ענף הרכב נדבק בנגיף: ירידה במכירות לחודש מרץ

השפעות ראשונות של משבר הקורונה וסגר התחבורה: קריסה של 36% במכירות הרכב במרץ, צניחה דו ספרתית בצריכת הדלקים

רכבי יבוא בנמל אשדוד/ צילום: תמר מצפי
רכבי יבוא בנמל אשדוד/ צילום: תמר מצפי

משבר הקורונה כבר נושא אותותיו בשוק הרכב הישראלי. בחודש מרץ, שהושפע רק בצורה חלקית מהמשבר והסגר, נמסרו בישראל כ-18,595 כלי רכב, ירידה חדה של 36% לעומת מרץ אשתקד. הנתונים נובעים בין השאר מעצירת הזמנות וביטולי רכישות של חברות ההשכרה לקראת פגרת הפסח עקב עצירת התיירות הנכנסת. חודש מרץ משך עמו מטה את נתוני הרבעון הראשון כולו, שהסתכמו ב-85,168 מסירות, ירידה של 7.5%. יצוין כי הנתונים דומים לאלה שנרשמו בכלל שוק הרכב האירופאי במרץ וברבעון בעקבות שיתוק המכירות. בענף העריכו היום כי זו רק הקדמה למשבר של חודש אפריל, שצפוי להציג את אחד מנתוני המכירות הנמוכים ביותר אי פעם. יצוין כי כמה מותגים הצליחו להגדיל את מכירותיהם ברבעון הראשון לעומת הרבעון המקביל אולם התמונה הכללית נותרה בעייתית.

בתוך כך משרד האנרגיה מפרסם היום את אומדן נתוני צריכת הדלקים בישראל לחודש מרץ, מהם עולה כי בחודש שעבר נרשמה ירידה בצריכת הבנזין, הסולר והדלק הסילוני.

בשליש האחרון של חודש מרץ צנחה צריכת הבנזין במשק הישראלי בכ-64% ביחס לתקופה המקבילה בשגרה אשתקד. בכלל, בחודש מרץ כולו צריכת הבנזין הייתה נמוכה בכ-26% ביחס לחודש מרץ 2019, כך עולה מנתוני מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה.

נתוני צריכת הסולר מצביעים גם הם על הקטנה בצריכת המשק הישראלי: בשליש האחרון של חודש מרץ ירדה צריכת הסולר בכ-40% לעומת תקופות מקבילות. בחודש מרץ כולו צריכת הסולר הייתה נמוכה בכ-13% ביחס למרץ 2019.

במשרד האנרגיה מציינים שאומדן הירידה בצריכה, בהשוואה לתקופה מקבילה בשגרה לפני שנה, היא לאור הגבלת התנועה במרחב הציבורי בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, שבאה לידי ביטוי בעיקר בשליש האחרון של חודש מרץ. הנתונים צפויים להתבטא בירידה חדה בהכנסות המדינה ממס הדלק במרץ וברבעון.