קיצוץ של 25% מלו"ז הטיסות: אילו סעיפי התייעלות צריכה אל על להציג למשרד האוצר בדרך להלוואה?

היקף ההלוואה שמבקשת אל על לקבל היא כ-350 מיליון דולר, 75%-80% בערבות מדינה, להחזר על פני תקופה של שש שנים

מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין / צילום: סיון פרג'
מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין / צילום: סיון פרג'

הדיונים הקדחתניים של הנהלת אל על עם נציגי משרד האוצר ומנהלי בנק דיסקונט, מי שיהיה הבנק המלווה עבור הסיוע לאל על (אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון) מובילים לקיצוץ דרמטי בהיקף פעילותה של אל על, בהתאם לצפי נפח הפעילות של ענף התעופה בעקבות משבר הקורונה. הדרישות מאל על, שנדרשה שוב ללכת להעמיק את ההתייעלות שלה, הן לשקף קיצוץ של 25% בפעילות לשנתיים הבאות יחד עם היכולת לשקף חיסכון, כלומר התייעלות של 300-350 מיליון דולר מדי שנה.

היקף ההלוואה שמבקשת אל על לקבל היא כ-350 מיליון דולר, 75%-80% בערבות מדינה להחזר על פני תקופה של שש שנים.

נקודת המוצא של הבנק היא שכל ענף התעופה יקטן לפחות בשנה-שנתיים הבאות בצורה ניכרת, ועל כן אל על תידרש לצמצם פעילותה בהתאם, מלוח הטיסות שיקטן ברבע לפחות (דוגמת ויתור על קווים שתכננה אל על להשיק) ועד היקף המזון שמיוצר במפעל תמ"ם (בהתאם למספר הנוסעים שצפוי להיחתך משמעותית).

באותה נשימה אל על תתאים את צי המטוסים שלה לדרישה ובמקום הצי כיום המונה 45 (וצפוי לגדול ל-48) - הצי של החברה ביום שאחרי צפוי למנות 35-38 מטוסים בכללם 16 מטוסי הדרימליינר של אל על, מטוסי המטען (לאחרונה אל על הסבה שני מטוסי 777 ממטוסי נוסעים למטען) ומטוסים צרי גוף שמשמים אותה לטיסות קצרות יותר. אל על כנראה תעדיף להשאיר את המטוסים שבבעלותה, גם אם הם ישנים ולשפץ אותם ולהיפרד ממטוסים שעליהם היא משלמת לגורמי מימון.

החלק המאתגר מבחינת אל על הוא הקיצוץ הנדרש בכוח-האדם. לפי ההערכות אל על תידרש להגדיל את מספר המפוטרים, קבועים וזמניים, מ-1,400 לכיוון של 2,000 עובדים מכל הדרגים, כולל בהנהלה - זאת מתוך כ-6,360 עובדי החברה. החלק הזה הוא לא רק מאתגר בהיבט הפרידה מעובדים רבים והכנסת אלפי משקי בית למעגל האבטלה, אלא משום שהנהלת החברה מצויה בסכסוך מול ועד עובדי אל על עוד מתחילת פרוץ המשבר.

שיחות בין הצדדים לא מתקיימות בימים אלה ואחרי שאל על תגבש את הרשימה, היא תצטרך להגיע להסכמה מול וועד העובדים, או לפחות לקבל אור ירוק להצלת החברה, ועם זה להגיע לקבל את החותמת להלוואה שהיא מחכה לה מאז פרוץ המשבר. מעבר לקיצוץ בכוח-האדם, שיכלול גם קיצוץ בטייסי אל על, שמספרם הוא כ-650 כיום, יתקיים מהלך של הורדת שכר בקרב מי שמשתכר ברמת שכר שמוגדרת כגבוהה לצד התייעלות בסגמנטים אחרים. האישור מוועד העובדים הוא קריטי עבור קבלת הסיוע המדיני היות שגם באוצר וגם בבנק דיסקונט ירצו לתת את ברכת הדרך לחברה שנמצאת בפסים חיובים עם עובדיה בדרך להתאוששות המאתגרת ממשבר הקורונה.