הסינים מחדשים את הזרם: הקרוס אובר החשמלי החדש של GAC

הקרוס אובר החשמלי GE3 הספיק לנחות כאן לפני פרוץ המשבר • הוא מציע יחס גבוה של שימושיות-למחיר, ביצועים זריזים, איכות ייצור מכובדת וטווח נסיעה הגיוני בין-טעינות עבור פלח המחיר בו הוא ממוצב

אם מישהו מחפש בימים אלה קורטוב של נחמה בתוך המציאות הקודרת, אפשר למצוא כזה בשוק הרכב הסיני. משבר הקורונה פגע בשוק הזה פגיעה אנושה הן בצד ההיצע, בעקבות השבתת כל ייצור הרכב בסין, והן בצד הביקוש בשל הבידוד והפגיעה בהכנסה של מיליוני לקוחות-בפוטנציה.

מכירות כלי הרכב החדשים דעכו בעשרות אחוזים, תזרים המזומנים נקטע אבל אף אחד לא התפנה לתלונות והאשמות. בתוך שבועות בודדים הוסבו מפעלי רכב לייצור המוני של מסיכות וציוד רפואי ופסי ייצור, שרק לפני חודשיים-שלושה ייצרו רכבי פנאי מפוארים, החלו להרכיב אלפי אמבולנסים ממוגנים ורכבי טיהור ופינוי. גם השיווק עבר בן לילה מאולמות התצוגה לרשת.

כיום שוק הרכב הסיני עדיין לא התאושש לגמרי אבל מפעלי ייצור הרכב החדש כבר עובדים בקיבולת כמעט מלאה, הלקוחות מתחילים לחזור לאולמות התצוגה ומכירות הרכב נמצאות במסלול להתאוששות מהירה במחצית השנייה של השנה.

ציניקנים יטענו, שתגובה הרואית ומהירה כזו יכולה להתרחש רק במדינה ממושמעת עם שלטון ריכוזי כמו סין. אבל במבחן התוצאה, ייתכן שזו הדרך הנכונה.

את יצרנית הרכב הממשלתית GAC ("גואנגזו אוטומוביל קורופוריישן") פקד המשבר בעיתוי רגיש במיוחד, בעיצומו של ניסיון לייצא כלי רכב חשמליים לאירופה. GAC היא אמנם חברת ענק, שממוקמת במקום ה-189 ברשימת פורצ'ן 500 וייצרה בשנה שעברה כ-2.2 מיליון כלי רכב. אבל מתוכם כ-83% יוצרו עבור מותגים זרים ורק כ-384 אלף היו מכירות של המותגים העצמאיים שלה.

לפיכך פתיחת החלון של הרגולציה הישראלית, שאפשר לייצא אלינו בשנה שעברה את הרכב החשמלי GE3, היווה עבור החברה "פיילוט" בעל חשיבות אסטרטגית לקראת חדירה לאירופה למרות, שכלי הרכב עצמם עדיין לא עונים לתקינה אירופאית מלאה (WVTA) והכמות שלהם מוגבלת בינתיים לכמה מאות יחידות.

ה- GE3 הושק בסין ב-2017 תחת שם המותג TRUMPCHI והוא מציג עיצוב די ותכליתי שאופייני לאותה תקופה. יש לו פרופורציות, שנעות על הגבול שבין קרוס-אובר למוביל נוסעים, חרטום מאסיבי עם פנסים צרים ועדכניים, פרופיל צד די מגושם וזנב גבוה, שאופייני למיניוואנים. הממדים תואמים את פלח המיד-סייז אם כי הרכב רחב משמעותית מרוב המתמודדים בקבוצה. בסך הכל בצבעים הנכונים ועם חישוקי 18' ה- GE3 מצליח להיראות די עדכני. אולי לא מסובב ראשים ברחוב אבל מצליח להשתלב היטב בנוף המוטורי של כבישי ישראל מבלי לשאת סטיגמה שלילית.

למרות בסיס גלגלים קצר יחסית, תא הנוסעים מצליח להעניק תחושה מרווחת. הרוחב והגובה הנכבדים מספק שפע של מרחב לכתפיים ולראש מלפנים ומאחור, המושב האחורי רחב מספיק בשביל שני מבוגרים פלוס מתבגר והרצפה השטוחה מספקת מרחב סביר לרגליהם של נוסעים ממוצעי קומה. בונוס חשוב הוא תא מטען רחב ושטוח, שלא דורש לשלם מחיר על אכסון סוללה גדולה כמו בדגמי פלאג-אין (הסוללה ממוקמת מתחת לרצפה). בסך הכל הרכב מקבל ציון גבוה בפרק השימושיות.

GAC מייצרת כ-1.8 מיליון מכוניות בשנה עבור טויוטה, הונדה ומיצובישי וההשפעה היפנית בהחלט ניכרת בעיצוב הפנים של ה-GE3. עמדת הפיקוד תכליתית ופשוטה לתפעול עם לוח מחוונים אנלוגי נוסח דגמי הדור היוצא של טויוטה, המתגים מאורגנים היטב וקלים לזיהוי ולימוד ולמעט מתג שליטה סיבובי בהילוכים אין בתא שום מרכיב "חשמלי-עתידני", שירתיע טכנופובים. הדיפונים מבוססים על פלסטיק נוקשה אבל איכות הייצור והגימור גבוהה ומרגישה "יפנית", בידוד הרעשים יעיל וריפוד העור על המושבים (חלק מהאבזור התקני) מספק אלמנט משדרג סטטוס.

כמו יצרניות רבות בסין GAC מתחילה לאמץ רק השנה מערכות סיוע מתקדמות לרכב (ADAS) ובינתיים הרכב מציע חבילה פאסיבית שכוללת מערכת התרעה של מובילאיי, מצלמה היקפית ועוד. כפיצוי מקבלים מערכת מולטימדיה בעברית, גג חשמלי ועוד פריטי אבזור די נדיבים ביחס למקובל בפלח.

רוב המכוניות החשמליות בהן פגשנו עד היום נעו בין קוטב של "הנעה חזקה וספורטיבית", טווח ארוך ומחיר יקר (יגואר I-PACE , אאודי E-TRON וכו'), לבין קוטב "חסכוני והגיוני", עם מחיר, טווח וביצועים מתונים (רנו זואי, ניסן ליף, יונדאי איוניק חשמלית וכו').

ה-GE3 בוחרת בדרך ביניים עם מנוע חשמלי בהספק מכובד (177 כ"ס) וסוללה בקיבולת גבוהה יחסית של כ-54 קילוואט-שעה. לרכב אין אמנם שלל מצבי תכנות כמו אצל כמה מהמתחרים המתקדמים, וגם לא שליטה בעוצמת המחזור בבלימה. אבל במצב ברירת המחדל, שמנוהלת על ידי המחשב, עושה עבודה טובה. הביצועים נמרצים, תגובת הדוושה מידית וצבירת המהירות אינטנסיבית ולינארית מעמידה ועד לכניסת מגביל המהירות לפעולה באזור ה-150 קמ"ש. הרכב מושך במרץ גם בעליות ארוכות אם כי מטבע הדברים נהיגה אגרסיבית כזו תקצר משמעותית את הטווח הריאלי.

ואם כבר בטווח עסקינן, בסין מדורג הדגם עם טווח של 410 קילומטר על פי תקן NEDC המקל. בישראל/אירופה היצרן נוקב בכ-310 ק"מ על פי תקן WLTP המחמיר יותר אבל כמקובל הפעלת המזגן, בשילוב עם עליות ונהיגה נמרצת, יגלחו מידית כמה אחוזים טובים מהטווח. לא בחנו לעומק את הטווח הריאלי במלואו היא, שקצב התרוקנות הסוללה די תואם את יעד הטווח המוצהר ושימושי בהחלט עבור הנהגים שצורכים קילומטרז' ממוצע ומקפידים על טעינה סדירה.

מהנדסי GAC מודעים כנראה לעובדה, שהדרישות הדינמיות של הנהגים באירופה גבוהות מאלו של הנהגים בסין. לפיכך כלי הרכב, שמגיעים לארץ, עוטים עליהם צמיגים רחבים ואיכותיים מבית "מישלין" ולא מבית מותג סיני עלום. הצמיגים מחדדים את תחושת ההיגוי ומשפרים את התנהגות הכביש בסיוע מרכז כובד נמוך, שנובע מהתקנת הסוללה ברצפה. בסך הכל זו לא מכונית לעינוגי נהיגה אבל התחושה על הכביש אינה נופלת משמעותית מזו של רוב המתחרות המערביות החשמליות. מנגד המתלים חושפים את גילו ההנדסי של הרכב ונוטים להגיב בצורה נוקשה על מהמורות גדולות ועל רמפות הרעדה. הנטרול של מהמורות עירוניות טיפוסית מתבצע במורה די חלקה ונטולת דרמה.

במחיר שמתחיל ב-139 אלף שקל מציע ה-GE3 לשוחרי הרכב החשמלי יחס די גבוה של טווח/ביצועים/אבזור למחיר. הוא בנוי היטב, זריז ויכול למלא 80% מהמטלות הטיפוסיות של רכב כזה. אבל החשיבות האמתית שלו היא לא ברכב עצמו - שכאמור ישווק כאן בכמות מוגבלת - אלא היותו הכנה לקראת דגמי הדור החדש של המותג שיציעו כאן טווח רציני והנדסה בליגה של טסלה - בשני שליש מחיר.

מפרט טכני

מנוע: חשמלי וסוללת ליתיום של 54 קילוואט-שעה
הספק: 177 כ"ס
מומנט: 30 קג"מ
תיבת הילוכים: רציפה
זינוק מאפס ל-100 קמ"ש: 8.6 שניות
מהירות מרבית: 156 קמ"ש
טווח נסיעה (WLTP): עד 309 ק"מ
פליטת CO2: אפס
אורך: 4.4 מ'
רוחב: 1.82 מ'
גובה: 1.64 מ'
בסיס גלגלים: 2.56 מ'
משקל עצמי: 1650 ק"ג
נפח תא מטען: 370 ליטר
מחיר: החל מ-139 אלף שקל

חלק מהמתחרות

MG E-ZS

הגרסה החשמלית של הג'יפון MG-ZS לבית סאייק הסינית עולה 139 אלף והיא היום החשמלית הנמכרות ביותר מסוגה. הרכב מציע ממדים דומים למתחרה עם בסיס גלגלים של 2.58 מ' ותא מטען של 448 ליטר. סוללה קטנה יותר מכתיבה טווח של עד 263 כ"ס והספק המנוע עומד על 143 כ"ס. תא הנוסעים מרווח ומאובזר

קיה נירו/יונדאי קונה

לגרסאות החשמליות החזקות והיקרות של האחיות מקבוצת יונדאי מוטורס יש גרסה מתונה עם סוללה של 40 קילוואט-שעה וטווח נסיעה של כ-290 ק"מ ( WLTP ). הן מציעות תא נוסעים מרווח ומאובזר, מנוע בהספק 135 כ"ס שלדה מוכחת וביצועים מתונים ועשויות לעלות בישראל בסביבות ה-170 אלף שקל

פיז'ו 2008 חשמלית

לגרסה החשמלית של הג'יפון הצרפתי החדש, שאמורה להגיע בהמשך השנה, יש תא נוסעים מרווח ודיגיטלי עם בסיס גלגלים של 2.6 מ', תא מטען של 434 ליטר וערכת ADAS מקיפה. המנוע החשמלי מייצר 136 כ"ס ו-26 קג"מ ומשודך לסוללה של 50 קילוואט-שעה עם טווח מוצהר של כ-310 כ"ס