ניהול | פרשנות

משולחן העבודה של מיכל לוצקי: הקורונה דוחפת את כל העולם לאונליין

איך הלוויות שמשודרות אונליין באוסטרליה קשורות לניהול בזמן משבר, ואילו עקרונות כדאי לאמץ כדי לצלוח את התקופה הזו? • סמנכ"לית הדיגיטל של "גלובס" חולקת תובנות בימי קורונה

עבודה מהבית / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
עבודה מהבית / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

ממש ברגעים אלה מנסים מיליונים ברחבי העולם לחשוב איך הם יכולים לפעול במציאות עסקית שבה אנשים לא יוצאים מהבית - וזה דורש חשיבה וריסטארט עצמי ועסקי. התוצאה היא שתהליכי טרנספורמציה שהיו אמורים לקחת עוד זמן רב מקבלים עכשיו זרז משמעותי - במעבר לאונליין. בטור הזה אנסה לרכז מעט דוגמאות מהעולם ומהארץ (בכל זאת קצרה היריעה מלהכיל את כולם) - את כל הלינקים תוכלו למצוא בסוף הטור.

לימודים: בתי הספר המושבתים במדינות רבות בעולם והאוניברסיטאות שהושבתו גם הן גרמו בבת אחת למערכות חינוך עצומות לעבור ללמד אונליין. למידה מרחוק קוראים לזה אצלנו. זה עוד לא עובד חלק, זה עדיין חורק, התלמידים, המרצים, הסטודנטים, הגננות, המורות - כולם צריכים עוד ללמוד איך העסק הזה עובד. אבל הביקוש הרב לתכנים וללמידה גורם לחלק ממוסדות החינוך לפתוח חלק מהתכניות בחינם (זה בכל זאת זמן מעולה לנדיבות ולמיתוג).

הצבעות ודיוני קונגרס אונליין: ב-20 במרץ הצביעו סנאטורים בברזיל מרחוק בפעם הראשונה ואישרו את תקנות שעת החירום במדינה. הצבעות אונליין הן מהלך, שללא קשר לימי הקורונה, ניתן לעשות במקומות רבים ולחסוך טרחה ומשאבים גדולים. גם בפיליפינים ובלונדון עברו דיוני הקונגרס והפרלמנט לאונליין.

טקסי דת ולוויות: כנסיות, מסגדים ובתי כנסת ברחבי העולם התחילו לקיים שידורי תפילה לצופים מהבית; ממשלת אוסטרליה אסרה זמנית על התקהלות של למעלה מחמישה אנשים ולכן ספקים מציעים שירותי שידור אונליין של הספדים, כך גם בווינה ובמדינות נוספות.

ביקור אסירים: באינדונזיה נעצרו זמנית ביקורי אסירים, ולכן החלו לייצר שיחות וידאו בין אסירים למשפחותיהם - ביקור אונליין.

קונצרטים אונליין: בהולנד הפילהרמונית פצחה בקונצרט בזום והפילהרמונית של ברלין העלתה סדרה של קונצרטים אונליין.

הצגות, סדנאות וסיורים אונליין: יש שפע של פעילויות תרבות מקוונות הכוללות סיורים, סדנאות והצגות. כך למשל, כמעט כל תיאטרון העלה לאוויר מגוון הצגות לצפייה אונליין (דוגמאות ולינקים בסוף), מוזיאון ישראל יצר סיורים וירטואליים אונליין לתערוכות והדרכות יצירה לילדים; הספארי סגור, אולם שודרו בפייסבוק סיורים וירטואליים לגן החיות לילדים ולמבוגרים שבבית ויש אפילו שוקולד בזום - סדרת מפגשים עם השף פטיסיירים והשוקולטיירים הטובים בעולם דרך בזום שיזמה שרון היינריך הדרי, החוקרת את עולם המאפים והמתוקים של פריז כבר כמעט עשור.

הרצאות וועידות אונליין: בישראל לא מעט גופים העלות הרצאות אונליין. למשל הקתדרה שחררה סדרת הרצאות אונליין חינם דוגמא נהדרת נוספת הנה בית הספר דיגיטאלנט, עם סדרת הרצאות חינם וקורסי אונליין.
גם אנחנו בגלובס, העברנו את הוועידות למתכונת אונליין שעבדה נהדר, ועתה העלינו את מתחם "גלובסקול", מתחם של למידה והעשרה מרחוק שכולל קורסים, מחקרי שוק ועוד, שמתאימים לקהל שלנו ונותנים ערך יותר גבוה לנרשמים, אל תשכחו להיכנס.

ארבעה כללים לניהול בזמן המשבר

יש גם דברים טובים ומעניינים בתקופה זו. אנחנו לומדים לעשות דברים אחרת ובצורה מהירה ממה שחשבנו שנעשה. איך צריך לגשת לאתגר הזה? הנה כמה נקודות שכתבתי לעצמי כשחשבתי על האתגרים שלי ב"גלובס" ושנדמה לי שיכולים לסייע לכל מנהל בעת הזו.

1. להוציא החוצה את הרוח היזמית: להיעזר בחושים ובתושייה - ולהיות hands-on יותר מתמיד. זו גם הזדמנות ללמידה עצמית ולחזרה לשטח ולעבודת ידיים.

2. להכיר יותר טוב את הקהל שלנו: לחשוב מה חסר לו בימים אלו, להיעזר בהרבה דאטה ובמדדי לקוחות כדי להגיע לתובנות מה נכון בתקופה זה.

3. ליזום שיתופי פעולה: זה הזמן לאחד כוחות ולייצר ערך יותר גדול, על אף הנטייה הטבעית להתבצר - ניתן לעשות משהו הרבה יותר גדול יחד.

4. לבנות תוכנית למשבר ותוכנית יציאה מהמשבר: ולא לשכוח שתוכניות שהיה מאוד קשה ליישם עד עכשיו, זה בדיוק הזמן לבצע.

לינקים לקריאה נוספת:

שירותי אונליין של כנסיות בסינגפור

ובכלל ברחבי העולם פתחו תפילות מרחוק

שירותי הלוויות אונליין באוסטרליה

הצבעות בברזיל

שידורי קונגרס בזום בפיליפינים

ביקור אסירים באינדונזיה בשיחת וידאו

קונצרט של הפילהרמונית בהולנד בזום

קונצרטים של הפילהרמונית בברלין אונליין

תיאטרון גשר

צוותא

תיאטרון חיפה

תיאטרון אורנה פורת

הרצאות של קתדרה

מוזיאון ישראל סיורים אונליין

סיור בספארי אונליין

מפגשי שוקולד בזום

ומאמר אחרון שהיווה עבורי השראה לטור זה 

מיכל לוצקי היא סמנכ"לית הדיגיטל והפיתוח העסקי הנכנסת של גלובס. בשנתיים וחצי האחרונות כיהנה כסמנכ"לית הדיגיטל של רשת. מיכל תפרסם באתר "גלובס" יומן משולחן העבודה שלה, שיעקוב אחר ההתלבטויות, האתגרים וההחלטות בעידן חומת התשלום של "גלובס".
Michal-lo@globes.co.il