Via | פיצ'ר

"הם רואים את הפוטנציאל במודל שלנו" - מייסד Via מדבר על הגיוס הענק באמצע המשבר

חברת Via הודיעה על גיוס לפי שווי של 2.25 מיליארד דולר • אורן שובל, ממייסדי החברה, מסביר למה הם לא חוששים מפגיעה בנסיעות התחבורה הציבורית, מספר איך הרימו פרויקט חדש בברלין תוך יומיים כדי להסיע עובדי קורונה • "קשה לדעת אם המשבר יפגע בכלכלה השיתופית"

אורן שובל, ממייסדי Via / צילום: שלומי יוסף, גלובס
אורן שובל, ממייסדי Via / צילום: שלומי יוסף, גלובס

"הקשר עם תאגיד EXOR החל לפני תקופה ארוכה, והם מאוד מתעניינים בעתיד התחבורה העירונית. היו לנו הרבה שיחות איתם אחרי פרוץ המשבר, על מה זה אומר בקשר להשקעה ב-Via ולפוטנציאל של החברה. הם רואים פוטנציאל אדיר במודל שלנו, שלוקח את התחבורה והופך אותה לחכמה ומבוססת מידע, ואנחנו רואים את ההחלטה שלהם עכשיו", כך אמר אורן שובל, אחד ממייסדי חברת Via, ל"גלובס" על גיוס הענק עליו החברה הודיעה.

חברת Via הישראלית הודיעה על גיוס של 200 מיליון דולר מתאגיד EXOR, לפי שווי של 2.25 מיליארד דולר אחרי הכסף. עם זאת, גורמים שמעורים בפרטים אומרים שהגיוס גבוה משמעותית ועומד על כ-400 מיליון דולר. חברת ההחזקות Exor מחזיקה ההחזקה משמעותית בחברות פיאט, קרייזלר, פרארי, עיתון "אקונומיסט" וקבוצת הכדורגל יובנטוס.

בהודעה של חברת EXOR לבורסה נכתב כי החברה עצמה השקיעה 200 מיליון דולר לבדה, אך גם בהודעת Via כתוב כי המשקיעים הקיימים בחברה השתתפו בסבב הגיוס. בין המשקיעים הבולטים הקיימים שלה נמנים בין השאר חברת דיימלר והקרנות 83 North , פיטנגו, קרן Hearst Ventures ועוד. בסבב הנוכחי הצטרפו גם משקיעים חדשים, בהם Shell Venturs, Macquarie Capital ו-מורי בילדינג.

מה קורה איתכם בזמן המשבר? אנשים לא נוסעים בתחבורה ציבורית.

"הנסיעות בתחבורה ציבורית בישראל ירדו ב-75% במשבר ויש מקומות בעולם שהיא נעצרה לחלוטין. עם זאת, אנשים עדיין צריכים להגיע למקומות עבודה חיוניים. הרבה מהעובדים האלו לא יכולים להחזיק רכב פרטי, אז איך הם יגיעו לעבודה וחזרה? להחזיק אמצעי תחבורה ציבורית כבדים כמו אוטובוסים ורכבת תחתית עבור האוכלוסייה הזאת לא מחזיק את עצמו כלכלית. לכן, למשל, השקנו בברלין לפני שלושה ימים שירות הסעות לעובדים חיוניים, שמוגבל רק למי שיש לו אישור. התאמנו את הטכנולוגיה תוך יומיים פחות או יותר. במקביל, אנחנו מנהלים כרגע שיחות עם כמה עשרות ערים בעולם. אנחנו מציעים את השירות שלנו במחירי עלות".

שובל לא השיב לשאלה בכמה ירד היקף נסיעות החברה.

"אנשים לא ירצו להשתמש בתחבורה פרטית"

Via הוקמה ב-2012 על ידי שובל ודניאל רמות, והיא מעסיקה כיום כמה מאות עובדים. החברה פיתחה מערכת תחבורה דינמית, בהתאם לצרכי הנוסעים שרוצים לעלות עליה. איך זה עובד? בעיר מסתובבים ואנים - מעין מוניות שירות משודרגות, או אוטובוסים, שבהם מוטמעת הטכנולוגיה של החברה. המשתמש בוחר באמצעות האפליקציה את היעד אליו הוא רוצה להגיע ואחת המוניות אוספת אותו מנקודת איסוף קרובה יחסית, שלא תצריך מאף אחד מהצדדים לסטות מדרכם יותר מדי. גם הנסיעה עצמה דינמית, ונתיב התחבורה מתוכנן בהתאם לנוסעים אחרים, אך בעיקר בהתאם למצב התנועה, לפקקים, לאירועים המוניים בעיר ולעבודות בכביש.

אתם לא חוששים מאי ודאות לגבי עתיד הפעילות שלכם?

"קשה לדעת כמה זמן יימשך המשבר ואנחנו חיים באי ודאות אדירה, גם אישית וגם מבחינה כלכלית. ככל הנראה תהיה האטה כלכלית בעולם. זה יגרום לכך שאנשים לא כל כך ירצו להשתמש בתחבורה פרטית בגלל עלויות ויעדיפו להשתמש בתחבורה יותר בת השגה. מכיוון שהשירות שלנו חכם, אנחנו יכולים לדאוג לכך שלא יעלו לכלי הרכב יותר מדי אנשים כדי לשמור על מרחק ביניהם.

"בנוסף, הרבה פעמים עיריות ומדינות מנסות להשקיע בתשתיות לאחר משברים כדי להניע את הכלכלה. עם זאת, הן יהיו במצב כלכלי לא פשוט כי ההכנסות שלהן ממיסים ייפגעו והן יחפשו פתרונות שהם יותר קלים לתפעול. כאן אנחנו יכולים לעזור עם שירות יעיל, בלי בניית כבישים וגשרים. אי אפשר לדעת אלו שינויים יהיו - אולי למשל אנשים יעבדו יותר מרחוק. מערכת כמו שלנו היא גמישה ומתאימה לזמן אמת. אני לא יודע אם זה מחזק את המודל שלנו, אבל זה בהחלט נותן לנו זכות קיום".

יש הערכות שהמשבר הזה יפגע בכלכלה השיתופית.

"קשה לדעת אם המשבר יפגע בכלכלה השיתופית. אתה שומע היום מומחים ומדענים, סטטיסטיקאים וכלכלנים בעלי שם עולמי שעושים מודלים ומנתחים את המצב בביטחון מלא ומגיעים לתוצאות הפוכות".

נקטתם פעולות כמו קיצוצי שכר או פיטורים?

"אנחנו בתקופה שבה אנחנו מנסים להבין מה הדבר הנכון לעשות. אנחנו כמובן מנסים לצמצם הוצאות בצורה הכי אחראית שיש, אבל כרגע לא מודיעים על שום צעד. יש לנו צוות מעולה, לקוחות ופעילות. אנחנו חיים בתקופה של אי ודאות שמעט מאוד אנשים יודעים מה יקרה, ואנחנו צריכים להתכונן למגוון תרחישים, ולדאוג למשאבים שיביאו אותנו למקום הרבה יותר חזק".

"בניגוד לאובר וליפט - Via מצאה מודל עסקי"

אחד המשקיעים בחברה הוא ארנון דינור מ-83 North. בשיחה עם "גלובס" הוא מתייחס לרציונל ההשקעה ב-Via גם בתקופת המשבר: "אם מסתכלים על נתוני העבר, ההשקעות הממשלתיות בתחבורה ציבורית עולות דרמטית לאחר משברים. גם בזמן המשבר, כשאין תחבורה ציבורית, גופים צריכים את השירות שלנו - למשל להביא תרופות לאנשים. בסופו של דבר, גם אחרי שייגמר המשבר לא תהיה אלטרנטיבה - אנשים יצטרכו לנסוע בתחבורה ציבורית והם לא יסעו לבד במוניות. היחידים שיכולים להסיע הרבה אנשים, תוך שמירה על מרחק בין נוסע לנוסע ובגמישות הנכונה, זה Via".

מה לגבי רמות השווי - הן היו גבוהות לפני המשבר?

"שווי זה כמו אמנות, קשה לקבוע מה השווי המדויק, לא בתקופות טובות ולא בתקופות רעות. זאת חברה שבניגוד לאובר וליפט וגט - מצאה מודל עסקי והיא חברת תוכנה מובילה בסגמנט של טריליוני דולרים. היא לא מתמודדת בתחרות של כל החברות האחרות בתחום התחבורה, ובתחום שלה יהיה קשה מאוד להיכנס לשוק אחריה".