

וול סטריט / צילום: ap, Mary Altaffer

מגמה מעורבת בוול סטריט; ענקיות הטכנולוגיה יורדות, SpaceX צונחת

הנאסד"ק מאבד מערכו כ-1% ● אלפאבית צונחת על רקע עזיבת בכירים לאנתרופיק ול-OpenAI, לצד הירידה במניית SpaceX ● מניות השבבים מטפסות ונסחרות בשיא כל הזמנים ● מחירי הנפט יורדים, לאחר שארה"ב הודיעה כי תסיר סנקציות מנפט איראני למשך 60 יום ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מטפסות לקראת פרסום מדד האינפלציה המועדף על הפד ביום חמישי (PCE)

פעילות במחנה קיץ של סימד / צילום: מצגת החברה

בניסיון להציל את מחנות הקיץ: ההצעה שתזרים 67 מיליון דולר לקופת סימד

מחזיקי האג"ח הישראלים של החברה הקורסת יתבקשו לאשר העמדת אשראי חירום בריבית של כ-11%, רובו מקרן כלירמרק, כדי לנסות ולפתוח את פעילות מחנות הקיץ שלה בארה"ב בסוף החודש

תרחיש האימים של ההייטק הישראלי / איור: גיל ג'יבלי

"פיטורים המוניים בהייטק יפגעו גם ברואי החשבון, עורכי הדין וקרנות ההשקעה"

חברות הטכנולוגיה חוות "סערה מושלמת" שהגיעה גם לישראל, עם צלילת שער הדולר, מהפכת ה־AI שמשנה את הכללים והצורך המיידי בהתייעלות ● בתוך חודש בלבד נפרדו החברות מאלפי עובדים - ואם הקצב יימשך, בתרחיש האימים, המספר יגיע ל־40 אלף עד סוף השנה ● מומחים מעריכים: עשרות אלפים בסכנת פיטורים

חיילי צה''ל בבופור, לבנון / צילום: דובר צה''ל

מהו "התא למניעת חיכוך" שהוחלט להקים בלבנון?

המתווכות בין ארה"ב לאיראן הכריזו על גוף לתיאום בין צה"ל לחיזבאללה ● מה זה אומר בפועל, ואיך זה ישפיע על צה"ל? ● המשרוקית מסבירה

אורן קניאל, מנכ''ל אפספלייר / צילום: איל יצהר

אפספלייר מהרצליה מוכרת כחצי מהמניות לפי שווי של 2.7 מיליארד דולר - גם לגוגל ולמטא

העסקה תכניס לבעלות על אפספלייר גם את חברת הפרסום מולוקו לצד גוגל ומטא, ומיועדת בעיקר לרכישת מניות ממאות עובדים ומקרנות ותיקות שביקשו אפיק לאקזיט לאחר 14 שנות פעילות ● לאחר קריסת המכירה לאפולו לפני מספר חודשים, בחברה מסמנים את תחום סוכני ה־AI כיעד הבא

שימעי הורטיג, נשיא ומנכ״ל אמדוקס הנכנס / צילום: אמדוקס

מניית אמדוקס צנחה כ-50% מהשיא. ברקע: החשש מ-AI וצמיחה נמוכה

הסנטימנט החלש במניית חברת הטכנולוגיה הוותיקה מישראל מוסבר בשילוב של מספר גורמים, בהם השפעות ה-AI על המודל העסקי שלה ● וגם: בנק ההשקעות שמציב לה מחיר יעד שאפתני

המגשר עמוס גבריאלי / צילום: ערן לם

התביעה נגד עמוס גבריאלי משרטטת לראשונה קריטריונים לתביעת מגשר

בימ"ש השלום דחה תביעה ב-2.1 מיליון שקל נגד המגשר עמוס גבריאלי וחייב את התובעים בהוצאות ● השופטת אביגיל פריי קבעה לראשונה: ניתן לחייב מגשרים בנזיקין על פעולה ברשלנות, אך רף החיוב יהיה גבוה, עד כדי זדון, כדי למנוע "אפקט מצנן" על פעילות הגישור ● התובע: יוגש ערעור

צילום: שלומי יוסף

ועדת הכלכלה אישרה שיטת ניקוד חדשה בעבירות תנועה. אלה השינויים

ועדת הכלכלה אישרה את התקנות המחילות את שיטת הניקוד גם על הפרות תעבורה מינהליות ● התקנות מאפשרות הקלה מסוימת אך גם החמרה ● המהלך מגיע לאחר שהחל מפברואר האחרון לא ניתנו נקודות בשורה של עבירות תנועה שהקנס בגינן עומד על 500 שקל, וזאת בשל עניין טכני

הפגיעה במפעל אירוסול בפ''ת. בעיגול: רועי ברגיל, מנכ''ל חברת האם, ולוריקס / צילום: AP- Zwigenberg Ohad, התעשייה האווירית

שלושה חודשים אחרי פגיעת הטיל האיראני: כמה פיצוי קיבלה החברה?

חברת הרחפנים אירוסול, שמפעלה ניזוק במהלך מבצע "שאגת הארי", דיווחה כי קיבלה פיצוי כספי בהיקף של 7 מיליון שקל ● בינתיים השלימה החברה מעבר למפעלים חדשים ופעילות הייצור חודשה

מלון היוקרה The Yacht / צילום: איה בן עזרי

בהשקעה של מיליארד שקל: המלון החדש של פתאל

פתאל חנכה במרינה בהרצליה את מלון היוקרה The Yacht, בצמוד למלון הרודס הרצליה אותו השיקה לפני כעשור על אי מלאכותי ● ראש המוסד היוצא דדי ברנע ערך הופעה פומבית נדירה בפני בכירי המשק בכנס בנק הפועלים ● ונועה קירל השיקה את הסניף החמישי של Fashion Club, לצד הכרזה על קולקציה משותפת עם המותג ● אירועים ומינויים

נסיונות הדחה הדדיים. אבי ונד ג'ונסון / אילוסטרציה: Reuters, Sipa USA, Brian Snyder

המאבק בין אב לבתו שטלטל אימפריית השקעות של 18 טריליון דולר

עוד לפני רצף ההצלחות שלה בפידליטי, אבי ג'ונסון נאלצה להדוף את הספקות מצד יריביה ומצד אביה

אנשים באיראן. סנקציות לא משפיעות על הממשל, אבל פוגעות באזרחים / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

ארה"ב מסלימה את הלוחמה הכלכלית. אויביה אינם נרתעים

איראן, רוסיה וקוריאה הצפונית שולטות באמנות ההתחמקות מסנקציות אמריקאיות

ביג פאשן גלילות / צילום: גלית חתן

העתירה נמחקה: ביג גלילות יישאר פתוח בשבת

ביהמ"ש החליט למחוק את העתירה נגד פתיחתו של מרכז הקניות ביג פאשן גלילות בימי שבת ● נקבע כי "בשלב זה העתירה מיצתה את עצמה", וזאת כיוון שעיריית רמת השרון גיבשה מדיניות אכיפה בנוגע לפעילות עסקים בימי המנוחה ● במסמך שהגישה ביג לאחרונה לביהמ"ש, היא הזהירה כי לסגירת המתחם בשבת יהיו "השלכות בסכומי עתק"

אילוסטרציה: Shutterstock, Rita Kapitulski

מעל 450 שקל ליום: דמי ההבראה שלכם מטפסים

יו"ר ההסתדרות ויו"ר נשיאות המגזר העסקי חתמו על הסכם להעלאת דמי ההבראה במגזר הפרטי והציבורי ● מדובר בתוספת של מאות שקלים בשנה, כשלפי ההערכות בין 2-3 מיליון עובדים במשק עשויים ליהנות מההעלאה ● במגזר הפרטי יעודכן התעריף ל-451.5 שקל ליום, ובמגזר הציבורי ל-511.6 שקל ליום

ביג פאשן גלילות / צילום: דרור מרמור

בביג מגלים: כמה תעלה סגירת המרכז בשבת

לקראת הדיון בעתירה הדורשת שעיריית רמת השרון תפעל בנושא, קבוצת ביג מודה במסמך רשמי כי לסגירת המתחם בגלילות בשבת עשויות להיות "השלכות כלכליות בסכומי עתק" ● גורמים בסביבת החברה טוענים כי עיקר הפגיעה צפויה בשוכרים, וכי חלק ממתחרותיה של ביג עומדות מאחורי המהלך ● מגישי העתירה מכחישים