עסק ביום | פיצ'ר

“העבודה נעצרה. נקברה, ואין שום דבר באופק”

מרטין אומנסקי (48) הוא שחקן ובמאי ומגלם כבר שנים את דמותו של "שירחן" בהצגה ספר הג'ונגל • "השחקנים הפסיקו לעבוד לפני כולם ויחזרו לעבוד אחרי כולם, לעבודה שאני לא יודע איך היא תיראה"

מרטין אומנסקי / צילום: תמי חוני
מרטין אומנסקי / צילום: תמי חוני

"אין שחקן בארץ ובעולם שלא היה רוצה לגלם בתפקיד הראשי של הסרט שבו אנחנו חיים. והנה כולנו קיבלנו תפקיד בסרט המתמשך הזה שנקרא מגפת קורונה".

מרטין אומנסקי (48) הוא עורך דין בהכשרתו, אלא שזה שנים רבות העיסוק העיקרי שלו הוא שחקן ובמאי. בחנוכה האחרון גילם את סמפזינו בהצגה רפונזל. בפורים ההצגה הייתה אמורה לעלות על במות בלוס אנג'לס, סן פרנסיסקו וניו יורק לקהילת הישראלים. זה בוטל. זה שנים שהוא מגלם את דמותו של שירחאן בהצגה ספר הג'ונגל, "דמות שאני מאוהב בה", הוא אומר. הפסטיבל בפסח שבו הייתה אמורה לעלות ההצגה בוטל. בטלוויזיה השתתף בסדרות "עיר מקלט" (יס) ובסדרה "אילת" (הוט), "אלא שברחוב מזהים אותי בעיקר מהדמות של טוקו בסדרה האלופה".

כעת הוא אומר: "העבודה נעצרה. נקברה, ואין שום דבר באופק. השחקנים הפסיקו לעבוד לפני כולם ויחזרו לעבוד אחרי כולם, לעבודה שאני לא יודע איך היא תיראה. אני חושב שזמרים יחזרו לעבוד לפני שחקנים ובעיקר בתיאטרון ילדים ונוער. לא יודע עד כמה הורים ירוצו עם הילדים להתכרבל בתוך תיאטרון עם עוד 500 אנשים". בכל הנוגע לצילומים, מאמין אומנסקי שהעבודה בכיוון הזה תחזור מהר יותר. "זה תלוי בהוראות של משרד הבריאות. על סט צילומים יכולים להיות גם 100 איש. המון פרויקטים נעצרו. אני מאמין שמה שקשור למסך יחזור מהר יותר, אבל זה לא הלחם והחמאה של שחקנים. לתיאטרון, בעיקר הרפרטוארי, הקהל לא יחזור מהר.

"אם לא נקבל עזרה מהמדינה כולנו צועדים לעתיד מאוד שחור. ברמה האישית מהחודש הבא אני לא יודע איך אתקיים. עד עכשיו השתמשתי בכסף של חנוכה וברזרבות - ומה יהיה בחודש הבא? אני לא יודע. כמוני עוד הרבה. עולם הבידור תלוי בקהל וזה מרגיש שאנחנו האחרונים בשרשרת החזרה לשגרה".

התוכנית הכלכלית של המדינה מסייעת לך?

"אני יכול לספר בדיחת קרש שתהיה יותר מצחיקה מהתוכנית הזו, שכרגע היא ברמה של בדיחה ובושה. עצמאים בכלל ואנחנו בתוכם ניצבים מול כל מיני תנאים של המדינה למי יקבל סיוע ומי לא. זה לא רציני. אתה אזרח ומשלם מסים וביטוח לאומי כל החיים, והגיע הזמן שארגיש מבוטח לאומית, ואם זה לא נועד בשביל יום הדין שזה מה שקורה עכשיו, אז למתי? זה הרגע שצריכים לפתוח את הכיס ולשים בחשבון של כל עצמאי סכום כדי שהוא יוכל לשלם שכירות, לקנות אוכל וכד'. לי אין ילדים, אני עוד במצב שלכאורה אמור להיות לי יותר קל אבל זה לא. בת הזוג שלי היא שכירה שהוצאה לחל"ת ויש לה ילד בן 20. מי יעזור לה לעזור לו?"

איך תיראה העבודה שלך ביום שאחרי?

"אני לא חושב שקיים היום שאחרי היום. התקופה שאחרי שבטח תהיה מאתגרת והדרגתית ולכן גם בתקופה הזו המדינה תצטרך לעזור. אני רואה מצב שבו יגידו שהנה חוזרים לשגרה, אז המדינה תתנער מהעזרה שאם  בכלל היא התכוונה לתת".

אומנסקי מעורב כמשקיע בסטארט-אפ "SYMANIA", שמפתח מוצר של אבטחה ווידוא זהות. "כל הצוות, כולל המנכל נועם בנד בחל"ת, אבל אנחנו מנסים שהסטארט אפ לא יירדם. לפחות לזה יש זמן. זה משהו שעוסקים בו בשביל היום שאחרי. אני מגדיר את עצמי כאמן בנשמה. לאחרונה גיליתי את כישרון הבימוי. זה החיים שלי וזה מי שאני, ואני לא יכול לעשות משהו אחר".