דעה: נתון מעודד? מספר הבדיקות בישראל הגיע לעשרת אלפים ביום

מדובר בנתון הטוב ביותר שהיה לנו מאז פרוץ המשבר ועדיין, לא מדובר בנתון מספק • החזרה אל השגרה מחייבת גם בדיקות סקר לשם איתור חולים החורגים מהפרמטרים הקבועים לבדיקה וכן חולים אסימפטומטיים

משרד הבריאות הודיע כי השבוע, לראשונה, בוצעו למעלה מ-10,000 בדיקות קורונה ביום. על פי הנתונים, ביום ראשון השבוע נבדקו 10,401 דגימות קורונה בסך הכל, ואמש נבדקו במעבדות 11,501 בדיקות . מדובר בנתון מעודד, הטוב ביותר שהיה לנו מאז פרוץ המשבר ועדיין, לא מדובר בנתון מספק, ודאי לא כזה שיכול לגבות חזרה משמעותית לשגרה בישראל .

ראשית, מדובר במספר הדגימות שנבדקו במעבדות, כאשר משרד הבריאות מסרב לספק נתונים על מספר הבדיקות שנלקחו בפועל מדי יום. בימים האחרונים התגברה הביקורת בישראל על פרק הזמן הממושך יחסית (מספר ימים) שעובר בין לקיחת הדגימה למתן התשובה. האם פער זה הצטמצם? הנתון של משרד הבריאות אינו מספק מענה . בנוסף, כ-10% מנתון זה מגיע מבדיקות חוזרות ולא בדיקות חדשות. כלומר, בדיקות שמבוצעות לאנשים שהבדיקה שלהם אבדה או חולים שנבדקים בשנית כדי לאתר אנשים שהחלימו.

נכון לעת הזו, מספר הבדיקות המבוצעות עדיין נמוך מהיעד שהוצב בידי ראש הממשלה ומשרד הבריאות, ואשר עומד על כ-30 אלף בדיקות ביום . אך לא די בהשוואה של מספר הבדיקות הכולל מאז פרוץ המשבר; מספר בדיקות גבוה צריך להיעשות בטווח זמן קצר שיאפשר לאתר ולבודד את החולים באופן מהיר ומיטבי, עם מינימום פגיעה בבני אדם נוספים (כך עשתה, למשל, קוריאה), במקביל לביצוע תחקירים אפידמיולוגיים מהירים.

החזרה אל השגרה מחייבת גם בדיקות סקר לשם איתור חולים החורגים מהפרמטרים הקבועים לבדיקה וכן חולים אסימפטומטיים, כפי שאותרו לאורך התקופה האחרונה בבדיקות שבוצעו בקרב צוותי רפואה ובבתי אבות. רק השבוע התבשרנו, למשל, על אחות בתינוקייה בהדסה שהתגלתה כחולת קורונה למרות שלא גילתה סימנים, ועל כ-20 קשישים שהתגלו כחולים אסימפטומטיים בבית האבות "עטרת אבות" בבני ברק.

מספר משמעותי של בדיקות הוא תנאי הכרחי לחזרה הדרגתית של המשק לשגרה, ועבור כך נדרשת גם שקיפות מקסימלית של משרד הבריאות. מתחילת המשבר אנחנו ב"גלובס" מפנים למשרד הבריאות מספר שאלות הנוגעות לבדיקות, אך אנחנו לעיתים מתקשים לקבל תשובות מלאות. כך למשל, ניתוח גיאוגרפי מעמיק של מספר החולים החדשים, מספר הבדיקות שמבוצעות מדי יום, מספר הבדיקות שאבדו, ועוד. פרסום רציף של מספר הבדיקות החוזרות שנעשות מדי יום, הזמן הממוצע לקבלת תשובה, הפריסה הגיאוגרפית של החולים ונתונים נוספים - הם הכרחיים במידה רבה עבור אסטרטגיית היציאה של ישראל, וניהול של חיינו תחת 'שגרת קורונה', מצב שבו נידרש ללכת צעד צעד קדימה בחזרה אל החוץ, ואולי אף לחזור צעד אחורה, באם יהיה צורך בכך .