עליית מחירים בחסות הקורונה: הקמח בישראל בדרך להתייקר

עליית המחיר המוערכת נאמדת ב-6%-7% במחיר לקמעונאי • שטיבל: "כשנעבור לשימוש במלאי חיטה יקר יותר, ננהג ברגישות האפשרית"

מדפי לחם ברשתות השיווק / צילום: shutterstock
מדפי לחם ברשתות השיווק / צילום: shutterstock

האם מחירי הקמח ברשתות הקמעונאות בישראל צפויים לעלות בקרוב? רשתות קמעונאות החלו לקבל איתותים מספקיות הקמח כי הן עתידות להעלות בקרוב את מחירי המחירון שלהן בשיעור של 6%-7% - כך נודע ל"גלובס". עליות המחיר לצרכן יצטרכו לעבור את אישורן של רשתות המזון הגדולות, ובראשן שופרסל.

משיחות שקיימנו עם ספקיות קמח לרשתות הקמעונאות עולה כי רובן משוכנעות כי יש צורך מיידי בעליית מחיר, גם אם היא תאלץ להידחות בפרק זמן מסוים, וכי חלקן אף מתמודדות עם פיגורים בתשלומים.

בחברת שטיבל מסרו היום (א') ל"גלובס" כי עליית המחיר צפויה להתרחש כאשר החברה תידרש לעבור למלאים שעלותם גבוהה יותר: "ראשית אנחנו אזרחי מדינת ישראל עם מלוא האמפתיה למצב. לכן, אנו לעומת הרבה אחרים נמצה עד הקילו האחרון את המלאי שברשותנו, ללא שינוי מחיר. ולכשנעבור לשימוש במלאי חיטה יקר יותר, ננהג ברגישות האפשרית".

המגמה הזו מסתמנת לאחר שבסוף מרץ חברת הטחנות הגדולות של ארץ ישראל בחיפה הודיעה לספקיה על עליית מחיר בשיעור דומה. עקב כך, המועצה לצרכנות פנתה בשבוע שעבר לחברת הטחנות הגדולות של א"י בעקבות הפרסומים בנושא במטרה לבלום את הייקור.

במכתב ששלח עופר מרום, מנכ"ל המועצה לצרכנות, נכתב: "הופתענו עד מאוד לגלות בכתבה ב'גלובס' כי דווקא עכשיו ביקשתם להעלות את מחירים הקמחים ב-7%, עלייה שתשפיע על מחירו של כל סל המזון. עלייה שנשענת על מצב החירום בשל הקורונה".

מרום קרא לחברה "למנוע או לפחות לדחות את עליית מחירי הקמח, ולהשאירו ללא שינוי לפחות עד סוף אפריל, ולא לגלגל את העלייה על כיס הצרכנים", תוך שהוא מדגיש כי הנפגעים העיקריים יהיו "אזרחים שהוצאו לחל"ת ושנאבקים כיום על פת לחמם. הקמח ממנו אופים את הלחם הוא מצרך בסיסי על השולחן של כל המשפחות, בדגש על השכבות החלשות".

מנכ"ל חברת הטחנות הגדולות של א"י בחיפה, מנחם גרייבסקי, השיב בתגובה למכתב של המועצה לצרכנות כי הוא ישהה את הייקור "למועד מאוחר יותר", אולם בד-בבד ציין כי כי "משרד הכלכלה מפרסם מחיר מומלץ לקמח מדי חודש, ובחודש אפריל בלבד המחיר עלה ב-4.6%", ומפרט את הנסיבות שלטענתו הביאו את החברה לבצע עליית מחיר - ביניהן דרישה וחריגה מתמשכת לקמח בשוק המקומי שאילצה אותן לרכוש כמויות גדולות במחירים גבוהים רגע לפני חג הפסח, כשהעובדה שנדרשו לשלם עליו במזומן משפיעה עליהם מיידית.

עוד מפרט גרייבסקי כי הבנקים אשר ממנים את פעילות החברה בניהולו העלו בימים האחרונים את הריבית אותה היא משלמת ב-6.9%, ואף הודיעו כי בכוונתם להעלות אותה ב-6% נוספים.

למרות הנסיבות הללו מסכם גרייבסקי את מכתבו באמירה כי "הוחלט לדחות את העלאת מחירי הקמח למועד מאוחר יותר", כשאינו מפרט עד מתי תימשך הדחייה.