דעה: תנו גישה לנתונים הרפואיים וננצח את הקורונה

מודל קוד פתוח יאפשר למשרד הבריאות ליצור לחץ ציבורי על כל הגורמים בארץ לשתף את בסיסי הנתונים שלהם – כפתרון חרום לטובת הכלל

בריאות דיגיטלית / צילום: שאטרסטוק
בריאות דיגיטלית / צילום: שאטרסטוק

פרופ' יובל נוח הררי צפה בראיונות שקיים לאחרונה, כי האנושות תנצח את הקורונה. בניגוד לווירוסים, אמר, בני אדם יודעים לשתף תובנות ממקרה אחד לשני וכך להפוך לחכמים יותר מיום ליום. ואכן, בהתגייסות חסרת תקדים נגד הווירוס, פוצח הרצף הגנטי והחלו ניסויים בטיפולים חדשניים. לכן ננצח בסוף.

אבל התהליך הוא ארוך והמחיר בחיים ובכסף הוא כבד. כמו במלחמה, המפתח לניצחון מהיר הוא מודיעין איכותי. קברניטים ורופאים צריכים מידע מוקדם את מי לבדוק ובמי לטפל בצורה אינטנסיבית יותר, כי מצבו עלול להתדרדר. הכלים המדעיים הנדרשים לשם כך קיימים, אבל חסר משאב קריטי אחד והוא בסיס הנתונים ההיסטורי, המאפשר לבנות מודלים של אינטליגנציה מלאכותית לחיזוי מדויק. בישראל בוצעו כבר כ- 100,000 בדיקות קורונה, ויש נתונים מצטברים על למעלה מ- 8,000 חולים. יש חוקרים מהאקדמיה, התעשייה והצבא שעומדים הכן לבניית המודלים מהנתונים הללו - אבל אין אליהם גישה.

פתיחת גישה רחבה לבסיסי הנתונים הרפואיים נדונה כבר שנים ומתעכבת בשל שני חסמים מרכזיים: פרטיות וחלוקת הרווחים.

בנושא הפרטיות, כמובן שיש לבצע הכנה לשיתוף של הנתונים על-ידי הוצאת פרטים מזהים כגון מספר תעודת זהות, תאריך לידה, וכדומה בעזרת כלים סטנדרטיים. המהדרין יאמרו שעדיין ישנו חשש שניתן להצליב נתונים ובמקרי קיצון לבצע זיהוי אישי של מקרים בודדים. אבל, זהו סיכון שולי אל מול התועלת האדירה לכלל האוכלוסייה. זו רמת סיכון דומה לכל הטמעת מערכת דיגיטלית שבה האקר יכול לפרוץ לבסיסי הנתונים. אנחנו לוקחים סיכון מבוקר אל מול היעילות הטיפוליות.

נושא חלוקת הרווחים הוא תמיד סבוך הרבה יותר. הנתונים יכולים לייצר הכנסות של מיליונים ולכן באופן טבעי מתעוררת מחלוקת מי יגרוף אותם. בתקופת משבר, נדרש מענה יצירתי, חד ומהיר. הפתרון הוא לאמץ מודל רדיקלי מתחום התוכנה- אף אחד לא יקבל את הרווחים. ניתן לכולם גישה לבסיס הנתונים המותאם לשיתוף, למודל של קהיליית הקוד הפתוח. מודל שיתופי שבו כל מי שיפתח בעזרת הנתונים יתחייב לשתף בחזרה את התוצרים האלגוריתמיים עם הקהילה ובחינם.

צעד ראשון בכיוון הזה עשה לפני מספר ימים מנכ"ל ענקית הטכנולוגיה הרפואית האמריקאית, מדטרוניק, כשהודיע שהוא פותח, ללא תמלוגים, בפני כל העולם תיק יצור של מכשיר הנשמה של החברה. מדינת ישראל יכולה לקחת את המודל הזה ובאמצעותו להוביל את העולם בתחום הנתונים הרפואיים. מהלך כזה יאפשר לאלפי חוקרים להתחרות ביניהם על פיתוח כלי חיזוי להתפרצות הקורונה והתדרדרותה - מותאמים במיוחד למאפייני האוכלוסייה בארץ. וכל זה במהירות בלי טפסים, וביורוקרטיה.

מודל קוד פתוח, יאפשר למשרד הבריאות לייצר לחץ ציבורי על כל הגורמים בארץ לשתף את בסיסי הנתונים שלהם - כפתרון חרום לטובת הכלל. ראש הממשלה, שהכריז לפני כשנתיים על מיזם הבריאות הדיגיטלית, חייב להוביל כאן מהלך בזק שיאפשר לנו להתמודד מול הנגיף בחוכמה.

עתות משבר ומלחמות מייצרות הזדמנות להתקדמות מהירה ופורצת דרך. כפי שקיבלנו את קופסאות השימורים ממלחמות נפוליאון והמיקרוגל ממלחמת העולם השנייה, כך נוכל לקבל את שיתוף הנתונים הפתוח להצלת חיים מהמלחמה בקורונה. 

הכותב הוא מיזמי חברת הבריאות הדיגיטלית, ארליסנס ומנכ"ל החברה לשעבר, כיום חבר במועצות מנהלים בחברות רפואיות ובמכון היצוא