הגרף היומי - בין האנוי לבני ברק: וייטנאם צפופה וענייה, איך יש בה אפס מתים מקורונה?

עד כה, נראה כי במשאביה המוגבלים, מצליחה וייטנאם להתמודד עם מגפה עולמית שהובילה מערכות בריאות בעולם לסף קריסה

מתחם לבדיקות קורונה בהאנוי, וייטנאם / צילום: Hau Dinh, AP
מתחם לבדיקות קורונה בהאנוי, וייטנאם / צילום: Hau Dinh, AP

היא גובלת בסין ותיירים רבים נוהרים לתוכה מדי יום. התפשטות הקורונה במזרח הרחוק הייתה יכולה להסתיים עבור וייטנאם באסון, אך המדינה הגדולה, הענייה, הצפופה והשוקקת, רשמה לפי דיווחיה 0 נפטרים מקורונה. עד כה, נראה כי במשאביה המוגבלים, מצליחה וייטנאם להתמודד עם מגפה עולמית שהובילה מערכות בריאות בעולם לסף קריסה.

מדובר באתגר הרובץ לפתחן של מדינות מתפתחות רבות, בהן גם וייטנאם. הן מועדות לפורענות: מערכות הבריאות שלהן ממילא לא חזקות והסברה הכמעט ודאית היא שהתמודדות עם התפרצות של קורונה בשטחן עלולה להוביל לאסון רב מערכתי. אך עד כה, ישנם 233 מקרים מאומתים של קורונה, ומתים אין. מספר הבדיקות אמנם נמוך בשל משאביה הדלים של המדינה; כ-16 אלף בני אדם בלבד, אך המדינה זכתה לשבחים מהקהילה הבינלאומית בשל ההתמקדות בצעדים מהירים, אשר ביכולתה ליישם לשם מאבק במחלה.

מקרים מאומתים לפי ימים של חולי קורונה
 מקרים מאומתים לפי ימים של חולי קורונה

ב-1 בפברואר העלתה וייטנאם שורה של יוזמות להתמודדות עם התפשטות הנגיף; עוד קודם, ב-24 בינואר, היא בלמה את כל הטיסות לסין וממנה, והחליטה להותיר את בתי הספר סגורים לאחר חופשת ראש השנה. כעבור שבועיים, הוטל סגר בן 21 יום על מחוז וין פוק, צפונית להאנוי, לאחר ששבו לשטחה מהגרים מוואהן - שבה התפרץ הנגיף. בראשית פברואר, הוכרז כי כל מי שנכנס למדינה מכל מדינה אחרת באשר היא - נשלח הישר לבידוד של 14 יום, והטיסות היוצאות מהמדינה נפסקו. כל פעילות שיש בה התקהלות, נעצרה לחלוטין בראשית פברואר, וכל מי שנכח בהתקהלות כלשהי - נשלח לבידוד. ב-16 במרץ נדרשו כל התושבים לעטות מסכות פנים. אנשים חולים בודדו, ונותרו תחת מעקב הדוק. קרוביהם ואנשים ששהו בקרבתם - נכנסו מיידית לבידוד.

ב-2003 הסארס הכה בווייטנאם, והותיר צלקת. הממשלה הבינה כי עליה להתמודד ללא התמהמהות עם הנגיף המתפשט, עוד לפני שהיה ברור היקף הפגיעה העולמית. לצד המגבלות שהוטלו, הממשל יצא בקמפיין חסר תקדים המלמד את התושבים כיצד לשמור על היגיינה, והוא כלל שירים שהפכו ויראליים, ריקודים מיוחדים ועוד. בנוסף, הקימה הממשלה "מלשינון", שבו היא דרשה מהשכנים לשמור על הסביבה שלהם ולדווח אם מישהו מפר את הוראות הסגר הנוקשות.