אחרי הפיטורים מדסק"ש: ערן סער מתפטר גם מתפקיד מנכ"ל אי.די.בי

בחודש שעבר החליט דירקטוריון דסק"ש במפתיע לפטר את סער מתפקידו • סער גם שלח מכתב לדירקטורים בדסק"ש ובו האשים את אלשטיין כי פוטר מתפקידו בעקבות התנגדותו לתשלום דיבידנד של עשרות מיליוני שקלים לבעלי המניות, ובראשם בעלת השליטה דולפין איי.אל

מנכ"ל חברת אי.די.בי פתוח, ערן סער, התפטר היום מתפקידו, כחודש לאחר פיטוריו מתפקיד מנכ"ל החברה האחות דיסקונט השקעות (דסק"ש). סער שלח היום מכתב לדירקטוריון אי.די.בי ובו הודיע על התפטרותו.

דסק"ש ואי.די.בי נמצאות בשליטתו של איש העסקים אדוארדו אלשטיין, שגם מכהן בתפקיד יו"ר הדירקטוריון של שתי החברות. בספטמבר 2019 מונה סער לתפקידי המנכ"ל של דסק"ש ושל אי.די.בי, ושלושה חודשים לאחר מכן החל לכהן בהם בפועל.

בהסכם ההעסקה של סער בקבוצת אי.די.בי דסק"ש נקבע אז, כי שכרו (ברוטו) יעמוד על 160 אלף שקל בחודש (צמוד למדד המחירים לצרכן) וכי הוא יהיה זכאי לבונוסים על פי פרמטרים שונים ולאופציות הניתנות למימוש למניות דסק"ש. במסגרת הסכם ההעסקה נקבע עוד כי דסק"ש תישא ב-75% משכרו של סער ואילו אי.די.בי תישא רק ב-25% משכרו.

בחודש שעבר החליט דירקטוריון דסק"ש במפתיע לפטר את סער מתפקידו ולמנות במקומו את מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, דורון כהן. בעקבות הפיטורים, איבד סער 75% משכרו ונותר עם שכר חודשי של 40 אלף בלבד שנחשב לנמוך עבור מנכ"ל של חברה בורסאית.

מעבר לכך, סער גם שלח אז מכתב לדירקטורים בדסק"ש ובו האשים את בעל השליטה אדוארדו אלשטיין כי פוטר מתפקידו בעקבות התנגדותו לתשלום דיבידנד של עשרות מיליוני שקלים לבעלי המניות, ובראשם בעלת השליטה דולפין איי.אל. כך, שהאפשרות שימשיך לאורך זמן בתפקיד מנכ"ל אי.די.בי נראתה אז בלתי סבירה.

באותו מכתב העלה סער טענות קשות לפיהן בשלושת החודשים בהם מילא את תפקידו. "נאלצתי להדוף הצעות לעסקאות ופעולות שלעניות דעתי לא עמדו בקנה אחד עם טובת החברה", הוא כתב.

סער אף הדגיש כי "בימים האחרונים הופעלו עלי לחצים חריגים ע"י מר אלשטיין לבצע חלוקת דיבידנד מיידית בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. בשיחותי עם מר אלשטיין הבהרתי לו כי לדעתי לאור השינויים הדרמטיים שאירעו בשווקים בשבועות האחרונים, שהובילו את תשואת האג"ח של החברה לרמה של כ-15% ואת המינוף של החברה לרמה של למעלה מ-90%, ויצרו חוסר ודאות משמעותית בדבר היכולת למחזר את התחייבויותיה של החברה, הרי שחלוקה כאמור בעיתוי הנוכחי הינה בבחינת מהלך פיננסי מסוכן וחסר אחריות ואיה עומדת במבחני יכולת הפירעון הקבועים בדין.

"בצהרי יום אמש (15.3.2020) הציע לי מר אלשטיין להתפטר מתפקידי כמנכ"ל דסק"ש, כביכול בטענה שקיים מתח בין תפקידי כמנכ"ל דסק"ש לתפקידי כמנכ"ל אי.די.בי, כאשר הלכה למעשה אין ולא יכול להיות ספק כיח הצעת ההתפטרות נועדה לסלול את הדרך לביצוע חלוקת הדיבידנד או שמא לקידום עסקה אחרת שקיים חשש אם תיטיב עם החברה. הודעתי למר אלשטיין שאין בכוונתי להתפטר מתפקידי אלא להמשיך ולשרת את טובת החברה וכלל בעלי מניותיה, ולא פחות חשוב מכך, את טובת נושיה".

עוד הבהיר אז סער לחברי הדירקטוריון, כי "בשיחותי חזרתי על עמדתי לפיה אין לבצע חלוקת דיבידנד בחברה בעיתוי הנוכחי, עמדה המאיינת כשלעצמה כל מתח או חשש לקיומו של ניוגד עניינים בין תפקידי כמנכ"ל דסק"ש לבין תפקידי כמנכ"ל אי.די.בי. שעות אחדות לאחר אותה שיחה נוקבת גילית כאמור כי כהונתי כמנכ"ל החברה הסתיימה".

בתגובה לדברים, ציינה אז דסק"ש כי "הפסקת כהונתו של המנכ"ל היוצא הובאה לדיון ואישור דירקטוריון החברה אשר שקל את ההחלטה כאשר לנגד עיניו השיקולים הבאים: (1) בין המנכ"ל היוצא ליו"ר הדירקטוריון של החברה נתגלעו חילוקי דעות, אשר עלו כדי חוסר אמון; (2) בעת הזו, נדרשת הפרדה בין תפקיד מנכ"ל החברה לתפקיד מנכ"ל אי.די.בי פתוח, חברה בשליטתו של בעל השליטה בחברה; (3) בפני הדירקטוריון הוצג מועמד ראוי לתפקיד מנכ"ל החברה אשר נאות להיכנס לתפקידו באופן מיידי על מנת להבטיח המשך ניהול רציף של החברה.

"החברה דוחה את כל טענותיו של המנכ"ל היוצא כפי שפורטו במכתב, לרבות הטענה שיש בסיום העסקה נסיבות שלציבור יש ענין בהן. החברה מצרה על כך שעיקרי המכתב פורסמו בעיתונות, טרם קבלתו על-ידי החברה".