מסתמן: משרד הבריאות ומיי הריטג' בדרך להסכם

על פי מקורות הקרובים למשא ומתן הצדדים קרובים להסכם להקמת מעבדה לביצוע 10,000 בדיקות קורונה ליום בשיתוף עם ענקית הגנומיקה הסינית BGI

גלעד יפת, מייסד MyHeritage / צילום: איל יצהר
גלעד יפת, מייסד MyHeritage / צילום: איל יצהר

 

כשבועיים לאחר שפורסמה לראשונה כוונתה של חברת ההיטק הישראלית מיי-הריטג' (MyHeritage) להקים מעבדה לבדיקות קורונה באיזור פתח תקווה בשיתוף עם ענקית הגנומיקה הסינית BGI , נמסר היום כי הצדדים קרובים לחתימה על הסכם. כך צייץ היום (ה') אחר הצהריים בטוויטר נדב אייל מערוץ 13. גורמים הקרובים לצדדים למשא ומתן אישרו את הדברים.

על פי מזכר הבנות בין מיי-הריטג' למשרד הבריאות, החברה היתה אמורה להקים בשיתוף עם BGI מעבדה לבדיקות קורונה בקיבולת של 10,000 בדיקות ליום, ובהמשך לצמוח אף ל-20 אלף בדיקות ביום. המעבדה היתה אמורה לקום באיזור פתח תקווה בשטח של 2800 מ"ר ולשם הפעלתה פרסמה מיי-הריטג' מודעות דרושים לגיוסם של כ-150 עובדי מעבדה ומתורגמנים לסינית. על פי התוכנית של מיי-הריטיג', התשתית של המעבדה היתה אמורה לשמש בתום המשבר כמעבדה לבדיקות דנ"א במסגרת מיזם משותף עתידי שלה עם הענקית הסינית.

פרסום הכוונה להקים מעבדת בדיקות קורונה יחד עם BGI גרר גל של ביקורת במערכת הביטחון בהיטק הישראלי וגם בקרב מומחי משפט וטכנולוגיה ששיגרו מכתב למנכ"ל משרד הבריאות בדרישה לחשוף את פרטי העסקה בשל רגישות העיסוק במידע גנטי.

לאחר פרסום דבר ההקפאה אמר מנכ"ל מיי-הריטג' גלעד יפת בראיון ל"גלובס": "אין לנו שום כוונות אפלות נסתרות, והסינים לא רוצים להקים פה מעבדה כדי לגנוב ממדינת ישראל אלא כי הם רוצים מערכת יחסים עסקית עם מיי-הריטג'. יכול להיות שיש להם אינטרסים נוספים, אבל לא גניבת מידע. לדעתי זה גם לא דריסת רגל בישראל, הם יהיו שותפים במיזם, אבל המעבדה היא ישראלית לגמרי".

ימים ספורים לאחר הפרסום נודע כי משרד הבריאות הקפיא את ההסכם, ככל הנראה על מנת לקיים מכרז מול חברה נוספת, AID GENOMICS , גם כן שותפה של BGI הסינית, שביקשה גם היא להקים מעבדה לבדיקות קורונה. BGI כבר החלה בהקמת מעבדות דומות באבו דאבי ולאחר ההודעה על הקפאת ההסכם, נודע עוד כי היא תקים מעבדה כאמור לביצוע 3,000 בדיקות ביום עבור הרשות הפלסטינית ועזה. במקביל פורסם כי משרד הבריאות רכש ציוד לביצוע בדיקות קורונה עבור מערכת הבריאות בכ-90 מיליון שקלים, במסגרת הסכם עם AID Genomics שאינו כולל הקמת מעבדה אלא ציוד לבדיקות בלבד.