משרד התקשורת מעריך: לא נידרש לחקיקה שתעצור את ניידות המספרים

תהליך החקיקה לעצירת ניידות המספרים הוא למקרה קיצון בלבד שנראה כרגע שאינו באופק • שר התקשורת אמסלם מקיים היום דיון בנושא

שר התקשורת דוד אמסלם / צילום: יוסי זמיר
שר התקשורת דוד אמסלם / צילום: יוסי זמיר

שר התקשורת דוד אמסלם יערוך היום (א') דיון בסוגיית ניידות המספרים, כאשר ההערכה היא שאם לא יחולו אירועים חריגים, אמסלם לא יורה על המשך הכנת תהליך החקיקה שתאפשר לסגור את מערכת הניידות.

בכיר במשרד התקשורת מעריך כי המשרד לא יידרש לעצור את ניידות המספרים, אלא במקרה קיצון בלבד שישראל תגיע למצב כמו באיטליה. לדברי גורמים במשרד, מדובר בתוכנית מגירה בלבד שאין כוונה להפעילה, אלא להכינה למקרה חירום בלבד. שר התקשורת אמסלם צפוי להחליט היום על המשך המגבלות שקבע בנושא הגבלת הניידות. 

ניידות המספרים הוגבלה לפני כשבועיים, וזאת על רקע התפשטות נגיף הקורונה. כזכור, משרד התקשורת הגביל את פעילות החברות במוקדים, וזאת מתוך מטרה לצמצם פעילות מרוכזת של עובדים וכן להביא לכך שחברות הסלולר יפנו קשב ומשאבים לטובת התפקוד הרציף של הרשתות, במקום לעסוק במכירות בתקופה זו. 

בין חברות הסלולר קיים ויכוח קשה ונוקב, כאשר מצד אחד חברות כמו אקספון ופרטנר סבורות כי לא צריך לעצור את ניידות המספרים, ויש לאפשר לה לפעול תחת התאמות למצב; ומאידך את הקו הנגדי מובילה סלקום, שדורשת לעכב את הניידות עד התבהרות. 

עצירת הניידות דרך חקיקה היא אמצעי קיצון שקרוב לוודאי שיהיו לו מתנגדים רבים' ולכן צריכה להיות סיבה מאד טובה לעצירתה דרך חקיקה. מערכת הניידות היא מערכת שעובדת אוטומטית ודורשת מינימום כוח-אדם, בעיקר במשלוח כרטיסי סים ללקוחות חדשים שרוצים לעבור מחברה לחברה. 

אחת הבעיות שהועלו על-ידי מתנגדי עצירת הניידות היא שלקוחות רבים שמסיימים את החבילה שלהם, נפגעים מקפיצת המחיר בתום שנה, ואם לא יוכלו להתנייד עם המספר שלהם, תישלל מהם האפשרות לעבור חברה ולהמשיך לקבל מחירים תחרותיים. לטובת אירועים כאלה החליט המשרד להגביל את העלאת המחירים בחבילות שמסתיימות. 

במשרד התקשורת הודפים את הטענות על עצירת התחרות בשוק הסלולר. במשרד מסבירים כי "תכלית הצעות החוק היא לאפשר לשר בתנאים מסוימים את עצירת הניידות ובד-בבד את הקפאת המחירים. התהליך יעלה לתיקון חקיקה בוועדת הכלכלה. מדובר במהלך שנועד אך ורק לאפשר אופציה בתנאים מיוחדים ולזמן מוגבל להקפיא מצב". 

עוד נמסר כי "משרד התקשורת הוביל בשנים האחרונות את מהפכת התחרות במחירים, באופן שהציב את ישראל כמדינה שרמת התחרות בה היא מהגבוהות בעולם והמחירים בה מהנמוכים בעולם. כל טענה שהמשרד מנסה לפגוע בתחרות, מופרכת מיסודה! 

"למשרד התקשורת לא הייתה ואין כעת כל כוונה לפגוע בתחרות. מטרת-העל של המשרד בעת הנוכחית היא לנהל את המשבר ולעסוק ברציפות התפקודית של תשתיות התקשורת במדינת ישראל".