האם ביהמ"ש יקדם את החזר כספי הצרכנים על טיסות שבוטלו?

אחרי שבארגון התעופה הבינלאומי יאט"א איימו כי סוכני נסיעות שלא ישלמו ינותקו מהמערכת, הגיעה המחלוקת לביהמ"ש עם בקשה לצו מניעה • הסוכנים טענו כי יאט"א מתעלם מהמצב החריג שנוצר, ומי שישלם על כך יהיו הצרכנים שיישארו ללא החזר כספי

מטוסי אל על מושבתים בשדה התעופה / צילום: Oded Balilty, Associated Press
מטוסי אל על מושבתים בשדה התעופה / צילום: Oded Balilty, Associated Press

"יאט"א לא תהיה רשאית לנתק את סוכני הנסיעות מהמסלקה שלה עד ל-18.4" - כך פסקה השופטת תמר אברהמי מבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

המחלוקת שהתגלעה בין סוכני הנסיעות ובין ארגון התעופה הבינלאומי יאט"א נסבה סביב העברות תשלומים מהסוכנים ליאט"א על כרטיסי טיסה שנמכרו בחודש פברואר. המחלוקת היא על 150 מיליון דולר - כספים ששילמו צרכנים ישראלים והטיסות בוטלו או יבוטלו.

באופן שגרתי, הסוכנים מעבירים מדי 18 לחודש את כספי הלקוחות עבור כרטיסי טיסה למערכת הסליקה של יאט"א, BSP, המהווה צינור שמחבר בין סוכני הנסיעות ובין חברות התעופה. יאט"א מעבירה את הכסף לחברות התעופה. אלא שימי השגרה רחוקים מהמציאות, והסוכנים טוענים כי העברת כסף על חודש פברואר (בתשלום שמועדו הוא 18.3)- בשעה שחודש מרץ מייצר מאזן שלילי שמורכב בעיקר מביטולי טיסות - לא רק שיכניס את הסוכנים למחנק תזרימי, אלא ימנע מהנוסעים לקבל את כספם על טיסות שבוטלו. הכסף, לטענתם, יישמר אצל חברות התעופה שהקשיחו עמדות בכל הנוגע להחזרים לצרכנים. מדובר בהעברה של מיליוני שקלים מכל סוכן מדי חודש.

אחרי שיאט"א איימה כי סוכנים שלא ישלמו ינותקו מהמערכת (המשמעות היא שהם לא יוכלו לפעול), הגיעה המחלוקת לבית המשפט עם הגשת צו מניעה על-ידי שורת סוכני נסיעות ובליווי התאחדות סוכני הנסיעות.

הסוכנים טענו כי יאט"א בוחרת להתעלם מהמצב החריג שנוצר ודורשת להגדיל את החוב שיש לחברות התעופה כלפיהן ולסמוך על כך שאפשר יהיה לגבות את ההחזרים המגיעים לסוכנים בגין ביטולי הטיסות בשלב מאוחר יותר. הסוכנים מודעים לאיום הקיומי שמרחף מעל חברות התעופה שנקלעו למשבר חמור שהשבית את פעילותן. ביאט"א עצמה מעריכים כי חברות רבות לא יוכלו לשרוד את המשבר, והן יגיעו לחדלות פירעון, בעיקר ככל שלא יקבלו תמיכה ממשלתית (מה שלמשל קורה גם בישראל).

"יאט"א מנסה לייצר ג'ונגל"

"יש עשרות מיליוני דולרים שמגיעים לצרכנים הישראלים מחברות תעופה שהן בעצמן ביטלו את הטיסות שלהן", מעריך קובי קרני, יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות. "יש עוד הרבה ביטולים בדרך, וחברות התעופה לא מתכוונות להחזיר את הכספים כשהן מציעות מדיניות שמעוותת את החוק, דוגמת קבלת שובר למימוש עתידי במקום החזר כספי. חלק מחברות התעופה אפילו לא טורחות לענות לצרכנים שמבקשים החזר. יש חוקים לכל מדינה, והחוק בישראל קובע כי לצרכנים מגיע החזר כספי על טיסה שבוטלה, ויאט"א מנסה לייצר ג'ונגל".

ביאט"א עצמה מעריכים כי היקף של 35 מיליארד דולר נמצא בקרב חברות התעופה ככסף על טיסות שבוטלו ולמעשה אמור לחזור לצרכנים. במסיבת עיתונאים וירטואלית שכינסו מנהלי הארגון, הם קראו לציבור לקבל בהבנה הצעה של שובר למימוש עתידי על פני החזר כספי במטרה לתמוך בחברות התעופה.

"עם כל הכבוד, זה לא כסף שלהן", אמר קרני. "זו בקשה לא הגיונית. מה אני אגיד ללקוחות? יאט"א מבקשת שתתמכו בחברות תעופה, אז תוותרו על מה שמגיע לכם? החברות ביטלו טיסות, והכסף שייך ללקוחות, ומדובר במיליונים רבים".

שאלה שהפנה "גלובס" למנהלי יאט"א באשר למחלוקת מול סוכני הנסיעות הניבה את התשובה: "כולם בשרשרת מנסים לשמור על המזומנים שלהם שהולכים ואוזלים. לכולם יש הוצאות בלי הכנסות. שמירה על העברת הכספים בצינור המקובל (כלומר דרך BSP, מסלקת התשלומים של יאט"א) תוכל להגן על חברות התעופה מפני פשיטות רגל. אנחנו מבקשים שהנוסעים יקבלו בהבנה קבלת שובר עתידי במקום החזר כספי, ומבקשים מהסוכנים להמשיך לפעול כמקובל. אנחנו יודעים שיש סוכנים שנקלעו לקשיים, הם פונים אלינו, וכל מקרה נבחן לגופו".

הפסדים מצטברים של 252 מיליארד דולר

בהחלטתה ציינה השופטת אברהמי כי במצב הנוכחי "למעשה הצפי הוא שחברות התעופה הן שיהיו חייבות כספים לסוכנים ולצרכנים, ואין מקום להעביר אליהן תשלומים עבור הזמנות-עבר... דרישת העברת תשלום מבלי שהתאפשרה תקופה סבירה לליבון מצב ההתחשבנות עולה בין השאר כדי עמידה בחוסר תום-לב על זכות חוזית", ציינה כשהיא הגדירה את השינוי שנוקטות חברות התעופה במדיניות שלא מאפשרת החזר כספי על טיסות שבוטלו כ"שינוי כללי המשחק תוך כדי המשחק", זאת "כשבמקביל הן דורשות מהסוכנים להתנהל ללא שינוי בכללים".

ומה יקרה ב-18.4, מועד התשלומים הבא של הסוכנים ליאט"א? קרני מסביר כי כל משרד נסיעות יצטרך לבצע את התחשיב עבורו; "מרץ הוא חודש במאזן שלילי גם אחרי תחשיב של כרטיסי טיסה שנרכשו בפברואר - שרובן הגדול כבר בוטלו, והאחרות עוד יבוטלו".

עד כמה חמור המצב בענף, שיקף ארגון יאט"א עם תחזית קודרת להפסדים מצטברים של 252 מיליארד דולר בענף התעופה, כשלפי הערכות רק ברבעון הרביעי של 2021 ישוב הענף לפעילות מלאה. ככל שענף התעופה נמצא בשפל, ענף סוכני הנסיעות צונח עמו - כבר כעת אלפים מעובדי הענף הוצאו לחל"ת, ורבים אחרים פוטרו. השותפים הטבעיים, סוכני הנסיעות וחברות התעופה חייבים לתמוך זה בזה בעיקר בעתות משבר.

מקובי זוסמן, מנכ"ל יאט"א בישראל, לא נמסרה תגובה.