חיטוי בכלור ושני סבבים של מדידת חום: כך מחזירה סין את התלמידים לבתי הספר

השיבה ללימודים בסין מתבצעת על פי תוכניות מפורטות שמגדירות את תכיפות אוורור הכיתה וחומרי החיטוי בהם צריך להשתמש • בניגוד לאסטרטגיית היציאה בישראל, בסין מחזירים לבית הספר קודם את התיכוניסטים שמתכוננים למבחן הקבלה האימתני לאוניברסיטה

מחיצות קרטון בקפיטריה. שום דבר לא יהיה אותו דבר / צילום: China Daily, רויטרס
מחיצות קרטון בקפיטריה. שום דבר לא יהיה אותו דבר / צילום: China Daily, רויטרס

ביום שני נפתחה במזל טוב חטיבת הביניים מספר 4 בעיר ג'נגג'ואו במזרח סין, אחרי שהייתה סגורה מאז סוף ינואר בשל התפרצות מגפת הקורונה. בינתיים רק תלמידי הכיתה האחרונה בחטיבה חזרו ללימודים, בעוד שאר התלמידים ממשיכים לצפות בשיעורים דרך האינטרנט ומחכים לזמנם לחזור לבית הספר בעתיד הקרוב, אם לא יצוצו בעיות בלתי צפויות.

כשהגיעו התלמידים חבושי מסכות לשער חטיבת הביניים הם גילו כי אפילו הכניסה לא תהיה פשוטה כמו בעבר. בשער נדרשים התלמידים לעמוד בתור במרחק מטר אחד מהשני ולחכות עד שיגיע תורם להציג הצהרת בריאות ולעבור בדיקת חום במכשיר אינפרה אדום אוטומטי. כמה דקות מאוחר יותר בכניסה לכיתה הם יעברו בדיקת חום שנייה ויידרשו לחטא את הידיים. ב-10 בבוקר כבר עברו התלמידים תרגול רטוב של הנהלים החדשים הנוגעים לאכילה בקפיטריה והליכה לשירותים, כי מעכשיו שום דבר בבית ספר לא יהיה אותו דבר.

חדרי בידוד לתלמידים עם חום

אתמול הפכה דנמרק למדינה הראשונה באירופה שפתחה את בתי הספר אחרי סגר הקורונה. בעוד בדנמרק השיבה ללימודים היא הצעד הראשון בדרך לחזרה לשגרת חיים, בסין נקטו בגישה הפוכה. בסין התמקדו בפברואר ובמרץ בחזרה לפעילות של מפעלים ועסקים ורק מאוחר יותר פנו לפתיחה הדרגתית של בתי הספר, בשל הרגישות הקשורה לבריאות ילדים.

מחוזות במערב סין שנפגעו פחות מהקורונה אמנם החלו להחזיר תלמידים לבית הספר בתחילת מרץ, אבל התהליך תפס תאוצה ברוב המדינה באפריל וצפוי להימשך לאורך מאי. במחוז חוביי, מוקד המגפה שרק השתחרר מהסגר המחמיר בסוף מרץ, טרם נקבע תאריך לחזרה לבית הספר.

אך גם תאריך הפתיחה של בתי הספר דינמי ומשתנה בהתאם לנסיבות. במחוז חיילונגג'יאנג בצפון מזרח סין אמורים היו התלמידים בחטיבות הביניים לחזור ללימודים בהקדם, אך הרשויות דחו את המועד לאור החשש מגל שני של המגפה. המחוז קיבל שטף של מקרי קורונה שחצו את הגבול היבשתי עם רוסיה.

לסין לקח זמן ארוך מדי לפרסם את האמת על הקורונה, אך לאחר שהודתה כי הקורונה מדבקת מאדם לאדם היא פעלה באגרסיביות להתמודד עם המגפה. אף שישנם ספקות כבדים לגבי מספר הנדבקים והמתים עליהם דיווחה סין לאורך הדרך, כרגע נראה כי המדינה אכן התגברה על המגפה. אלא שהחשש מהתפרצות חוזרת עדיין מוחשי בסין ולכן אמצעי הזהירות ממשיכים לשלוט בחיי היומיום, כולל בחזרה לבתי הספר.

החזרה ללימודים בסין מתבצעת לפי תוכניות דקדקניות להחריד. השבוע למשל פרסמו ועדת הבריאות הלאומית ומשרד החינוך הסיני מסמך ארוך ומפורט בנוגע לחזרה ללימודים באוניברסיטאות. המסמך יורד לפרטים קטנים כולל דרישה לעקוב באופן מתמיד על התנועה ומצב הבריאות של התלמידים ואנשי הצוות, חובה לבצע חיטוי יומי של המתקנים בבית הספר מברזים ועד מעליות בחומרים מבוססי כלור ולאוורר את הכיתות שלוש פעמים ביום, עצה טובה לכל זמן כנראה. בקפיטריה צריך כל תלמיד לאכול בשולחן נפרד, כשהמרחק בין שולחנות 1.5 מטר לפחות.

לפי המסמך, מלבד במקרים חריגים הסטודנטים באוניברסיטאות יידרשו להישאר סגורים בשטח הקמפוס והמעונות, כדי לא לייבא פנימה את הקורונה. "אם סטודנט חייב לעזוב את הקמפוס, הוא צריך לציית באופן נוקשה לנהלי היציאה ולתכנן את מסלול ואופן נסיעתו מראש", נכתב בהוראות.

בעיר החוף שיאמן פרסמו רשויות החינוך הנחיות פרטניות עוד יותר הנוגעות ספציפית לשירותים בבתי הספר. המסמך מחייב את בתי הספר לבנות תוכנית המווסתת את העומס על חדרי השירותים בשעות השיא לפי גודלם ומיקומם, כדי לאפשר מרחב ביטחון לתלמידים. על התלמידים נאסר להוריד את המסכה בשירותים ואסור להם לדבר מטווח קרוב או להשמיע רעש. אפילו להתמודדות עם מקרי הקאה בשירותים יש נוהל ארוך.

כדי ליישם את התוכניות מבצע הצוות בבתי הספר תרגול מקדים. בחטיבת הביניים מספר 6 בעיר וושי במחוז ג'יאנגסו ביצעו מספר סימולציות מוקדמות כשהמורים מגלמים את התלמידים בסיטואציות כמו כניסה לקמפוס, לימוד בכיתה וארוחת צהריים. "כשהמורים תרגלו רחיצת ידיים לפני האוכל, הם גילו שיכולה להיווצר בקלות התקהלות. אז הצענו שהתלמידים יגיעו לרחוץ ידיים בקבוצות", סיפר המנהל. למקרה שיימצא תלמיד עם חום, מכינים בתי הספר ברחבי סין חדרי בידוד אליהם ניתן לשלוח מיידית את החשודים.

תוצאות הכללים הנוקשים ניכרות בתמונות וסרטונים מבתי הספר שהופצו ברשתות החברתיות בסין בשבועות האחרונים. בתמונה אחת למשל נראים התלמידים פוסעים לכיתה במסלולים מוגדרים שסומנו מראש על הרצפה כדי שדרכיהם חס וחלילה לא ייפגשו. בתמונה אחרת נראה טור של תלמידים אוכל צהריים בכיתה, בזמן שהתלמידים בטור הסמוך ממשיכים לחבוש מסכה ומחכים מעט מדוכדכים לתורם לאכול.

בית ספר בעיר בייחאי בדרום סין הפגין סוג של מקוריות ויצר מחיצות קרטון כדי להפריד בין התלמידים האוכלים בקפיטריה. כדי שהתלמידים לא ישתעממו לאכול לבד, הודפסו על המחיצות חומרי לימוד שונים הקשורים למבחן סוף השנה. בכל פעם שהתלמידים ישבו במקום אחר בקפיטריה הם ייחשפו לחומר שונה.

לפעמים אפשר למצוא אפילו יתרונות מסוימים למציאות החדשה. כיתות לימוד וחדרי המעונות בבתי הספר בסין ידועים לשמצה בצפיפותם. בחסות הקורונה הצפיפות תצומצם. לפי התקנות הנוכחיות, מוסדות הלימוד חייבים להגביל את המתגוררים בחדר מעונות לשלושה בלבד, במקום שישה כמקובל, ואת מספר התלמידים בכיתה להפחית מ-50 ל-30 תלמידים.

לראשונה מאז שנות ה-70 הגאוקאו נדחה

התוכנית המתגבשת בישראל היא לפתוח תחילה את גני הילדים ובתי הספר היסודיים, כדי לאפשר להורים לשוב לעבודה, אך בסין למרבה ההפתעה הסדר דווקא הפוך. בבייג'ינג למשל צפויים תלמידי השנה האחרונה בתיכון לחזור לבית הספר ב-27 באפריל, לאחר מכן יחזרו תלמידי השנה האחרונה בחטיבה ב-11 במאי ולבסוף שאר התלמידים. דפוס דומה נשמר במחוזות אחרים. ההעדפה לשמיניסטים מבוססת על העובדה שבסוף השנה הם צריכים להיבחן בגאוקאו האימתני, מבחן הקבלה לאוניברסיטה.

גאוקאו, שכבר זכה לכינוי המבחן הקשה בעולם, הוא שילוב בין הבגרויות והפסיכומטרי וההצלחה בו היא הקריטריון היחיד לקבלה ללימודים אקדמיים בסין. המבחן אורך תשע שעות המפוזרות על פני יומיים וכולל פרקים בסינית, מתמטיקה, אנגלית ותחום בחירה. כל נקודה בגאוקאו נחשבת לעניין של חיים ומוות כמעט, כשמי שלא צולח את המבחן נאלץ להמתין שנה נוספת כדי להיבחן שוב או לוותר על חלום הלימודים האקדמיים.

הגאוקאו (מילולית בסינית: מבחן גבוה) נחשב לכמעט מקודש, חלק מהאתוס הסיני על כך שלכל תלמיד יש סיכוי הוגן ושווה להצליח אם יעבוד קשה מספיק, ולכן אפילו ההצעה לתת נקודות בונוס בבחינה לילדיהם של אנשי צוות רפואי שנלחמו בקו ראשון בקורונה נתקלה בביקורת כבדה. על חשיבות המבחן אפשר ללמוד גם מסרטון מרגש שנפוץ בסין על נערה בכיתה י"ב מווהאן שנדבקה בנגיף אך המשיכה להתכונן לבחינה תוך כדי אשפוזה בבית החולים. "בהתחלה הייתי בתחושה של חופש אבל כשראיתי שהימים עד למבחן יורדים ממספר תלת-ספרתי לדו-ספרתי נלחצתי", הסבירה הנערה חואנג יוטינג שחולמת להתקבל ללימודי הוראה.

בצעד היסטורי, לראשונה מאז שנות ה-70, החליטו הרשויות הסיניות לדחות את מועד הגאוקאו בחודש בשל מגפת הקורונה והבחינה תיערך ב-7-8 ביולי. הדחייה אמורה לאפשר גם לתלמידים מאזורים כפריים ומשפחות מועטות יכולת, שהתקשו ללמוד מרחוק, לקבל הזדמנות שווה בבחינה.

אלא שבמובן אחר מגפת הקורונה הפכה את הבחינה ליותר קשה ומלחיצה. בשנה רגילה בוחרים מאות אלפי תלמידים סינים לדלג על הגאוקאו ולצאת ישר ללימודים גבוהים בארה"ב או בריטניה. אלא שלאור המצב הרפואי הלא יציב בעולם והעתיד המעורפל של לימודים בחו"ל, חלק מאותם תלמידים ייגשו בסופו של דבר לגאוקאו השנה, מה שיקפיץ את מספר הנבחנים לשיא של יותר מ-10.7 מיליון. בגלל המגפה, המתמודדים יצטרכו להתאמץ יותר כדי לזכות במקום באוניברסיטה נחשבת.