עונת הדוחות מתחילה השבוע: מה ניתן לצפות ואיך ענקיות הטק הושפעו מהמשבר?

משבר הקורונה מגדיל את הצורך בשירותים דיגיטליים, אך גם מאתגר את הפעילות של ענקיות הטכנולוגיה, למשל בכל הנוגע לפרסום ולמכירות פיזיות

מתוך הפרסומת לאייפון SE החדש של אפל / צילום: הערוץ הרשמי של אפל
מתוך הפרסומת לאייפון SE החדש של אפל / צילום: הערוץ הרשמי של אפל

מגפת הקורונה הפכה את המוצרים והשירותים של חברות הייטק רבות לחיוניים יותר, והיא עשויה לחזק את התעשייה הזאת, גם אם הדבר לא בא לידי ביטוי בשורה התחתונה באופן מיידי. מקניית מזון אונליין דרך מפגשים וירטואליים עד תשתית מחשוב ענן, חברות כמו אמזון, מיקרוסופט ואינטל צומחות בכמה תחומים בקצב גבוה, שבמקרים אחרים היה לוקח להם שנים להגיע אליו. כך הן יכולות לצלוח את הסגר הכלכלי טוב יותר מתעשיות אחרות, ומצבם יהיה טוב יותר כשהכלכלה תחזור לחיים.

יצרנית השבבים מיקרון, שפרסמה דוחות כספיים ותחזיות שהיכו את תחזיות וול סטריט בחודש שעבר, צופה שימוש מוגבר במסחר אלקטרוני, משחקים מקוונים ובשירותי סטרימינג שיעלו את הביקוש לשרתים שלה לזמן מה. "כלכלת העבודה מהבית בהחלט מוסיפה לחצים על מרכזי הנתונים", אמר המנכ"ל סאנג'יי מהרוטרה.

אבל האפקט הכולל על הביצועים הכספיים של חברות הטכנולוגיה ברבעון הראשון של השנה צפוי להיות מעורב. פייסבוק נפגעות מירידה בפרסום. אפל פרסמה אזהרת רווח נדירה, ואמזון הגדילה את ההוצאות על שמירה בטיחותם של עובדי המחסנים שלה ומגייסת עובדים חדשים.

המשקיעים יקבלו הצצה מפורטת יותר על הביצועים החל מהשבוע, כאשר חברות כמו יבמ ואינטל יפרסמו תוצאות לרבעון הראשון. אפל, פייסבוק, אלפאבית, אמזון ומיקרוסופט ידווחו בשבוע הבא.

הציפיות גבוהות ומניות הטכנולוגיות הגדולות עקפו ברובן את השוק הכללי. מניית אמזון עלתה לשיא היסטורי ביום ה' שעבר. מניית מיקרוסופט עלתה השנה בכ-13% כאשר מדד 500 P&S ירד ב-13%. אפילו מניית אפל, שנאלצה לסגור חנויות, ירדה השנה בכ-4% בלבד.

מתי ענקיות הטכנולוגיה יפרסמו את הדוחות שלהן?
 מתי ענקיות הטכנולוגיה יפרסמו את הדוחות שלהן?

הקורונה - הזדמנות לתיקון המוניטין

המשבר גם נתן לחברות הטכנולוגיה הזדמנות לתקן את המוניטין שלהן, לאחר שנים של ביקורת מצדם של פוליטיקאים, רגולטורים ולקוחות בנוגע להתנהגות אנטי-תחרותית לכאורה, יחסי עבודה גרועים ובעיות פרטיות. חברות מעמק הסיליקון היו בין הראשונות שהגנו על עובדיהן על ידי העברתם לעבודה מהבית והבטחה לשלם לעובדים שעובדים לפי שעה ועבודתם הופסקה. חברות רבות גם תורמות ידע וטכנולוגיה למאבק בקורונה.

"עברנו מהערצה של חברות כמו פייסבוק, גוגל ואמזון לתהייה אם חברה פרטית צריכה להחזיק כל כך הרבה ידע וכוח", אמר מארק שמוליק, אנליסט הייטק בחברת המחקר Bernstein. "בהתחשב בתגובה המהירה והאפקטיבית שלהן למשבר, אני חושב שהמטוטלת נעה חזרה לנייטרליות או יחס חיובי".

בבריטניה, הרגולטור שמפקח על הגבלים עסקיים אישר ביום שישי באופן זמני את ההשקעה של אמזון בסטארט-אפ Deliveroo, שעוסק במשלוחי מזון, אחרי שהסתייג ממנה בגלל חשש מפגיעה בתחרות. רשות התחרות והשווקים הבריטית מסרה ביום שישי שבהתחשב בנזק הכספי שנגרם ל- Deliverooבשבועות האחרונים, יציאה שלה מהשוק "תהיה רעה יותר לתחרות מאשר ההשקעה של אמזון".

איך המשבר משפיע על הביזנס של הענקיות?

בארה"ב, הצרכנים נשענים יותר על שירותים דיגיטליים. הכניסות לאתר אמזון עלו במרץ ביותר מ-30% בהשוואה שנתית, לפי חברת מדידות המדיה קומסקור. חברת זום נהנתה מעלייה חדה במספר המשתמשים היומיים - מ-10 מיליון בסוף 2019 ל-200 מיליון החודש. העלתה את מספר המשתמשים מ-10 מיליון ביום בסוף 2019 ל-200 מיליון החודש. היא הפכה בן לילה מחברת לשיחות ועידה לדרך המועדפת על בני משפחה להישאר בקשר. מיקרוסופט הודיעה ששירות שיתוף הפעולה המקוון שלה Teams רשם ב-31 במרץ שיא של 2.7 מיליארד דקות של מפגשים, פי שלושה ביחס לאמצע מרץ.

פייסבוק מסרה שסך המסרים בשירותי הפלטפורמה שלה עלה ב-50% במדינות שנפגעו קשה מהנגיף, ומסרי הווידאו אף יותר מהוכפלו. העלייה במעורבות משתמשי פייסבוק אולי לא תורגמה להכנסות מוגדלות כי כי החברה גם הזהירה כי יש ירידה בהכנסות מפרסום דיגיטלי. העלות של הצגת מודעה ל-1,000 משתמשי פייסבוק ירדה ב-15%-25% בין פברואר למרץ, לפי סוכנויות פרסום.

בעיה דומה פוגעת גם בגוגל, שרוב הכנסותיה הן ממכירת פרסומות. סונדר פיצ'אי, מנכ"ל אלפאבית החברה האם של גוגל, אמר בשבוע שעבר שהחברה עשויה להאט את קצב גיוסי עובדים שלה.

גם אפל צפויה להראות חולשה. לפי FactSet, בדוחות שיתפרסמו ב-30 באפריל צפויה החברה להציג ירידה של 4% בהכנסות. גולדמן זאקס הוריד את ההמלצה למניית אפל ל"מכירה" בשבוע שעבר, וחזה ירידה של 6% במחיר המכירה הממוצע של אייפון, דחייה בהשקת דגם G5 (הדור החמישי) ושהלקוחות לא ימהרו לשדרג את המכשירים שלהם.

מכירות אמזון, מנגד, צפויות לקפוץ ברבעון ב-22%, לפי FactSet, בעזרת הגידול במכירות לצרכן והיותה ספקית מחשוב הענן הגדולה בעולם. חברות רבות רואות הרבה יותר ביקוש לשירותי אונליין מכפי שהן צפו, והן ממהרות לתגבר את השימוש שלהן בענן, אמר דריל פלאמר, סגן נשיא וממונה על מחקרי מחשוב ענן בחברת גרטנר.