גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עמוד הבית  טכנולוגיה

הבעיה הגדולה בשוק התקשורת בישראל: יציבות הרשתות הסלולריות

למרבה הצער אין פתרונות קסם לחוויית הסלולר ההולכת ויורדת ● הבעיות המרכזיות ברשתות הסלולריות הן מחסור בתדרים, השקעה נמוכה של החברות בבניית אתרים נוספים ובחיבורים בין האתרים לליבת הרשת

צעיר עם מסיכה ועם הטלפון שלו בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס
צעיר עם מסיכה ועם הטלפון שלו בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

אחרי שבימים האחרונים חלה התייצבות מסוימת בגידול בביקושים ברשתות הנייחות, הולכת ומתבררת הבעיה הגדולה בשוק התקשורת בישראל: יציבות השירותים הסלולריים. לא שחלילה ישראל נמצאת בסכנה או שיש רשת שעומדת לשבוק חיים, אבל משבר הקורונה חושף חולשות. כמו שברשתות הקוויות אנו רואים את החולשה המשמעותית בפיצולי שירות האינטרנט בין ספק לתשתית, הרי שברשתות הסלולריות הבעיות המרכזיות הן מחסור בתדרים, השקעה נמוכה של החברות בבניית אתרים נוספים ובחיבורים (תמסורות) בין האתרים לליבת הרשת.

נתחיל מהסוף. אין פתרון מיידי שיכול לעזור למי שסובל מקליטה סלולרית לקויה בבית או שקצב האינטרנט הסלולרי שלו חלש. שנים של צמצום השקעות יצרו כאן רשתות סלולריות עם כיסוי מאוד נמוך. לצורך ההמחשה ניקח חברה סלולרית מסוימת שנניח שיש לה אלף אתרים עם כמות מסוימת של תדרים. האוכלוסייה גדלה, היקף הבנייה צמח בטירוף, הצורך שלנו באינטרנט רק הלך וגדל, אבל מה קרה בצד השני של המשוואה? כמות האתרים נשארה זהה פחות או יותר, ויש שמעריכים שירדה, ולמפעילים לא נוספו תדרים, שהם חומר הגלם והמשאב העיקרי לרוחב פס.

התוצאה היא עומס, ועוד כזה שלא מקבל מענה מספק בהיבט של רשת הרדיו אך ככל הנראה גם לא קיבל עיבוי דרך החיבורים בין האתרים לליבת הרשת, כלומר בתמסורות.

שידורים חיים בווידיאו מייצרים עומס רב

בתקופת משבר, כמו עכשיו, הבעיה באה לידי ביטוי בסדר גודל קיצוני. זאת מאחר שרוב האנשים עובדים מהבית, ממשיכים לדבר דרך הרשת הסלולרית כשהם בבית במקום לדבר בטלפוניה הנייחת, צופים בטלוויזיה על גבי האינטרנט, ועושים עוד דבר אחד חשוב שבימי שגרה פחות עושים: מייצרים וידאו בשידורים חיים.

למה זה חשוב? כשהמשתמשים ברשת מעבירים וידאו בשידור חי, הרשת מתקשה להתמודד עם היקף התעבורה בגלל שמדובר בשידור חי ולכן היא גוזלת משאבים מגולשים אחרים. כשמעבירים סרטון דרך הוואטסאפ, הרשת יודעת לנטר את הסרטון ו"לשחק" איתו בהתאם לזמינות המשאבים כי היא מתחשבת בעומס. ולכן השידורים החיים ברשת הפייסבוק למשל הרבה יותר מעמיסים מאשר הסרטונים בוואטסאפ.

הצריכה בסלולר בישראל, בממוצע מבחינת קיבולת, עומדת סביב ה-15 ג'יגה בחודש. בבת אחת אותו גולש ממוצע מגדיל את הביקוש שלו בהיקף נרחב כי עכשיו הוא מדבר יותר והוא גם גולש יותר מהבית במידה ולא התחבר לרשת ה-WIFI. זה מסלול די צפוי.

היכן העניין מסתבך? האתרים הסלולריים, שבימי שגרה נמצאים באזורי עסקים ועובו על ידי המפעילים כדי לתת פתרונות לביקוש באזורים האלו, התרוקנו פתאום והתנועה הוסטה לעבר המגזר הפרטי, שבו קפץ הביקוש בצורה משמעותית בגלל המשבר. אך במגזר הפרטי אין מספיק אתרים כי החברות התקשו לקבל אישורים לבנייתם במרכזי אוכלוסייה והרשויות המקומיות לא הסכימו שיבנו עוד. תוסיפו לזה את הקושי של החברות לספק תקשורת טובה בתוך מבנים בהיעדר תדרים בספקטרום הנמוך, והתוצאה היא שהרשתות מתוחות מאוד ומספקות ביצועים חלשים.

דבר נוסף שעשוי להשפיע על הגלישה הוא החיבור של חברות התקשורת לאתרים בחו"ל. חיבור זה גם דורש הרחבה משמעותית של התמסורות, אך לפי דיווחי החברות מסתמן כי כרגע לא נוצר צוואר בקבוק בהעברת הנתונים. 

מומחה בשוק הסלולר אומר בשיחה עם "גלובס" כי הוא יופתע אם יתברר שהחברות הסלולריות לא ערוכות במקטע התמסורות בין האתרים לליבת הרשת. "בדרך כלל זה לא כך. מי שמתכנן נכון סלולר, מה שאמור להגביל אותו זה רק כמות האתרים ותדרי הרדיו, לא התמסורת לאתרים. זה תיכנון לקוי. גם מבחינת עלויות של המפעיל, המשאב הכי יקר זה תחזוקה והקמה של האתרים הסלולריים והקיבול שלהם. המשאב של התמסורת לאתרים הוא הוצאה כבדה אבל לרוב המפעילים יש תמסורת עצמאית משלהם ולכן להגדיל את המקטע זה לא הרבה כסף".

רוב האתרים בישראל מחוברים בקצבים של כ-150 מגה בממוצע לאתר. פתאום אותו אתר נדרש לספק תעבורה שגדולה ב-30% ממה שתוכנן. האם זו לא בעיה?
"אתר שמשתמש נניח ב-20 מגה בתדרי דור רביעי, יכול להעביר בסך הכל רוחב פס תיאורטי של 450 מגה ביט (שמתחלקים בין המשתמשים). הרבה פעמים זה יותר מ-20 מגה כי לעתים יש שלושה סוגי תדרים באתר. במצב כזה מה שקורה הוא שהמהירות היא פונקציה של מספר המשתמשים באותו אתר ובכמות התמסורת שהוא מחובר. בתיכנון נכון של הרשת יש גם יתירות שמשאירים למצבי חירום ולכן אני לא רואה כרגע את המצוקה דווקא במקטע זה ואני חושב שבארץ יודעים לתכנן רדיו".

אז הבעיה חוזרת למחסור בתדרים?
"בשביל החברות, להגדיל חיבורים לאתרים זה פשוט ולא יקר מפני שרוב התמסורות הן בבעלותן. כמובן שזה משפיע גם על המתגים בקיבול אבל זה לא צוואר בקבוק. קח לדוגמא את נושא התדרים שעכשיו מציעים במכרז הדור החמישי. קח את התדרים בתחום ה-2,600 מגה הרץ. אלו תדרים שמשרד התקשורת הציע מזמן והם שנים פנויים אחרי שמשרד הביטחון פינה אותם. אף מפעיל לא לקח, אפילו בחינם, בגלל אגרות התדרים. אז ברור שיש פה בעיה כי אם החברות לא יכולות להוסיף תדרים כי אין להם כסף לשלם עבור אגרות זה עצוב".

הפתרון הוא תוספת תדרים

כדי להמחיש את בעיית התעבורה ברשתות הסלולריות נעשה את החישוב הבא. לחברת סלולר יש כ-2.5 מיליון לקוחות, בהנחה סבירה שכל מנוי מוסיף על התעבורה הקיימת במצב רגיל כחצי מגה בלבד, התוספת לרשת הינו 1,250 ג'יגה או 1.25 טרה בתעבורת הדאטה. רשת התמסורת (רשת המטרו) שמחברת את האתרים אינה בנויה להעברת תוספת תעבורה כה גדולה. ברשת המטרו מחוברים מספר רב של אתרים סלולריים לפיכך נדרשת תוספת תעבורה של כחצי ג'יגה (500 מגה) לכל אתר ברשת - דבר המהווה צוואר בקבוק ענק. בעיה נוספת היא היציאה לחו"ל.

בהנחה ש-70% מהתעבורה היא בתוך הארץ, המשמעות היא שאותם "צינורות" נדרשים להעביר עוד 900 ג'יגה ביט (מתוך ה-1,250 ג'יגה), ועיבוי התקשורת הבינלאומית בעוד 300 ג'יגה. אלו כמויות דאטה מטורפות בעלות גדולה מאוד. למרבה המזל איש לא מתכנן כך רשת רדיו כי מדובר ברשתות סטטיסטיות שמשחקות עם הביקושים בהתאם, אבל האם למישהו יש ספק בכלל שהחברות צריכות תדרים נוספים וחייבות את הדור החמישי?

החישוב הנ"ל הוא כמותי ולא איכותי כי הוא לא מביא לידי ביטוי את ההתפלגות של הביקושים לאורך היממה ולכן הפתרון לבעיה לעומס הנוכחי, שמשפיע על הביצועים ועל החוויה בגלישה, הוא ללא ספק תוספת תדרים.

אם ניקח בחשבון את דרישת משרד התקשורת מסלקום ומפלאפון לפנות תחומי תדרים בתחום ה-850 מגה הרץ עד חודש מאי, הבעיה של שתי החברות מחריפה. מדובר בתחום תדר ששתי החברות מפעילות בו את הדור השלישי וכעת הן מחויבות לפנות. בגלל הקטנת ההשקעות ישנם חורים רבים ברשת הדור הרביעי והתוצאה היא שלקוחות "נופלים" לרשת הדור השלישי שמספקת ביצועים פחות טובים. לפנות תדרים בתחום זה בעיתוי הנוכחי באמצע משבר זה סיכון, ומשרד התקשורת הבטיח שיבדוק את העניין מחדש.

לדברי המומחה, "הדבר היחידי שאפשר לעשות כדי עזור לחברות, זה רק לשפר את חיבורי המטרו לאתרים. אם המדינה הייתה אומרת קחו את ה-2,600 ללא אגרת תדרים אז לחברות היה לוקח זמן להביא ציוד, להתקין אותו, אז מה שהם יכולים לעשות מהר זה להגדיל את החיבור למטרו היכן שיש צווארי בקבוק. להוסיף אתרים זה לא מהרגע להרגע, זה דורש אישורים של רשויות מקומיות. בקיצור לא תהליך מהיר".

עוד כתבות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בתל אביב; טאואר עקפה את בנק לאומי בשווי שוק

מדד ת"א 90 ירד בכ-2% לטריטוריה של תיקון ● המסחר בת"א התנהל על רקע "ההתקדמות המעודדת" שנרשמה בשיחות בין איראן לארה"ב ● חוזה גדול למגה אור ● רקח אשר בשליטת פימי זינקה לאחר הפרסום שמרדכי אלגרבלי פורש מתפקיד המנכ"ל ● ברן חתמה על מזכר הבנות להקמת שני קמפוסים אוניברסיטאיים במערב אפריקה

ראש ממשלת בריטניה, קיר סטארמר / צילום: ap, Dan Kitwood

ראש ממשלת בריטניה הודיע על פרישה. אלה המועמדים להחליף אותו

ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר הודיע היום על פרישתו הקרובה מהתפקיד ● המועמד המוביל לתפקיד הוא ראש העיר מנצ'סטר אנדי ברנהאם, שנחשב כיום לאחד הפוליטיקאים הפופולריים ביותר במדינה ובעל עמדות כלכליות שמאליות יותר מסטארמר ● מועמדים נוספים: שר הבריאות לשעבר ווס סטריטינג, שר האנרגיה אד מיליבנד ושרת האוצר רייצ'ל ריבס

צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מ-700 שקל במזומן לחשבון ועד 3% על העו"ש: מאחורי פרץ הנדיבות של הבנקים

מעל לשנה חלפה מאז אימצו הבנקים, בעקבות ביקורת על רווחיותם החריגה, מתווה הקלות לציבור ● עד כה חולקו הטבות בכ-2 מיליארד שקל, כשרק בשבוע שעבר הודיע לאומי על תשלום במזומן של כ-200 מיליון שקל ללקוחות ● הבנקים הודפים טענות לצעד שיווקי: "בנק ישראל לא יאשר"

וול סטריט / צילום: ap, Mary Altaffer

נעילה מעורבת בוול סטריט; ענקיות הטכנולוגיה נפלו, SpaceX צנחה בחדות

הנאסד"ק נפל במעל 1% ● אלפאבית צנחה על רקע עזיבת בכירים לאנתרופיק ול-OpenAI, לצד צניחה של 16% במניית SpaceX ● מניות השבבים טיפסו ונסחרו בשיא כל הזמנים, טאואר זינקה בחדות ● מחירי הנפט ירדו, לאחר שארה"ב הודיעה כי תסיר סנקציות מנפט איראני למשך 60 יום ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב טיפסו לקראת פרסום מדד האינפלציה המועדף על הפד ביום חמישי (PCE)

ממ''ד / צילום: דוברות משרד הביטחון

בשורה ליזמים: הפטור מהיטל השבחה חל גם בעסקאות קומבינציה

ועדת הערר לפיצויים והיטל השבחה במחוז מרכז צמצמה את ההלכה הקיימת, לפיה פטור מלא מהיטל השבחה על שטחי ממ"דים חל רק במימוש זכויות בדרך של "היתר בנייה" בעסקאות קומבינציה ● נקבע כי תכלית המדינה לעודד מיגון גוברת על הניסיון לייצר הפרדות פורמליות ● לדברי מומחים, ההחלטה צפויה לחסוך מיליוני שקלים ליזמים ובעלי קרקע בעסקאות קומבינציה

מושגים לאזרחות מיודעת. פרמיית סיכון / צילום: Shutterstock

מאז השבעת הממשלה לא נראה נתון כזה בשווקים. מה המשמעות?

פרמיית הסיכון היא מדד מרכזי להערכת איכותו של נכס פיננסי - וכשמדובר במדינות, יש לה השלכות מרחיקות לכת ● למה היא כל-כך חשובה, ואיך מודדים אותה? ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

יהודה אליהו, מנכ''ל רמ''י החדש / צילום: תמונה פרטית

היועמ"שית נגד מינוי מנכ"ל רמ"י: תמליץ לבג"ץ לפסול את בחירת יהודה אליהו

החלטת היועמ"שית התקבלה לאחר שנחשף כי פרופ' עידית סולברג מוועדת האיתור שבחרה את אליהו מכהנת כיו"ר חברה בבעלות בעלה, שסיפקה שירותים למשרד השיכון בהיקף של כ־10 מיליון שקל • עוד קודם לכן הוגשו לבג"ץ שלוש עתירות נגד המינוי ● אם הממשלה תמשיך לקדם את המינוי חרף עמדת היועמ"שית, בג"ץ עשוי לפסול אותו

אלן גרינספן / צילום: ap, J. Scott Applewhite

"המאסטרו של וול סטריט": אלן גרינספן נפטר בגיל 100

האיש שניווט את הכלכלה הגלובלית במשך שני עשורים, טבע את המונח "אופטימיות בלתי מרוסנת" והותיר מורשת מפוארת אך שנויה במחלוקת - הלך לעולמו בביתו כתוצאה מסיבוכים של מחלת הפרקינסון

המגשר עמוס גבריאלי / צילום: ערן לם

התביעה נגד עמוס גבריאלי משרטטת לראשונה קריטריונים לתביעת מגשר

בימ"ש השלום דחה תביעה ב-2.1 מיליון שקל נגד המגשר עמוס גבריאלי וחייב את התובעים בהוצאות ● השופטת אביגיל פריי קבעה לראשונה: ניתן לחייב מגשרים בנזיקין על פעולה ברשלנות, אך רף החיוב יהיה גבוה, עד כדי זדון, כדי למנוע "אפקט מצנן" על פעילות הגישור ● התובע: יוגש ערעור

אתר בנייה. בעיגול: ראש הלמ''ס והסטטיסטיקן הלאומי פרופ' ירון פלוס / צילום: ויקיפדיה

2,000 דירות נעלמו? הנתון המפתיע שמבלבל את שוק הדיור

קצב מכירת הדירות בשפל, אבל לפי הלמ"ס מלאי הדירות הלא מכורות שבידי קבלנים דווקא ירד בחודשים האחרונים ● אלא שבמקביל, היתרי הבנייה הגיעו לשיא חדש, עם יותר מ־82 אלף יחידות דיור ● התשובה לפרדוקס נעוצה בין השאר במתודולוגיית החישוב של הלמ"ס עצמה

דונלד טראמפ, נשיא ארה''ב, ומוג'תבא חמינאי, המנהיג העליון של איראן / צילום: AP

ארה"ב הסירה את הסנקציות על נפט איראני ל-60 יום

עפ"י מסמך של המשרד לבקרה על נכסים זרים, ארה"ב מאפשרת כבר כעת הקלה משמעותית ומסירה את הסנקציות על הנפט האיראני עד 21 באוגוסט - זאת בהמשך למזכר ההבנות שנחתם בין ארה"ב לאיראן ובהמשך למו"מ שמתנהל בשווייץ

בניין להב 433 בלוד / צילום: שלומי יוסף

ראש רשות מקומית עוכב לחקירה בחשד לשחיתות

היחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב 433 עיכבה הבוקר לחקירה ראש רשות מקומית בחשד למעורבות בשחיתות ציבורית, זאת לאחר חקירה סמויה ● במקביל מתבצעות החל מהבוקר פעולות חקירה ואכיפה שונות במספר אתרים בשטח הרשות

עודד צוק, מנהל דסק תיקי מוסדיים במגדל שוקי הון / צילום: יח''צ

שני סקטורים, חמש מניות: מנהל ההשקעות שממליץ לקנות "יקר וטוב"

עודד צוק, מנהל תיקי מוסדיים במגדל שוקי הון, מסביר למה הוא מוריד כעת חשיפה לישראל, ומנגד אילו תופעות מדאיגות אותו בשוק האמריקאי: "ספייס איקס לא תהיה רווחית עוד שנים, מווסתים את המניה" ● מסמן 5 מניות מקומיות מומלצות, כולל נקסט ויז'ן, הפניקס ודמרי

סגן נשיא ארה''ב ג'יי די ואנס (משמאל) עם ראשי ממשלת פקיסטן וקטאר, בשיחות בשוויץ / צילום: Reuters, Fabrice Cofferini

הנייטרליות משתלמת: התפקיד הכפול של שווייץ בשיחות בין ארה"ב לאיראן

מלון מבודד בשווייץ נבחר לארח את סבב השיחות האחרון בין איראן לארה"ב, שעשוי "לעצב מחדש את המזרח התיכון" ● בעוד שהמדינה הנייטרלית צמצמה את המסחר מול איראן, היא עשויה להיות בין הראשונות שירוויחו מהסרת הסנקציות ממנה

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Luis M. Alvarez

צה"ל יישאר בלבנון? טראמפ: "הבעיה תיפתר במהירות"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס לאמירתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על כך שישראל לא מסיגה את כוחותיה מלבנון: "נבדוק את זה", אני פותר בעיות במהירות ●  טראמפ: אם איראן תפר את ההסכם - אעשה מה שאצטרך לעשות; כל עוד איראן תכבד אותנו - לא תהיה לנו שום בעיה ●  רה"מ, שר הביטחון, הרמטכ"ל ומפקד פיקוד הצפון בהודעה משותפת אמש: "צה"ל ימשיך לפעול בנחישות לסיכול איומים על חיילינו ואזרחינו, להשמדת תשתיות טרור ולהמשך שמירה על רצועת הביטחון בדרום לבנון ● עדכונים שוטפים

ד''ר קובי ברדה / איור: גיל ג'יבלי

כדי להשקיע במוניות מעופפות צריך אורך רוח, ומי ירוויח מפריצת הדרך המדעית

פריצת דרך בפארמה עשויה לייצר רווח לחברות התרופות, ולא רק ● ארה"ב עלולה להפסיד במרוץ על מוניות אוויריות בגלל קרבות משפטיים ורגולציה ● ואירוע שהדגיש את פגיעותן של ענקיות התוכנה לצווארי בקבוק פיזיים בשרשרת האספקה של שבבים ● מדור חדש

רמי לוי / צילום: ניב קנטור

לא רק נדל"ן וקמעונאות: רמי לוי רוצה להנפיק את חברת הרחפנים שלו בת"א

חברת הרחפנים קאנדו דרונס, שבשליטת רשת הקמעונאות רמי לוי, מקדמת גיוס של כ-20 מיליון שקל בבורסה בת"א לפי שווי של כ-83 מיליון שקל ● בשנה האחרונה ניסתה החברה, שפועלת בעיקר מול לקוחות אזרחיים, להיכנס גם לתחום הצבאי

סניף של רשת רמי לוי שיווק השקמה / צילום: תמר מצפי

רמי לוי רוצה למכור לכם רכב בפחות מ-100 אלף שקל. האם זה משתלם?

אחרי אושר עד, רשת הסטוק של רמי לוי הכריזה על שיווק רכבים חדשים בפחות מ־100 אלף שקל ● בפועל מדובר בדגם חשמלי של המותג הסיני BAIC, שהושק לפני שנים ומתקשה ליישר קו עם אלטרנטיבות עדכניות ● מנכ"ל רמי לוי הסטוק: "אם זה עבר את הרגולציה בישראל, אז קטונתי"

אורן קניאל, מנכ''ל אפספלייר / צילום: איל יצהר

אפספלייר מהרצליה מוכרת כחצי מהמניות לפי שווי של 2.7 מיליארד דולר - גם לגוגל ולמטא

העסקה תכניס לבעלות על אפספלייר גם את חברת הפרסום מולוקו לצד גוגל ומטא, ומיועדת בעיקר לרכישת מניות ממאות עובדים ומקרנות ותיקות שביקשו אפיק לאקזיט לאחר 14 שנות פעילות ● לאחר קריסת המכירה לאפולו לפני מספר חודשים, בחברה מסמנים את תחום סוכני ה־AI כיעד הבא

אילוסטרציה: Shutterstock, Rita Kapitulski

מעל 450 שקל ליום: דמי ההבראה שלכם מטפסים

יו"ר ההסתדרות ויו"ר נשיאות המגזר העסקי חתמו על הסכם להעלאת דמי ההבראה במגזר הפרטי והציבורי ● מדובר בתוספת של מאות שקלים בשנה, כשלפי ההערכות בין 2-3 מיליון עובדים במשק עשויים ליהנות מההעלאה ● במגזר הפרטי יעודכן התעריף ל-451.5 שקל ליום, ובמגזר הציבורי ל-511.6 שקל ליום