בגלל טעות בבדיקות במכון ויצמן: קשישים מבית אבות מאשדוד אושפזו בריאים

בית החולים אסותא באשדוד דיווח כי השבוע אושפזו בשטחו קשישים מהמוסד הגריאטרי "בית הדר" לאחר שנטען כי נמצאו חיוביים לקרונה בבדיקות סקר שנערכו במוסד בו הם מתגוררים • בבדיקה חוזרת שנעשה על ידי בית החולים לתשעה מאושפזים, התברר כי תוצאות הבדיקה הראשונית שגויות

בדיקות קורונה בבית אבות / צילום: Santi Palacios, Associated Press
בדיקות קורונה בבית אבות / צילום: Santi Palacios, Associated Press

בית החולים אסותא באשדוד דיווח הבוקר (ו') כי ביום ד' האחרון אושפזו בשטחו קשישים מהמוסד הגריאטרי "בית הדר" לאחר שנטען כי נמצאו חיוביים לקרונה בבדיקות סקר שנערכו במוסד בו הם מתגוררים. ואמנם, בבדיקה חוזרת שנעשה על ידי בית החולים לתשעה מאושפזים, התברר כי תוצאות הבדיקה הראשונית שגויות, והם אינם חולים. כעת, עולה החשש כי אותם קשישים שהתגלו כבריאים אושפזו בשוגג במחלקת קורונה בבית החולים, בסמוך לחולים מאומתים. כעת, מתבצעות בדיקות חוזרות גם למספר קשישים שאושפזו בברזילי ובקפלן, תחת אותו חשד.

בעקבות ביקורת ציבורית, רק לאחרונה, החל משרד הבריאות לבצע בדיקות סקר רחבות בבתי האבות בארץ. זאת, בכדי למנוע מצב של הדבקה רחבה במוסדות הקשישים, לאחר ש-59 קשישים נפטרו בעקבות הידבקות בקורונה בבתי האבות. לכן, בוצעו בדיקות סקר במוסד הגריאטרי "בית הדר", בקרב 600 מטופלים ועובדי המוסד. החולים שאותרו הינם ללא תסמינים, והם פוזרו בין בתי החולים באזור.

"קלטנו למחלקת הקורונה 9 חולים, מתוכם 6 מונשמים כרוניים, כולם בריאים כשור, בלי חום ובלי כלום", כתב ד״ר טל ברוש, מומחה למחלות זיהומיות מאסותא אשדוד לעמיתיו בהודעת ווטסאפ. זה היה נראה לי משונה ולכן חזרתי על הבדיקות, והפלא ופלא - הם שליליים לחלוטין. בברזילי ובקפלן ביצעו גם בדיקות וגם שם יש שליליים. עכשיו אנחנו עם 14 קשישים/מונשמים כרוניים ששכבו 3 ימים בתוך מחלקות קורונה ונמצאים בסיכון גבוה למחלה, וצריך למצוא להם פתרון כלשהו".

עוד הוסיף ברוש כי "במקביל בבית אבות נוסף באשקלון נמצאו 32 קשישים חיוביים ללא תסמינים. שם עצרתי את זה וחוזרים על הבדיקות לפני שמאשפזים אותם". ברוש מסביר כי הבדיקות הכוזבות כולן בוצעו במכון ויצמן, שרק לפני כשבוע החל לבצע במעבדתו בדיקות קורונה. במכון ויצמן אומרים כי "מכון ויצמן למדע העמיד לרשות משרד הבריאות מעבדה מתקדמת, שפועלת בפיקוחו ובאחריותו הבלעדית של משרד הבריאות. לפי הנחיות חד-משמעיות של משרד הבריאות, בדיקות שתוצאתן גבולית - כפי שהיה במקרים אלה - נקבעות כחיוביות. מכון ויצמן למדע ומשרד הבריאות משתפים פעולה באופן מלא על בסיס הערכה מקצועית הדדית".

מתגובת מכון ויצמן עולה השאלה - האם ישנו נוהל לפיו "תוצאות גבוליות" נמסרות לנבדקים כחיוביות, ואם כך, כמה חולים מאומתים שתוצאותיהם אינן חד משמעיות מאושפזים במחלקות קורונה ובמלוניות. במשרד הבריאות בחרו שלא להגיב לשאלתנו בנושא, אך בנוגע למקרה עצמו, נמסר; "בהמשך למבצע הדיגומים המקיף בבתי אבות, התגלו מספר חולים מונשמים ב"בית הדר", והם הועברו לבתי חולים. בדיקות חוזרות שנעשו לאחר הגעתם לבית החולים נמצאו שליליות. הועלה חשד לבעיה באחד משלבי תהליך האבחון במעבדה, והנושא נמצא כעת בתחקיר מעמיק. בדיקות חוזרות של חולים ומטפלים נוספים מהמקום תעשנה ככל שיידרש. החולים המונשמים שהועברו לבתי החולים נמצאים כעת בבידוד, ונבחן המקום המתאים להמשך אשפוזם כך שלא יידבקו במקרה בו חלקם אינם חולים".