היסטוריה במערכת המשפט: דיונים בבית המשפט העליון יועברו בשידור חי באינטרנט

זאת על רקע משבר הקורונה שמונע התקהלויות ובעקבות בקשה שהגישו "גלובס" וכתב המשפט אבישי גרינצייג • הדיון שייערך ביום חמישי בעתירה נגד תקנות החירום למעקב אחר חולי קורונה יועבר בשידור ניסיוני, ובהמשך ישודרו דיונים נוספים

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות / צילום: גדעון שרון, דוברות הכנסת
נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות / צילום: גדעון שרון, דוברות הכנסת

היסטוריה בבית המשפט העליון ובמערכת המשפט: על רקע משבר הקורונה שמונע התקהלויות ובעקבות בקשה שהגישו "גלובס" וכתב המשפט אבישי גרינצייג, דיונים של בית המשפט העליון צפויים להיות מועברים לראשונה בשידור חי באינטרנט.

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, הודיעה כי הדיון שייערך ביום חמישי הקרוב בעתירה שהוגשה לבג"ץ נגד תקנות שעת החירום שמאפשרות למשטרה ולשב"כ לעקוב אחר חולי קורונה, יועבר בשידור ניסיוני, ובהמשך ישודרו דיונים נוספים.

"מערכת בתי המשפט מקפידה כל העת על הגשמת עיקרון פומביות הדיון. כך בימים כתיקונם וכך באילוצים המתחייבים ממצב החירום ובהתאם להנחיות משרד הבריאות", כתבה חיות.

לדברי הנשיאה, "בהמשך להחלטות שניתנו בבקשות קודמות בהקשר זה, נשוב ונציין כי אנו שוקדים על הפעלת שידור ישיר ניסיוני של דיונים נבחרים בבית המשפט העליון באמצעות לשכת העיתונות הממשלתית, וזאת לרבות תיקוף נוהל מתאים שיפורסם באתר האינטרנט של הרשות השופטת".

חיות ציינה, כאמור, כי ייעשה כל מאמץ על-מנת שניתן יהיה להפעיל את המערכת האמורה כבר בדיון הקבוע ליום חמישי הקרוב, 16 באפריל. מדובר בדיון בעתירה שהגישו האגודה לזכויות האזרח, עו"ד שחר בן-מאיר וגופים נוספים, בטענה כי אין לשב"כ הסמכה חוקית לעשות שימוש ביכולותיו לנושאים אזרחיים, וכי על הממשלה למצוא חלופות עבור המאבק בהתפשטות הקורונה.

נציין כי בעקבות הוראות משרד הבריאות והחשש לבריאות הציבור, קיימות מגבלות על הגעה של עיתונאים ושל הציבור בכלל לדיונים שעדיין מתקיימים בבתי המשפט. בבקשה לשידור הדיון טען כתב המשפט של "גלובס", אבישי גרינצייג, כי מן הראוי לאפשר את שידור דיוני העליון גם בעת הזו בכדי לממש את עיקרון פומביות הדיון בימי הקורונה. בבקשה הוזכר כי במספר החלטות שניתנו לאחרונה הבהיר בית המשפט כי אין התנגדות עקרונית לצלם דיונים בבג"ץ באמצעות לשכת העיתונות הממשלתית, אולם ההיערכות לכך טרם הושלמה.