10 אלף בדיקות קורונה ביום? משרד הבריאות מתרחק מהיעד שהציב לעצמו

מספר הבדיקות עמד בימים האחרונים על בין 5,000 ל-6,000 בלבד והוא נמצא במגמת ירידה • במשרד הבריאות מסבירים הסיבות הן בין השאר, מחסור בערכות הפקה וירידה בנכונות הציבור להגיע לבדיקות לפני חג הפסח

ביום ראשון האחרון הודיע משרד הבריאות כי נפתרו לפחות לעת עתה כל הבעיות והחוסרים בשרשרת הלוגיסטית של ביצוע בדיקות למחלת הקורונה, וכי כעת אפשר להגיע ל-10,000 בדיקות ביום. אולם, מנתונים שפרסם משרד הבריאות היום (ש'), בעקבות הפעלת לחצים משמעותיים לשקיפות בעניין הבדיקות, עולה כי מספר הבדיקות עמד על בין 5,000 ל-6,000 בלבד בימים האחרונים, ונמצא במגמת ירידה.

במקביל, הנתונים שפורסמו היום לגבי היקף בדיקות המעבדה שבוצעו ב-1 וב-2 באפריל, לא תואמים באופן מלא את מספר הבדיקות שפורסמו לגבי תאריכים אלה בעבר. כלומר, ניכרת בעיה בתיעוד מדויק של מספר הבדיקות. לגבי הפער, ממשרד הבריאות נמסר כי "המעבדות מעדכנות את המערכת הדיגיטלית במהלך שעות היום, במספר מועדים. המעבדות עובדות ללא הפוגה גם בשעות הלילה (אחרי 00:00). כאשר התפרסמו הנתונים לבקשת התקשורת, בוצע תשאול פרטני טלפוני של המעבדות. נקודת הזמן שבה נמסר המידע אינו חופף בהכרח לעדכון הדיגיטלי בפועל באותה עת. ביום המחרת המידע מסתנכרן ומעודכן בהתאמה. לכן נוצרה תחושה של פער, בשעה שהנתונים הסתנכרנו ביום המחרת מכלל המעבדות". 

מחסור בריאגנטים

אבל בואו נחזור קודם כל לחדשות הטובות: דווקא בסוף השבוע האחרון, לפני פסח, עבדו המעבדות בקיבולת מלאה, והגיעו ביום שישי האחרון לכ-9,000 בדיקות וביום שבת גירדו מלמטה את היעד, עם כ-9,900 בדיקות. אולם, כאמור, לא הייתה התייצבות על מספר זה, ובשבוע האחרון חלה ירידה הדרגתית במספר הבדיקות, עד שבימים האחרונים מספר הבדיקות שסיימו את התהליך במעבדה עמד על כ-5,000-6,000 בלבד.

גורמים המקורבים לנושא ציינו כי הגידול במספר המעבדות ובמספר המשמרות של כל מעבדה, גם במהלך סופי השבוע והחג, משמעותו שהן רגע אינן צוואר הבקבוק. אולם, בעיית ערכות ההפקה (הריאגנטים) עדיין לא נפתרה במלואה. חברת Hy Labs אשר הודיעה ביום ראשון האחרון כי מצאה פתרון להסב את ערכות ההפקה הקיימות בישראל כך שיתאימו למכשירי הבדיקה שלה, ציינה היום בתגובה לשאלת "גלובס" כי "מדובר בעבודה מאומצת ולא פשוטה". כלומר, נראה כי ערכות ההפקה הן עדיין גורם המגביל את כמות הבדיקות.

ממשרד הבריאות נמסר כי הירידה בהיקף הבדיקות נבעה הן ממחסור בערכות הפקה (הריאגנטים), הן בצורך להשבית את המעבדות לכמה שעות כדי לבצע את ההתאמה לריאגנטים החדשים, והן מירידה בנכונות של הציבור להגיע לבצע בדיקות לפני חג הפסח. נראה כי ישראלים עם תסמינים קלים העדיפו לא להודיע על כך ולא להיבדק, כדי לא לבלות את החג באשפוז או בידוד.

עם זאת, מד"א היו אמורים לבצע מספר רב של בדיקות בבתי אבות - עד 3,000 בדיקות ביום. הירידה הכוללת במספר הבדיקות מעלה את השאלה האם אמנם הושג היעד הזה, שכן בדיקות אלו היו אמורות להתווסף לבדיקות הקיימות.

משרד הבריאות ממשיך לדבר על יעד של 10 אלף בדיקות ביום בימים הקרובים, ולצורך העניין יופעלו מעבדות לא רק בבתי החולים וקופות החולים אלא גם במכון ויצמן ובאוניברסיטת תל אביב. אולם, כאמור, כרגע נראה כי צוואר הבקבוק אינו בכושר העבודה של המעבדות. הוספת המעבדות הללו תוכל לבוא לידי ביטוי במספר הבדיקות הכולל רק לאחר שיפתרו הבעיות הלוגיסטיות האחרות.

ממד"א נמסר כי אין מחסור במטושים וערכות דגימה וכי כרגע צוואר הבקבוק אינו שם.