גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשנות: רב-החובל דונלד טראמפ ומלחמתו נגד המורדים

הנשיא של "ימי מלחמה" טוען ל"סמכות טוטלית", שהחוקה אינה מעניקה לו ● בינתיים, מושלים דמוקרטיים עושים יד אחת כדי לעקוף את הממשלה המרכזית כאשר במרכז שיתוף הפעולה עומדת השאלה של פתיחת הכלכלה מחדש ● האומנם משבר חוקתי בשער?

הנשיא דונלד טראמפ בבית הלבן בשבוע שעבר. המגפה הגלובלית דווקא הייתה יכולה להיות שעתו היפה  / צילום: Patrick Semansky, Associated Press
הנשיא דונלד טראמפ בבית הלבן בשבוע שעבר. המגפה הגלובלית דווקא הייתה יכולה להיות שעתו היפה / צילום: Patrick Semansky, Associated Press

שנת בחירות לנשיאות בארה"ב לעולם אינה חופשית מחיכוכים פוליטיים. זה עניין טבעי. אבל שנת הבחירות הזו אינה טבעית, כידוע לכל מי שהספיקו לחזור הביתה מחופשות במערכת שמש סמוכה. זו שנה שבה מנהיגוּת נבחנת לא בהקנטות, עקיצות, גידופים או הרמות קול, אלא במידה שבה היא מצליחה ללכד שורות ולפתח תחושה של סולידריות חברתית.

אנחנו עומדים עכשיו בחודש השני של משבר Covid-19 בארה"ב, וכנראה אין זו הגזמה להגיד שתפרי הפוליטיקה האמריקאית נפרמים. איבה רבת ימים בין הנשיא לדמוקרטים בקונגרס התרחבה, והיא כוללת עכשיו רבים ממושלי המדינות הדמוקרטיים. האיבה שהנשיא רוחש ל"מדיה הכוזבת" היא עכשיו מעמד תיאטרלי כמעט יומי, מוטיב קבוע ודרמטי בתדרוכיו לעיתונות.

לא בפעם הראשונה, נשיא ארה"ב מתקשה להבחין בין קשיים טבעיים של פיתוח מדיניות ציבורית, בייחוד בימי משבר, לבין טענות אישיות שיש לו נגד פוליטיקאים ועיתונאים. דרגת הפרסונליזציה, המאפיינת את גישתו לפוליטיקה, נמצאת מסיחה את הדעת ממה שעומד על הפרק.

כפי שהנשיא ותומכיו מגלים בימים האחרונים, הפרסונליזציה הזו אינה משפרת את מעמדו האלקטורלי. הוא, האוהב להזכיר לעיתונאים ביקורתיים מה עלוב המדרוג של רשתות הטלוויזיה שלהם, או עד כמה עיתוניהם מאבדים תפוצה, מאבד בעצמו מדרוג ותפוצה. לפני שלושה שבועות הראו כל הסקרים הבולטים, שרוב מוצק של האמריקאים סומכים את ידיהם על התנהלותו בימי משבר הקורונה. מאז, כמעט כל הסקרים התהפכו, והם מראים שרוב האמריקאים חדלו לבטוח במנהיגותו, הן ביחס לקורונה והן בכלל.

אבל את התפרים של הפוליטיקה פורמות לא רק ההתכתשויות על רקע הבחירות הממשמשות ובאות (ששה חודשים וחצי), אלא אי-הסכמה על ציפור-הנפש של אמריקה: חוקתה. זה המסמך הנדיר בן 232 השנה, שאמנם חזר ותוקן במרוצת השנים אבל הגרעין הקשה שלו נשאר בעינו.

הנוסחה להצדקת ההתקוממות: "זכויות המדינות"

לתדהמת אמריקה, אפילו לתדהמתם של רבים מבעלי בריתו, הנשיא הכריז ביום ב' השבוע, שיש לו "הסמכות הטוטלית" להורות על פתיחה מחדש של כלכלת ארה"ב, והוא חופשי לאכוף את רצונו על 50 המדינות. "כאשר מישהו הוא נשיא ארה"ב, סמכותו היא טוטלית", אמר הנשיא בתדרוכו לעיתונאים.

אבל סמכותו אינה טוטלית. החוקה נכתבה בדיוק כדי להבטיח את חוסר הטוטליות הזו. היא קבעה כי כל סמכות שאינה מוגדרת כ"פדרלית" שייכת למדינות האינדיבידואליות.
למרבה האירוניה, הימין האמריקאי הוא שנאבק במרוצת השנים על הבטחת "זכויות המדינות" נגד הממשלה המרכזית. לאחר מעשה, הרבה לאחר מעשה, "זכויות המדינות" היו הנוסחה להצדקת התקוממותן של מדינות הדרום נגד הממשלה הפדרלית ב-1861. הטענה לטובת "זכויות המדינות" עמדה במרכז האפולוגטיקה של חסידי האפליה הגזעית במדינות הדרום.

התייצבותו של נשיא רפובליקאי, הנהנה מתמיכה מסיבית של האגף השמרני, נגד "זכויות המדינות" היא ביטוי של היפוך יוצרות שהדעת כמעט אינה תופסת. הוא אפילו תיאר את התנגדותם של מושלים כ"התקוממות על הבאונטי", רמז לאפיזודה המפורסמת מן המאה ה-18 של התקוממות על סיפונה של אוניית מלחמה בריטית נגד קפיטן בלאיי, הקברניט, שפירנסה ספרים וסרטים לרוב.

ירצה, ישתף; לא ירצה, לא ישתף

יום למחרת ההכרזה שיש לו "הסמכות הטוטלית", הנשיא חזר בו במקצת, והודיע כי הוא יפעל "בשיתוף פעולה עם המושלים". הוא לא אמר, אבל השתמע בהחלט ששיתוף פעולה כזה יהיה וולונטרי: ירצה, ישתף; לא ירצה, לא ישתף. ואמנם, יום למחרת הוא הכריז, כי אם מושלי מדינות ירצו להקדים ולפתוח את כלכלתן נגד רצון הממשל, "אנחנו לא נרשה זאת".

מלומדי ניסיון, איש מן המושלים לא נכנס לעימות ישיר עם הנשיא. ההסתייגות הנועזת ביותר מהתיימרותו ל"סמכות טוטלית" באה מצד מושל מדינת ניו יורק, אנדרו קואומו, שהזכיר לנשיא כי הוא אינו "מלך". סוף סוף, ההתקוממות שאפשרה את הרפובליקה האמריקאית נועדה לשים קץ למה שמחולליה חשבו ל"רודנות" של מלך אנגלי רחוק וקפריזי.

העימות הזה היה כה מיותר, והזיק במידה כזאת לעניין שלשמו נועד, עד שמותר בהחלט לתהות לא רק על מניעי הנשיא, אלא גם על שליטתו העצמית. למען האמת, אין כל חידוש בעצם התהייה הזו, אבל היא מקבלת עכשיו משנה תוקף.

ברביעי הנשיא חיזק עוד יותר את הרושם שהוא מתמרק לקראת מאבק על סמכויות חוקתיות. הוא איים להשעות את הקונגרס, על סמך סעיף נשכח בחוקה ששום נשיא מאז 1789 לא עשה בו שימוש, גם לא בימי מלחמה, אפילו לא בימי מלחמת האזרחים.
הוא מאיים להשעות, מפני שהסנאט אינו מאשר את מינוייהם של יותר ממאה בעלי כהונות בכירות בממשלו. הוא זקוק להם לשם המאבק נגד נגיף הקורונה, הוא אומר. הסנאט אינו מאשר, מפני שעל פי הכללים הפרלמנטריים הנוהגים בו, אישור מצריך רוב מיוחס, ורוב כזה ייתכן רק בתמיכת המיעוט הדמוקרטי.

גם זה עימות לא נחוץ מעיקרו. הנשיא הפגין בשלוש ורבע שנות כהונתו שהוא לא רק מוכן אלא אפילו להוט למלא את ממשלו במינויים זמניים. אין מנוס מלהסיק אפוא שהוא מעוניין בעימות, מסיבות שביניהן ובין המינויים אין ולא כלום. כמובן, הוא לא יהיה הנשיא הראשון המתעמת עם קונגרס עוין ערב בחירות. אבל הוא יהיה הראשון המנסה לנעול, לפחות לזמן מה, את מערכת הבקרה המפורסמת של אמריקה, הידועה כ"ריסון ואיזון" (check and balance).

 "בדיקות לפני פתיחה"

העימות עם המושלים הוא בחלקו אישי ובחלקו עקרוני. על הצד האישי רמזנו למעלה. העקרוני הוא זה המעסיק עכשיו כל ממשלה עלי אדמות: מתי אפשר להתחיל להרים את המסך. הפנטזיה הטראמפית של "כנסיות מלאות אדם בחג הפסחא", שהוא הפריח בשלהי חודש מרץ, התפוגגה באוויר. עכשיו הוא מהרהר בתחילת מאי.

ההחלטה על פתיחה מחדש אינה חד-צדדית. אין זה מספיק שהממשלה - המרכזית או המקומית - תקרא לחידוש הפעילות הכלכלית. לפחות בדמוקרטיות העשירות, שבהן הבחירה אינה בין עבודה לגוויעה אטית ברעב, אנשים יחזרו לפעילות רק אם יהיו בטוחים שהם אינם מסתכנים בהידבקות. וזה יקרה רק כאשר היקף בדיקות הדם יתרחב באופן דרמטי.

המדען הממשלתי הבולט ביותר במאבק נגד Covid-19, ד"ר אנתוני פאוצ'י, אמר ביום שלישי שתאריך היעד של אחד במאי הוא "קצת יותר מדיי אופטימי" בחלקים רבים של ארה"ב. טראמפ הגיב למחרת: "הוא אינו יודע, איש אינו יודע". אבל אתמול שמע טראמפ את עצתם של עשרות מנכ"לים, בשיחת ועידה: "בדיקות לפני פתיחה".

האגו היחיד הצריך ליטוף

טראמפ מוסיף לשגות, בוודאי בעניין יחסי ציבור, בהסתמכותו על התקדמות מדדי הבורסה. בשבועות האלה הם נוטים הרבה יותר לסגת מאשר להתקדם. אתמול הם נסוגו תחת הרושם הקודר של נתוני הצריכה והתפוקה: הגרועים ביותר זה שבעים שנה.
רק פתיחה מחדש תשים קץ למעגל הקסמים הזה. אבל פתיחה מחדש מחייבת הסכמה רחבה, והסכמה כזאת מחייבת עורמה טקטית, כושר שכנוע, אמפתיה, גם ליטוף אגו. לרוע המזל, התכונות האלה אינן מאפיינות את מר טראמפ. האגו היחיד הצריך ליטוף אצלו הוא האגו שלו.

התבדתה כמעט מאליה הנחתו שהוא יוכל לכוון כלכלה של 21 טריליון דולר, עם 50 מדינות, באופן שבו נהג לכוון את אימפריית הנדל"ן שלו. תוצאה אחת של גישתו היא שמושלי מדינות מחפשים עכשיו זה את עזרתו של זה.

בארה"ב, שחדלה להשתמש בלשון רבים כדי לתאר את עצמה ("ארצות הברית החליטו") רק לאחר מלחמת אזרחים עקובה מדם, אנחנו רואים עכשיו מושלי מדינות מכוננים התאחדויות דה-פקטו, כדי להתמודד נגד הממשלה המרכזית, או להשתמט ממנה.
ההתאחדות הראשונה נוצרה בחוף המזרחי. מושל ניו יורק קואומו הודיע ביום ב', כי מדינתו עושה יד אחת עם ניו ג'רזי, קונטיקט, פנסילבניה, דלאוור, רוד איילנד ומסצ'וסטס (בכולן חוץ מזו האחרונה יש מושלים דמוקרטיים), כדי לכונן שיתוף פעולה ממוסד בענייני בריאות. לא יצאו אלא שעות אחדות, ומושל קליפורניה, גאווין ניוסום, הודיע כי מדינתו עושה יד אחת עם שתי המדינות האחרות של החוף המערבי, וושינגטון ואורגון, כדי לתאם הסרה הדרגתית של הסגר "באופן בטוח, אסטרטגי ואחראי". בכל השלוש יש מושלים דמוקרטיים.

מאמצים דומים קורמים עור וגידים בין חלק ממדינות המערב התיכון. גם שם, מושלים דמוקרטיים הם המכנה המשותף.

זו אינה הודעה מקדימה על פרישה של שום מדינה מארה"ב, אבל זה בהחלט ביטוי של מתח ושל אי אמון בין המדינות לבין הממשלה המרכזית. מושלת מישיגן, גרטצ'ן וויטמר, אמנם אמרה שלשום בראיון רדיו ש"הנגיף אינו מבחין בין מדינות ובין מפלגות", אבל זיקות מפלגתיות מקרבות ומרחיקות את הנפשות הפועלות.

המושלת וויטמר היתה קורבן מוקדם של התקפות אישיות מצד הנשיא, שקרא לה, במשחק מלים על שם משפחתה, half-wit, שאפשר לתרגם "מפגרת בשכלה". הימין הרדיקלי במישיגן קורא עכשיו להדחתה באמצעות משאל-עם, בגלל עמידתה על סגר מקיף ומחמיר. אתמול צעדו מפגינים (ללא מסכות, כמובן) ברחובות לנסינג, עיר הבירה של מישיגן, כשהם מניפים כרזות עם צלבי קרס, שעליהן הופיעו המלים "הייל וויטמר".

רשימות קודמות ב yoavkarny.com וב https://tinyurl.com/yoavkarny-globes
ציוצים (באנגלית) ב twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד