ההקלות המסתמנות: חנויות ייפתחו בהדרגה; הוטל סגר על דיר אל-אסד

השרים הכריזו על היישוב כ"אזור מוגבל" למשך 7 ימים • בכך, הוא הפך ליישוב הערבי הראשון שהוטל עליו סגר במסגרת משבר הקורונה • במסגרת הסרת המגבלות שתאושר עד למוצ"ש, ייפתחו חנויות רחוב בהתאם להתפתחויות בקצב הנדבקים, וענף השירותים המשרדיים ישוב לפעילות

ציר איילון / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
ציר איילון / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

22:40

הממשלה הכריזה הלילה (שישי) על דיר אל-אסד כ"אזור מוגבל" למשך שבעה ימים, בעקבות התפרצות נגיף הקורונה ביישוב. ועדת השרים החליטה כי על היישוב יוטל סגר, ותוגבל הכניסה והיציאה ממנו. דיר אל-אסד עומדת בשלושת הקריטריונים של משרד הבריאות להטלת סגר: כמות החולים בה גבוהה ביחס לישובים אחרים, קצב עלייה בתחלואה עלה בשלושת הימים האחרונים מעל המממוצע הקיים - 11%, ושיעור התחלואה גבוה ביחס לממוצע ביישובים אחרים.

נכון להיום, מספר חולי הקורונה בדיר אל-אסד הוא 62 תושבים. קצב העלייה בתחלואה בשלושת הימים האחרונים ביישוב עומד על 589%, ושיעור התחלואה הוא 507 חולים ל-100 אלף איש, לעומת הממוצע הארצי של 159.

בתקופת ההגבלות על דיר אל-אסד, משרד הביטחון, באמצעות פיקוד העורף, יבטיח קיום אספקה קיומית של מזון, מצרכים ושירותים קיומיים וסיוע לאוכלוסייה בתוך האזור.

שלשום הודיע משרד הבריאות על חשש מהתפרצות נגיף הקורונה באזור דיר אל-אסד, והתושבים התבקשו להסתגר בבתיהם. בעקבות כך, נערכה ביישוב ישיבת חירום בהשתתפות בכירים במערכת הביטחון, ונציג הממשלה איימן סייף, שמונה על ידי שר הפנים אריה דרעי לעמוד בראש הצוות לטיפול בקורונה בחברה הערבית.

20:00

מספר מקרי הקורונה בישראל עלה ל-12,982, מתוכם 168 שרויים במצב קשה. עד כה המחלה גבתה את חייהם של 151 איש. 

19:30

לשכת ראש הממשלה העבירה היום (שישי) את הצעדים הראשונים באסטרטגיית היציאה ממשבר הקורונה, שצפויים להיות מעוגנים בצווים שיאושרו על ידי השרים במוצאי השבת. זאת, לאחר הדיונים בממשלה שהתקיימו אתמול על ההקלות בהגבלות שצפויות לצאת לפועל, וההסכמות אליהן הגיע ראש הממשלה בנימין נתניהו עם המל"ל ומשרדי הממשלה.

הצעד הראשון הוא פתיחת חנויות רחוב לפי ענפים מסוימים. החנויות ייפתחו בהדרגה, בהתאם להתפתחויות הקורונה וקצב העלייה של מספר הנדבקים. הענפים הספציפיים שייבחרו לפתיחת חנויות הרחוב ייחשפו במוצאי השבת.

הצעד השני שיובא בצו הוא החזרת השירותים המשרדיים כגון ראיית חשבון, עריכת דין והמפעלים התעשתיים. ענפים אלו במשק יעבדו במתכונת של 30%, בהתאם להנחיות של משרד הבריאות, כמו גם ההגבלה של עד עשרה אנשים בחדר.

במקביל לפתיחת החנויות וענפים נוספים במשק, יוכרז על "תו תקן סגול". במסגרתו, אותם עסקים יצטרכו לעמוד בהנחיות ובפרמטרים שייקבעו, ובכך ניתן יהיה להגדיל את מתכונת העבודה ליותר מ-30%. במידה ולא תרשם עלייה בקצב ההדבקה בעוד כשבועיים, תישקל האפשרות להחזיר לפעילות גם את המרכזים המסחריים הפתוחים, כמו ביג.

חזרתם של הילדים לבתי הספר והגנים לא נמצאת כרגע על הפרק. עם זאת, הצווים החדשים צפויים לאפשר לכמה משפחות לשמור על ילדיהם ביחד. כך משפחות יוכלו להיפגש ולשמור על הילדים שאינם נמצאים במסגרות כרגע, או לחלופין להביא מטפלת משותפת שתשמור עליהם. ההנחייה קובעת שזו צריכה להיות מטפלת קבועה, ולא מזדמנת. מטרת הנחייה זו היא לאפשר להורים לחזור לעבודה, גם בזמן שבתי הספר והגנים יישארו סגורים.

18:00

משרד הבריאות דיווח כי אמש בוצעו 11,908 בדיקות מעבדה לקורונה, כאשר 876 מתוכן הינן בדיקות חוזרות. זהו היום השלישי שבו נלקחו בישראל יותר מ-10,000 מאז תחילת ביצוע הבדיקות. מתגלגלת

12:47

דיווחים בתקשורת מספרים ש‏‏פענוח בדיקות הקורונה במכון ויצמן הופסקו לאחר שהתברר כי מערך הבדיקות היה ככל הנראה מזוהם והביא לתוצאות חיוביות לקורונה לקשישים במס' בתי אבות ללא שחלו באמת במחלה, ושבמכון ויצמן עכשיו מחטאים את מעבדת הפענוח וייתכן שפעילותה תופסק. הקשישים נבדקו כעת מחדש במעבדה של משרד הבריאות. 

במכון ויצמן בודקים את הדיווח ותגובתם עוד לא נמסרה.

10:57

מדוברות הלל יפה נמסר: בית החולים מצטער להודיע כי למרות מאמצי כבירים של הצוות, הלילה נפטרה במחלקה למאומתי נגיף הקורונה מטופלת בת 96, תושבת מירושלים. בית החולים משתתף בצערה של המשפחה.

נכון ל-17.4.2020 מאושפזים במרכז הרפואי הלל יפה 12 מטופלים מאומתים לקורונה.

09:58

מספר מקרי הקורונה בארץ עומד על 12,855, כך מוסר משרד הבריאות. מתוכם, 2,967 החלימו מהנגיף ו-148 נפטרו. מתוך 9,740 המקרים הפעילים, 9,401 במצב קל, כאשר רובם המכריע (7,242) נמצא באשפוז ביתי, ו-1,531 נמצאים במלון. 

בבתי החולים נמצאים 632 אנשים - מתוכם 157 במצב בינוני ו-182 במצב קשה. מתוך המספרים הללו, 129 מונשמים נכון לעכשיו. מספר המונשמים הוא הנמוך ביותר מאז יום שני.