גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפערים בין העצמאים לשכירים, גרסת הספורטאים

ההשבתה של הספורט העולמי גורמת נזק כלכלי אדיר לכל השרשרת, מגופי השידור, דרך מארגני התחרויות ועד לספורטאים עצמם ● אבל בעוד שבספורט הקבוצתי לשחקנים יש גב כלכלי מבעלי המועדונים ורשת ביטחון מהמדינה, הספורטאים בענפים האישיים הם הנפגעים הגדולים ביותר

משחק NBA / צילום: Kyle Terada-USA TODAY Sports
משחק NBA / צילום: Kyle Terada-USA TODAY Sports

קבוצות ושחקנים נאבקים בשבועות האחרונים על הסכמות לקיצוצי שכר בעקבות משבר הקורונה. מאחר שהבעלות על הקבוצות היא עניין פרטי כל בעלים (או עירייה במקרה של בעלות עירונית) מנהל את ענייני הקיצוץ על פי ראות עיניו. בקבוצה הזאת מדברים על קיצוץ של 70%, באחרת 50%. אצל אחרות מנהיגים קיצוץ מדורג לפי רמת השכר. בקיצור, אין שום קו שמאחד.

בכדורגל הישראלי ראינו תופעות קיצון שהגיעו לעזיבות בעלים בעקבות מו"מ על קיצוץ (אלונה ברקת בבאר שבע), או בעלים שלקחו נאמן חיצוני כדי שינסה להגיע להסדר מול השחקנים (אצל יואב כץ בהפועל חיפה).

למי שמסתכל מהצד הסיפור הזה נראה קצת מוזר - מאחר שהעסק מת כרגע באופן מוחלט, מדוע הבעלים כולם לא נוקטים באופציה של חל"ת? הרי במה שונים שחקנים שמרוויחים שכר גבוה, לעתים דמיוני, מכל מגזר פרטי במשק שנאלץ לסגור את שעריו ולהשבית פעילות.

מבחינה משפטית נראה שלמונח "תחת חוזה" עדיין יש משמעויות נלוות. מועדונים חוששים לשלוח שחקנים לשוק האבטלה או לחל"ת ולהתנער מהם. התנערות כזאת מבטיחה כי גם לשחקן עצמו אין שום מחויבות לחזור למועדון ביום שאחרי. ויש פה גם איזשהו מרכיב מקצועי ובקרה - כך יכול המועדון לשלוט בשחקנים מבחינת אימונים אישיים, תזונה וכו', ולקבל אותם פחות או יותר במצב סביר עם חידוש האימונים.

אבל יש בכל זאת כמה מנגנונים מערכתיים שקובעים כלל אחיד לכולם בנושא שכר, והם באים לביטוי כעת בהתנגשות של הספורט בנגיף הקורונה.

מנגנון מערכתי כזה קיים ב-NBA, שבו השכר מקובע בהסכם הקיבוצי שבין הליגה לשחקנים. המנגנון הזה מביא את הליגה לנהל כעת מול השחקנים את המו"מ על שיעור הקיצוץ שכר, והוא יחול על כולם באותה מידה - על אותם עשרים שחקנים שמרוויחים שכר של מעל 30 מיליון דולר העונה, וגם על עשרות השחקנים שמשתכרים שכר מינימום. הוא יחול באופן שווה על קבוצות עשירות עם רווח שנתי של 100-150 מיליון דולר ועל קבוצות שקרובות לאיזון תפעולי.

כלומר, אין שום דיון שמרחש בתוך הקבוצות עצמן אלא דיון מערכתי בין ארגון השחקנים לבין 30 בעלי הקבוצות. הבעלים דרשו 50% קיצוץ, השחקנים הניחו הצעה נגדית של 25%. כרגע ההסכמה היחידה היא רק על מועד תחילת הקיצוץ, שיחל על המשכורת הדו-שבועית (ב- NBA השכר ניתן בכל שבועיים) שתיכנס ב-1 במאי - כחודש וחצי אחרי שהליגה הושבתה. ברגע שתהיה הסכמה גורפת היא תחול על כל 450 השחקנים בליגה.

באופן מפתיע חלים המנגנונים האחידים הללו דווקא בליגות בארה"ב, מעוז הקפיטליזם העולמי. הכל בגלל אותם הסכמים קיבוציים שעל-פיהם עובדות הליגות.

לא כולם סרינה וויליאמס או טייגר וודס

הבעיה מתחילה עם אותם ספורטאים בענפים האישיים, שאופי הפעילות שלהם מזכיר את מגזר העצמאים. אין להם מעסיקים או קבוצות שמשלמות להם שכר, הם מסתובבים בעולם ומרוויחים כסף מתחרויות שבהן הם נוטלים חלק. ומתברר שגם בספורט העצמאים הם הנפגעים הגדולים של מגפת הקורונה - בהיעדר פעילות ספורט ההכנסה שלהם צנחה לאפס.

מאחר שמרבית הטורנירים ואירועי הספורט מעדיפים להודיע על ביטולם חודשים ארוכים לפני התרחשותם בשל אי-ודאות לגבי הימשכות המגפה, לאותם ספורטאים עצמאים מובטחים חודשים ארוכים של אפס הכנסות.

אם מורידים מהחשבון דמויות המהוות קצהו של פרומיל כרוג'ר פדרר, סרינה וויליאמס או טייגר וודס ודומיהם שמחזיקים עתודות יפות בבנק גם לדורות הבאים במשפחה, מקבלים ערימה של ספורטאים שגם בימים כתיקונם חיים מהיד לפה.

הקושי של ספורטאים "עצמאים" לשלם כבר עכשיו חשבונות הביא בימים האחרונים לדיון תקשורתי מקיף בנושא על שיטת השכר. את הדיון מובילים דווקא ספורטאים ומאמני טניס - הספורט האישי שמחלק פרסים כספיים ביד נדיבה מאוד, יותר מכל ענף אחר.

אנשי הטניס מציגים עד כמה השיטה של תשלום-עבור-משחק היא רעועה. מאה הראשונים בדירוג אמנם מתפרנסים יפה מאוד כיום, אבל הטניס העולמי האמיתי מתנהל באזור הדמדומים של הענף, של המדורגים נמוך יותר. אלו מתגלגלים מחודש לחודש, מנסים לשרוד, מחפשים עוד טורניר לעשות בו כמה דולרים, בענף שבו ההוצאות הן אדירות וכולן נופלות על השחקן שאין לו גב דוגמת מועדון שתומך בו.

במהלך השנים הועלו יוזמות של שחקנים להחיל מנגנון שיאפשר להם "משכורת" בדומה לענף קבוצתי כמו כדורגל או כדורסל, שיהווה מעין רשת הגנה בסיסית לתקופות מקצועיות פחות טובות.

אבל מארגני הטורנירים ומנהלי הסבב המקצועני תמיד היו צעד אחד קדימה והמשיכו להתנהל באופן כזה שדאג להעלאת סכומי הפרסים למשתתפים. אלו שלא הצליחו להיכנס לטורנירים הגדולים, מצאו דרכים להשלים הכנסות בחלטורות - מהופעה בליגות טניס עונתיות ועד אימונים פרטיים לכל מי שמוכן לשלם.

עד שהגיע נגיף הקורונה והראה כמה השיטה בעייתית. כבר עכשיו די ברור שעונת הטניס 2020 מתה כמעט לחלוטין, כמו גם עונות בענפים אישיים אחרים. המשמעות עבור שחקן מקצוען שהקריירה המקצוענית שלו אורכת בממוצע כעשור היא קטסטרופלית.

גלעד בלום, הישראלי שבשיאו מדורג במקום ה-61 בעולם וכיום מחזיק באקדמיית טניס בניו יורק, מספר בשיחת טלפון ש"זה תמיד היה ככה בטניס - אם לא שיחקת לא הרווחת כסף. הדבר היחיד שיכול להבטיח אותך מתקופה ללא פעילות הוא ביטוח רפואי במקרה של פציעה". בלום מספר שהפעילות שלו בסבב המקצועני הבטיחה לו בכל זאת דבר אחד - "הסבב דאג לנו לפנסיה מסוימת שאני נהנה ממנה כיום, אבל זה לא משהו שיעזור לשחקן צעיר שכרגע אין לו הכנסה ואיך לשלם חשבונות".

אפשר לשנות את מודל ההעסקה?

לפני שבועיים פתחה שחקנית אלמונית יחסית בשם סופיה שפאטבה מגאורגיה (מדורגת 375 בעולם) עצומה באחד מאתרי האינטרנט שזכתה לכותרות, שבו היא קוראת לאיגוד הטניס העולמי לסייע לשחקנים שנקלעו למצוקה. מאמן הטניס הצרפתי פטריק מורטוגלו, שאימן בין היתר את סרינה וויליאמס, צייץ בטוויטר שהגיע הזמן לשנות את השיטה. לפי דיווחים שונים, כבר עכשיו, חודשיים בתוך המשבר, יש מאות שחקנים שלא יכולים לשלם חשבונות.

הטענה המרכזית היא שלספורטאים בענפים האישיים שנחשבים לעצמאים אין כל רשת ביטחון. אין להם אפילו מול מי לקיים מו"מ על קיצוץ בשכר כי ברגע שמבוטל טורניר אין להם שום יכולת להרוויח כסף. והדרישה כעת היא לשנות את מודל ההעסקה העתידי פעם אחת ולתמיד, שיבטיח להם משהו. הדבר הזה נכון לעשרות אלפי ספורטאים בענפים האישיים - שחקני גולף, ג'ודאים, אתלטים, מתעמלים, שחיינים וכו'.

לכולם ברור שהפתרון במקרה הזה יכול להיות רק מערכתי - ויתור על כספי בונוסים בתמורה לכסף שישולם בבסיס. השאלה אם הספורטאים יסכימו לוותר על חלק מהפרסים הכספיים שממתינים להם לטובת סולידריות שתתמוך בשחקנים שמתקשים לסגור את החודש. התשובה די ברורה: לא. 

עוד כתבות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם