מקצה השיפורים של האוצר: יקים קרן לסקטורים שנותרו ללא מענה

בשוק העריכו כי המסלול הייעודי לענפים שבבעיה יהיה בריבית גבוהה יותר, אך גורם מעורה אמר כי סביר שזה לא יקרה, "משום שאם המדינה רוצה לעזור - זה לא הגיוני שהיא תחריף את מצבם"

מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד ושר האוצר משה כחלון / צילום: ליאור מזרחי
מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד ושר האוצר משה כחלון / צילום: ליאור מזרחי

עסקים וחברות רבים נקלעו לקשיים אדירים בשל משבר הקורונה, שפגע בסקטורים מסוימים יותר מאשר בסקטורים אחרים, ושחלקם מתקשים לקבל אשראי גם בימים כתיקונם.

בשל כך משרד האוצר בוחן בימים אלה, עדיין בשלב התחלתי יחסית, את האפשרות ליצירת מסלול ייעודי להעמדת אשראי לחברות בסקטורים "בעיתיים", שלא עומדים כיום בדרישות החיתום של הבנקים ושלפיכך נדרשים לערבות מדינה מוגברת בהרבה מזו שניתנה בקרן הסיוע "הרגילה".

ככל הידוע באגף החשכ"ל בוחנים יצירת מסלול הלוואות לסקטורים שנקלעו לבעיה ייחודית, כגון ההסעדה ובתי הקפה, האופנה, והבידור ופנאי ואולי אף תיירות, בדגש על תיירות חוץ (ובעיקר סוכני נסיעות). "המדינה מבינה שיש בעיתיות מוגברת לחברות בסקטורים אלה", אומר גורם שנחשף לרעיונות שנבחנים.

בשוק העריכו כי המסלול הייעודי לענפים שבבעיה יהיה בריבית גבוהה יותר, אך גורם מעורה אמר כי סביר שזה לא יקרה, "משום שאם המדינה רוצה לעזור - זה לא הגיוני שהיא תחריף את מצבם". היוזמה נמצאת בשלב יותר בוסרי, אך באוצר מביעים רצון לפתור זאת במהירות.

עוד נציין כי ביחס לקרן להלוואות לעסקים גדולים נראה כי שיעור הערבות שהמדינה מוכנה לתת אינו תואם את הציפיות במערכת הבנקאית, כשלפי שעה נראה שעדיין יש פער בין ציפיות הבנקים לבין מה שהאוצר מוכן לתת.