החשב הכללי באוצר: הקורונה אינה כוח עליון בענף הבנייה; נשיא התאחדות בוני הארץ: "קיבלנו ירי בגב"

לפי הודעת סגן החשב הכללי באוצר, בשלב זה לא תוכר התפרצות מגיפת הקורונה בישראל כ"כוח עליון" שבגינו יתאפשר לקבלנים לאחר בפעולות שאותן התחייבו לבצע • נשיא התאחדות בוני הארץ הגיב בהבעת זעם על הדברים

אתר בנייה סגור בפתח תקווה / צילום: גיא ליברמן, גלובס
אתר בנייה סגור בפתח תקווה / צילום: גיא ליברמן, גלובס

בשלב זה לא תוכר התפרצות מגיפת הקורונה בישראל כ"כוח עליון" שבגינו יתאפשר לקבלנים לאחר בפעולות שאותן התחייבו לבצע, כך הודיע סגן החשב הכללי באוצר ליחידות ממשלתיות שונות. נשיא התאחדות בוני הארץ הגיב בהבעת זעם על הדברים וכתב, בין היתר, כי "כמעט בלתי נתפש כי מכתב שכזה וברוח הזאת, יוצא בעת המשבר החמור ביותר שידעה כלכלת ישראל, וכל זאת כשפני הדברים ועומק המשבר אינם ברורים".

היום כתב גבי שוחט, סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר למנכ"לי, סמנכ"לי וחשבים במשרדי הממשלה, כי "ככלל, המגבלות שהוטלו על המשק עקב המצב לא חלות על ענף הבנייה בשל חיוניותו למשק ועל כן בשלב זה אין להכייר במצב כעיכוב שנגרם מכוח עליון. עם זאת, ככל שבפרויקט מסויים יגרמו עיכובים כתוצאה מהמגבלות שהוטלו על המשק או שיחול שינוי במגבלות החלות על ענף הבנייה, הדבר ייבחן בהמשך בהתאם להוראות ההסכמים והדין".

סרוגו הגיב כשכתב לחשב הכללי רוני חזקיהו, כי "עם כל הכבוד, ויש לנו הרבה כבוד למר שוחט, הוא כנראה אינו יודע או אינו בקיא בפרטים ובעובדות על המשבר הענק שפוקד את ענף הבניה והתשתיות כמו גם את הכלכלה כולה - הכל בשל כוח עליון שלא ניתן היה לצפותו שהוא נגיף הקורונה!! על מנת לסבר את האוזן, ענף הבניה סופג מאז שהתחיל המשבר פגיעה בשיעור של מעל 50% בתפקודו בין היתר בשל קיטון בכח האדם ובידיים עובדות, (לטובת ההמחשה בענף עובדים כיום 30 אלף עובדים מיו"ש במקום 65 אלף בימים כתיקונם).

"יתרה מכך, קיים מחסור חמור בחומרי גלם מיובאים ומגבלות קשות בתזרים המזומנים של העוסקים בענף - לצערנו, ההנחיה שיצאה תחת ידך למזמיני הממשלה, להקדים תשלומים, לא חלחלה אל השטח"

"ציפינו, כי את מקומו של המכתב הנדון היה תופס מכתב ברוח שונה בתכלית, מכתב של עזרה ותמיכה - על מנת לעודד את העוסקים בענף הבניה והתשתיות שימשיכו לבצע את הפרויקטים בהם הם עסוקים בימים אלו של אי ודאות. ציפינו לטלפון עם שאלה כיצד ניתן לסייע לנו ולתמוך בנו. אך תחת זאת קיבלנו ירי בגב בדמות מכתבו שבנדון, אשר ספק אם בכלל מר שוחט מוסמך לקבוע את הקביעה האומללה שבמכתבו".

"גלובס" פרסם היום, כי משרד המשפטים הקים ועדה שתדון במשמעותו המשפטית של כוח עליון, על רקע פרוץ הקורונה, שכן בתי המשפט צפויים לדון באלפי תביעות משפטיות על הפרות הסכמים בתחומים שונים.

עורכי דין שעוסקים בתחום, חלוקים בעמדתם, עד כמה יש למכתב החשב הכללי תוקף מחייב.

עו"ד צבי שוב הגיב, כי "מכתב אותו מפרסם היום משרד האוצר בו הוא קובע כי לא ניתן להשתמש בסעיף "כוח עליון" כעילה לעיכוב במסירת פרויקטי נדל"ן עושה סדר וקובע וודאות סביב הסעיף שישנם קבלנים שכבר השתמשו בו על מנת להודיע לרוכשים על עיכובים במסירת הדירות. המכתב קובע כי על היזמים והקבלנים לעמוד במועדים אשר להם התחייבו בחוזה. חריגה ממועדים אלו מהווה עילה לתביעה ואסור לקבלנים לסמוך על סעיף זה, אלא אם כן בחוזה כתוב אחרת. על הקבלנים שכבר הקדימו ושלחו מכתבים לרוכשיהם על כך שיהיו עיכובים בגלל הקורונה והשתמשו בסעיף "כוח עליון" לדעת כי כעת הם נתונים לתביעה משפטית ובית המשפט הוא זה שיכריע בסוגיה זו".

לעומתו, עו"ד עופר כהן-צדק, שותף, מחלקת ליטיגציה ותובענות ייצוגיות, איתן מהולל שדות גורס, כי "משרד האוצר אינו הגורם המוסמך לקבוע כי משבר הקורונה לא מהווה כוח עליון, אלא הדבר נתון להכרעתו של בית המשפט. הגדרתו של ענף הבניה כשירות חיוני הינה רק שיקול אחד מתוך מכלול שיקולים שינחו את בתי המשפט לצורך הקביעה אם מדובר בכוח עליון שיש בו כדי לפטור את הקבלנים מתשלום פיצויים. סיכול החוזה עשוי לנבוע ממכלול הנסיבות בתקופת המשבר ולא רק מהשאלה אם הענף הוגדר כחיוני".

עו"ד רועי אייז, שותף במשרד ליפא מאיר ושות' המלווה יזמים בעסקאות נדל"ן סבור, כי "עקב מגפה עולמית, שלא היתה דומה לה מזה כמאה שנה, קבלנים וחברות בניה תלויים בגורמים חריגים שאינם בשליטתם ואותם לא יכלו לצפות ועל כן ספק רב אם מכתב עמדה של משרד האוצר יכול לקבוע או לשלול קיומו של "כח עליון", במיוחד בסיטואציה הנוכחית. גם הגדרתו של תחום הנדל"ן כחיוני בימים אלו, לא משנה את העובדה שמעגלי המשק המשיקים לתחום הנדל"ן פועלים במתכונת מצומצמת או לא פועלים כלל. בכל מקרה, הרי שלעיכוב שאינו בשליטת החברות ישנו גם הגנות חוזיות והגנות על פי דין ובסופו של דבר, תידרש בחינה של כל מקרה לגופו, נוסח סעיפי ההסכם הרלבנטיים, מה בפועל גרם לעיכוב ומה נעשה על ידי החברות לצמצום העיכוב או למניעתו".

ואילו עו"ד זיו גרומן, המייצג יזמים ובעלי דירות, אומר, כי "הלחץ של התאחדות בוני הארץ להכיר בענף הבנייה כענף חיוני ברור, אולם זה יצר חרב פיפיות. מצד אחד, כיון שמדובר בענף חיוני אז אתרי הבניה אמורים להמשיך לעבוד, אבל מצד שני מספיק שמנהל אתר נמצא בבידוד או חלילה נושא את הנגיף, אז האתר מושבת לחלוטין, כי אין אפשרות למצוא מנהל אתר מהרגע להרגע ולכן לא ניתן לעבוד באתר ללא מנהל. אותו כנ"ל גם לגבי יועץ בטיחות - אם הוא בבידוד, לא ניתן לעבוד באתר.

"בפרויקטים רבים שאני מלווה מצד יזמים ומצד בעלי דירות, אני חווה קשיים רציניים מאוד בהפעלת אתרי הבניה. העובדה שמשרד האוצר לא הכיר בזה, תוביל להתדיינויות משפטיות ארוכות, יקרות ומיותרות. הליכי תכנון והרישוי בישראל קיבלו בצו ממשלה הכרה של כוח עליון לתקופה של 60 יום החל מה-15 במרץ, וגם רשות המיסים, בהתאמה, הקלה ל-60 יום. לכן, אני סבור שהיה צורך להכיר בכוח עליון לתקופה של לפחות 60 יום".