מדד חדש של הפדרל ריזרב חוזה צמיחה שלילית של 3.97%

עורכי המדד החדש, המציע מיפוי בזמן אמת עם מבט לעבר ולעתיד, מסבירים שהוא מנסה להראות איך תיראה הפעילות הכלכלית לאורך רבעון אילו היא הייתה נמשכת שנה • הקריאה הראשונה מצביעה על כך ש"התפתחויות בשבוע שחלף גרמו למדד לרדת לרמה שלא נראתה מאז 2008"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול / צילום: רויטרס, Carlos Barria
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול / צילום: רויטרס, Carlos Barria

מדד כלכלי חדש שהשיקה שלוחת הפדרל ריזרב בניו יורק, "המדד הכלכלי השבועי", מנסה למדוד היכן נמצאת כלכלת ארה"ב בזמן אמת, עם חישובים לאחור שמתבססים על נתונים מהעבר. הקריאה הראשונה מצביעה על "התפתחויות בשבוע שחלף גרמו למדד לרדת לרמה שלא נראתה מאז 2008", שנה שהייתה שיא המשבר הפיננסי העולמי.

עורכי המדד מציינים שהוא מנסה להראות איך תיראה הפעילות הכלכלית לאורך רבעון אילו היא הייתה נמשכת שנה. המדד ציין צמיחה כלכלית של מעל ומתחת ל-3% מאז 2017, וכעת הוא צנח בקו ישר כמעט לצמיחה שלילית של 3.97%.

עורכי המדד השבועי של הפד בניו יורק אמרו שהוא מתבסס על תמהיל של מקומות עבודה, אמון צרכנים, ייצור פלדה, שימוש באנרגיה ונתוני שימוש בחשמל. "בזמנים רגילים, נתונים מקרו-כלכליים מוכרים מספקים תיאורים מדויקים של התנאים הכלכליים בשיהוי מסוים", כתבו העורכים. "אבל במצב של זעזועים, כשהתנאים משתנים במהירות מיום ליום ומשבוע לשבוע, מקורות פחות מוכרים של נתונים יכולים לספק איתות מלומד יותר על מצב הכלכלה".

ישנם מדדים רבים של צמיחה כלכלית בזמן אמת, מהמגזר הציבורי והפרטי. שלוחות הפד בניו יורק ובאטלנטה מכינות אותם, לדוגמה, אך המבנה שלהם אינו יכול לשקף איך מגיפת הקורונה וסגירת העסקים בחלקים גדולים של ארה"ב והכלכלה העולמית תפגע בצמיחה.

דו"ח נפרד של הפדרל ריזרב בסן פרנסיסקו הזהיר שהאי ודאות שנובעת ממשבר הקורונה עלולה למחוק את האינפלציה המתונה ממילא בכלכלה, ולהוביל ל"עלייה מתמשכת בשיעור האבטלה של בערך נקודת אחוז אחת, ובמקביל להוריד את האינפלציה בשתי נקודות אחוז, ולהוריד את שיעור הריבית לטווח אפסי".

הדו"ח הזה מזהיר שממצאיו הנוכחיים "בוודאי לא ישקפו את מלוא האפקט של המגיפה הנוכחית" מפני שהגורמים השליליים עדיין פועלים על הכלכלה. "המגיפה צפויה להעיק על הכלכלה בעקביות, ולדכא את הפעילות ואת האינפלציה מעבר לטווח הקצר", נאמר בו.

מדד "מעקב הצמיחה תמ"ג נוכחי" של הפד באטלנטה, שזוכה למעקב קרוב, מצביע על עלייה של 2.7% בתמ"ג של ארה"ב ברבעון הראשון, אך הבנק ממליץ באתר שלו להתעלם מהאומדן הזה בגלל משבר הקורונה. מדד צמיחה פרטי, IHS Markit, מצביע על ירידה של 2.1% בתמ"ג ברבעון הראשון.

רוב החזאים במגזר הפרטי רואים פגיעה מסיבית בצמיחה. הפדרל ריזרב לא מפרסם תחזיות רשמיות. נשיא הפד בסיינט לואיס, ג'יימס בלארד, אמר שיתכן שיהיה צורך למחוק מחצית מהייצור בארה"ב ברבעון השני שמתחיל מחר. גם שלוחת הפד בדאלאס דיווחה על נתוני ייצור מפחידים בחודש מרץ באזור שלה.

בסקר שהיא ערכה, 83.5% ממפעלי הייצור באזור דאלאס דיווחו שמשבר הקורונה הגדיל את האי ודאות, 61% דיווחו שהוא משפיע על שרשראות האספקה שלהם, 76.7% דיווחו על פגיעה בייצור ובמכירות ו-34.3% דיווחו על ירידה במספר העובדים בהם.

חברות דיווחו גם על הטיה דפלציונית מתונה של המחירים כתוצאה מהמשבר. 400 חברות נסקרו על ידי הפד בדאלאס במחצית מרץ.