"לא תיאמן המכה שאנשים קיבלו, שם הקוד לחזרה לעבודה הוא מערכת החינוך": אסטרטגיית היציאה של ניר זוהר, נשיא ויקס

"ברמת הביזנס", אומר נשיא ויקס ניר זוהר, "העסק שלנו כמעט מושלם להתמודד עם משבר מהסוג הזה; המוצר שלנו לא מתבסס על קווי אספקה או ייצור, הכל אונליין" • "לעומת זאת, המשתמשים שלנו הם עסקים קטנים שחוטפים כרגע הכי חזק, וזה עצוב ממש"

חודש מרץ השחור, שהיה מהגרועים בהיסטוריה של הבורסה המקומית, הציב בפני מנהלי החברות הנסחרות אתגרים יוצאי דופן, שכמותם לא ידעו בעבר. "גלובס" בדק עם נשיא ויקס ניר זוהר כיצד הוא נערך להתמודד עם משבר הקורונה ומה התוכניות שלו ליום שאחרי.

ספר על המצב הנוכחי בחברה ופעולות שביצעתם.

"המצב ב-Wix טוב באופן יוצא דופן, יחסית לשאר השוק ואפילו לחלקים מההייטק. עברנו כמובן לעבוד מהבית כמו כולם, וזה עבר מהר ובקלות יותר ממה שציפיתי. מכיוון שממשלת ישראל הייתה יותר מחמירה מממשלות אחרות, אימצנו מההתחלה את המדיניות הישראלית בכל המשרדים שלנו בעולם ו'פיזרנו' את העובדים עוד לפני שנדרש כך בארה"ב, אירלנד, אוקראינה וליטא. עוד קודם עצרנו טיסות, וביטלנו בצער את מסיבת פורים.

"הכנסנו דברים חדשים: המון וידיאו לא רק לעבודה אלא גם לפעילויות חברתיות לעובדים, לילדי העובדים ואפילו להורים שלהם, כדי לייצר מעגלים חברתיים וקהילתיים, כי לכתוב קוד בבית זה דבר די בודד. פעילות אחרת שהעברנו לאונליין זה גיוס עובדים, וזה עובד.

"ברמת הביזנס, העסק שלנו כמעט מושלם להתמודד עם משבר מהסוג הזה. המוצר שלנו לא מתבסס על קווי אספקה או ייצור, הכל אונליין, SaaS, תהליכי המכירה אונליין ואין צוות גדול של מכירות שמוטב שיעלה על מטוסים לפגוש לקוחות.

"לעומת זאת, המשתמשים שלנו הם עסקים קטנים שחוטפים כרגע הכי חזק, וזה עצוב ממש. אבל אנשים לא מוותרים בקלות וזה יפה לראות. יש דברים שנפגעו כמו למשל מכירת כרטיסים לאירועים, אבל עושים אירועים אונליין במקום. העסק שלנו יציב כי הוא מגוון, ומשום שהוא חינמי, הוא עוזר לאנשים. גם מה שבתשלום הוא לא בעלות דרמטית".

כיצד אתה נערך ליום שאחרי המשבר?

"לא תהיה לנו בעיה לחזור לעבוד מהמשרדים בהתאם להנחיות. יכול להיות שיגידו שאפשר לחזור תוך שמירת ריחוק, ונעשה רוטציה בין העובדים מהבית ומהמשרד. שם המשחק לחזרה לעבודה - בעיקר לעסקים קטנים - זה מערכת החינוך. כשהורה יודע שהילדים שלו במקום בטוח, יש לו שקט נפשי והוא יכול לעבוד. בישראל, כ-40% מעובדי Wix הם הורים, רובם לילדים צעירים".

מה יהיה שונה בחברה לאחר שהמגפה תדעך?

"קיבלנו שיעור מרתק על איך לעבוד מרחוק, בטח חלק מזה יישאר וסל הכלים שלנו יהיה יותר רחב. אני מאמין שנוכל לשכור אנשים מוכשרים שלא יכולים להגיע למשרד כל יום, ולא נוותר על הטאלנט הזה.

"בצד העסקי, הרבה עסקים מפתחים 'שריר' חדש של אונליין וזה לא ייגמר אחרי המשבר. לדוגמה, מאפייה שלא יכולה לעבוד כרגע, מעבירה שיעורי אפייה באונליין, כדרך להשלים הכנסה, ואחרי המשבר תמשיך בזה כדי להרחיב את העסק.

"המשבר יצר משבר אמון בין המדינה והעסקים הקטנים. באירופה יש מדינות שהגיבו מהר וטוב, וישראל - שברמה הרפואית הגיבה באופן אפקטיבי - הגיבה פחות טוב בתחום הזה, וזה לא ייאמן גודל המכה שאנשים קיבלו".

תוך כמה זמן תחזור הפעילות בענף לרמתה טרם המשבר?

"בענף ההייטק יש חברות גדולות, בינוניות וסטארט-אפים. עוד לא ברור כמה זמן יימשך המשבר, אבל לדעתי חברות גדולות ובינוניות עם תזרים מזומנים מספק יוכלו לחזור מהר לפעילות.

"חברות שתלויות בצוותי מכירות יתקשו יותר להתניע, ואני לא יודע מה תהיה הזמינות שלהן לקווי אשראי והשקעות. סטארט-אפים זה הבעיה הכי גדולה. דור שלם של סטארט-אפים עלול להיכשל כי ייגמר הכסף. היכולת של המדינה לעודד משקיעים ולאפשר אשראי, אפילו במוד של הלוואה, יכולה לעשות את ההבדל. זה דומה גם בעסקים הקטנים".