"לא לאפשר לראשי ערים להחליט האם להקים אנטנות סלולריות"

בכיר במשרד התקשורת בביקורת חריפה על ראשי ערים שמסרבים להקים אתרים סלולריים: כל ראש עיר חושב שהוא שריף, ועל הדרך פוגע בתושבים ומונע תקשורת סלולרית שהיום מבינים עד כמה היא חיונית

אנטנה סלולרית / צילום: תמר מצפי
אנטנה סלולרית / צילום: תמר מצפי

המצב שבו כל ראש רשות מקומית קובע האם יוקמו בשטחי הרשות שלו אנטנות סלולריות, לא יכול להימשך, וזה אחד הלקחים המשמעותיים שניקח מהמשבר הזה - כך אומר ל"גלובס" גורם בכיר במשרד התקשורת.

לדבריו, "המצב בתחום בניית האתרים הסלולריים בישראל הוא בכי רע, וברור לנו שלא יוכל להימשך. כל ראש עיר חושב שהוא שריף ומחליט על דעת עצמו לפגוע בתושבים ולמנוע מהם תקשורת סלולרית בצורה מתוקנת, שהיום אנחנו מבינים עד כמה היא קריטית". 

לדברי הבכיר, בבדיקות שעשה המשרד הוא מצא שכי ישנן ערים בישראל שלא אפשרו הקמת אתרים סלולריים מזה שנים רבות, וזאת למרות הגידול באוכלוסייה באותו יישוב ולמרות תוספת הבנייה שמחייבת תוספת אתרים כדי שניתן יהיה לספק שירות איכותי.

העיר שאותה בחר לשבח היא תל-אביב, שנחשבת לעיר שמאפשרת תקשורת סלולרית איכותית בפער גדול על פני ערים כמו ירושלים. 

נזכיר כי בעקבות משבר הקורונה התברר כי יישובים רבים סובלים מביצועים גרועים של הרשתות, וזאת בראש ובראשונה עקב העומס, אבל הדבר נובע בעיקר מפני שאותן רשויות סירבו לאפשר הקמת אתרים סלולריים שהיו מסייעים לשיפור הקליטה, להקטנת הקרינה ולחוויית גלישה סבירה. כפי שנחשף ב"גלובס", אצל חברות הסלולר התקבלו פניות דחופות מרשויות שביקשו להוסיף אתרים ולתת מענה ללקוחות השוהים בבתים ומתקשים לקבל שיחות סלולריות וסובלים מהאטה בגלישה. 

חברות הסלולר בישראל סובלות קשה מהקשיים שמערימים ראשי רשויות מקומיות על בניית אנטנות. שר התקשורת דודי אמסלם אף הביע תמיכה בהקמת אנטנות סלולריות על גבי בניינים חדשים, וזאת מתוך הבנה שלא ניתן להשאיר את המצב הקיים בידי הרשויות המקומיות שבהחלטותיהן פוגעות בציבור מטעמים פופוליסטיים. 

במשרד התקשורת התערבו בשבועות האחרונים במספר אירועים מול רשויות מקומיות, וזאת אחרי שהתברר כי החברות רצו להקים אנטנות סלולריות, אך הרשויות לא אפשרו זאת. 

אחת הדרכים שהמשרד שקל כדי להתמודד עם סוגיית האנטנות והקושי להציבן ברחבי הארץ היא להכריז על האתרים הסלולריים כעל רשת לשעת חירום, וזאת על-מנת לקצר תהליכים ולאפשר בנייה מהירה של אתרים. נדגיש כי ללא תוספת אתרים לא ניתן יהיה לספק שירותי דור חמישי מתקדמים כפי שמתכנן המשרד, ולכן לרפורמה בתחום זה יש משמעות גדולה לעתיד שירותי התקשורת בישראל.

ממשרד התקשורת נמסר "המשרד זוכה לשיתוף פעולה מלא לכל אורך השנה מהשלטון המקומי בכלל וראשי רשויות בפרט, יתר על כן, בעת הנוכחית תהליכים תשתיתיים שבשל גודל השעה והצורך לסייע לאזרחים, מקודמים באופן מהיר יותר. משבר הקורונה ממחיש את הצורך של המשרד להגדיר את תשתיות הסלולר כתשתית לאומית קריטית מהלך שיקל בעתיד על פרישת תשתיות אלו".