ההסכם נחתם: קיצוץ שיא היסטורי של תפוקה בשוק הנפט הגולמי

ניצחון דיפלומטי לטראמפ בהסכם שמביא לקיצוץ שיא של למעלה מ־13% מהתפוקה העולמית • ההסכם נחתם לאחר שהיריבות בין סעודיה ורוסיה מוטטה בשבועות האחרונים את מחירי הנפט לשפל חסר תקדים

אסדת קידוח נפט / צילום: חסן ג'מאל, AP
אסדת קידוח נפט / צילום: חסן ג'מאל, AP

סעודיה, רוסיה וארה"ב יובילו קואליציה בינלאומית של מפיקות נפט לקיצוץ תפוקה משמעותי, אחרי שהירידה בביקוש בגלל משבר הקורונה והיריבות בין סעודיה ורוסיה מוטטו את מחירי הנפט. העסקה שנחתמה אמש הגיעה לאחר שהנשיא דונלד טראמפ התערב כדי לפתור מחלוקת בין סעודיה ומקסיקו שעיכבה את ההסכם הרחב.

במסגרת ההסכם התחייבו 23 מדינות למנוע יחד תפוקה של 9.7 מיליון חביות נפט ביום מן השוק העולמי. זהו קיצוץ שיא היסטורי של תפוקה בשוק הנפט הגולמי - מעל 13% מהתפוקה העולמית. החידוש הנוסף הוא השתתפות ארה"ב, שמעולם לא הייתה פעילה בגיבוש הסכמים כאלו.

מחירי הנפט ירדו בכ־40% מתחילת מרץ, לאחר שסעודיה ורוסיה לא הסכימו על תוכנית חירום להפחתת עודפי ההיצע בשוק העולמי. בעקבות אי ההסכמה פתחה סעודיה במלחמת הוזלת מחירים אגרסיבית, במטרה לנגוס נתחי שוק של רוסיה, יריבה גדולה בשוק הנפט.

רוחו של טראמפ שרתה מעל הפגישה

בשיחת ועידה שאורגנה בחיפזון בין נציגי 13 מדינות אופ"ק, קרטל יצואניות נפט, בתוספת מפיקות כמו רוסיה, המשתתפים מיהרו לגבש הסכם לפני פתיחת שוקי הנפט למסחר הבוקר. ללא הסכם, הם צפו קריסה נוספת של המחירים.

זה היה ניצחון דיפלומטי של הנשיא טראמפ. חברות הנפט האמריקאיות הפצירו בו ללחוץ על היריבות הבינלאומיות של ארה"ב בשוק הנפט לקצץ תפוקה, לפני גל פשיטות רגל בתעשיית הנפט בארה"ב. טראמפ צייץ הלילה בטוויטר שהעסקה "תציל מאות אלפי מקומות עבודה במגזר האנרגיה בארה"ב", והודה למנהיגי רוסיה וסעודיה על שיתוף הפעולה שלהם.

 

טראמפ ונציגיו לא נכחו במפגש הווירטואלי של נציגי מדינות הנפט אמש, אבל נוכחות הנשיא האמריקאי הורגשה מאד בעקבות שיחות טלפון שהוא קיים עם ההנהגה הסעודית ונשיא מקסיקו, אנדרס מנואל לופז אוברדור, בימים האחרונים. טראמפ גם הפציר במנהיגי סעודיה ורוסיה בחודש שעבר להפסיק את מלחמת המחירים שהן ניהלו זו מול זו.

כריסטי קרדיק, מפקח בנציבות הרכבות של טקסס - הגוף שמפקח על מגזר הנפט בטקסס, מפיקת הנפט הגדולה בארה"ב - אמר ש"פעולותיו האגרסיביות של טראמפ, והמעורבות המתמשכת בהבאת סעודיה ורוסיה אל השולחן כדי להפחית את תפוקת הנפט העולמית, היו קריטיות להגנה על תעשיית האנרגיה המקומית שלנו, ולמניעת סחרחורת מחודשת כלפי מטה במחירי הנפט".

המשקיעים נשארו, עם זאת, בחשש שהקיצוצים לא יספיקו אולי לתמוך במחירי נפט גבוהים יותר בשבועות הקרובים, כאשר הסגרים ברחבי העולם עקב מגפת הקורונה פוגעים בביקוש לבנזין, סולר ודלק סילוני למטוסים.

הגבלות התפוקה יפתרו כמה בעיות בשוקי הנפט, אך כמה אנליסטים סבורים שהן מעטות מדי ובאיחור רב מדי. על רקע הגבלות התנועה וסגירת העסקים הזמנית, צריכת הנפט העולמית צפויה לרדת החודש בשיעור של עד 30 מיליון חביות ביום.

סעודיה תקצץ הכי הרבה

לפי העסקה הסופית שנחשפה אמש, מקסיקו תצמצם את תפוקתה ב-100,000 חביות ביום ולא ב-350,000 חביות ביום שדרשה סעודיה. ארה"ב פתרה את המחלוקת הזו על ידי התחייבות לצמצם את התפוקה שלה ב-300,000 חביות ביום, נאמר לנציגים בוועידה הווירטואלית. לא ברור אם הקיצוץ הזה הוא בנוסף לקיצוצים האחרים להם התחייבה ארה"ב, ואיך בדיוק הוא ייושם.

מעמסת הקיצוצים הגדולה ביותר תיפול על סעודיה, רוסיה ובעלות הברית החדשות שלהן, כדי לצמצם את עודפי התפוקה העולמיים. ארה"ב, קנדה, ברזיל ועוד מדינות שאינן חברות באופ"ק יפחיתו יחד תפוקה של 4־5 מיליון חביות ביום, לפי טיוטת הודעה לעיתונות של אופ"ק.

סוניה סביג', שרת הנפט של מחוז אלברטה שבו מתרכזת הפקת הנפט בקנדה, אמרה בתגובה שקנדה לא התבקשה לכפות קיצוצי הפקה על חברות הנפט שלה. במקום זאת, ההפחתה תבוא דרך כוחות השוק, כלומר באופן וולונטרי על ידי החברות שמפיקות פחות כשהמחירים יורדים.

סעודיה, איחדו האמירויות וכוויית הסכימו לקצץ יחד 2 מיליון חביות ביום ממכסת התפוקה שלהן באופ"ק, מסר שר הנפט האיראני ביג'אן זנגנה בראיון טלוויזיה.

המדינות המתועשות שמשתייכות לסוכנות האנרגיה הבינלאומית צפויות להכריז על רכישות נפט גולמי כדי למלא את המאגרים הלאומיים שלהן, ולהקל בכך את עודפי הנפט בשוק, מסרו מקורות יודעי דבר. לפי טיוטת ההודעה לעיתונות של אופ"ק, כל האמצעים הללו בשילוב העיצומים הקיימים על איראן ו־נצואלה, והפסקות הפקה במקומות כמו לוב, עשויים לגרוע מהשוק העולמי 20 מיליון חביות נפט גולמי ביום.

העסקה נתקעה 3 פעמים בימים האחרונים

מכון הנפט האמריקאי, הגוף הגדול ביותר שמייצג את חברות הנפט והגז, שיבח את העסקה ש"תפחית היצע כדי להתאים אותו לירידה בביקוש לאנרגיה כתוצאה מן המגיפה".

בלי עסקת צמצום תפוקה, מחסני הנפט של תעשיית הנפט העולמית היו מתמלאים כבר בשבועות הקרובים, והמחירים היו מתרסקים ופוגעים גם בשוקי ההון, אמר דניאל ירגין, סגן נשיא חברת המחקר IHS Markit.

לפי מקור בכיר בבית הלבן, העסקה הבינלאומית נתקעה שלוש פעמים בימים האחרונים, עם ביטול של הצבעות מתוכננות והחזרה של שרי נפט לשולחן הדיונים הווירטואלי.

המתחים עלו בבית הלבן אתמול אחר הצהריים, כאשר הצבעה רביעית לא התחילה כמתוכנן. לפי המקור בבית הלבן, טראמפ היה מודאג וקיים עוד סבב שיחות טלפון עם מנהיגים כדי להחזיק אותם סביב שולחן המו"מ.

משך עשרות שנים, טראמפ וארה"ב היו מתנגדים מושבעים של קרטל אופ"ק, שנתפס בעיניהם ככוח רע שסוחט את הנהגים האמריקאים. אבל מלחמת המחירים בין סעודיה ורוסיה, והאיום שנשקף ממנה למגזר הנפט האמריקאי, הובילו לשינוי התפיסה הזו.

מלבד שכנוע שני הצדדים במחלוקת, ארה"ב גם איימה שהיא תגיב אם סעודיה לא תסגור את הברזים. ב־4 באפריל איים טראמפ במכס על נפט סעודי אם יהיה עליו להגן על עובדי אנרגיה אמריקאים מהיצף נפט מסעודיה ומדינות אחרות.

כמה סנטורים רפובליקנים שוחחו עם שר הנפט הסעודי במשך כמעט שעתיים בשבת, והזהירו אותו שהברית הוותיקה של ארצו עם ארה"ב תינזק אם היא לא תפחית תפוקה. "הסעודים הקדישו מעל חודש לניהול מלחמה נגד מפיקות נפט אמריקאיות, כאשר חיילים שלנו הגנו עליהם. לא כך מתייחסים ידידים לידידים", אמר קווין קריימר, סנטור רפובליקני מדרום דקוטה.