קורבן ראשון בענף התעופה: וירג'ין אוסטרליה נכנסת להליך חדלות פירעון

החוב של חברת התעופה השנייה בגודלה באוסטרליה הצטבר ל-5.2 מיליארד דולר, ובמקביל תזרים המזומנים שלה התרוקן בעקבות משבר הקורונה

מטוסים של וירג'ין אוסטרליה חונים בנמל התעופה / צילום: Darren England/AAP Image, AP
מטוסים של וירג'ין אוסטרליה חונים בנמל התעופה / צילום: Darren England/AAP Image, AP

קורבן ראשון למשבר הקורונה מבין חברות התעופה:  וירג'ין אוסטרליה, המעסיקה כ-16 אלף עובדים, נכנסה להליך של חדלות פירעון ביוזמתה, בהחלטה שמנכ"ל החברה הגדיר כ"אמיצה". החברה נקלעה לקשיים בעקבות משבר הקורונה, והיא מבטיחה להתאושש ולחזור לפעילות.

וירג'ין היא חברת התעופה השנייה בגודלה באוסטרליה. אם החברה לא תצליח להתאושש, התחרות באוסטרליה תיפגע, כשחברת קוואנטס תישאר לפעול כמונופול.

החוב של וירג'ין אוסטרליה הצטבר ל-5.2 מיליארד דולר, ובמקביל תזרים המזומנים שלה התרוקן בעקבות משבר הקורונה.

בהודעת החברה נמסר כי ההחלטה מחויבת המציאות התקבלה בישיבת הדירקטוריון, והיא נובעת מהמשבר החמור שנחת על ענף התעופה עם התפרצות המגפה ברחבי העולם. "זה לא משהו שפגע רק בוירג'ין אוסטרליה, זה המשבר החמור ביותר בענף התעופה. ההחלטה היא להיכנס עצמאית להליך ולעבור אותו מהר ולחזור מחוזקים ויעילים יותר אחרי המשבר, כדי שנוכל לתרום לשיקום הכלכלה באוסטרליה שהושפעה קשות מהמשבר". 

לפני כחודש קרסה חברת התעופה הבריטית פלייבי שהפעילה בעיקר טיסות פנים, אלא שהחברה נקלעה לקשיים עוד לפני משבר הקורונה. המהלך של וירג'ין אוסטרליה משקף את השלכות המשבר שטלטל את ענף התעופה.

ברנסון מבקש הלוואה להצלת וירג'ין אטלנטיק

וירג'ין אוסטרליה משתייכת לקבוצת וירג'ין העולמית, שבבעלות סר ריצ’ארד ברנסון. בקבוצה נמצאת גם חברת התעופה הבריטית וירג'ין אטלנטיק. החברה קמה בשנת 2000, וב-2011 שינתה שמה לוירג'ין אוסטרליה. היא הציגה הפסדים בשנים האחרונות.  

השבוע פנה ברנסון לממשלת בריטניה בבקשה להעניק הלוואה בערבות מדינה לחברת התעופה הבריטית שבבעלותו, אחרי שהוא הזרים לה כ-250 מיליון דולר לסיוע לאחר שנקלעה למשבר. הונו של ריצ’ארד ברנסון הוערך לאחרונה במגזין "פורבס" ב-4.4 מיליארד דולר.

אתמול (ב') פורסם מכתב ששלח ברנסון לעובדיו, שבו הוא שיתף על עוצמת הנזק הכלכלי שהסב משבר הקורונה לחברה. ברנסון ציין את הנחיצות בתמיכה ממשלתית שתסייע לחברות התעופה לשרוד, והוסיף כי הוא מצפה שממשלת בריטניה תעמיד לו הלוואה, כפי שחברת התעופה איזי גט קיבלה הלוואה בהיקף של 600 מיליון ליש"ט. 

קבוצת וירג'ין מעסיקה כ-70 אלף עובדים ב-35 מדינות.