נעילה מעורבת בניו יורק: הנאסד"ק הוסיף 0.5% לערכו, והדאו ג'ונס איבד 1.4%

מדינות אופ"ק ובעלות בריתן הגיעו להסכם על הפחתת ייצור הנפט ב-9.7 מיליון חביות ביום - הקיצוץ החד ביותר אי-פעם • מספר המתים בניו יורק חצה את ה-10,000 בני אדם • הזהב בשיא של 7 שנים

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:01

המסחר בניו יורק ננעל הערב (ב') במגמה מעורבת. מדד דאו ג'ונס איבד 300 נקודות מערכו, אך מנייתה של נטפליקס בלטה בעליות והעבירה את הנסד"ק לעליות לקראת נעילת המסחר.

בסיכומו של יום מסחר שהתנהל בטריטוריה האדומה, מדד S&P 500 איבד כ-1%, הנאסד"ק הוסיף 0.5% לערכו, ומדד דאו ג'ונס איבד 1.4%. 

מחיר הנפט ננעל בירידות למרות ההסכמות של אופ"ק לקיצוץ קצב ההפקה אם כי נוכח שיתוק הכלכלה העולמית, בשוק האנרגיה ציפו לחיתוך משמעותי יותר. מוקדם יותר היום נשיא ארה"ב דונלד טראמפ צייץ כי הכמות שתקוצץ תוכפל.

22:48

מדד דאו ג'ונס עבר לעליות של 0.3% לאחר הירידות שנרשמו מוקדם יותר.

21:50

החוזים העתידיים על הנפט (WTI) למסירה במאי איבדו 1.5% ל-22.4 דולרים לחבית, וזאת לאחר זינוק של 5% מוקדם יותר על רקע הדיווח על ההסכם ההיסטורי של אופ"ק. גם דבריו של הנשיא טראמפ, ולפיהם כמות הנפט שתקוצץ תוכפל מזו שעליה סיכמו המדינות, לא תרמו למומנטום של הנוזל השחור.

21:00

המסחר בניו יורק מתנהל בירידות בצל הקורונה ולאחר העליות החדות שנרשמו בשבוע שעבר. מדד דאו ג'ונס מאבד 1.9%, ומדד הנאסד"ק יוקד ב-0.2%. עיני המשקיעים נשואות לעונת הדוחות בוול סטריט, כאשר לפי התחזיות של הכלכלנים בשוק, רווחי החברות ב-S&P 500 צפויים להציג ירידה של 9% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

ארגון הבריאות העולמי (WHO) הזהיר היום מפני הקלה במדיניות הסגר של המדינות, ולהערכתה קצב ההתפרצות של נגיף הקורונה גבוה מקצב ההאטה.

מושל מדינת ניו יורק אמר כי "הרע מאחורינו". מספר המתים בעיר ניו יורק חצה את ה-10,000 בני אדם. מספר מקרי הקורונה בעולם חצה את ה-1.87 מיליון בני אדם. מספר המתים הגיע ל-116,052 בני אדם. בארה"ב נרשמו יותר מ-558,520 מקרים מתוכם 22,146 מתים.

20:10

המסחר בבורסות וול סטריט מתנהל בירידות לאחר העליות החדות שנרשמו בשבוע שעבר. מדד דאו ג'ונס מאבד 1.7%, הנאסד"ק יורד 0.5% ומדד S&P 500 מאבד 1.6%. מדד הפחד (VIX) מטפס ביותר מ-4%.

מחיר הנפט מטפס ב-1.8% בהמשך להסכמות של ארגון אופ"ק יחד עם רוסיה ומקסיקו לקיצוץ קצב ההפקה. הזהב מטפס לשיא שלא נראה מאז תחילת שנת 2013, שיא של 7 שנים.

מנייתה של יצרנית הרכבים פורד מאבדת כ-5% לאחר שהחברה הזהירה כי למשבר הקורונה השפעה מהותית על תוצאות הרבעון הראשון של 2020. להערכתה ההכנסות ברבעון הראשון צפויות להגיע ל-34 מיליארד דולר, לעומת הכנסות של 40.3 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה החברה צפויה לרשום הפסד של 600 מיליון דולר (לפני מס).

מניותיהן של חברות התעופה אמריקן איירליינס ויונייטד איירליינס מאבדות גובה. בתוך כך, סוכנות הדירוג פיץ' חתכה את הדירוג של חברת התעופה דלתא מ-BBB ל-BB.

מנייתה של AMC Entertainment צוללת ב-15% לאחר הדיווח ב"ניו יורק פוסט" ולפיו החברה שועטת לקראת פשיטת רגל.

19:00

מספר מקרי המוות כתוצאה מנגיף הקורונה בניו יורק חצה את ה-10,000 בני אדם.

ארגון הבריאות העולמי מזהיר את המדינות שמא יתקפלו מוקדם מהצפוי מנוהל החירום במטרה לחזור לשגרה.

17:54

הירידות בניו יורק שנרשמו בפתיחת המסחר מתגברות בשעה זו, כאשר המדדים נסוגים בכ-2% לאחר העליות החדות בשבוע שעבר, בעוד עיני המשקיעים נשואות לעונת הדוחות שעשויה לסמן את התחזיות של חלק מהחברות להמשך נוכח משבר הקורונה.

מנייתה של קטרפילר  צונחת בכ-7% ומובילה את הירידות בקרב מניות הדאו ג'ונס, וזאת לאחר שספגה הורדת המלצה מבנק אוף אמריקה.

נזכיר כי בשבוע שעבר מדד S&P 500 זינק ב-12.1% - העלייה השבועית החדה מאז 1974. הדאו ג'ונס זינק ב-12.7% בסיכום השבוע החולף, אם כי המדדים רחוקים ב-13.7% ו-16.9% בהתאמה.

מחיר הנפט מטפס ב-1.5% בלבד למרות הסכם קיצוץ הפקת הנפט שאליו הגיעו מפיקות אופ"ק יחד עם רוסיה. עם זאת, בשוק ציפו לקיצור גבוה יותר, והנשיא טראמפ צייץ כי הכמות אף תוכפל בהמשך. סעודיה מסרה היום כי אם יידרש כמות ההפקה תפחת עוד יותר מהכמות שעליה הסכימו הלילה המפיקות.

16:30

יום המסחר בוול סטריט נפתח במגמה שלילית. זאת, לאחר העליות החדות של הימים האחרונים ולקראת פתיחת עונת הדוחות של הרבעון הראשון. טסלה  בולטת בעלייה חדה. 

בבית ההשקעות אופנהיימר פרסמו סקירה וציינו כי "עונת הדוחות לרבעון הראשון של שנת 2020 בארה"ב תחל השבוע באופן רשמי. לעונת הדוחות הזו צפויה להיות משמעות גבוהה במיוחד, שכן היא עתידה לבשר את הכיוון לעברו צועדת הכלכלה האמריקאית, ובכלל זה הכלכלה הגלובלית". לפי אופנהיימר, "בשל התפשטותו המהירה של נגיף הקורונה והמיתון הכלכלי החריף שעתיד להיגרם כתוצאה מכך, עונת הדוחות הנוכחית צפויה להיות תחילת התקופה המאתגרת ביותר שידעו הבנקים מאז המשבר הפיננסי של 2008".

בבית ההשקעות סבורים כי לדוחות הבנקים "תהיה השפעה על סנטימנט המשקיעים. גידול בהפרשות בגין הפסדי אשראי צפויים (לצד הצמיחה האפסית של תיק האשראי) עשוי להתקזז עם העלייה בהכנסות מפעילות מסחר והנפקות אג"ח על רקע התנודתיות בחודש מרץ האחרון. בכך, תיתכן הפתעה חיובית בדוחות הבנקים לעומת התחזיות המוקדמות".

14:40

יום המסחר בוול סטריט צפוי להיפתח בירידות. ד"ר רון אייכל, אנליסט ההשקעות של Colmex ישראל מזהיר כי "האופטימיות, כפי שבאה לידי ביטוי בהשתטחות עקומות הקורונה בעולם ובמהלכי הבנקים המרכזיים, הביאה לעליות שערים בנכסים מסוכנים ולירידות במחירי איגרות החוב הממשלתיות" ומזהיר בשורה התחתונה כי "המשקיעים מתעלמים מהצונאמי המאקרו כלכלי המתקרב".

הסיבה המרכזית למסכים הירוקים בבורסות ברחבי העולם בשבועיים האחרונים הגיעה מידיעות חיוביות לגבי ירידה בקצב התפשטות נגיף הקורונה. "האומדן בארה"ב למקרי המוות הכולל הצפוי מהמחלה צנח בחדות בימים האחרונים ל-60,000 ורחוק מאוד מהצפי ל-240,000 שהוערך לפני קצת יותר משבוע. בניו-יורק, גם מספר האשפוזים והביקוש למכונות הנשמה החל לרדת וההגבלות באוסטריה, דנמרק וצ'כיה מוסרות והמדינות חוזרות לאיטן לפעילות", מסביר אייכל.

בשבוע שחלף ננקטו מספר צעדים בארה"ב בכדי להקל על לחצי המימון במשק ולתמוך במשקי בית, בעסקים ובשלטון המקומי כמו למשל תוכניות בהיקף עצום של 2.3 טריליון דולר כדי לייצב את העסקים הקטנים והבינוניים כמו גם את השלטון המקומי. יו"ר הפד ג'רום פאוול אמר ביום חמישי כי הוא מצפה לרבעון שני חלש מאוד ולאחריו תיקון מהיר במחצית השנייה של השנה. הוא אמר שאין גבול לעזרה שהפד יכול להציע אלא אם כן הדבר יהיה אסור על פי החוק . גם הבנק המרכזי של אירופה הודיע כי הוא מקל באופן זמני על דרישות הבטוחות, וקיבל מגוון רחב יותר של ניירות ערך כבטוחה למימון.

אייכל מעריך שאין די בפעולות החיוביות הללו ומתמקד במיוחד באבטלה: "בארה"ב 6.6 מיליון אמריקנים נוספים הגישו בקשה לדמי אבטלה בשבוע הקודם, לאחר ש-6.9 מיליון הגישו בקשה לפני שבועיים. נתון זה מביא את סכום התביעות בשלושת השבועות ל-17 מיליון איש". להערכתו הבנקים הגדולים צפויים להראות תוצאות קשות למדי. מבחינת העדפות המשקיעים מעבר למניות מציין אייכל שחרף הצפי לעלייה משמעותית בגירעונות במרבית המשקים בעולם, המשקיעים ינועו לעבר נכסים בטוחים, כגון אג"ח ממשלת ארה"ב, שוויץ, גרמניה ויפן.

11:45

תנודתיות חדה במחיר הנפט: לאחר שהמחירים רשמו מוקדם יותר עליות חדות בעקבות ההסכם לקיצוץ חד בייצור הנפט, עבר מחיר חבית נפט מסוג ברנט לירידות, והוא מאבד כ-1%, לאחר שכבר ירד ב-2.5%. מחיר חבית נפט מסוג WTI רושם עלייה קלה לאחר שעבר כבר לטריטוריה האדומה מוקדם יותר.

המסחר בבורסות אסיה ננעל בירידות שהלכו והתחזקו לקראת הסיום. מדד ניקיי בטוקיו ננעל בירידה של כ-2.3%, מדד קוספי בסיאול נחלש בכ-1.9% ובשנחאי נרשמה ירידה של 0.5%. 

06:30

מגמה מעורבת נרשמת היום בשוקי המזרח, כשברקע ההסכם שהושג בין ארגון המדינות יצואניות הנפט (אופ"ק) ובנות בריתן על קיצוץ בייצור הנפט.

בורסת שנחאי מאבדת כ-0.4%, ובשנזן נחלשים המדדים בכ-0.5%. בטוקיו נרשמת ירידה של כ-0.8% במדד ניקיי, ובקוריאה הדרומית מאבד מדד קוספי כ-0.8%. בורסות אוסטרליה והונג קונג סגורות היום לרגל יום שני של חג הפסחא.

מחירי הנפט עולים היום בחדות, ומוסיפים כ-5%. זאת לאחר שאופ"ק ובנות בריתה, המכונות יחד אופ"ק+, הגיעו להסכם על קיצוץ הייצור היומי ב-9.7 מיליון חביות. זהו קיצוץ התפוקה הגדול ביותר אי-פעם.    

ההתפתחויות סביב וירוס הקורונה ממשיכות אף הן להשפיע על סנטימנט המשקיעים, כשמספר המקרים של המחלה בעולם עולה על 1.8 מיליון, עם תמותה של 112,241 איש לפחות.